Gå til innhold

Kan det være ME?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid hanglet pga lavt stoffskifte. Dette er en sykdom jeg har hatt i 5 år nå og plutselig ble det altså altfor lavt, tross medisiner.

Kom meg til en spesialist som justerte dosene mine og jeg følte meg bedre i to uker, før det var på igjen. Det skal sies at jeg hanglet i månedsvis før jeg kom meg til spesialist. Slik har jeg det:

Jeg må sove og hvile mye, hjeper lite å sove 12 timer - det er som regel for lite og jeg føler meg ikke opplagt uansett.

Jeg er mer sosialt isolert nå fordi jeg ikke orker være sammen med, eller dra til venner. Blir ofte sliten etter en times tid.

Jeg orker ikke lenger gå turer eller være i aktivitet, blir helt utmattet av det. Klarer knapt gå et kvarter. Og nei, det handler ikke om dårlig kondis.

Jeg har ikke angst eller depresjon, ei heller annet psykisk enn trist for å ikke klare alt jeg klarte før. Jeg har to små barn og må hvile mye på dagtid for å forhåpentlig ha krefter til dem på ettermiddagen (etter barnehagen). Samboer tar mye av ansvaret.

Det rare er at jeg kan ha tre-fire gode dager på rad, der jeg kjenner meg tilnærmet normal. Jeg har nok energi til å få gjort litt husarbeid osv, men jeg får gjerne noen dager etter dette igjen der jeg bare må hvile en hel dag. Liggende stort sett. Alt krever energi av meg og jeg avlyser det ene etter det andre.

Det skal også sies at før jeg ble dårlig, var jeg  i en presset situasjon, både på jobb og privat. Jeg har vært i sorg og jeg har vært rammet av et ekstremt stress . Kan dette gi slike symptomer som minner om ME?

Fastlegen er usikker på hva det er, hun trodde det bare var stoffskiftet. Spesialist tror ME i tillegg. Fastlegen sier hun vil ha meg i jobb snarest, men jeg klarer det jo ikke. Hva gjør jeg!? Hjelp!! Jeg kan ikke presses tilbake, blir helt stresset ved tanken.

Hvordan bli utredet for ME? fastlegen sier hun ikke tør sette diagnosen enda. Og hvis det er utbrenthet, noe legen også er innom, hvordan behandles dette? Kan man få arbeidsavklaringspenger for begge tilstander?

Håper noen kan gi meg noen innspill. Tusen takk.

Katrine

Anonymkode: 90fb9...ca9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og har perioder hvor jeg er som du beskriver. Har du sjekket vitaminene og mineralene dine? For oss med lavt stoffskifte er det ekstra viktig at disse er på et høyt nivå. 

Tenker at siden du har vært stressa, allerede blitt bedre med medisiner, så kan det være stoffskiftet som har fått seg en knekk av at du har vært så stressa? Kan det hende du trenger en enda høyere dose? Evt. så er det vel ikke helt unormalt å få en knekk etter man har vært gjennom en periode med psykisk og fysisk belastning?

Kan ikke nok om ME til å svare på det, så sikkert mange andre som kan svare deg bedre. Men har skjønt at det er en heftig utredning du må gjennom, mye som må utelukkes. 

Ønsker deg god bedring :)

Anonymkode: 36e85...4f2

Skrevet

Fastlegen skal IKKE sette en slik diagnose. Få deg henvisning til sykehus eller spesialist for grundig utredning.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har det veldig likt deg, og må tvinge meg selv til alt mulig. Har vært hos legen flere ganger og tatt blodprøver, men jeg får beskjed om at alt er som det skal være - Jeg er frisk som en fisk. 

Anonymkode: 8a026...e77

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har selv hatt en mistanke om lavt stoffskifte men legen min har tatt prøver og alt er fint. Jeg er som deg rammet av en enorm utmattelse og jeg har aldri hatt det sånn før. Må hvile mye, hukommelsen er dårlig og det samme er konsentrasjonen. Legen mente først fibromyalgi og jeg er henvist til revmatolog. Har mye verk og smerter i kroppen også. Jeg sliter også psykisk etter vonde ting i ekteskapet mitt og så har jeg jobbet for mye i lang tid. Det måtte si stopp og det har det gjort. Jeg har tenkt mer utbrent/utmattet enn ME for jeg tenker på ME som mer utmattelse men kanskje jeg tar feil? Vet at for å stille diagnosen ME så må man ha hatt symptomene minst 6 måneder. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått målt om du har jod-mangel? Du må samle inn urin et helt døgn, det kan ikke teste ved hjelp av blodprøve. Stoffskifteproblemer og jodmangel går ofte hånd i hånd. Hvilken oppføging får du fra endokrinologen? 

Anonymkode: 48dd9...337

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Du har lavt stoffskifte, og dette gjør en sliten og intolerant for normal funksjon.

Du har hatt en stresset og presset livssituasjon og dette kan gjøre en utbrent.

Man har ikke ME fordi man er sliten. Man får ME av en infeksjon, og det er en betennelse i hjernen og leddene, en immunologisk og nevrologisk svikt, der man ikke bare blir sliten av å gå tur, men hvor det er umulig å ta seg en dusj, og hvor du må ligge i senga 3 dager etter en tur. ME har værre funksjonsnedsettelse og smerter enn kreft, så har man det så er man ganske dårlig og invadilisert. Desverre er det mange utbrente som får ME diagnose, men en ME diagnose er ikke noe du vil ha - det er ingen hjelp å få, og kun 2 % av de med "ekte" ME, blir friske . Andre som blir friske har vært utbrente.

Anonymkode: 867d4...2c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, helledussen skrev:

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har selv hatt en mistanke om lavt stoffskifte men legen min har tatt prøver og alt er fint. Jeg er som deg rammet av en enorm utmattelse og jeg har aldri hatt det sånn før. Må hvile mye, hukommelsen er dårlig og det samme er konsentrasjonen. Legen mente først fibromyalgi og jeg er henvist til revmatolog. Har mye verk og smerter i kroppen også. Jeg sliter også psykisk etter vonde ting i ekteskapet mitt og så har jeg jobbet for mye i lang tid. Det måtte si stopp og det har det gjort. Jeg har tenkt mer utbrent/utmattet enn ME for jeg tenker på ME som mer utmattelse men kanskje jeg tar feil? Vet at for å stille diagnosen ME så må man ha hatt symptomene minst 6 måneder. 

Det er kun 1 norsk lege som godkjenner diagnosen pga utmattelse i minst 6 måneder.
Spesialistene og NAV opererer etter helt andre diagnosekriterier som innebærer ca 60 andre symptomer som går på det immunologiske, kardionale, nevrologiske, kognitive, hjerterytmeforstyrrelser, tarm forstyrrelser, urinforstyrrelser, sanser, ++++++

ME er IKKE det samme som utbrenthet, selvom mange blander de to ! ME er en mer invadiliserende sykdom enn kreftpasienter på det værste, så man skal være veldig forsiktig med å anta at man har ME. Har man ME så vet man det fordi man må krabbe til do for å tisse, og ligge på badegulvet i halvannet time før man greier å krabbe tilbake til senga.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 norsk spesialist* , mente jeg. (Og han blir sett ned på av hele forskningsmiljøet) Mange fastleger setter diagnosen på det grunnlaget, men de vil aldri bli akseptert hos Nav eller spesialister. Dette kommer pga fastleger som ikke kan nok om sykdommen til å stille diagnosen på riktig grunnlag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel egentlig ikke bli diagnostisert med ME når man har en annen tilstand som kan forklare slitenheten. Dette fordi ME i stor grad diagnostiseres ved å utelukke andre tilstander. Men det skjer jo, og jeg er generelt skeptisk til fastleger som deler ut ME-diagnosen. Dersom du ønsker å bli utredet for ME bør du i så fall oppsøke en spesialist. ME er ingen diagnose å strebe etter, så det er veldig synd at det nok er mange som er feildiagnostisert. 

Anonymkode: dfd7c...8bf

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 norsk spesialist* , mente jeg. (Og han blir sett ned på av hele forskningsmiljøet) Mange fastleger setter diagnosen på det grunnlaget, men de vil aldri bli akseptert hos Nav eller spesialister. Dette kommer pga fastleger som ikke kan nok om sykdommen til å stille diagnosen på riktig grunnlag

Hva heter denne spesialisten?

Anonymkode: 9a193...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar h*n snakker om Vegard Bruun Wyller. 

Anonymkode: e71fa...a84

AnonymBruker
Skrevet

Eh, ME er jo bare psykisk. Så om du sliter psykisk, er det en psykolog du bør snakke med. Få henvisning fra fastlegen. 

Anonymkode: 2f205...800

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar h*n snakker om Vegard Bruun Wyller. 

Anonymkode: e71fa...a84

Ok, takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, ME er jo bare psykisk. Så om du sliter psykisk, er det en psykolog du bør snakke med. Få henvisning fra fastlegen. 

Ja, for det vet du? 

AnonymBruker
Skrevet

Når du spør om det kan være ME, så virker du ikke å skjønne at ME er ikke en positiv diagnose, det er en ekskluderingsdiagnose. ME er det man får på papiret når legene har testet ut alt annet og fått negativt svar, dermed har de ingen aning hva som er galt med pasienten. Jeg har slitt med kronisk utmattelse i flere år grunnet annen kronisk sykdom, men jeg tenker ikke at jeg da har ME(uavklart utmattelse)  Utmattelse er kjent å følge den kroniske sykdommen jeg har. Stoffskifteproblemer som du har gått med i lang tid kan føre til utmattelse, det er jo kjent, og når man har hanglet lenge, kan det ta tid før man kommer seg mer på beina igjen både fysisk og psykisk. Ofte er det en kombinasjon av alvorlig stress, som igjen påvirker helsen, særlig når man er sårbar i utgangspunktet, og da tar det tid og pleie å hente inn begge deler.  

Anonymkode: a8bb0...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter denne spesialisten?

Hvorfor lurer du på det? Er du en av de jævelne som vil prøve å få nav penger? Da kan jeg informere deg om at nav ikke godtar diagnose fra han og at han har blitt fratatt stipendiatet sitt fra legeforeningen også. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaaaa kjemmmmpe psykisk, akuratt derfor kreftmedisin er det eneste som har fungert i behandling! Akkurat derfor 6 nobelprisvinnere har funnet fysiske svikter i blod, oksygenopptak, celler og metabolismen i ME pasienter i forskninga si! Så smart og informert du er! Applaus! 

Herregud, på tide at folk lærer seg forskjellen på hva utbrenthet og ME er. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer du på det? Er du en av de jævelne som vil prøve å få nav penger? Da kan jeg informere deg om at nav ikke godtar diagnose fra han og at han har blitt fratatt stipendiatet sitt fra legeforeningen også. 

Fy f... du er jammen frekk!! Hvorfor jeg lurer på det skal ikke du bry deg med. 

Jeg håper nesten du får ME selv en dag, så skulle vi sett om pipa hadde fått en annen låt. Jeg pleier å ønske det motsatte til andre uvitende folk, bare så det er sagt. Men du tok kaka altså!

Du vet ikke en skit om hvordan det er å ha denne sykdommen. Tror du må være den som har skrevet den frekkeste/spydigste kommentaren jeg har lest her inne til nå. 

Du burde skamme deg!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...