Gå til innhold

Afrikas nød tilsvarer tre tsunamier i året


Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest slank, sexy ikke innl.

Jo jeg er i utgangspunktet enig med deg. Samtidig må man se på den fattige del av Afrika som en verdensdel som trenger gradvis oppbygging. De har ikke grunnlag for å klare seg selv i dag om så vi bygde opp byer aldri så mye. Flomofrene i f.eks Phuket har ett næringsgrunnlag som de har og kan leve av dersom de får hjelp med gjennoppbygging av normaltilværelsen. Pengestøtten til den flomrammede delen og dens offre skal ikke ha innvirkning på støtten til u-hjelp forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor ikke innlogget

Men det er ikke myndighetenes giverglede jeg kritiserer!

Det er penger fra oljefondet; friske midler utenom de vanlige midlene.

Men de er oss vanlige som gir til lommeboken svir nå - men ikke ellers!

Ikke lett for andre å få hjelp når alle føler de har gidd sin skjerv... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari N

Viktig poeng mayamor, journalist og repr. fra FN.

Synes det er rørende og flott at nordmenn endelig har åpnet lommeboka til folk i nød, men håper at man ikke glemmer å gi til de andre store katastrofene i verden. Noen pågår akkurat nå, og de er store selv om ikke det ikke dør 135.000+ på en dag. Men i løpet av et år så kan man se hilke land som har store dødstall.

Hva med å gi 100 kr til flomkatasrofen og 200 kr til annen nødhjelp eller noe lignende? Det har vel de fleste folk råd til. Men forhåpentligvis vil Røde Kors, unicef og de andre hjelpeorganisjasjonene fordele litt pengene også. Ikke det at "tsunami-landene" trenger det altså (tror det trenger og bør få mye hjelp også i framtida), men det er også andre ting som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det er lettere å bygge opp de flomrammede landene enn land i Afrika. Utviklingsmessig ligger de et stykke bak.

Kanskje vi bare skal la Afrika klare seg selv en stund, og bygge opp Asia og Sør-Amerika først, for så ha flere med på laget når vi fikser Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men hvorfor har vi ikke "fikset på Afrika" før flomkatastrofen da...?

Innrøm det:

Vi er periodegivere når media blåser opp noe... :wink:

Media har sterkere makt enn noe annet - på godt og vondt.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intet vil skje. Vi kommenterer det nå som de bedrevitende vi er, men i morgen har vi som kommenterer det i dag glemt det, vi også. Jo da. kanskje vi kommer på de sultne barna i afrika en gang ute i neste månede. Men vi kommer ikke til å gjøre noe annet enn å snakke om det da heller. Givergleden til flomofrene i asia er bare et resultat av katastrofens moment. Den kom så plutselig og fikk all vår oppmerksomhet. Derfor gir vi. Det samme så vi tidlig på nittitallet også, med band aid konserten. Afrika fikk mye oppmerksomhet, vi sang "er are the world" og ga penger... og når vi fikk en rekord innsamling som resultat av det, glemte vi de lidende i afrika igjen. Til tross for at pådragsgiverne av konserten poengterte at dette bare var et "band aid = plaster". Vi hadde jo gitt penger og hadde ren samvittighet.

Asiakatastrofen er glemt i morgen, i likhet med andre "glemte" katastrofer rundt om i verden. Vi vil komme til å snakke om det i lengre tid, men ingen vil gjøre noe med det før situasjonen forverrer seg. Som f.eks en ekstrem epedemi i afrika som forårsaker at de dør tre ganger så kjapt der nede.

Da KANSKJE gir vi dem et nytt "band aid = plaster". Sånn at vi kan leve med samvittigheten i god behold enda et tiår til.

Skal mye til for at vi mennesker i vesten skal være så solidariske som vi liker å tro at vi til en hver tid er. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Dessuten gjelder ikke det bare Afrika:

Midtøsten

Irak

SørAmerika

Afganistan

Bosnia Herzegovina

+++

Hva skjedde etter Live Aid?

Litt i glemmeboken da også...

Poenget mitt er at hele verdens oppmerksomhet dreier seg om flomofrene. Det skjer annet også. Andre er trengende uten at verden merker det fordi vi er så opptatte med flomofrene.

Unner dem hjelp - det er ikke poenget.

Men hva med alle de andre?

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Men hvorfor har vi ikke "fikset på Afrika" før flomkatastrofen da...?

Fordi det kreves en innsats fra afrikanerne også. Ikke bare oss. Det er ikke bare penger som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg liker ikke at vi hjelper mennesker pga at det har kommet i medias lys. Selvfølgelig er det vel og bra at penger kommer frem til folk som trenger det. Men jeg synes det er feil å bare gi når medias lys treffer trengende. Sånn sett hadde jeg heller sett at alle valgte å droppe å gi penger til katastrofen i asia og heller satt et eller to formål på autogiro fra lønnskontoen hver månede.

På den måten velger man selv hvem man vi gi til (vi gjør det nå også, men som resultat av medias lys) og man gir konsekvent. Hvis jeg velger å sette trengende i afrika og Sør-Amerika på autogiro, naboen tar asiakatastrofen og Irak, og kjerringa som jobber i kassa på rema tar Afganistan som slipper vi dette bare-gi-penger-nå-noe-spesielt-skjer greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som mener vi ikke gjør noe for afrika, har dere satt dere inn i hva de forskjellige hjelpeorganisasjonene gjør i bl.a afrika?

har dere gått inn å sett på hva slags arbeid de organisasjonene som lever av frivilliges hjelp og økonomiske støtte gjør hele året?

det er ikke nok til at alle de værste landene i afrika blir rike og i stand til å ta vare på seg selv på ett blunk nei, det kommer ikke til å skje heller, de er ikke der selv!

mye må forandres og forbedres, og det må gjøres i samarbeid med de som faktisk bor der.

og det må også fortsettes når de forskjellige landene begynner å komme seg på rett vei!

jeg mener IKKE at det gjøres en bra nok jobb, men jeg vet at mange prøver, både av givere og av afrikanere i afrika som vil og som jobber for det.

jeg kjenner ikke til hva alle organisasjonene gjør selv, og klager derfor lite. det jeg vet gjøres, ser jeg også at gjør nytte. bare så synd at det flyttes når det ikke er kriser lenger...

dessverre så er org avhengig av en viss mediaoppslutning for å få "nok" støtte, derfor er det de værst rammede stedene som får den største potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er hittil blitt sammlet inn mer penger til flomofrene enn tilsammen i HELE 2004!

Det sier vel sitt? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som mener vi ikke gjør noe for afrika, har dere satt dere inn i hva de forskjellige hjelpeorganisasjonene gjør i bl.a afrika?

har dere gått inn å sett på hva slags arbeid de organisasjonene som lever av frivilliges hjelp og økonomiske støtte gjør hele året?

Jeg jobber som flyktningeguide og besøksvenn i røde kors. Så ja, jeg for min del er inne i dette med hjelpeorganisasjoner og deres arbeide (inn og utenlands)

Men jeg synes det er en form for dobbelmoral å bare gi penger når det kommer noe i media. Naturligvis er folk velkommen å hjelpe, men hvor var dere når folk trengte hjelp i går? Hvor er dere i morgen når media har blitt lei katastrofen?

Folk flest (langt ifra alle) men folk flest gir for å lindre sin dårlige samvittighet, eller for å ikke være dårligere enn naboen. Det er jeg sikker på.

Det er selvfølgelig lett å å gjemme seg bak "nei jeg gir fordi det er trengende katastrofeområdet", men kan du virkelig rettferdiggjøre dette utsagnet samtidig som du er klar over at det finnes trengende hele tiden? Ingen forlanger at du skal gi til alle, men som sagt, skal man rettferdiggjøre dette alibiet, bør man velge seg en hjelpeorganisasjon å bidra konsekvent.

Alt annet blir å tolkes som samvittighetslindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

folk ER egoistiske, sånn er det. Det er det endel fattige afrikanere som er også!

om folk gir fordi de ikke ønsker å være dårligere en naboen eller om de gir fordi di virkelig skjønner hva for slags elendighet andre lever i og ønsker å gjøre noe med det, er det viktig?

dersom kun de som virkelig kun av ren medfølelse og ønske om å gjøre andres fattige liv bedre, så hadde det vært enda mindre å samle inn!!

problem er det også at endel organisasjoner ikke fremstår som så seriøse som ihvertfall jeg krever når jeg skal bidra!

og de jeg synes er seriøse og gir meg informasjon om hvor og hva og hvor mye, de følger allikevel ett system som jeg ikke liker veldig.

så det er ikke enkelt, selv ikke når man faktisk ønsker fordi man ønsker å gjøre ting bedre for de som har det tøft, ikke bare pga samvittighetslindring. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Men jeg synes det er en form for dobbelmoral å bare gi penger når det kommer noe i media. Naturligvis er folk velkommen å hjelpe' date=' men hvor var dere når folk trengte hjelp i går? Hvor er dere i morgen når media har blitt lei katastrofen? [/quote']

Synes det var fryktelig høymoralsk av deg å antyde at folk ikke var der når folk trengte hjelp i går. Men formoder at du er der hele tiden og hjelper, og vet at vi andre ikke gjør det.

Haha :) Samvittighetslindring. Og hva er vel et lite trekk i månenden enn nettopp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover dette står du selvfølgelig fri å tolke det jeg skriver etter eget skjøn, og beklager hvis jeg er å oppfatte som høymoralsk.

En konsekvent bistand.

Alternativ på det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
En konsekvent bistand.

Kontinuerlig samvittighetslinding med andre ord. Kjekt det. Få meg et fadderbarn, og så bryr ikke resten av verdens problemer meg. Effektiv lindring av dårlig samvittighet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Overskriften i artikkelen det blir linket til, og dermed i tråden, er iallefall misvisende.

Lidelsene i Afrika totalt sett, ikke bare i Kongo, tilsvarer hundrevis av tsunamier i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Istedenfor å yte ut av deg kritiske innlegg til hva vi andre skriver, kan du vel heller bidra med å fortelle oss hvor du synes dette skille går hen. Enten så jobber du nå med å sette ord i munnen på meg, eller så er alt samvittighetslindring ifølge deg. Hva med å poste et innlegg der du ikke stiller noen spørsmål, men gjør ditt beste for å kaste lys over det du måtte ha på hjertet. Fryktelig enkelt å leke "tredjemann", det vet vi. Men vis oss nå at du kan mer enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...