Gå til innhold

Hvor mye bruker dere i måneden på mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver "noen ganger". Da lever du jo hovedsakelig på knekkebrød og havregryn. 

Anonymkode: 3c828...750

Det er fult mulig for enkelte å levere på slike summer, jeg gjorde det en periode selv uten at det var bevist. Aldri hatt vitaminmangler. Spiste typisk havregrøt til frokost. Banan til mellommåltid, to skiver med eks. egg og en gulrot til lunsj. Eple og en neve nøtter fra stor nøtteblanding til mellom. Og poteter, frosne grønnsaker og noe billig fisk, grilla kylling eller salat med egg og bønner til middag. Handlet aldri det dyreste og kjøpte frukt og grønt på innvandrerbutikker. Handlet tilbudsvarer når jeg kom over det og fryste med. Spiste mye egg, de har alle næringsstoffer utenom V, kjøpte de store billige pakkene.

Anonymkode: 9411d...e8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er fult mulig for enkelte å levere på slike summer, jeg gjorde det en periode selv uten at det var bevist. Aldri hatt vitaminmangler. Spiste typisk havregrøt til frokost. Banan til mellommåltid, to skiver med eks. egg og en gulrot til lunsj. Eple og en neve nøtter fra stor nøtteblanding til mellom. Og poteter, frosne grønnsaker og noe billig fisk, grilla kylling eller salat med egg og bønner til middag. Handlet aldri det dyreste og kjøpte frukt og grønt på innvandrerbutikker. Handlet tilbudsvarer når jeg kom over det og fryste med. Spiste mye egg, de har alle næringsstoffer utenom V, kjøpte de store billige pakkene.

Beklager en del skrive vel.

Vitamin C*  ikke v😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye! Har ikke helt oversikt. Men omtrent 7000- 8000 kr for to voksne personer vil jeg tippe. 

Jeg er opptatt sunne matvarer, og velger f. eks syltetøy uten tilsatt sukker til 35 kr for 300g, istedet for billigvarianter til 15 kr kiloen. Det samme gjelder frokostblandinger, ferdigretter osv. Granolaen jeg kjøper koster nesten 50kr for en liten pakke, men kunne jo selvfølgelig valgt en pakke som er dobbel så stor til halv pris... Kunne valgt å spise wasa knekkebrød laget på hvitt mel,  men velger istedet slike "hjemmelagde" som et mye dyrere. Kjøper  nesten aldri billig kneipbrød, yoghurt med høyt sukkerinnhold osv, men velger grove, proteinrike varianter, helst uten sukker.   Det koster å velge sunt, men jeg synes det er verdt å investere i sunn mat som smaker godt!  (Jeg vet selvfølgelig at det også finnes sunne billige matvarer. Men jeg har ingen glede av å bare leve på havregryn og tunfisk på boks, for å sette det på spissen)

Anonymkode: 4dfcc...cd6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke skrevet at det ikke er mulig eller betvilt det på noen måte. Jeg påpekte bare at denne brukere i hovedsak spiser knekkebrød og havregryn, som hun jo skriver helt selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sifo sitt referansebudsjett ligger vel på ca 2300 til mat for en voksen og mnd. Og det skal være et budsjett uten verken tilbudsvarer eller luksuagoder. Så da vet det hvordan dere liger an.

Man kan spise sunt på både lavt og høyt budsjett, samme med usunt. 

Og dere som bruker 4000-6000 for en person, hvorfor ikke når man har råd til Det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og bruker 8 - 10.000 kroner i måneden på mat. Vi kunne sikkert ha brukt betydelig mindre, men jeg ser ikke helt poenget med å bruke så lite penger som mulig på mat med mindre man må. God og sunn mat er viktig for både helse og velvære!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker mye mer enn nødvendig men vi har vært mye ute å spist i det siste. Denne måneden har vi brukt 6000, 2000 av de er brukt på restaurant. Vært på mange sammenkomster denne måneden.🤗 1 voksen og 1 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sifo sitt referansebudsjett ligger vel på ca 2300 til mat for en voksen og mnd. Og det skal være et budsjett uten verken tilbudsvarer eller luksuagoder. Så da vet det hvordan dere liger an.

Du har rett hvis det er en kvinne du snakker om. Da er det 2300 ca i mnd. Men en voksen mann mellom 20 og 50 år bruker i gjennomsnitt 2800 kr i mnd på mat og drikke, sier kalkulatoren til SiFO. Altså skiller det 500 kr på mann og kvinne.

Anonymkode: b4411...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skay skrev:

Nei jeg tar en skje tran hver dag fordi det er anbefalt og jeg får jern fra leverpostei som jeg spiser hver dag.

Hva med de andre vitaminene? C-vit. for eksempel. For at kroppen skal ta opp jern er C-vit nødvendig. Spør ikke for å være frekk. Jeg har også levd på nesten kun knekkebrød da jeg var ung, men da ble jeg undervektig og hadde en spiseforstyrrelse. Spiste middag par ganger i uka hos mine foreldre.

1 time siden, Skay skrev:

Singelmat fra Bunnpris

Hva er singelmat fra bunnpris? Er det fjordland?

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

300!? Hva spiser du i løpet av en dag om jeg kan spørre ;)? Det er jo 42 kr dagen.... 

Anonymkode: 67397...722

Jeg har klart meg på samme sum, men da hadde jeg krydder og basisvarer i skapene. Det var bare for en kort periode. Og jeg har aldri en tom fryser. Handler mye på tilbud av kjøtt og fisk.

Vet ikke hva jeg bruker i mat, det varierer. Cirka to tusen i mnd. eller litt mer.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, og bruker rundt 5000-6000kr på dagligvarebutikken i mnd. Er stort sett jeg som handler, og jeg kjøper kvalitet fremfor konsekvent det billigste. Er økologisk et alternativ velger jeg det, og jeg velger sunne ordentlige råvarer. Bruker mye grønnsaker i matlagingen, og lager ofte store porsoner så vi enten spiser det samme to dager på rad, eller fryser ned i porsonspakker. På den måten slipper jeg å bruke mye tid på kjøkkenet hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker (to stk, 25 + 30) bruker vel 4000-5000kr i mnd på mat og hygieneartikler. Det inkluderer melkefrie produkter, mye grønnsaker og kvalitetsmat. Vi lager store porsjoner og fryser ned, eller spiser det til lunsj dagen etter. 

Vi skeier ikke ut så mye på andre ting, og er flinke til å lete etter gode og billige produkter om vi trenger noe nytt, følger med på tilbud etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altfor mye! Har ikke helt oversikt. Men omtrent 7000- 8000 kr for to voksne personer vil jeg tippe. 

Jeg er opptatt sunne matvarer, og velger f. eks syltetøy uten tilsatt sukker til 35 kr for 300g, istedet for billigvarianter til 15 kr kiloen. Det samme gjelder frokostblandinger, ferdigretter osv. Granolaen jeg kjøper koster nesten 50kr for en liten pakke, men kunne jo selvfølgelig valgt en pakke som er dobbel så stor til halv pris... Kunne valgt å spise wasa knekkebrød laget på hvitt mel,  men velger istedet slike "hjemmelagde" som et mye dyrere. Kjøper  nesten aldri billig kneipbrød, yoghurt med høyt sukkerinnhold osv, men velger grove, proteinrike varianter, helst uten sukker.   Det koster å velge sunt, men jeg synes det er verdt å investere i sunn mat som smaker godt!  (Jeg vet selvfølgelig at det også finnes sunne billige matvarer. Men jeg har ingen glede av å bare leve på havregryn og tunfisk på boks, for å sette det på spissen)

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Atea skrev:

Hva er singelmat fra bunnpris? Er det fjordland?

Det er de mindre pakningene Bunnpris tilbyr med halvparten av innholdet til 25 kr. Billig middag hver dag heter det eller noe i den duren (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er de mindre pakningene Bunnpris tilbyr med halvparten av innholdet til 25 kr. Billig middag hver dag heter det eller noe i den duren (=

https://bunnpris.no/billig-middag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1 000- 1 500 kroner i måneden. Er student :) 

Anonymkode: ab4d2...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er opptatt av sunne matvarer, men du kjøper ferdigretter, syltetøy og frokostblandinger?! Jaja....

Jeg bruker 2000-2500 pr mnd på mat, kjøper sunne matvarer som kylling, fisk, grønnsaker og frukt. Ikke rødt kjøtt eller bearbeidet kjøtt. Baker grove knekkebrød og grove brød selv.

Anonymkode: 91513...0d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer litt på hvordan  dere som handler store kvanta av tilbudsvarer regner ut hva dere bruker i mnd? Tar dere bare snittet? Driver å kutter ut pepsi max, for det er dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det ligger på rundt 1500 - 2000. Da har jeg ikke regna med alkohol og spise ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hobbykokken skrev:

Jeg lurer litt på hvordan  dere som handler store kvanta av tilbudsvarer regner ut hva dere bruker i mnd? Tar dere bare snittet? Driver å kutter ut pepsi max, for det er dyrt...

Ja, jeg tar matutgifter på et år/12 måneder. Jeg storhandler i august/januar og fyller opp fryser, skap etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, hobbykokken skrev:

Ja snitt, nettbanken lager oversikt mnd for mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...