Solivagant Skrevet 14. juni 2017 #41 Skrevet 14. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om to stykker, begge med diagnosen satt av spesialist, som har blitt friske av LP. Begge sengeliggende i flere år før LP. Det er jo bare helt fjernt å si at de ikke har vært ordentlig syke. De var like syke som alle andre med ME. Anonymkode: 2f205...800 LP kan ikke kurere ME. De som påstår å ha blitt friske av det har vært syke, ja, men ikke i form av ME. Det er såpass lett å feildiagnosere fordi det er en utelukkelsesdiagnose med symptomer like som en rekke andre sykdommer. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #42 Skrevet 14. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om to stykker, begge med diagnosen satt av spesialist, som har blitt friske av LP. Begge sengeliggende i flere år før LP. Det er jo bare helt fjernt å si at de ikke har vært ordentlig syke. De var like syke som alle andre med ME. Anonymkode: 2f205...800 Jeg vet om sikkert 20 stykker som sa de hadde ME men som aldri hadde ME. Igjen, feildiagnoseringer skjer det masse av. Man kan være sengeliggende som deprimert også, psyke og soma henger sammen i veldig mange tilstander, men ME pasienter har alltid vært og er nok selv etter de fikk ME blandt de mest psykisk friske og sterke gruppene. Anonymkode: 867d4...2c9 1
sofie777 Skrevet 14. juni 2017 #43 Skrevet 14. juni 2017 Jeg har lavt stoffskifte og legen har selv foreslått å skrive "... med ME-symptomer" i papirene mine. Men det er jo noe helt annet enn å ha sykdommen i seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #44 Skrevet 14. juni 2017 På 6/13/2017 den 8.16, AnonymBruker skrev: Jeg har i lang tid hanglet pga lavt stoffskifte. Dette er en sykdom jeg har hatt i 5 år nå og plutselig ble det altså altfor lavt, tross medisiner. Kom meg til en spesialist som justerte dosene mine og jeg følte meg bedre i to uker, før det var på igjen. Det skal sies at jeg hanglet i månedsvis før jeg kom meg til spesialist. Slik har jeg det: Jeg må sove og hvile mye, hjeper lite å sove 12 timer - det er som regel for lite og jeg føler meg ikke opplagt uansett. Jeg er mer sosialt isolert nå fordi jeg ikke orker være sammen med, eller dra til venner. Blir ofte sliten etter en times tid. Jeg orker ikke lenger gå turer eller være i aktivitet, blir helt utmattet av det. Klarer knapt gå et kvarter. Og nei, det handler ikke om dårlig kondis. Jeg har ikke angst eller depresjon, ei heller annet psykisk enn trist for å ikke klare alt jeg klarte før. Jeg har to små barn og må hvile mye på dagtid for å forhåpentlig ha krefter til dem på ettermiddagen (etter barnehagen). Samboer tar mye av ansvaret. Det rare er at jeg kan ha tre-fire gode dager på rad, der jeg kjenner meg tilnærmet normal. Jeg har nok energi til å få gjort litt husarbeid osv, men jeg får gjerne noen dager etter dette igjen der jeg bare må hvile en hel dag. Liggende stort sett. Alt krever energi av meg og jeg avlyser det ene etter det andre. Det skal også sies at før jeg ble dårlig, var jeg i en presset situasjon, både på jobb og privat. Jeg har vært i sorg og jeg har vært rammet av et ekstremt stress . Kan dette gi slike symptomer som minner om ME? Fastlegen er usikker på hva det er, hun trodde det bare var stoffskiftet. Spesialist tror ME i tillegg. Fastlegen sier hun vil ha meg i jobb snarest, men jeg klarer det jo ikke. Hva gjør jeg!? Hjelp!! Jeg kan ikke presses tilbake, blir helt stresset ved tanken. Hvordan bli utredet for ME? fastlegen sier hun ikke tør sette diagnosen enda. Og hvis det er utbrenthet, noe legen også er innom, hvordan behandles dette? Kan man få arbeidsavklaringspenger for begge tilstander? Håper noen kan gi meg noen innspill. Tusen takk. Katrine Anonymkode: 90fb9...ca9 - Depresjon? - Seriøst vitamin- og mineralmangler? - Sorg og også ekstremt stress over tid kan definitivt gi fatigue og andre lignende symptomer (og flere sykdommer) Stress er noe av det farligste som finnes faktisk, altså det negative og vonde stresset. Anonymkode: 50097...3b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #45 Skrevet 14. juni 2017 På 6/13/2017 den 8.16, AnonymBruker skrev: Jeg har i lang tid hanglet pga lavt stoffskifte. Dette er en sykdom jeg har hatt i 5 år nå og plutselig ble det altså altfor lavt, tross medisiner. Kom meg til en spesialist som justerte dosene mine og jeg følte meg bedre i to uker, før det var på igjen. Det skal sies at jeg hanglet i månedsvis før jeg kom meg til spesialist. Slik har jeg det: Jeg må sove og hvile mye, hjeper lite å sove 12 timer - det er som regel for lite og jeg føler meg ikke opplagt uansett. Jeg er mer sosialt isolert nå fordi jeg ikke orker være sammen med, eller dra til venner. Blir ofte sliten etter en times tid. Jeg orker ikke lenger gå turer eller være i aktivitet, blir helt utmattet av det. Klarer knapt gå et kvarter. Og nei, det handler ikke om dårlig kondis. Jeg har ikke angst eller depresjon, ei heller annet psykisk enn trist for å ikke klare alt jeg klarte før. Jeg har to små barn og må hvile mye på dagtid for å forhåpentlig ha krefter til dem på ettermiddagen (etter barnehagen). Samboer tar mye av ansvaret. Det rare er at jeg kan ha tre-fire gode dager på rad, der jeg kjenner meg tilnærmet normal. Jeg har nok energi til å få gjort litt husarbeid osv, men jeg får gjerne noen dager etter dette igjen der jeg bare må hvile en hel dag. Liggende stort sett. Alt krever energi av meg og jeg avlyser det ene etter det andre. Det skal også sies at før jeg ble dårlig, var jeg i en presset situasjon, både på jobb og privat. Jeg har vært i sorg og jeg har vært rammet av et ekstremt stress . Kan dette gi slike symptomer som minner om ME? Fastlegen er usikker på hva det er, hun trodde det bare var stoffskiftet. Spesialist tror ME i tillegg. Fastlegen sier hun vil ha meg i jobb snarest, men jeg klarer det jo ikke. Hva gjør jeg!? Hjelp!! Jeg kan ikke presses tilbake, blir helt stresset ved tanken. Hvordan bli utredet for ME? fastlegen sier hun ikke tør sette diagnosen enda. Og hvis det er utbrenthet, noe legen også er innom, hvordan behandles dette? Kan man få arbeidsavklaringspenger for begge tilstander? Håper noen kan gi meg noen innspill. Tusen takk. Katrine Anonymkode: 90fb9...ca9 Vil anbefale at du passer på at alt stresset ikke gjør at kroppen jobber mot seg selv, dvs at du utvikler en autoimmun sykdom. På den annen side mener enkelte at slike sykdommer er reversible, så det er håp. Anonymkode: 50097...3b1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #46 Skrevet 14. juni 2017 4 timer siden, Solivagant skrev: LP kan ikke kurere ME. De som påstår å ha blitt friske av det har vært syke, ja, men ikke i form av ME. Det er såpass lett å feildiagnosere fordi det er en utelukkelsesdiagnose med symptomer like som en rekke andre sykdommer. Dere sier jo at diagnosen kun kan settes av spesialist, ikke fastlegen e.l. De jeg kjenner, som ble friske av LP, fikk diagnosen satt av en spesialist. Igjen, deres diagnose er da ikke mer feil enn de som har fått den og ikke prøver LP? De var syke, de hadde ME. De hadde like mye ME som alle andre som får diagnosen satt av en spesialist. Dere som hardnakket påstår at man ikke kan bli frisk av ME med LP, sier det jo bare fordi dere nekter å innse at ME er psykisk. Anonymkode: 2f205...800
Solivagant Skrevet 15. juni 2017 #47 Skrevet 15. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere sier jo at diagnosen kun kan settes av spesialist, ikke fastlegen e.l. De jeg kjenner, som ble friske av LP, fikk diagnosen satt av en spesialist. Igjen, deres diagnose er da ikke mer feil enn de som har fått den og ikke prøver LP? De var syke, de hadde ME. De hadde like mye ME som alle andre som får diagnosen satt av en spesialist. Dere som hardnakket påstår at man ikke kan bli frisk av ME med LP, sier det jo bare fordi dere nekter å innse at ME er psykisk. Anonymkode: 2f205...800 Når du kan komme med en slik påstand som det at ME er psykisk, så har du virkelig ikke peiling. Det har jo blitt forsket på og bevist at det IKKE er psykisk. En spesialist kan også feildiagnosere. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #48 Skrevet 15. juni 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere sier jo at diagnosen kun kan settes av spesialist, ikke fastlegen e.l. De jeg kjenner, som ble friske av LP, fikk diagnosen satt av en spesialist. Igjen, deres diagnose er da ikke mer feil enn de som har fått den og ikke prøver LP? De var syke, de hadde ME. De hadde like mye ME som alle andre som får diagnosen satt av en spesialist. Dere som hardnakket påstår at man ikke kan bli frisk av ME med LP, sier det jo bare fordi dere nekter å innse at ME er psykisk. Anonymkode: 2f205...800 Sukk. Jaja , for så si det like hensynsløst og ondt som du fremstår: Håper dine barn får ME, så vil du nok innse. Det finnes enkelte spesialister som setter feil diagnose ja. Heldigvis er det lagd tester som påviser ME i kroppen nå, som kommer til å bli et mer og mer vanlig verktøy i utredningsprosessen. Du som hardnakket påstår at ME er psykisk har virkelig ikke peil. Man har ikke kompetanse på en sykdom bare fordi man har hørt om den eller kjenner til noen som har den. Begynn å gå på seminarer og konferanser om ME på sykehusene rundt om i verden der det presenteres forskningsresultater fra nyere tid av alt fra immunolgiforskere, nevorlogiforskere, genetikkforskere, blodforskere osv så vil du raskt lære hvor fysisk som det kan få blitt denne sykdommen er. Inntil da ber jeg deg om å ta en bolle og holde kjeft. Anonymkode: 867d4...2c9 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå