Gå til innhold

Plassere penger i fond.Noen forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, kan noen forklare om utbytte?

Jeg tror at jeg (og kanskje flere?)  forveksler ordene. Avkastning heter vel det som vi tjener på våre fond?

Anonymkode: 04531...9cf

Man har positiv avkastning hvis man totalt sett har tjent penger på en investering, og negativ avkastning hvis man har tapt. Bedrifter som tjener penger, men ikke har noe fornuftig å investere dem i, kan betale ut pengene som utbytte til aksjonærene. Da kan aksjonærene investere pengene et annet sted uten at de får en mindre eierandel og dermed mindre kontroll over selskapet, slik de gjør hvis de selger aksjer i stedet.

Fond kan betale ut utbytte på samme måte, men for fond er det ikke så mye vits hvis ikke det gir skattemessige fordeler. I motsetning til aksjer i et selskap er det sjeldent et begrenset antall fondsandeler i et fond, og selv om man eier mange har man veldig begrenset kontroll over fondet. Derfor er det liten vits i å prøve å oppnå en høy eierandel.

Anonymkode: bec02...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke bedriften eller fondet betaler ut utbytte så blir hver aksje eller fondsandel mer verd i stedet, siden hver andel representerer mer penger.

Anonymkode: bec02...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har positiv avkastning hvis man totalt sett har tjent penger på en investering, og negativ avkastning hvis man har tapt. Bedrifter som tjener penger, men ikke har noe fornuftig å investere dem i, kan betale ut pengene som utbytte til aksjonærene. Da kan aksjonærene investere pengene et annet sted uten at de får en mindre eierandel og dermed mindre kontroll over selskapet, slik de gjør hvis de selger aksjer i stedet.

Fond kan betale ut utbytte på samme måte, men for fond er det ikke så mye vits hvis ikke det gir skattemessige fordeler. I motsetning til aksjer i et selskap er det sjeldent et begrenset antall fondsandeler i et fond, og selv om man eier mange har man veldig begrenset kontroll over fondet. Derfor er det liten vits i å prøve å oppnå en høy eierandel.

Anonymkode: bec02...e45

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke bedriften eller fondet betaler ut utbytte så blir hver aksje eller fondsandel mer verd i stedet, siden hver andel representerer mer penger.

Anonymkode: bec02...e45

Tusen takk :) 

Anonymkode: 04531...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke hør på denne klovnen!

Anonymkode: a81fb...34b

Nei. Du? Vet du hva?

Ikke hør på meg nei! Jeg har bare tjent 20 K på et år ved å investere riktig. Ja fy! Hør på alle andre som ikke argumenterer for hvorfor du ikke skal høre på enkelte! Mye bedre å sitte på gjerde og se verden løpe i fra, sant? :)

5 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/anbefaler-kundene-produktet-som-har-426-prosent-hyere-kostnader-enn-det-andre/8538819.html

"Over tid kan gebyrene i de fleste aksjefond fort overstige 100.00 kroner. Men enkelte aksjefond har svært lave gebyr. Noen er til og med gebyrfrie. Anbefaler kundene produktet som har 426 prosent høyere kostnader enn det andre." :sjokkbla:  Noe å være obs på.

Anonymkode: 04531...9cf

Selvfølgelig?

Med kanskje 1 % av din andelsbeholdnigs verdi på kanskje 100.000, vil du måtte betale 1000 kr. i forvaltningsavgift.

Hvis fondet går opp til 200.000 er vi oppe i 2000 i forvaltningsavgift neste år.

Men hallo: 3000 kr. i forvaltningsavgift opp mot 100-tusen kroner i gevinst: jeg sier ja takk!

 

Realiteten er at avkastningen er mye lavere enn 50 % i løpet av et år, så ergo er forvaltningsavgiften heller ikke synlig, nei.

Anonymkode: b6faf...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hæ? Hvordan kan du tjene noe på fond, om du ikke får ta ut pengene du tjener etter hvert? Det dere sier er jo at pengene går inn i fondet igjen. Altså betaler du, si 50 000, i året, for at de som eier fondene skal få dem? Hva sitter du igjen med da? Trodde man kunne ta ut det man evt har tjent om feks 20 år?

Eller er jeg helt på viddene her? 😛 Sorry, er av typen som må ha det inn med teskje :P  

Anonymkode: b7800...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men altså, hæ? Hvordan kan du tjene noe på fond, om du ikke får ta ut pengene du tjener etter hvert? Det dere sier er jo at pengene går inn i fondet igjen. Altså betaler du, si 50 000, i året, for at de som eier fondene skal få dem? Hva sitter du igjen med da? Trodde man kunne ta ut det man evt har tjent om feks 20 år?

Eller er jeg helt på viddene her? 😛 Sorry, er av typen som må ha det inn med teskje :P  

Anonymkode: b7800...d9c

Du betaler ikke 50.000 i året? Da må du ha en ekstrem sum i fondet, som utgjør at 0,5-1,5 % forvaltningsavgift av fondets sum, skal tilsi 50.000 i året.

Regelen er alltid: ''Ta ut med gevinst''.

Jeg gikk 10-tusen i pluss fordelt over 2 fond i fjor vinter: jeg tok ut gevinsten, for jeg ønsket å ha leve litt i eksamensperioden og generelt til julestemning.

Jeg hadde ikke trengt å ta de ut. Nå står det at fondet har økt med 20-tusen (men egentlig bare effektive 10-tusen for min del, siden jeg tok jo ut 10-tusen).

Det betyr at hvis jeg vil, kan jeg nå, ta ut 10-tusen.

Og jeg har fortsatt kun tatt ut gevinsten.

 

Så i praksis må du velge selv hvordan du fordeler det.

 

Ved å hele tiden ta ut ''smågevinster'', vil du jo egentlig aldri gjøre det fond er til: sparing.

Hadde jeg investert i f.eks. DNB Teknologi et par år før, og ikke tatt ut noe; ville jeg vært over 50-tusen i pluss nå.

Spørsmålet er om jeg vil ta ut en tusenlapp her og der for å leve, eller spare til pensjon: det er litt opp til de individuelle.

Risikoen ved salg i fond er at fondet alltid selges ca. 2 dager etter du har bedt om salg: altså til ukjent kurs: så du vet ikke om du i realiteten pr. fondandels kostnad, har tapt eller ikke.

 

Men jeg tenker mer slik: 20-tusen i pluss? Ja takk! Trenger jeg pengene nå? Nei. Tar jeg de ut nå? Nei. Kan fondet gå i minus etter en stund, og jeg sitter her og angrer på at jeg ikke tok ut 20-tusen NÅ? Ja.

 

Det er derfor det er så anbefalt å ikke ha mer penger i fond enn du har råd til å tape.

Jeg har en velbeslått familie og god råd til å tape pengene. Så jeg blir ikke å ta ut de 10-tusen jeg har muligheten til nå.

Anonymkode: b6faf...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler ikke 50.000 i året? Da må du ha en ekstrem sum i fondet, som utgjør at 0,5-1,5 % forvaltningsavgift av fondets sum, skal tilsi 50.000 i året.

Regelen er alltid: ''Ta ut med gevinst''.

Jeg gikk 10-tusen i pluss fordelt over 2 fond i fjor vinter: jeg tok ut gevinsten, for jeg ønsket å ha leve litt i eksamensperioden og generelt til julestemning.

Jeg hadde ikke trengt å ta de ut. Nå står det at fondet har økt med 20-tusen (men egentlig bare effektive 10-tusen for min del, siden jeg tok jo ut 10-tusen).

Det betyr at hvis jeg vil, kan jeg nå, ta ut 10-tusen.

Og jeg har fortsatt kun tatt ut gevinsten.

 

Så i praksis må du velge selv hvordan du fordeler det.

 

Ved å hele tiden ta ut ''smågevinster'', vil du jo egentlig aldri gjøre det fond er til: sparing.

Hadde jeg investert i f.eks. DNB Teknologi et par år før, og ikke tatt ut noe; ville jeg vært over 50-tusen i pluss nå.

Spørsmålet er om jeg vil ta ut en tusenlapp her og der for å leve, eller spare til pensjon: det er litt opp til de individuelle.

Risikoen ved salg i fond er at fondet alltid selges ca. 2 dager etter du har bedt om salg: altså til ukjent kurs: så du vet ikke om du i realiteten pr. fondandels kostnad, har tapt eller ikke.

 

Men jeg tenker mer slik: 20-tusen i pluss? Ja takk! Trenger jeg pengene nå? Nei. Tar jeg de ut nå? Nei. Kan fondet gå i minus etter en stund, og jeg sitter her og angrer på at jeg ikke tok ut 20-tusen NÅ? Ja.

 

Det er derfor det er så anbefalt å ikke ha mer penger i fond enn du har råd til å tape.

Jeg har en velbeslått familie og god råd til å tape pengene. Så jeg blir ikke å ta ut de 10-tusen jeg har muligheten til nå.

Anonymkode: b6faf...608

50 000 var bare et tall som datt ned i hodet på meg, tenkte ikke på forvaltningsavgift, men de pengene du faktisk setter inn. Slik jeg ser det i min bank ser det ut som det er sånn det fungerer. Man velger fond med lav, moderat, eller høy risiko, og velger ett fast beløp som settes inn hver mnd.

Så hva er det du faktisk tar ut da? Utbytte eller avkastning?

Anonymkode: b7800...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv velge om du vil sette inn månedlige beløp, eller engangsbeløp?

Jeg gjorde èn tabbe: jeg satte inn hele det planlagte beløpet med en gang: jeg vet enda ikke om jeg kjøpte fondet i en akkurat + periode eller - periode. Men jeg er glad for å ha en stor beholdning i fondet nå, for jo mer penger du har, jo høyere avkastning.

 

20 % opp på 100-tusen = 20-tusen gevinst.

20 % opp på f.eks. 1-tusen i mnd. i ett år = 12-tusen: la oss runde ned til 10-tusen: da blir ''bare'' 2-tusen i gevinst.

 

Det er oftest i aksjer du tar ut utbytte, da du direkte har verdipapirer i bedriften.

Det er oftest i fond du tar ut avkastning, da du kun indirekte har verdipapirer i bedriften.

Egentlig har du ikke eierandeler konkret i noen bedrifter, da du betaler forvaltere for å investere pengene dine rundt etter hva de tror vil slå markedet.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU

Hvis du ser nederst på siden ser du topp 5 beholdninger.

Hvis du investerer 10-tusen i DNB Teknologi vil aktive forvaltere ta 100 kr-ish i året av 10-tusen, for å fordele de rundt på forskjellige enkeltaksjer for deg. Investerer du direkte i Facebook eller Alphabet (Google), så får du utbytte, hvis selskapet selv flytter overskudd til utbytte, + egen avkastning.

Kort fortalt: det jeg tok ut for min del var Avkastningen.

Anonymkode: b6faf...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...