Gå til innhold

Vi er friKe begge to men det skjer ingenting..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får utslag på eggløsningstester. Har hatt stabil syklus et år, kun den siste som ikke var stabil og helt sikkert pga sykdom. 

Han har normal sperm. Jeg har mange gode sterke egg. Vi er begge normalvektige, sunne og spreke. 

Vi har prøvd i over et år utenat noe skjer. Noen erfaringer?

Anonymkode: 2f38e...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i samme båt som deg.. Ingenting galt med verken meg eller mannen, har prøvd i over et år, der vi vet vi har truffet på eggløsning hver mnd. Er veldig frustrerende! Er også slanke og sunne! Vi begynner å bli rimelig utålmodige begge to! Har sett flere av mine venniner nylig fått barn og de begynte prøvingen etter oss! Og her sitter vi enda! Aldri en antydning til noe positive tester.... Blir nesten gal når det går så lang tid :( har egentli ingen råd å komme med, bare en forståelsesfull klem! 

Anonymkode: b2978...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er ikke genetiske matcher, noen bruker bare lang tid og i det hele tatt. Selv om du har positive eltester så betyr det ikke at du har el, så da bør du tempe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silfen skrev:

Noen er ikke genetiske matcher, noen bruker bare lang tid og i det hele tatt. Selv om du har positive eltester så betyr det ikke at du har el, så da bør du tempe. 

Hva er det som ødelegger den genetiske matchen da? At egget ikke vil befrukte seg, eller at sædcellen aldri trenger inn i egget? :(. Trodde aldri at å bruke så lang tid på å bli gravide skulle bli meg og mannen :( 

Anonymkode: b2978...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange genetiske sammensetninger som ikke er forenelig med å bli gravid, det er umulig for noen her å svare nærmere på det. Forløpet der er evt testing etter at alt annet er utelukket, noe som er altfor tidlig ennå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke passe sammen genetisk er vel bare noe man sier når man ikke finner noen annen årsak.

Er som med det man kaller kronisk, man kan alltids bli kvitt det kroniske så syns det blir feil å bruke ordet.

Anonymkode: 2f38e...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som ødelegger den genetiske matchen da? At egget ikke vil befrukte seg, eller at sædcellen aldri trenger inn i egget? :(. Trodde aldri at å bruke så lang tid på å bli gravide skulle bli meg og mannen :( 

Anonymkode: b2978...2a4

Et år er fortsatt innenfor normalen, ts. Det virker som om de fleste prøvene glemmer at sjansen for å bli gravid av sex ved eggløsning er betydelig lavere enn sjansen til å ikke bli gravid (som er over 5 ganger høyere). 

Pluss: det er helt normalt og godt kjent at psyken påvirker fruktbarheten kraftig. Så ro ned og ha sex av den grunn en skal ha sex: for morro skyld. Sjansen for å bli gravid øker kraftig om en får ned stressnivået, senker skuldrene og bare fortsetter som normalt. Du har ikke, stol på meg, behov for å teste når du har eggløsning. Bare ha dere så ofte dere har lyst til å ha dere. 

Du kan ta tilskudd og styre på alt du vil, men stress og uro vil faktisk være en så stor faktor at den mer enn kompenserer. Så minimer den.

Anonymkode: a1163...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2017 den 18.17, AnonymBruker skrev:

Det å ikke passe sammen genetisk er vel bare noe man sier når man ikke finner noen annen årsak.

Er som med det man kaller kronisk, man kan alltids bli kvitt det kroniske så syns det blir feil å bruke ordet.

Anonymkode: 2f38e...43e

Nei det er det ikke. Det er par som gis opp med kunstig befruktning til og med pga det der. Jeg vet ikke om de vet hva det skyldes men tror de tror i allefall at det er imunsystemet som foråder disse parene. Hadde vært interessant om ts prøvde en syklus med donor for å se om det endret noe med en annen manns sperm om de ikke på død og liv må ha et genetisk barn.

Anonymkode: 55cdc...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. Det er par som gis opp med kunstig befruktning til og med pga det der. Jeg vet ikke om de vet hva det skyldes men tror de tror i allefall at det er imunsystemet som foråder disse parene. Hadde vært interessant om ts prøvde en syklus med donor for å se om det endret noe med en annen manns sperm om de ikke på død og liv må ha et genetisk barn.

Anonymkode: 55cdc...9da

Men er det da pga av at eggene ikke utvikler seg? Eller er det at det ikke vil feste seg? For de ser vel om de er en match hvis det har noe med utviklingen av eggene å gjøre.. 

Anonymkode: b2978...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det da pga av at eggene ikke utvikler seg? Eller er det at det ikke vil feste seg? For de ser vel om de er en match hvis det har noe med utviklingen av eggene å gjøre.. 

Anonymkode: b2978...2a4

Tror det var befruktningsdelen, at spermen får et helvete i stedet for at kroppen hjelper den som normalt. 

Anonymkode: 55cdc...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det var befruktningsdelen, at spermen får et helvete i stedet for at kroppen hjelper den som normalt. 

Anonymkode: 55cdc...9da

Så hvis de ser at eggene utvikler seg som de skal til dag 5 før innsett så er det mest sannsynlig ikke en dårlig match på partnerne? Er uforklarlig barnløs, og vet at eggene utvikler seg fint, vært igjennom ivf, endt misslykket.. Har et håp om å klare det selv i ventetiden på fryseforsøk. Skjønner ikke hvorfor vi ikke har klart det selv når ingenting er galt.. Men hvis genetiske matchen har noe med utviklingen å gjøre, så kan jeg utelukke det, da vi fikk flere blasto på frys. 

Anonymkode: b2978...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det var befruktningsdelen, at spermen får et helvete i stedet for at kroppen hjelper den som normalt. 

Anonymkode: 55cdc...9da

Som sagt

 Du tror. Jeg finner ingen ordentlige forklaringer på dette på nett..

Anonymkode: 2f38e...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi de færreste driver på med utstrakt genetisk testing. Dessuten det å finne genetiske markører til alt er ennå ikke mulig. Derfor blir det tror fremfor vet. Som i at man tror en kvinne kan angripe sæden, for eksempel. Eller at sæden ikke klarer smelte sammen med egget. Eller at det er så genetisk ukompatibelt at det ikke vil feste seg. Etc etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.6.2017 den 13.52, Silfen skrev:

Noen er ikke genetiske matcher, noen bruker bare lang tid og i det hele tatt. Selv om du har positive eltester så betyr det ikke at du har el, så da bør du tempe. 

Hva betyr dette?

Anonymkode: 7da7e...bc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Silfen skrev:

Det er fordi de færreste driver på med utstrakt genetisk testing. Dessuten det å finne genetiske markører til alt er ennå ikke mulig. Derfor blir det tror fremfor vet. Som i at man tror en kvinne kan angripe sæden, for eksempel. Eller at sæden ikke klarer smelte sammen med egget. Eller at det er så genetisk ukompatibelt at det ikke vil feste seg. Etc etc. 

Hvor finner jeg lesestoff på dette du tror?

Anonymkode: 2f38e...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss fant de heller ingenting. Men etterhvert så ble vi henvist til IVF. Etter å ha gått igjennom hormonkur og tatt ut 10 egg så ser dem at kun ett ble befruktet og det var veldig dårlig. De ser da at sæden ikke klarer å trenge inn i eggene, eggene mine er rett og slett for harde. Så da hjalp de til med ICSI. Da ble det normal mengde som ble befruktet. 

Jeg ble gravid til slutt, men det tok tid. 

Anonymkode: e3169...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner jeg lesestoff på dette du tror?

Anonymkode: 2f38e...43e

Google for eksempel...  Eller fertilitetsfora. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange ting. Blant annet DNA feil hos en eller begge. 

For vår del betyr det at vi aldri kan få barn, det ble avdekket etter utredning i USA (som vi selv betalte for). Til tross for ung alder, at vi begge er kjernesunne, og at alle fertilitetstester i Norge viste at vi her helt friske. 

Ikke les på nett, det kan være hundre ulike årsaker til at det ikke klaffer for dere. Be om utredning og hjelp videre. 

Anonymkode: bff04...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Dere/du er jo ikke utredet skikkelig? Eggløsningstester er ikke tilstrekkelig for å fastslå om du faktisk har eggløsning. UL og blodprøver er heller ikke ikke i stand til å gi fullstendig vurdering av kvaliteten på eggene dine. Det er mye som kan være "galt" selv om du fremstår som frisk. Er egglederne dine sjekket? 

Uansett, det viktige er å få en skikkelig utredning, og eventuelt henvisning til prøverør hvis dere ikke finner problemer som kan løses på andre måter. Det er fortsatt masse håp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Silfen skrev:

Google for eksempel...  Eller fertilitetsfora. 

Kunne du lagt ut noen linker til lesestoff? 😊

Anonymkode: 2f38e...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...