Gå til innhold

Svigerinne til besvær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan du ikke bare la henne være alene med barna dine, alle 3, et par timer da... så skal du se kommentarene forsvinner!

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt reaksjonen din TS, synes du håndterte det bra jeg! Jeg hadde personlig ikke taklet å bli snakket til og belært på den måten, så jeg hadde nok klikket i vinkel :fnise:

Anonymkode: f04f8...cf7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kollega som visste best. Så fikk han unger selv. Og han skjønte at teori og praksis var vidt forskjellige ting. Han sa til og med unnskyld for at han hadde vært så påståelig :D

Anonymkode: f3b20...49b

• Liker 3
Skrevet

Du må forklare at det er svært uhøflig å misjonere i sin egen familie, det er bare slitsomt. Så hun får teste ut teorien sin på noen andre for du vil ikke være prøvekanin.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er datter av en førskolelærer med ganske mye etterutdanning og kurs. 

Hun er en flott mamma, med et vanvittig temperament, og det er de nærmeste slm kan trykke på alle knappene og får sett humøret på nært hold. Det har stormet hjemme mang en gang på langt fra pedagogisk vis. Men helt ærlig tror jeg sindige og pedagogisk riktige reaksjoner hele tiden ville følt meg uønsket, uelsket, lite sett og behandlet som av en robot. At min mor i blant ble sint, ikke gav de obligatoriske valgene, og noen ganger gav etter for mas i butikken på en tirsdag er helt riktig. Jeg vokste opp med en mamma jeg elsket og som var menneskelig. 

Stå på, TS. Barna dine foretrekker din metode. 

Anonymkode: 66df7...d21

• Liker 6
Skrevet

Det er kort vei fra å tro man kan alt til å innse at man ikke hadde peiling... idet man selv blir mor :fnise: før det er jeg redd det er bortkastet energi å få noen som svigerinnen din til å skjønne at det de bidrar med overhode ikke er positivt TS.. Min svigerinne gikk fra å være "hvorfor kan ikke du be ungene sitte stille" før hun selv fikk barn til å løpe etter med maten mens ungen leker etterpå :P gi henne tid, en dag skjønner hun hvor naiv hun var.. 

• Liker 1
Skrevet

Ha, ha. Jeg er pedagog på jobb og mamma hjemme. Det betyr at jeg jevnlig går i samme feller som andre mødre. Og det går så bra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk de som holder på med studier. De blir helt oppslukt og tenker fag hele tiden. Det er sykt irriterende, men du får trøste deg med at det kommer til å gå over. Jeg holdt på å føres til vanvidd av et par som var under legeutdannelse. Og jeg kan si at heldigvis er de ikke sånn lenger. Alt skulle forklares i den minste detalj om alt som foregikk i kroppen zzzzz

Anonymkode: 02c43...e6a

• Liker 6
Skrevet

Du gjør henne en tjeneste ved å si fra, før hun ødelegger forholdet til familie og venner med barn, og til foreldrene til barn hun skal ha i praksis og senere jobb.

Jeg er ikke pedagog, men jeg har en god del kunnskap og erfaring gjennom flere jobber og personlig interesse. Husker jeg kunne irritere meg (i mitt stille sinn) over inkonsekvente og ettergivende foreldre, men etterhvert som man blir eldre vokser man av seg den svart/hvitt tankegangen man har som ung. Familielivet med barnet vårt handler ikke om å være flinkisforeldre som alltid har dressur i bakhodet. Et gyldent øyeblikk ved matbordet er kanskje viktigere enn at bordskikk blir formet mest mulig effektivt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha lest de andre svarene her, men jeg ville sagt noe ala " det er hyggelig at du er interessert i barn og liker faget, men teori og praksis er to ulike ting, noe du også kommer til å forstå den dagen du får egne barn. Nå er det vi som er oppdragerne for disse barna, og det er hyggelig at du vil engasjere deg i dem, men vi ønsker ikke kommentarer på hvordan vi gjennomfører vår oppdragelse fra en som mangler den erfaringen selv."

Anonymkode: 9b0eb...686

• Liker 1
Skrevet

Hadde prøvd å ta henne med litt humor jeg, hun vokser det garantert av seg når hun blir litt eldre og skjønner at teori og praksis ikke er helt det samme. 

• Liker 1
Skrevet
På 8.6.2017 den 9.17, AnonymBruker skrev:

Jeg reiste meg, tok min svigerinne til siden å sa at jeg takket for gode råd, og at hun sikkert mener det godt, men at hun heretter kam holde de for seg selv.

Hun ble rasende og mener jeg er superfrekk som sa det til henne. Er jeg helt fjern, eller overreagerte jeg? Dette var egentlig episoden som fikk det til å renne over for meg. Hun kommer med sånne tips hver gang vi møtes...

Anonymkode: 2e53f...877

Det var helt riktig å være tydelig og bestemt med en gang. Dette takler du fint.

Jeg bekymrer meg imidlertid litt for din bror, som satser livet sitt på denne dama. 

• Liker 5
Skrevet
På 8.6.2017 den 9.17, AnonymBruker skrev:

Hjelp - jeg blir gal.

Har en bror som er ti år yngee enn meg og han er forlovet med en jevnaldrende jente. I utgangspunktet veldig hyggelig. Vi har tre barn på hhv. seks, fire og to år. De har ingen. Nå er snart min svigerinne ferdig med sitt første år på høyskolen hvor hun studerer til barnehagelærer. Og huk kan alt. Hun retter på hvordan jeg prater tii mine barn, retter på dem, og kommer med tips og råd hele veien. F.eks i pinsen da vi alle var hos svigers og skulle spise middag. Jeg ropte på barna som lekte i stua at nå må dere komme, det er middag. Da hadde jeg allerede vært borte et par ganger til han på to og forberedt han på at vi straks skal avslutte leken for nå er det snart middag. De to eldste kom, men ikke han på to. Så var jeg så uheldig å sa "vil ikke du komme å sitte sammen med oss da?". Da var det på'n igjen. "Du kan ikke gi han et valg, du må si at han skal sitte ved bordet". Jeg svarte henne hyggelig at det er jeg veldig klar over, men noen ganger, så blir det bare sånn. Jeg har tre barn jeg prater med veldig ofte i løpet av en dag, og noen ganger glipper det pedagogiske. Sånn er det bare. 

Etter å ha spist litt begynte han på to å skulle reise seg i tripp trappatolen. Dette gjør han hjemme også. Vi sier til han mee rolig stemme at han han må sette seg ned, så ikke han faller å slår seg. Hvis ikke må ham gå dra bordet. Vi gir det svært lite oppmerksomhet, da det han vil oppnå. Så bår han reiste seg under middagen så min svigerinne bort på meg å sa "han tester deg, han tester deg - nå må du være bestemt". Både min mann og svigerforeldre holdt på å få middagen i vrangstrupen. Jeg reiste meg, tok min svigerinne til siden å sa at jeg takket for gode råd, og at hun sikkert mener det godt, men at hun heretter kam holde de for seg selv.

Hun ble rasende og mener jeg er superfrekk som sa det til henne. Er jeg helt fjern, eller overreagerte jeg? Dette var egentlig episoden som fikk det til å renne over for meg. Hun kommer med sånne tips hver gang vi møtes...

Anonymkode: 2e53f...877

Du gjorde det riktige. Satt henne på plass. Hun tror hun kan alt og retter på alt og alle. Det er ikke greit. Det finnes en grense..trenger du tips, spør du..ellers kan hun klappe igjen :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vent til hun får egne barn. Ingen barn følger ei bok. De er individer med egne meninger og oppførsel. Man kan veilede og hjelpe, men ikke gå etter en bok. Hun får sin oppvåkning når hun blir mor selv.

Anonymkode: c2532...0ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel egentlig ganske  typisk for veldig mange unge voksne, hvia de fremdeles er i utdannelse / nylig ferdig med utdannelse. 

Uansett om man er advokat, helse-personell, pedagog eller hva som helst.

De har nylig plukket opp noe informasjon, fra en eller annen  lærebok. Så ønsker de å belære alle de kjenner, og vise hvor mye kunnskap de mener at de sitter inne med. Men så har de kanskje ikke så veldig mye praktisk  erfaring fra virkelighetens verden, og de har fremdeles ikke skjønt at verden faktisk ikke er fullt så svart hvitt som de har trodd... 

Anonymkode: 8449b...cbf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har min fulle støtte. Har vært i samme situasjon selv, og fy fillern så irriterende det er med sånne besserwissere. Har tellet til 10 noen ggr ja.. 

Anonymkode: 79b67...538

• Liker 2
Skrevet

Ble litt irritert av å lese hi! Ikke fordi TS har gjort noe galt, men jeg blir dårlig av folk som skal kommentere alt man gjør.. 

Hadde min svigerinne irettesatt meg og det jeg gjør i min barneoppdragelse hadde det klikket for meg etterhvert. Jada, du er utdannet pedagog, men selv om du har fagbrev og vitnemål i førskolepedagogik så betyr ikke det at alt andre gjør er feil fordi man ikke gjør det etter teoriboka.. 

Jeg tenker at så lenge man har kontroll på situasjonen og barnet skjønner hva som blir sagt så er det greit. Det siste man trenger som mor er at en utenforstående som ikke har barn skal blande seg og fortelle rett og galt. Jeg vil tro at en mor kjenner sitt barn bedre enn en hvilken som helst annen person og derfor vet hvordan man skal snakke til barnet på en grei, men bestemt måte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde rett, TS. Antar at svigerinnen er ung, i 20 åra siden hun har begynt utdanning nå. Til tross for at hun er voksen, så betyr det ikke at hun er moden, og hun har ikke særlig jobberfaring sikkert og ikke "øvd" seg i sosiale settinger ( i voksenlivet) . Hun får tygge litt på det du sa. Hadde vært gøy å høre hvordan det går, og neste gang dere møtes.

Anonymkode: 64e71...6e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde det rette Ts. Jeg mener at svigerinnen din var dirkete uforskammet. 

Jeg er også barnehagelærer, men jeg er da ikke barnehagelærer overfor mine venninner og familie! Ikke egne barn heller. 

Det er lett å tro at man kan alt - før man får egne barn. Da opplever man at rollen som mor er en helt annen enn rollen som pedagog. 

Anonymkode: d6cf5...edd

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde bare bedt henne holde munn. Aller helst mens alle hørte på. Hun driter jo seg selv ut.

Det er synd på broren din. Han har et slitsomt liv   fremfor seg.

Endret av Perle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...