Gå til innhold

Hva skjer om jeg ikke betaler årsavgift og forsikring på en bil som ikke er i bruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen er ikke i bruk, og jeg har derfor drøyd med årsavgiften og fått melding om avskilting.
Er det noen videre konsekvenser enn at jeg må betale en liten sum for å få på skilt igjen når bilen blir i bruk?  Må jeg ringe å si i fra at det er greit den blir avskiltet?
Og hvis jeg bare sier opp forsikringen, siden bilen ikke er i bruk, er det noen andre konsekvenser eller forpliktende utgifter i forbindelse med den?

Hvor lenge er det forsvarlig å la en bil stå stille i garasjen? (ikke i bruk)
Jeg kjøpte nemlig bil før jeg fikk lappen, og kommet frem til at jeg ikke får fullført lappen i sommen allikevel.
Usikker på om jeg vil selge bilen.... Men isåfall må den vel både ha skilt og forsikring først eller?(har ikke råd nå)
 

Anonymkode: 15fbc...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta av skiltene i stedet for, og lever de inn så slipper du å tenke på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tdm900 skrev:

Ta av skiltene i stedet for, og lever de inn så slipper du å tenke på det. 

 
Takk for svar. Det har jeg jo desverre ikke rukket, har allerde fått brev om avskilting. Og at politi og tollvesen har fått beskjed osv.
Skjønner ikke helt om det betyr at de kommer å finner bilen og skilter den av, eller om skiltene er på inntil jeg tar de av og leverer de, (og evn gir bot om jeg blir tatt med å kjøre med uoppgraderte skilter) .
I brevet om at bilen er begjært avskilta er det fortsatt lagt ved faktura, jeg skjønner ikke om dette er en "bot" /avgift jeg uansett må betale som straff / det det koster å avskilte den - eller om det er en "siste sjanse" til å betale selve årsavgiften (har vel fått tre fakturaer for årsavgiften til sammen nå)

Min intensjon er å ikke ha mere utgifter på bilen men vet ikke hvordan jeg går fram, om jeg bare unnlater å betale eller hva....
Og om det kan gi høyere utgifter senere, eller om det er noe "riktig" måte å gjøre dette på for å spare meg for ekstra utgfiter den dagen jeg vil ha skilt på igjen?

Anonymkode: 15fbc...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får neppe sagt opp forsikringen uten å levere inn skiltene.

Ta av skiltene på bilen og leverer de inn på en trafikkstasjon. Blir skiltene liggende der i mer enn 6mnd så må du betale en liten avgift for å få de ut igjen. (Det var 6mnd tidligere, mulig dette er forandret på) Du må også betale årsavgift og forsikre bilen på nytt før du får skiltene tilbake. 

Det er mange som leverer inn skiltene for å slippe utgifter på bilen mens den bare står. Bare husk at en bil ikke har godt av å stå stille i lenger tid uten å kjøre en tur. Rust får festet seg og bremser blir dårlige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverer du inn skiltene slipper du forsikring og årsavgift. 

 

Skyldig årsavgift inndrives uansett, så du må betale det du skylder. Men du slipper unna om du hadde levert inn skiltene. 1. Januar og 1. Juni er vel de magiske datoene der. 

Anonymkode: ed0ea...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leverer inn skiltene før 30/6 så slipper du med halve årsavgiften. Du må uansett betale årsavgiften fram til juli. 

Forsikring får du ikke sagt opp før skiltene er levert inn.

Hvis du ikke betaler årsavgift så vil du få en saftig ekstrakostnad den dagen du skal hente skiltene igjen. Du må betale årsaviften, avgiften på skiltene pluss 250,- kroner i gebyr for at du ikke har betalt årsavgiften i tide.

Så. Hvis du leverer skiltene før det er for seint for halve årsavgiften så slipper du med halvparten i hvert fall. Og siden det er økonomi som er grunnen til at du ikke får råd til å ha bilen på veien så tenker jeg at du helst vil spare inn penger der du kan. 

https://www.naf.no/tips-og-rad/okonomi-og-avgifter/avgifter/dette-ma-du-vite-om-arsavgiften/

Anonymkode: 0fa4e...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Lever inn skiltene, og si opp forsikringa så slipper du å tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Lever inn skiltene, og si opp forsikringa så slipper du å tenke mer på det.

Dette.👆

Selv om bilen er begjært avskiltet kan du fremdeles levere inn skiltene. Da får du også sagt opp forsikringen. 

Det koster litt å hente skiltene ut igjen, men ikke drøyt mye. 

Konsekvensen av å ikke betale årsavgift vil jeg tro er den samme som alle andre regninger. Det går til inkasso og så videre til kemneren som tar lønnstrekk eller tvangssalg på eiendelene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Lever inn skiltene, og si opp forsikringa så slipper du å tenke mer på det.

 

2 minutter siden, atropos skrev:

Dette.👆

Selv om bilen er begjært avskiltet kan du fremdeles levere inn skiltene. Da får du også sagt opp forsikringen. 

Det koster litt å hente skiltene ut igjen, men ikke drøyt mye. 

Konsekvensen av å ikke betale årsavgift vil jeg tro er den samme som alle andre regninger. Det går til inkasso og så videre til kemneren som tar lønnstrekk eller tvangssalg på eiendelene dine.

Utestående årsavgift (første halvår i år) må uansett betales.

Anonymkode: 233a2...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Utestående årsavgift (første halvår i år) må uansett betales.

Anonymkode: 233a2...d86

Det stemmer, men da slipper Ts å betale resten iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 5.25, AnonymBruker skrev:

 
Takk for svar. Det har jeg jo desverre ikke rukket, har allerde fått brev om avskilting. Og at politi og tollvesen har fått beskjed osv.
Skjønner ikke helt om det betyr at de kommer å finner bilen og skilter den av, eller om skiltene er på inntil jeg tar de av og leverer de, (og evn gir bot om jeg blir tatt med å kjøre med uoppgraderte skilter) .
I brevet om at bilen er begjært avskilta er det fortsatt lagt ved faktura, jeg skjønner ikke om dette er en "bot" /avgift jeg uansett må betale som straff / det det koster å avskilte den - eller om det er en "siste sjanse" til å betale selve årsavgiften (har vel fått tre fakturaer for årsavgiften til sammen nå)

Min intensjon er å ikke ha mere utgifter på bilen men vet ikke hvordan jeg går fram, om jeg bare unnlater å betale eller hva....
Og om det kan gi høyere utgifter senere, eller om det er noe "riktig" måte å gjøre dette på for å spare meg for ekstra utgfiter den dagen jeg vil ha skilt på igjen?

Anonymkode: 15fbc...8f2

Fakturaen er vel årsavgiften tenker jeg. 

Hvis du ikke vil ha utgifter på bilen i det hele tatt ville jeg solgt den. Betal årsavgiften og få den ut på markedet. Ingen er tjent med at bilen bare står der, aller minst bilen. Biler må kjøres for å fungere optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bra for en bil å stå lenge. Det kan fort være at du ikke får start på den når du vil kjøre, batteriet blir dårlig av å stå lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tvist skrev:

Er ikke bra for en bil å stå lenge. Det kan fort være at du ikke får start på den når du vil kjøre, batteriet blir dårlig av å stå lenge.

At batteriet blir dårlig er vel det minste problemet. Det er mye annet som skjer hvis bilen står for lenge, som kan være mye verre å ta tak i. 

Anonymkode: 89eea...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2017-6-14 den 5.25, AnonymBruker skrev:

 Min intensjon er å ikke ha mere utgifter på bilen men vet ikke hvordan jeg går fram, om jeg bare unnlater å betale eller hva....
Og om det kan gi høyere utgifter senere, eller om det er noe "riktig" måte å gjøre dette på for å spare meg for ekstra utgfiter den dagen jeg vil ha skilt på igjen?

Anonymkode: 15fbc...8f2

Sånn generelt - å unnlate å betale noe er aldri en god strategi. Det er veldig lite i verden som går bort hvis det ignoreres, og de fleste luksusfellendeltagerne har ment at dette likevel er en svært god strategi. I dette tilfellet så vil både årsavgift og forsikring gå til inkasso/namsmann/lønnstrekk hvis du bare unnlater å betale. 

Hvis du skal si opp noe du betaler for eller slutte å bruke noe du betaler for så må du gi beskjed og få på plass en ordentlig avslutning. Det vil si - ta en telefon til Vegvesenet eller stikk innom din nærmeste trafikkstasjon for å få ordnet med årsavgift og skilter. Og ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å si opp forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...