Gå til innhold

Har uføre det så ille her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Snuppi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager. Skjønner ikke svaret i forhold til kommentaren.

Anonymkode: 092ff...1b5

Hva er det du ikke skjønner? Vi betaler alle skatt av inntektene våre. 

Du synes gjerne at det er urettferdig at uføres lønn blir betalt av oss som bidrar til samfunnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. Skjønner ikke svaret i forhold til kommentaren.

Anonymkode: 092ff...1b5

Enig, synes hun skriver usammenhengende.

Anonymkode: 26abc...43e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Snuppi skrev:

Hva er det du ikke skjønner? Vi betaler alle skatt av inntektene våre. 

Du synes gjerne at det er urettferdig at uføres lønn blir betalt av oss som bidrar til samfunnet? 

Nei, jeg skjønte ikke hva du mente med din kommentar. Og det er da veldig rart at du legger til siste setningen som om jeg i det hele tatt har nevnt noe om hva jeg mener er rettferdig og ikke?

 

Anonymkode: 092ff...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig, synes hun skriver usammenhengende.

Anonymkode: 26abc...43e

Hva er usammenhengende? Og hva er du enig i med AB som du siterte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skjønte ikke hva du mente med din kommentar. Og det er da veldig rart at du legger til siste setningen som om jeg i det hele tatt har nevnt noe om hva jeg mener er rettferdig og ikke?

 

Anonymkode: 092ff...1b5

Du skjønner ikke hva jeg mener? Som skattebetaler og yrkesaktiv burde du være såpass opplyst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snuppi skrev:

Du skjønner ikke hva jeg mener? Som skattebetaler og yrkesaktiv burde du være såpass opplyst! 

Ok

Anonymkode: 092ff...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har det faktisk godt! Tror trygda kom i helga. Halv skatt. Flere av de lokale "heltene" kjøpte øl og røyk. Bør da ikke trygda gå til noe bedre? Evt bli midre siden de har råd til dette tullet?

Anonymkode: 05a8b...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg skriver mener jeg at uføretrygd ikke skal gi mye rom utover primære behov (husrom, mat, medisiner osv). Selvfølgelig vil uføre på lik linje med de som jobber kunne gjøre grep innen egen økonomi, hvor man med prioritering kan finne muligheter til mer sekundære ting.

Spørsmålet man kan stille seg er hvor mye samfunnet skal yte til de som ikke kan yte tilbake, og for min del er svaret at det er kun det essensielle som skal ytes. 

Jeg vet det høres kjipt ut, men jeg mener at dagens system er for raust (ja, vet det kommer til å ry inn elendighetsbeskrivelser nå). Jeg er ikke i tvil om at antallet uføre hadde dalt dersom det hadde blitt strammer inn på ytelsene til uføre. Og med det hadde uføre heller ikke blitt stigmatisert som i dag, noe som mange beskriver som det verste med å være ufør i dag.

Anonymkode: 11ef2...479

Vennligst sett opp et budsjett der du får 14000 til å dekke veldig mye mer enn husrom, mat og de mest nødvendige tingene, da det er ca snittet uføre har utbetalt (netto)

Anonymkode: 3828c...13b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trygda kom på fredag. Her har vi betalt husleie, forsikring, mobil, tannlege, legetimer, medisiner og et par briller, og står nå igjen med 2321 kr på konto som skal holde til mat og diverse fram til 20. juli.

Vi klarer oss vi, det er ikke det, men synes du det er for mye? Synes du summen vi får bør kuttes med et par tusen kroner og at staten heller ansetter noen som kan fotfølge oss og kontrollere at vi bruker de resterende 321 kronene på verdige nok formål? 

Anonymkode: 24c58...ab6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/9/2017 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber fullt og kan heller ikke reise på ferier eller kjøpe dyre klær. Har huslån som krever sitt trekk og utgifter med det. Så selv om jeg jobber 100% så har ikke jeg mye penger heller. Jeg står opp 6.30 hver dag og er hjemme i 16 tiden for å få lønnen min. Så dere som er uføre slipper dette. Jeg må også spare til tannlege ect. Det er også dager der jeg er stuptrøtt og bare gleder meg til helg. Vi biter tenna sammen og drar oss på jobb. Hele Norge på trygd går ikke. Vær glad dere bor i Norge og får penger helt gratis.

Anonymkode: 15f4b...e12

Ver glad du har helse, jobb og hus! Alternativet er ikkje noko å hige etter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst sett opp et budsjett der du får 14000 til å dekke veldig mye mer enn husrom, mat og de mest nødvendige tingene, da det er ca snittet uføre har utbetalt (netto)

Anonymkode: 3828c...13b

Vet du, det gidder jeg ikke, men vet at svært mange studenter klarer seg med langt mindre. 

Har man lite må man forholde seg til det og leve etter det. Har man ikke råd til hund, så skaffer man ikke hund, og har man ikke råd til ferie, ja så må man drite i ferie osv.

Sier ikke at uføre skal ha mindre enn det beløpet du nevner, men nok til å klare seg med husvære, mat, medisiner og annet livsopphold. Og det tror jeg 14.000 kr er tilstrekkelig til så fremst man ikke SKAL ha alt det en gjennomsnittlig arbeidstaker har råd til. 

Det er ikke en livsnødvendighet å ha ferie, dyre hobbyer, kjæledyr, internett, netflix, gadgets, kaféturer osv. 

Anonymkode: 11ef2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, det gidder jeg ikke, men vet at svært mange studenter klarer seg med langt mindre. 

Har man lite må man forholde seg til det og leve etter det. Har man ikke råd til hund, så skaffer man ikke hund, og har man ikke råd til ferie, ja så må man drite i ferie osv.

Sier ikke at uføre skal ha mindre enn det beløpet du nevner, men nok til å klare seg med husvære, mat, medisiner og annet livsopphold. Og det tror jeg 14.000 kr er tilstrekkelig til så fremst man ikke SKAL ha alt det en gjennomsnittlig arbeidstaker har råd til. 

Det er ikke en livsnødvendighet å ha ferie, dyre hobbyer, kjæledyr, internett, netflix, gadgets, kaféturer osv. 

Anonymkode: 11ef2...479

Kan du fortelle meg hvilke gleder/lyspunkter en uføretrygdet kan finnes verdig til å ha? Skal livet bestå i bare å eksistere, vegetere, visne bort til den dagen man dør?

Tilføyelse: Jeg kjenner unge mennesker som tjener bra, farter hit og dit, men spør som en selvfølge sine aldrende, pensjonerte foreldre å få "låne" penger, for de er blakke etter ferien. Hva synes du om det da, kjepphøye AB?

Endret av Arabella
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arabella skrev:

Kan du fortelle meg hvilke gleder/lyspunkter en uføretrygdet kan finnes verdig til å ha? Skal livet bestå i bare å eksistere, vegetere, visne bort til den dagen man dør?

Tilføyelse: Jeg kjenner unge mennesker som tjener bra, farter hit og dit, men spør som en selvfølge sine aldrende, pensjonerte foreldre å få "låne" penger, for de er blakke etter ferien. Hva synes du om det da, kjepphøye AB?

Det må da være opp til enhver å finne ut hvilket liv man skal leve med de midler man har. Staten skal sørge for at uføre har det de trenger for å dekke primære behov, men det kan ikke være sånn at skattebetalerne i tillegg skal sørge for at uføre skal kunne realisere seg selv. 

Og når det gjelder tilføyelsen din tenker jeg at det er helt ræva.

Anonymkode: 11ef2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det mulig at så mange fortsatt tror og mener at å være ufør = å ikke ville jobbe???? Jeg synes dere undervurderer både leger, pasienter og saksbehandlere med slike påstander. Er dere klar over hvor mye jobb de legger ned i hver eneste sak for å være sikker på at en som søker om uføretrygd har rett på det de søker om? Uføretrygd får man kun dersom man er ferdig utredet og når det er klinkende klart at man ikke har en fremtid i arbeidslivet, dette tar flere år. 

Selv er jeg foreløpig ikke uføretrygdet, men jeg har kreft og ender mest sannsynlig på uføretrygd til slutt. At det går den veien er en utfordring i seg selv, men at jeg i tillegg skal bli sett ned på og mistrodd av samfunnet blir nesten en like stor belastning. 

Husk at absolutt alle kan bli syk uansett alder og status. Jeg er bare i tredveårene og hadde topp helse og var i full jobb før jeg var så "heldig" å bli syk.

Anonymkode: ba4ee...6d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endelig kunne ta en kaffe med en venn en dag kan være et lyspunkt i en grå hverdag. Det er ikke noe givende liv uten sosial kontakt. Primær behov vil si ingen TV, ingen internett, ingen mulighet til å kunne ta en kopp kaffe, ingen muligheter for å kunne trene kroppen om feks smertene holdes bedre i sjakk av det. Vet du hva 0 sosial kontakt og isolasjonen fører til. Jo depresjon. De uføre er allerede deprimert på en måte fordi de har mistet livet de ønsker å leve. De små gledene for dem er derfor veldig viktig å beholde. Med å minske trygden enda mer så hadde nok det blitt enda flere køer på psykisk helsevesen i Norge. En del ville også gitt livet helt opp. Det er tøft nok å få det til å gå rundt med 14000 med dagens priser på alt. Spør du meg så burde trygda vært høyere fordi det er ikke folk sin feil at de blir syke. Man skal ikke bli straffet for det. Ved å gi mindre trygd øker man bare den økonomiske belastningen et annet sted. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tussi84 skrev:

Å endelig kunne ta en kaffe med en venn en dag kan være et lyspunkt i en grå hverdag. Det er ikke noe givende liv uten sosial kontakt. Primær behov vil si ingen TV, ingen internett, ingen mulighet til å kunne ta en kopp kaffe, ingen muligheter for å kunne trene kroppen om feks smertene holdes bedre i sjakk av det. Vet du hva 0 sosial kontakt og isolasjonen fører til. Jo depresjon. De uføre er allerede deprimert på en måte fordi de har mistet livet de ønsker å leve. De små gledene for dem er derfor veldig viktig å beholde. Med å minske trygden enda mer så hadde nok det blitt enda flere køer på psykisk helsevesen i Norge. En del ville også gitt livet helt opp. Det er tøft nok å få det til å gå rundt med 14000 med dagens priser på alt. Spør du meg så burde trygda vært høyere fordi det er ikke folk sin feil at de blir syke. Man skal ikke bli straffet for det. Ved å gi mindre trygd øker man bare den økonomiske belastningen et annet sted. 

Sosial kontakt og trening trenger da virkelig ikke å koste penger. Fint nok å ta en kafétur for å møte venner, men har man ikke råd så har man ikke råd. Da finner man på noe annet, og det gjelder alle.

Er det sånn at man ikke kan jobbe og må forsørges av storsamfunnet, kan man ikke forvente å skulle ha like stor økonomisk romslighet som de som faktisk er i jobb. Jeg synes det er bra at uføre er sikret det primære, men er overhodet ikke interessert i at uføresatsene skal økes utover det som er i dag - heller tvert imot. De pengene bør heller brukes på flere lærere i skolen, bedre forhold for eldre på institusjon, samferdsel og infrastruktur.

Har man liten inntekt, ufør eller ikke, vil man likevel kunne finne rom til prioriteringer innen egen økonomi. Og klarer man ikke det må man kanskje i større grad ty til familie og lokalsamfunn for "ekstragoder", i stedet for å syte og klage til "han stat".  Det tror jeg for øvrig kommer til å tvinge seg frem mer og mer fremover for mange, ikke bare uføre, ettersom pilene peker nedover for landet.

Anonymkode: 11ef2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De pengene bør heller brukes på flere lærere i skolen

Nå er det jo egentlig ganske mange lærere i Norge. Problemet i Norge er heller at vi får lite ut av pengene vi bruker. Både helsevesen og skolen er dyrere enn tilsvarende helstatlige system i andre land, med bare litt bedre resultat på helse og faktisk endel dårligere på utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, June 09, 2017 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Nei, de får en masse penger slengt etter seg for å sitte på rævva og gjøre ingenting! De kan reise jorden rundt og slå seg ned i et land hvor det de får i måneden er en formue. De har altså evig ferie med full lønn, mens vi andre, vi må jobbe hardt. Nei, de uføre har det ikke ille, de har det som plommen i egget.

Anonymkode: 380a0...3c4

Regner med at du er ironisk nå. Hvis ikke kan du stenge kjeften og holde fordommene og uvitenheten for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen i helvete så lei jeg er av alle disse uvitende idiotene som tror at det å leve på trydg er en dans på roser. Herregud, se til å få dere litt kunnskap før dere spyr ut av dere fordommer og seiglivete myter 😠😠

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er vel et av de beste landene i verden å være ufør i, vil jeg tro. I andre land er man gjerne prisgitt forsikringer. Har man ikke helseforsikring står man omtrent på bar bakk om noe skjer. 

Men jeg har inntrykk av at det er veldig forskjell også her til lands. Nå kan jeg lite om det, men jeg har inntrykk av at hvor mye man får blant annet kommer an på alder/hvor lenge/mye man har jobbet før? 

Tanten min ble vel ufør i femtiårsalderen, ca. Etter den tid har hun kjøpt leilighet i Spania, og tilbringer halve året der, i tillegg til å reise på et par andre turer i året. Shopper og spiser ute og koser seg, langt mer enn hva jeg som jobber fulltid kan. 

Mens en klassekamerat som fikk kreft på vgs, og sliter voldsomt med senskader, knapt har til nåla i veggen, og er avhengig av hjelp fra foreldre for å få ting til å gå nogenlunde rundt. 

Anonymkode: 15ea5...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...