Gå til innhold

Dere som er muslimer, eller dere som kan noe om islam!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo muslimer med burka, niqab osv og de som er muslim som går uten hijab. Har de lov å bade i bikini?

Liksom, jeg er døpt, men tror ikke på gud osv, men er fortsatt medlem av kirken. Man skal jo ifølge kristendommen ikke ha sex før ekteskap osv, og slik er det i islam som jeg har forstått? Er det slik at det er muslimer som er litt som oss "jeg er døpt, tror ikke på gud, men har ikke meldt meg ut av kirken"? Altså, kristne drikker og har sex før ekteskap selv om det ikke er "lov" ifølge bibelen. Er det sånn at dere godt kan drikke alkohol hvis dere vil selv om dere er muslimer? MÅ man be flere ganger om dagen for å være en "god muslim"?

Beklager hvis jeg har formulert meg rart eller noe, men er bare nysgjerrig på dette! 

Anonymkode: 4ecff...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og MÅ man faste og alt det der? Det må være så tungt tenker jeg..

Anonymkode: 4ecff...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønn er obligatorisk . En av de fem søylene. 

Finnes vel sekulære muslimer som i alle andre religioner. Om de går i bikini det vet jeg ikke🙈 

Anonymkode: e03f5...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste er også obligatorisk dersom du ikke har gyldig grunn. Enda encav de fem søylene. 

Anonymkode: e03f5...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er ikke bare én ting. Det er et hav av mangfold. Ingen har enerett på "den rette" måten å være muslim på.

Folk må lære seg å slutte å generalisere, og begynne å individualisere.

Hver person har sitt eget forhold til Gud, og må finne ut hva som er rett måte å være muslim på for seg.

Når det er sagt så finnes det så klart teoretiske hovedtrekk og hovedgrener innen islam som mange (ikke alle) muslimer er enige om.

Anonymkode: 05327...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste er faktisk sunt (derfor også kristne fastet før - de har dessverre sluttet med det, men du MÅ ikke være troende for å faste!). Når du spiser så vil blant annet immunsystemet gå i litt, LITT, høyere gir enn normalt. Når du faster så får immunsystemet slappet av.

Men sorry, jeg sporer av litt. Dog, det er altså vitenskap bak kravet om å faste. Men selvfølgelig er det ikke sunt hvis du er svak eller syk fra før. Som nevnt over, "dersom du ikke har gyldig grunn".

Anonymkode: 9e382...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Islam er ikke bare én ting. Det er et hav av mangfold. Ingen har enerett på "den rette" måten å være muslim på.

Folk må lære seg å slutte å generalisere, og begynne å individualisere.

Hver person har sitt eget forhold til Gud, og må finne ut hva som er rett måte å være muslim på for seg.

Når det er sagt så finnes det så klart teoretiske hovedtrekk og hovedgrener innen islam som mange (ikke alle) muslimer er enige om.

Anonymkode: 05327...23c

Amen til dette, ikke minst fordi en del har en tendens til å tillegge de mest ekstreme retningene makt til å definere hva islam er. Både islamister og høyreekstreme mener å kunne fortelle oss hvem som er muslimer og hvordan disse er, men ingen av mine muslimske venner kjenner seg særlig igjen i det. Noen av jentene jeg kjenner, går med hijab, andre ikke. Noen bader i bikini, andre ikke. Noen jeg kjenner som definerer seg som muslimer, drikker alkohol, andre ikke. 

Felles for mine venner, er at de er herlige mennesker som jeg setter stor pris på. 

Anonymkode: 9f3de...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Det er jo muslimer med burka, niqab osv og de som er muslim som går uten hijab. Har de lov å bade i bikini?

Liksom, jeg er døpt, men tror ikke på gud osv, men er fortsatt medlem av kirken. Man skal jo ifølge kristendommen ikke ha sex før ekteskap osv, og slik er det i islam som jeg har forstått? Er det slik at det er muslimer som er litt som oss "jeg er døpt, tror ikke på gud, men har ikke meldt meg ut av kirken"? Altså, kristne drikker og har sex før ekteskap selv om det ikke er "lov" ifølge bibelen. Er det sånn at dere godt kan drikke alkohol hvis dere vil selv om dere er muslimer? MÅ man be flere ganger om dagen for å være en "god muslim"?

Beklager hvis jeg har formulert meg rart eller noe, men er bare nysgjerrig på dette! 

Anonymkode: 4ecff...afc

Det er mange muslimer som går med bikini, drikker, lever i forhold utenom ekteskap, går uten hijab, spiser gris, drikker alkohol, ikke ber, ikke faster, baksnakker, stjeler og inntar narkotika, slår osv.

Så lenge de bevitner at Gud er en, Mohammad er Guds siste sendebudd og det som står i Koranen er Guds ord, da er de muslimer. De som gjør overnevnte udåd/handlinger kalles syndere i islamsk rett. I islam så har man graderte synder. Du har de store og de mindre. Tilgivelsen er opp til Herren.

Hvis man bryter med trossbekjennelsen i andre avsnittet over, første punktum, da er man ikke muslim. 

Troen er opp til individet og er en relasjon mellom individet og Gud. Derfor har vi ingen statsmoske som styrer og eier religionen og individet.

Det er viktig å huske at alle mennesker er ulike og er i ulike stadier i livet. Troen er i syklus og alle gjør beviste og ubevisste feil. 

- I islam, er en muslim en som hengir seg til sin Skaper.

- En troende muslim er en som praktisere sin religion med kropp og sinn.

- En muhsin, er en forbedrer/perfeksjonerer alle sine handlinger gjennom tilbedelse og bevissthet om Gud. Som du ser så er dette stadier i form av bevissthet og åndelighet. Alle disse tre jeg overnevnte er muslimer, men ikke alle muslimer er troende og ikke alle troende er muhsinin.

Dette er hentet fra en kjent hendelse da en mann kom til sendebudet Mohammad. Han kom fra ørkenen med hvite og rene klær og satte seg foran Guds sendebud med kne mot kne og håndflatene på fanget sitt. Deretter stilte denne mannen konkrete spørsmål til Mohammad. Da mannen dro, sa sendebudet til følgesvennene at dette er engelen Gabriel som kom for å lære dere deres religion. 

Mannen (engelen) spurte Mohammad, hva er islam?, Hva er tro/iman? Og hva er ihsan(forbedre /perfeksjon) i tillegg til andre  spørsmål som tegnene til endens tid.

Håper dette ga deg et svar.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/9/2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Det er jo muslimer med burka, niqab osv og de som er muslim som går uten hijab. Har de lov å bade i bikini?

Liksom, jeg er døpt, men tror ikke på gud osv, men er fortsatt medlem av kirken. Man skal jo ifølge kristendommen ikke ha sex før ekteskap osv, og slik er det i islam som jeg har forstått? Er det slik at det er muslimer som er litt som oss "jeg er døpt, tror ikke på gud, men har ikke meldt meg ut av kirken"? Altså, kristne drikker og har sex før ekteskap selv om det ikke er "lov" ifølge bibelen. Er det sånn at dere godt kan drikke alkohol hvis dere vil selv om dere er muslimer? MÅ man be flere ganger om dagen for å være en "god muslim"?

Beklager hvis jeg har formulert meg rart eller noe, men er bare nysgjerrig på dette! 

Anonymkode: 4ecff...afc

Jeg leste innlegget ditt på nytt og ser at det du faktisk spør om, ikke har blitt besvart.

Hvis man praktiserer religionen, kan man kun bade et sted der det motsatte kjønn ikke er. Å dekke seg til er et pålegg fra Allah. Menn er derimot pålagt å senke blikke og ikke se(glo/stirre) på kvinner.

Alle pålegg som brytes bevist anses som et brudd (synd). Dette inkluderer også mannens blikk.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.6.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Altså, kristne drikker og har sex før ekteskap selv om det ikke er "lov" ifølge bibelen

Det er ingenting i bibelen som sier at man ikke kan drikke alkohol, å lyve står det derimot at man ikke bør gjøre, noe du kanskje bør lære av?

Anonymkode: b40ba...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov ja, ingen regel i mot det. Men det er ukomfortabel for mange siden man blir lært til at kropp = lyst og lyst= synd .
Ja mange muslimer som drikker og ikke praktiserer islam daglig.
Bønn er det heller ingen som følger med på om man gjør, men en god troende setter av tid til sin gud.

Anonymkode: cdc2f...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...