Gå til innhold

Er det mulig å få eggløsning for tidlig ved IVF?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt Menopur og så Orgalutran fra stimuleringsdag 6 og til og med igår. Idag har jeg satt Ovitrelle. De siste fire-fem dagene har jeg hatt virkelig masse eggløsningsslim, men idag er det nesten ingenting. I tillegg har jeg følt meg varm idag, slik jeg alltid gjør når jeg har/har hatt eggløsning, og jeg føler meg også irritabel - slik jeg blir etter eggløsning. Jeg begynner å bli litt bekymret for at eggene kan ha løsnet for tidlig. Er det mulig når man tar Orgalutran? Har du opplevd det eller hørt om noen som har opplevd det? Utifra min normale syklus ville jeg hatt eggløsning idag. Kan kroppen sette i gang eggløsningen selv av "vane"? Er så bekymret nå... :-(

Anonymkode: 955d2...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.6.2017 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt Menopur og så Orgalutran fra stimuleringsdag 6 og til og med igår. Idag har jeg satt Ovitrelle. De siste fire-fem dagene har jeg hatt virkelig masse eggløsningsslim, men idag er det nesten ingenting. I tillegg har jeg følt meg varm idag, slik jeg alltid gjør når jeg har/har hatt eggløsning, og jeg føler meg også irritabel - slik jeg blir etter eggløsning. Jeg begynner å bli litt bekymret for at eggene kan ha løsnet for tidlig. Er det mulig når man tar Orgalutran? Har du opplevd det eller hørt om noen som har opplevd det? Utifra min normale syklus ville jeg hatt eggløsning idag. Kan kroppen sette i gang eggløsningen selv av "vane"? Er så bekymret nå... :-(

Anonymkode: 955d2...cd5

Mulig men ekstremt sjelden, og det skjer  så vidt meg bekjent kun etter eggløsningssprøyten (når man er ferdig med orgalutran) men før uttaket. Kroppen kan ikke sette i gang eggløsning av "gammel vane" da orgalutran blokkerer LH-reseptorene, men om det går for lang tid fra siste orgalutran til uttak KAN kroppen klare å overstyre hormonene. I følge klinikken min så de dette bare fire ganger i 2016, og jeg var den heldige vinneren av halvparten ;) Den siste gangen riktignok bare delvis; da hadde en del av eggene gått til grunne, men de fleste var fremdeles intakte. Etter dette har jeg satt siste orgalutranen om morgenen den dagen jeg setter ovitrelle om kvelden, og da har det gått fint (før satte jeg den siste orgalutranen kvelden før ovitrelle).

Egggløsningsslimet kommer på grunn av den økte østrogenmengden i kroppen - folliklene produserer østrogen, østrogen fører til at sekretet produseres, og med mange follikler som vokser og dermed mye østrogen, kan man få nærmest skremmende mengder slim. De har med andre ord ikke noe direkte med eggløsningen som sådann å gjøre, men skilles ut som konsekvens av voksende follikler, noe som i en normal syklus jo betyr at eggløsning nærmer seg. 

Ver ikke om dette betrygger deg, men kort fortalt må du bare huske på at det i de aller, aller fleste tilfeller går helt fint, at ca 99 % av de som går gjennom prøverørsforsøk er redd for det samme, og at eggløsningssprøyten består av graviditetshormon (hcg) som kan gjøre deg både trøtt og irritabel :klem: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...