Gjest C.Tramell Skrevet 16. juni 2017 #61 Skrevet 16. juni 2017 Det har vært så mye terror og ondskap og så mange ulykker og katastrofer at jeg har nådd et punkt hvor jeg ikke greier å ta det innover meg hver gang det skjer noe. Jeg må skru av hjernen og ikke tenke for mye på det. Tror det er kroppens forsvarsmekanisme. Det er i alle fall ikke fordi jeg har mindre medfølelse med disse enn med terrorofre.
ops2 Skrevet 16. juni 2017 #62 Skrevet 16. juni 2017 7 timer siden, Druid skrev: Det var en utrolig spekulativ og spisset fremstilling av problemet. Jeg kan ikke se at platene på noen måte skulle få skylden for at man ikke har brannsikret den helhetlige konstruksjonen. Og brannsikring over bygningsendringer er fundementale byggkrav for alle høyhus. I dette tilfellet skulle ikke brann i en leilighet kunne påvirke noen annen del av bygget; det er tatt konstruksjonsmessige snarveier i oppussingen som ikke er tatt høyde for brannteknisk. Det kan påvirke om platene skulle ha vært valgt, men mest sannsynlig snakker man om mer alvorlige feil. Ja, den er spekulativ. Men, hvordan kan en som bor i et høyhus, finne ut hvilke plater som er brukt, mener du? Og hvis man ikke har råd til å kjøpe en egen leilighet, og endelig får en kommunal bolig? Det er ventelister på disse. Dette gjelder for Norge også. Hvem kan sjekke om sikre plater er brukt i Norge? Det skal brukes på næringsbygg. Blir det bare brukt på næringsbygg? Kanskje du kan finne ut det, Druid? https://www.tu.no/artikler/selger-det-ville-kostet-50000-kroner-ekstra-a-gi-grenfell-tower-brannsikre-fasadeplater/396047 Sitat Vanlig i bruk også i Norge Fredrikstad-firmaet Talitor setter opp næringsbygg for private og offentlige virksomheter, og tilbyr blant annet Reynobond eller tilsvarende sandwich-plater som fasadekledning. Daglig leder Terje Strand sier til Teknisk Ukeblad at det finnes en rekke typer sandwich-plater av aluminium, og at disse er vanlig i bruk på næringsbygg i Norge. På den annen side, hvis det hadde vørt installert sprinkleranlegg, ville det nok reddet mange liv her. Jeg tror reglene er mye strengere i Norge. 1
ops2 Skrevet 16. juni 2017 #63 Skrevet 16. juni 2017 Hvordan brannen kom ut i fasadekledningen: Jeg har lest at det kjøleskapet som tok fyr, sto ved siden av et åpent vindu. Brannen gikk rett ut, og inn i isolasjonsplatene bak den ytterste aliminiumsplaten. Mellom plasten og den originale betongen var det et 5 cm mellomrom. Dette fungerte som en skorstein, luft ble sugd inn mens plasten tok fyr. Flere vinduer kan ha stått oppe i en varm natt. Så lenge aliminiumsplaten ikke var smeltet, beskyttet den brannen mot vannet som ble sprøytet på bygningen. Sitat ln addition, experts say that the external cladding on the building ‘went up like paper’, acting as a chimney to quickly spread the raging fire up and across the facades of the building, making it impossible for firefighters to extinguish the blaze. ‘Fire does not travel up concrete, so the cladding must have been the cause of the fire travelling up the side of the building,’ Fieldhouse said. Read more: http://metro.co.uk/2017/06/15/devastated-cab-driver-whose-faulty-fridge-started-grenfell-tower-fire-is-in-shock-6711743/#ixzz4kC4rJOAH Beboeren hvor brannen startet, skal være identifisert. Som om ikke det var nok, hadde ikke mannen lukket døren til sin leilighet. Slik kom røyken inn i det eneste trapperommet. Andre som evakuerte, lot kanskje dørene stå oppe. Brannsikre leiligheter hjelper ikke mot menneskelig feil. Sitat Neighbour Maryann Adam, 41, said no smoke or fire alarm was sounding in the building when Behailu was forced to evacuate his flat. ‘He knocked on the door, and he said there was a fire in his flat. It was exactly 12.50am because I was sleeping and it woke me up,’ she says. ‘The fire was small in the kitchen. I could see it because the flat door was open. There was no alarm.’ Read more: http://metro.co.uk/2017/06/15/devastated-cab-driver-whose-faulty-fridge-started-grenfell-tower-fire-is-in-shock-6711743/#ixzz4kC4IihHU Bittert å tenke på, at hadde det vært brannslukningsapparater i hver leilighet, kunne kanskje et pulverapparat slukket brannen mens den var liten. Men når den kom inn i fasaden, var det for sent.
ops2 Skrevet 16. juni 2017 #64 Skrevet 16. juni 2017 Hjerteskjærende. http://www.dailymail.co.uk/news/article-4610428/Artist-named-fourth-victim-Grenfell-Tower-blaze.html 70 er savnet, og jeg blir ikke overrasket over om det er flere.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #65 Skrevet 16. juni 2017 Helt grusom tragedie. Den går veldig inn på meg. Jeg gråt da jeg leste om brannen og så bilder. Jeg har sett på engelske nyheter, og det ser ut som de som har godkjent bygget får svi. Heldigvis. Beboerne hadde meldt bekymringer om brannsikkerheten i bygget, og hadde fått avslått søknad om at det skulle bli utbedret uten at noen en gang var å så på bygget. Det er helt horribelt. Kan ikke en gang tenke meg den frykten disse stakars menneskene har hatt i sine siste minutter. Anonymkode: 32804...1e7
ops2 Skrevet 16. juni 2017 #66 Skrevet 16. juni 2017 https://grenfellactiongroup.wordpress.com/2016/01/24/grenfell-tower-still-a-fire-risk/ image1a By grenfellactiongroup | Published January 21, 2016 | Full size is 650 × 438 pixels Huseierene har vært sløve med å holde fellesareal og gangareale tomt før: Nowhere is this better demonstrated than in our landlords failure to deal with a serious health and safety issue that recently developed at the entrance/exit to Grenfell Tower. This matter is of particular concern as there is only one entry and exit to Grenfell Tower during the Improvement Works and the potential for a fire to break out in the communal area on the walkway does not bear thinking about as residents would be trapped in the building with no way out!
Z.Z Skrevet 16. juni 2017 #67 Skrevet 16. juni 2017 2 timer siden, ops2 skrev: Beboeren hvor brannen startet, skal være identifisert. Som om ikke det var nok, hadde ikke mannen lukket døren til sin leilighet. Slik kom røyken inn i det eneste trapperommet. Andre som evakuerte, lot kanskje dørene stå oppe. Brannsikre leiligheter hjelper ikke mot menneskelig feil. Bittert å tenke på, at hadde det vært brannslukningsapparater i hver leilighet, kunne kanskje et pulverapparat slukket brannen mens den var liten. Men når den kom inn i fasaden, var det for sent. Er det ikke et krav om å ha brannslukningsapparat i enhver leilighet i Storbritannia/England? Det er godt mulig det ikke er det, men hadde de et felles apparat i gangen for eksempel? La oss si at han hadde hatt det. Ville han prøvd sitt ytterste? Med tanke på at han lot døra stå åpen er det langt fra sikkert. Fyren stakk uten at jeg vet omfanget av brannen da han oppdaget den. Halve leiligheten kunne vært påtent allerede da for alt jeg vet og at det allerede var for sent. Bare husk det folkens. Hvis du opplever brann og må dra. LUKK DØRA! Det kan være livsviktig for andre beboere!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #68 Skrevet 16. juni 2017 Dypt, dypt tragisk. Stakkars mennesker. Men tror dere ikke de fleste besvimte av all røyken før flammene tok dem? De kan ikke ha vært bevisste så lenge. Håper nesten det.. Anonymkode: 8be6d...04c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #69 Skrevet 16. juni 2017 Jeg kom over et nyhetsslipp her om dagen hvor man hørte skrik. Jeg er sterkt preget av denne brannen, og spesielt reagerer jeg når det er barn involvert. Har problemer med å sove om natten. Grusomt! Anonymkode: 0375c...f36
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #70 Skrevet 17. juni 2017 Er i utg.pkt ikke bekymret, men tenker jo litt ift hvordan situasjonen er i Norge. Bor i 11.etg i en 12.etg høyblokk. Vi har to trappe oppganger, vanlig og nødtrapp. Ingen felles brannvarslings alarm, brannslange i annenhver etasje, og bannslukningsapparat i annenhver etasje, men hver leilighet er oppgitt å være egen branncelle, og beskjed om å holde oss i leiligheten til brannvesenet redder oss ut........... Anonymkode: c4b65...849
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #71 Skrevet 17. juni 2017 Det var helt forferdelig å våkne til en sånn nyhet her om dagen. At en hel blokk kunne brenne opp, det er helt uvirkelig. Stakkars, stakkars mennesker, mitt hjerte gråter med dem. Anonymkode: 4f22f...b9b
Example Skrevet 17. juni 2017 #72 Skrevet 17. juni 2017 Utrolig trist sak. Mange savnet enda, og dødstallene blir nok ganske mye høyere enn de er nå. Intet mindre enn en stor tragedie.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #73 Skrevet 17. juni 2017 Hvis man bor i de øverste etasjene og må komme seg ut pga. brann, ville gassmaske /fluktmaske hjulpet? (forutsatt at det bare var røyk i flukttrappen og ikke ild). Alle som bor slik burde i så fall ha fluktmaske som standardutstyr. I hvert fall i land der byggestandarden er dårlig. Anonymkode: c558a...97d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #74 Skrevet 17. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bor i de øverste etasjene og må komme seg ut pga. brann, ville gassmaske /fluktmaske hjulpet? (forutsatt at det bare var røyk i flukttrappen og ikke ild). Alle som bor slik burde i så fall ha fluktmaske som standardutstyr. I hvert fall i land der byggestandarden er dårlig. Anonymkode: c558a...97d Ja det ville hjulpet. Problemet med fluktmasker er at mange ikke setter de på seg riktig, masken blir derfor en farlig falsk trygghet. Men klart, når alternative er død er selvsagt en fluktmaske bedre enn ingenting uansett bruk. Anonymkode: cdd6f...efa
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #75 Skrevet 18. juni 2017 Jeg finner ikke artikkelen, men en av de kvinnenne som overlevde brannen, hadde skrudd opp alle vannkranene i leilligheten sin og oversvømt leilligheten sin med vann. Enn om flere hadde gjort dette? Anonymkode: 4bf7e...5fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #76 Skrevet 18. juni 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det ville hjulpet. Problemet med fluktmasker er at mange ikke setter de på seg riktig, masken blir derfor en farlig falsk trygghet. Men klart, når alternative er død er selvsagt en fluktmaske bedre enn ingenting uansett bruk. Anonymkode: cdd6f...efa Hvis det kun er røyk og ikke sterk varme og flammer der man skal rømme, vil det da hjelpe å ha en bærepose fylt med frisk luft som man holder tett rundt munnen og puster i mens man rømmer ned trappene og ut? Anonymkode: 4bf7e...5fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #77 Skrevet 18. juni 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner ikke artikkelen, men en av de kvinnenne som overlevde brannen, hadde skrudd opp alle vannkranene i leilligheten sin og oversvømt leilligheten sin med vann. Enn om flere hadde gjort dette? Anonymkode: 4bf7e...5fb Det klarer jeg ikke helt å tro på. Ser for meg at alt av kraner osv smeltet i brannen. Anonymkode: 0375c...f36
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #78 Skrevet 18. juni 2017 fant for øvrig denne, men synes allikevel det er vanskelig å tro... http://www.telegraph.co.uk/news/2017/06/15/grenfell-tower-mother-saves-family-flooding-flat/ Anonymkode: 0375c...f36
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå