Gå til innhold

Nugattidrama

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Vi er en familie på 6. to voksne og fire barn (to hver fra tidligere forhold).. Mine barn er en del yngre enn hans, så vi har ett sett med småbarn og ett sett med ungdommer..

greia er... Jeg og samboer er ikke enig om diverse saker.. Som for eksempel meg, som syns at sjokoladepålegg ikke skal spises andre dager enn på lørdag evt. og søndag.. Samboer syns ikke det er så farlig at de spiser det hver dag.

Guttene hans kan spise en nugattiboks på to dager og dette er ikke sunt, og jeg kan ikke forstå hvorfor det er så viktig for samboer at guttene skal få proppe i seg alt sukkeret??

Mine barn har regler på dette og får spise kun på helg.. De syns dette såklart er urettferdig..

Det er jeg som handler maten i huset, og jeg kjøper aldri nugatti, men far kommer stadig med en nugattiboks i hånden som han har kjøpt..

Dette er irriterende! hvorfor fyller han på???

Jeg har prøvd å få dette ut av han, men han blir bare sur og skjønner ikke helt problemet med at guttene spiser en fire nugattibokser i uka..

Hvordan blir man samkjørte????

Anonymkode: 5cb4b...837

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Virker som om mannen din boikotter deg siden han drar å kjøper nugattibokser.....så tror ikke dere kommer til å bli samkjørte på det hvis dere har snakket om det og han likevel handler inn nugatti. 

Jeg er helt enig med deg, nugatti bør være noe man kan spise til helgefrokosten. Her får jenta vår nugatti på brødskive på lørdager og søndager hvis hun ønsker det, ikke ellers (eller, jul og påske kan det bli litt ekstra)

Tror ikke det er så mye å gjøre, annet enn å prøve å nå igjennom til han en gang til. 

Hvor gamle er ungdommene? Kunne det vært en mulighet å snakke med de, appellere til deres sunne fornuft og gode hjerte, snakke med de om at de små ikke får og at de synes det er urettferdig. Kunne du evt laget noe annet til frokost som ungdommen synes er godt, som ikke passer inn med nugatti? F.eks pitabrød med godt fyll som salat, skinke, ost... Omelett, wraps... Lager du skikkelig digg frokost så kan det være at undommen synes det er mye mere fristende og dropper nugattiskiva. Litt mere arbeid for deg, men på sikt så kan det løse nugatti-uenighetene. 

Endret av skruf
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dine? Hvis de er barnehagebarn, så kan det vel ikke være så vanskelig for de store å spise nugattien sin uten at de små ser det? Jeg og mannen drikker brus hele uka selv om 5-åringen ikke får, men vi tar det mens han er ute og leker eller etter han har lagt seg. :P

At det ikke er sunt for ungdommene heller er en annen sak, men det er jo egentlig ikke ditt ansvar. Så jeg ville gått for å prøve å få dem med på å skjule det litt.

Jeg er forøvrig enig med deg, men det hjelper jo lite hvor mange som er det så lenge mannen bestemmer over sine egne barn. Jeg kunne skjønt at han ikke brydde seg om hvilken ukedag det var hvis de sjelden spiste nugatti (her i huset sier vi ja uansett hvilken dag sønnen spør fordi det skjer ca en gang i mnd), men når det blir så mye så bør det jo absolutt begrenses.

Anonymkode: b36c5...8ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sukkerfri?

Anonymkode: 54c39...f03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp sukkerfri?

Små barn skal ikke ha så mye kunstig søtning. 

Anonymkode: 2b6e6...c31

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp sukkerfri?

Hehe.. Ja, for det er så mye sunnere det???

14 minutter siden, skruf skrev:

Virker som om mannen din boikotter deg siden han drar å kjøper nugattibokser.....så tror ikke dere kommer til å bli samkjørte på det hvis dere har snakket om det og han likevel handler inn nugatti. 

Jeg er helt enig med deg, nugatti bør være noe man kan spise til helgefrokosten. Her får jenta vår nugatti på brødskive på lørdager og søndager hvis hun ønsker det, ikke ellers (eller, jul og påske kan det bli litt ekstra)

Tror ikke det er så mye å gjøre, annet enn å prøve å nå igjennom til han en gang til. 

Hvor gamle er ungdommene? Kunne det vært en mulighet å snakke med de, appellere til deres sunne fornuft og gode hjerte, snakke med de om at de små ikke får og at de synes det er urettferdig. Kunne du evt laget noe annet til frokost som ungdommen synes er godt, som ikke passer inn med nugatti? F.eks pitabrød med godt fyll som salat, skinke, ost... Omelett, wraps... Lager du skikkelig digg frokost så kan det være at undommen synes det er mye mere fristende og dropper nugattiskiva. Litt mere arbeid for deg, men på sikt så kan det løse nugatti-uenighetene. 

Barna mine er 8 og 10.. hans er 14

jeg tviler på at å snakke med de har noen effekt.. Guttene ser at far kommer med nugattien.. Sunnere fristende saker har jeg prøvd, men de sverger til nugattiboksen.. :(

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dine? Hvis de er barnehagebarn, så kan det vel ikke være så vanskelig for de store å spise nugattien sin uten at de små ser det? Jeg og mannen drikker brus hele uka selv om 5-åringen ikke får, men vi tar det mens han er ute og leker eller etter han har lagt seg. :P

At det ikke er sunt for ungdommene heller er en annen sak, men det er jo egentlig ikke ditt ansvar. Så jeg ville gått for å prøve å få dem med på å skjule det litt.

Jeg er forøvrig enig med deg, men det hjelper jo lite hvor mange som er det så lenge mannen bestemmer over sine egne barn. Jeg kunne skjønt at han ikke brydde seg om hvilken ukedag det var hvis de sjelden spiste nugatti (her i huset sier vi ja uansett hvilken dag sønnen spør fordi det skjer ca en gang i mnd), men når det blir så mye så bør det jo absolutt begrenses.

Anonymkode: b36c5...8ef

Men hvordan skal det gå dersom far ikke kan gå med på å ha enkle husregler ??

Anonymkode: 5cb4b...837

Skrevet

Ordentlig 1 verdenskrig problem dette. Han har regler for sine unger og du for dine. Om hans unger kan være slappere på kosten så får du holde dine regler til dine barn. Værre er det ikke

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 80787...f0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Små barn skal ikke ha så mye kunstig søtning. 

Anonymkode: 2b6e6...c31

Mente ikke til hennes barn, men til hans barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kjøp en nugattiboks til hver av gutta hans. og be dem spise den med skje. ha en konkurranse. om å gjøre å bli først feridg, tenker dem blir superkvalme og ikke orker synet av nugatti på en stund. haha

men er enig, her i huset er det kun sjokoladepålegg og sjokofrokostblandinger på helg. da inkluderer vi søndag. jeg anser dette som godteri. hvordan stiller far seg til godis midt i uka?

kan du evt bruke ei uke og demonstrere, kjøpt smågodt til unga dine.. la dem spise. så kanskje han ser hele bildet. 

Anonymkode: 2f43f...394

• Liker 2
Skrevet

Var det 160 sukkerbiter i en boks?  

Tror det var det jeg så på Hellstrøm...

enig med deg, ikke hver dag! Og ikke store mengder

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er problemet nugatti, og kun nugatti? Da kan dere alle 4 leve med at akkurat når det gjelder nugatti er det to forskjellige regler i huset: Dine barn får det bare i helgene, fordi det er usunt, du tenker på tenner og sukker og har en sterk mening om akkurat det. Hans 14-åringer får spise det hver dag, fordi det er faren deres som bestemmer over dem, og han mener det ikke er så farlig. Faren deres kjøper nugatti til dem. Det er urettferdig, men sånn er det.

Gjelder dette vel så mye ALLE regler, eller eventuelt all mat/godt/osv? Dere er overhodet ikke samkjørte?
Er problemet at mannen din ikke skjønner greia med sunt hverdagskosthold generelt, og boikotter alle forsøk på rutiner? Det er ikke til å leve med, så lenge det er du som kjøper inn og lager maten. Hvorfor blir han irritert?

Eller har nugattien blitt et slags symbol på "mine barn, mine regler"? Holder dere dere da til nugatti, og ikke andre ting, er det greit syns jeg. Skal han bestemme 100% husregler for sine barn, og du 100% for dine, det går ikke.

Du får forsøke å snakke med ham igjen, kanskje han føler seg "overkjørt" av dine regler, at han selv ikke har noe han skal ha sagt? Du forstår ikke hvorfor det er så viktig for ham, han forstår sikkert ikke hvorfor det er så viktig for deg.

Anonymkode: 656d7...08c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere som syns det er greit å spise 4 bokser nugatti i løpet av en uke, syns dere det er greit å spise is og gårsdagens potetgull og dipp til mandagsfrokosten? Og en pse smash til tirsdagsfrokosten? 

Så mye nugatti kommer til å gjøre sitt med kroppen dems, men når far tydeligvis overkjører totalt og driter i dine meninger så får du ikke gjort så mye. Forklar barna dine hvorfor du har andre regler, og at det ikke er du som bestemmer hva de andre barna skal spise. Forklar hva så mye usunt gjør med kroppen 

Anonymkode: ea96e...5a5

• Liker 4
Skrevet

Har vært en nugatti elsker selv jeg, men lever og er frisk, har ikke prbl.med hjertet, sukkersyke eller annet når det gjelder sukker.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med samboeren din jeg. Levde selv på nugatti i den alderen. Man innfører jo ikke nye og fremmede husregler for 14-åringer! Jo yngre jo mer tilpasningsdyktige. Hadde aldri endret regler for mitt barn fordi samboer ville ha andre regler for hans yngre barn. 

Anonymkode: e949a...4e9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fire bokser nugatti i uka? Prøv å få dem til å spise litt brød sammen med det.

Anonymkode: 7f3d9...c89

• Liker 4
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Si til han at i tillegg til at det ikke er spesielt sunt, er det lite næringsstoffer i nugatti, og når man spiser det hver dag, så tar det plassen for andre pålegg som er mere næringsrike, og barn trenger mange forskjellige næringsstoffer for å vokse opp. Det er det samme med snop hver dag, det er bare tomme kalorier uten vitaminer og mineraler. Ta det fra en som spiste loff og nugatti hver dag i flere år, og aldri hadde noen begrensning på snop heller. Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde tenkt litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han står for oppdragelse av sine og du av dine. Når denne er tilfelle med den alders forskjellen ville jeg bedt de eldste om å ikke la de yngste se de spise det. La de ha denne nugattien på rommet sitt eller hva det måtte være. Ernæring eller ikke, så er det hans barn og hans ansvar. 

Anonymkode: 3f1c0...537

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Far vil ikke følge husreglene til ts. Sånt blir det bråk av. :pisk:

Tullesak! 

Anonymkode: 90f26...5d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

😴... Trur jeg går å tar meg en skive nugatti jeg ✌🏻😆

Anonymkode: 0d831...4e6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...