Gå til innhold

Barnefar bidrar veldig lite økonomisk - har dere noen råd til meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dessverre har jeg ikke noe godt råd til deg, TS. Min eks er av samme slaget, og det er slett ikke bare å ta vare på kvitteringer og kreve tilbakebetalt av en far som bare ikke ønsker å bidra og/eller ikke synes det er nødvendig med klær/sko/fritidsaktiviteter og/eller prioriterer andre ting... 

Jeg kjøper det som trengs og betaler det det koster, har for lengst gitt opp å få far med på å dele utgiftene. Jeg innrømmer at jeg irriterer meg over det, men med tida har jeg kommet til at det er greiere å slippe diskusjonene. Vi har vært skilt i ti år, og tenåringen vet godt at han ikke får noe av far. Derfor spør han heller aldri far om å få noe som helst - men selvsagt registrerer han at far nå drar til Spania for tredje gang siden jul til tross for at han har "glemt" både jule- og bursdagsgave...

For ordens skyld, vi har også 50/50 og deler barnetrygd og skattefradrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi på den måten vil TS kunne fått nav til å kreve inn bidrag fra faren. Å ta vare på et barn er ikke bare å tilbringe tid med barnet, også å sørge for at barnet har det som trengs. Så får faren velge da, om han vil bidra eller ha mindre tid med barnet og betale bidrag

Anonymkode: 3d8e2...ab4

Du har virkelig misforstått... 

bidrag og samvær korrelerer - men motsatt

dessuten er det faktisk ikke barnets beste å redusere samvær.. syns det er helt sykt at du tenker tanken - slike mødre er det man på godt norsk kaller drittkjerringer..

Godt Ts er litt mer fornuftig..

Ts kan spørre om å få skattefordelene og barnetrygden og søke om bidrag... men vil far ikke så er han i sin fulle rett til det.. 

foreldre som lever sammen har de samme utfordingene/ diskusjonene , men de kobler ikke inn megler av den grunn.. det er det som er "sjarmen" med å dele barnet med et annet menneske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vis du ikke ønsker å kjempe for mindre samvær for far, du deler klærne og utstyr du kjøper til barnet med far og har prøvd å snakke med han uten resultat og du ser ikke dette på noen måte endre seg, så er det vel egentlig bare en ting å gjøre............fortsette som før!

Eventuelt ta det videre med familievernkontoret (trolig vil lite endre seg der) vis du ikke har prøvd det. 

Anonymkode: 4af10...c30

Jeg er nødt til å dele klær og utstyr med far fordi alternative er å la dattera mi lide. Jeg har erfart at han sender henne avgårde uten klær og utstyr på skoleturer og annet hvis jeg ikke sørger for å sende det med. Jeg skulle gjerne ha vært trass her, men greier ikke å se barnet mitt komme gråtende og søkkvåt hjem fra skogstur fordi hun ikke hadde med regntøy. 

Når deg gjelder samværsavtalen har jeg prøvd å endre den til at jeg har mer omsorg for dattera mi. Og vil fortsette med det, ser nå at dette ikke går i lengden. Han nedprioriterer henne og velger henne vekk ved å ikke bidra.

 

Anonymkode: 569a2...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NN247 skrev:

Dessverre har jeg ikke noe godt råd til deg, TS. Min eks er av samme slaget, og det er slett ikke bare å ta vare på kvitteringer og kreve tilbakebetalt av en far som bare ikke ønsker å bidra og/eller ikke synes det er nødvendig med klær/sko/fritidsaktiviteter og/eller prioriterer andre ting... 

Jeg kjøper det som trengs og betaler det det koster, har for lengst gitt opp å få far med på å dele utgiftene. Jeg innrømmer at jeg irriterer meg over det, men med tida har jeg kommet til at det er greiere å slippe diskusjonene. Vi har vært skilt i ti år, og tenåringen vet godt at han ikke får noe av far. Derfor spør han heller aldri far om å få noe som helst - men selvsagt registrerer han at far nå drar til Spania for tredje gang siden jul til tross for at han har "glemt" både jule- og bursdagsgave...

For ordens skyld, vi har også 50/50 og deler barnetrygd og skattefradrag. 

Slik det ser ut nå er nok vi der om noen år, det verste er at datteren vår vil skjønne at pappen nedprioriterer henne da, det gjør hun heldigvis ikke nå.

så trist at flere har det på den måten :( 

Anonymkode: 569a2...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Atea skrev:

Og uten at jeg vet noe, må jeg få spørre deg ts. Var det du som foretok alle innkjøp av klær og sko og fulgte til lege også under ekteskapet? Da har du skjemt eksmannen din bort, og laget ris til egen bak. Snakk med han, men uten å anklage. Ta vare på kvitteringer så har du noe å slå i bordet med.

 

Det stemmer dessverre. Jeg kjøpte inn alt av klær, utstyr og ting til barnet og huset. Han kjøpte inn mat han likte og diverse utstyr til hunden sin. Han bidro svært lite til vår fellesøkonomi da også. Dette var en av de mange grunnene til at vi gikk fra hverandre. Så jeg så den komme. 

Anonymkode: 569a2...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette med at han ikke betaler like mye som deg ts har noe med mengden samvær å gjøre.
Hvis far ellers følger opp barnet sitt, er vel dette mer en sak mellom dere. 

Jeg forsvarer ikke at far ikke deler utgiftene med deg, det er noe han absolutt bør gjøre, jeg stiller meg bare ikke bak at det bør være grunn til å frata barnet tid med pappaen sin. Husk det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre og ikke omvendt.

Anonymkode: ab21d...786

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...