Gå til innhold

Dere som har tatt lappen på ca 15 kjøretimer utenom sikkerhetskursene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på ca 15 ordinære timer utenom glattkjøring og sikkerhetskurs vei (manuell giring). Hvor godt kunne dere kjøre bil fra før? 

 

Anonymkode: 2d1ed...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok lappen for mange år siden, men med absolutt minimum av kjøretimer. Vi hadde ikke bil hjemme heller. 

Det gikk bra allikevel.

Anonymkode: 9c959...123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen for 10 år siden, da jeg var 18.

Hadde da kjørt lettsykkel i 2 år, og kjørte med mamma eller pappa uansett hvor vi skulle fra jeg var 16.

Med kjørelærer hadde jeg følgende:

1 time veiledning for sjekk av ferdigheter

2,5 time glattkjøring

2,5 time langkjøring

1 time veiledning før oppkjøring

 

Anonymkode: 89f6f...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok lappen for 10 år siden, da jeg var 18.

Hadde da kjørt lettsykkel i 2 år, og kjørte med mamma eller pappa uansett hvor vi skulle fra jeg var 16.

Med kjørelærer hadde jeg følgende:

1 time veiledning for sjekk av ferdigheter

2,5 time glattkjøring

2,5 time langkjøring

1 time veiledning før oppkjøring

 

Anonymkode: 89f6f...7d4

Jeg mente utenom langkjøring og glattkjøring. Som du kan se hadde du 2 ordinære kjøretimer med kjørelærer, jeg tenker å ha 15 og ønsker svar fra de som har hatt ca det samme. :)

Anonymkode: 2d1ed...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen med åtte obligatoriske timer, og det uten å ha kjørt før eller underveis. Men jeg har syklet masse i hele livet mitt, så trafikkreglene satt. Synes heller ikke det var vanskelig å kjøre bil.

Anonymkode: 6fcd5...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 8-10kjøretimer ekstra. Kunne gire ganske greit, kunne bakkestart og alle de vanlige greiene, hadde tatt teorien tre måneder før jeg begynte med kjøreskole-kjøring, og hadde hatt mopedlappen i to år og kjørt den daglig. Øvelseskjøring er nøkkelen, både før og spesielt under kjøreskole-kjøring. Øvelseskjør så mye som mulig før, slik at du er komfortabel i trafikken og har lært deg det meste, og øvelseskjør så mye som mulig mellom hver kjøretime. Vær også åpen for at kjøreskolen gjerne opererer med andre normer og "regler" enn foreldre/slektninger/venner. 

Anonymkode: d1e8e...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok lappen med åtte obligatoriske timer, og det uten å ha kjørt før eller underveis. Men jeg har syklet masse i hele livet mitt, så trafikkreglene satt. Synes heller ikke det var vanskelig å kjøre bil.

Anonymkode: 6fcd5...7b7

Det er 19 obligatoriske timer for å ta lappen. 6 av disse foregår (vanligvis) utenfor bil. Dette inkluderer ikke trafikalt grunnkurs, førstehjelp og mørkekjøring.

På 7.6.2017 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Tenker da på ca 15 ordinære timer utenom glattkjøring og sikkerhetskurs vei (manuell giring). Hvor godt kunne dere kjøre bil fra før? 

 

Anonymkode: 2d1ed...490

Jeg har hatt elever som aldri har kjørt før og som gjør det greit med færre enn 15 timer utenom det obligatoriske. Typisk sett er det elever som driver med idrett eller instrumenter eller noe annet som krever finmotorikk. 

Å kjøre hjemme mellom kjøretimene er viktigere enn kjøring før du starter (med mindre du er fornuftig og starter når du er 16). Mengdetrening er viktig og gjør kjøringen bedre og reduserer drastisk ulykkesrisikoen.

Hvis du ikke liker læreren må du bytte MED EN GANG. Mange bruker alt for lang tid med lærere de ikke passer med.

Be om hjemmelekser og øv på det hjemme. Kjøring er som trening, tre ganger i uken er mye bedre enn en gang i uken.

Og kanskje det aller viktigste: Ta teorien før du begynner og les boken flere ganger grundig (ikke veien til førerkortet den suger baller). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nesten ingen kjøretimer utenom de obligatoriske. Kjørte en del hjemme, men vil ikke si at jeg var veldig flink når jeg skulle kjøre opp. Læreren min trodde ikke jeg kom til å stå engang, men det gjorde jeg. Og straks jeg fikk kjøre uten at noen skulle følge med så følte jeg at alt bare løsnet og det gikk av seg selv. Det var det tekniske som liksom ikke fløt i begynnelsen. Det teoretiske og lesing av trafikk osv var jeg flink på da jeg hadde mopedlappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amativeReflection skrev:

Det er 19 obligatoriske timer for å ta lappen. 6 av disse foregår (vanligvis) utenfor bil. Dette inkluderer ikke trafikalt grunnkurs, førstehjelp og mørkekjøring.

Jeg har hatt elever som aldri har kjørt før og som gjør det greit med færre enn 15 timer utenom det obligatoriske. Typisk sett er det elever som driver med idrett eller instrumenter eller noe annet som krever finmotorikk. 

Å kjøre hjemme mellom kjøretimene er viktigere enn kjøring før du starter (med mindre du er fornuftig og starter når du er 16). Mengdetrening er viktig og gjør kjøringen bedre og reduserer drastisk ulykkesrisikoen.

Hvis du ikke liker læreren må du bytte MED EN GANG. Mange bruker alt for lang tid med lærere de ikke passer med.

Be om hjemmelekser og øv på det hjemme. Kjøring er som trening, tre ganger i uken er mye bedre enn en gang i uken.

Og kanskje det aller viktigste: Ta teorien før du begynner og les boken flere ganger grundig (ikke veien til førerkortet den suger baller). 

Har snakket med andre kjøreskolelærere som jeg kjenner som sier de fleste trenger 25-30 kjøretimer. På nett står det også at kjøreskoleelever bruker i snitt 30 timer. Som du sikkert vet betyr "i snitt" da at hele 50% bruker mer enn 30 kjøretimer. Jeg leser veien til førerkortet og skal ta teorien neste uke. Nå er jeg høyere utdannet, så det er ikke akkurat så teorien er ikke akkurat så vanskelig for meg for å si det sånn. :)

Anonymkode: 2d1ed...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har snakket med andre kjøreskolelærere som jeg kjenner som sier de fleste trenger 25-30 kjøretimer. På nett står det også at kjøreskoleelever bruker i snitt 30 timer. Som du sikkert vet betyr "i snitt" da at hele 50% bruker mer enn 30 kjøretimer. Jeg leser veien til førerkortet og skal ta teorien neste uke. Nå er jeg høyere utdannet, så det er ikke akkurat så teorien er ikke akkurat så vanskelig for meg for å si det sånn. :)

Anonymkode: 2d1ed...490

Ble med noen ekstra ord i siste setning ser jeg. Skulle stå "så det er ikke akkurat så vanskelig for meg for å si det sånn" 

Anonymkode: 2d1ed...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kjørt bil før. Det rare er at selv om jeg fikk helt angst første gangen og var livredd for at noen skulle kjøre inn i min bil, så var det teorien jeg virkelig hadde angst for. Den klarte jeg på prøven på under 20 minutter og sto på første forsøk. Trass i min angst. Når jeg tok CE-lappen senere brukte jeg under et kvarter. Jeg var den første til å gå ut fra teoriprøvesalen. Da var jeg stolt! :mynona:

Anonymkode: c794d...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri kjørt bil før. Det rare er at selv om jeg fikk helt angst første gangen og var livredd for at noen skulle kjøre inn i min bil, så var det teorien jeg virkelig hadde angst for. Den klarte jeg på prøven på under 20 minutter og sto på første forsøk. Trass i min angst. Når jeg tok CE-lappen senere brukte jeg under et kvarter. Jeg var den første til å gå ut fra teoriprøvesalen. Da var jeg stolt! :mynona:

Anonymkode: c794d...32f

Ja.... så du hoppet rett fra B til CE? Tviler...

Anonymkode: c3c79...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja.... så du hoppet rett fra B til CE? Tviler...

Anonymkode: c3c79...515

Det gjør du helt rett i å tvile på. Påstanden din er nemlig bare tull. Selvfølgelig gikk det noen år derimellom! Dust.

Anonymkode: c794d...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med andre kjøreskolelærere som jeg kjenner som sier de fleste trenger 25-30 kjøretimer. På nett står det også at kjøreskoleelever bruker i snitt 30 timer. Som du sikkert vet betyr "i snitt" da at hele 50% bruker mer enn 30 kjøretimer. Jeg leser veien til førerkortet og skal ta teorien neste uke. Nå er jeg høyere utdannet, så det er ikke akkurat så teorien er ikke akkurat så vanskelig for meg for å si det sånn. :)

Anonymkode: 2d1ed...490

Du blander gjennomsnitt og median. 

Per, Pål, Ola og Lisa skal ta lappen. Per trenger 15, Pål trenger 10, Ola trenger 30 og Lisa trenger 120. Snittet er 85. Hvor mange er over og under snittet?

Enkelte elever trekker opp snittet betraktelig. Det er ikke uhørt å bruke langt over 100 timer. Jeg sa ikke at under 15 var normen, men det er absolutt ikke umulig eller uvanlig. 

Hvis noen spør hvor mange timer det tar er det fristende å spørre hvor langt et tau er. 30 000 er prisen jeg vanligvis oppgir. Dette tilsvarer ca 42 timer, men så må du trekke fra 3 timer for oppkjøringen (leie av bil) og 2 for baneleie. Da er du nede i 37. Trekk fra de nitten timene som er obligatorisk så har du 18 kjøretimer. Eventuelt 24 hvis du ikke teller klasseromsundervisningen.

Legg til tolv kjøretimer til så er du nesten oppe i 40 000 kroner for lappen. Det er absolutt ikke en typisk pris. Men prisen går opp, mye fordi elevene ikke ønsker eller har mulighet til å øve hjemme. Hvis noen spør om et estimat sier vi selvsagt heller noe som er for høyt enn for lavt.

Teorien er ikke vanskelig for de fleste. Men mange utsetter den av en eller annen uforståelig grunn. Fram til teorien er bestått kan man ikke bestille oppkjøring. Ofte er elever ferdigkjørt men har ikke tatt teorien. Da blir det fort en måned eller to å vente. Kjøringen er også mye lettere hvis de har 

Hvis du lurer på hvor god du må være kan du jo bare lese læreplanen. Der står målene for hvert trinn forklart. Trinn 2 er viktigst, det setter førsteintrykket og er en foritsetning for alt annet. Trinn 2 handler om det tekniske, å starte, vende, parkere og gire, osv. Kan du dette og reglene skal det ikke mye til for å bli god nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 2.36, amativeReflection skrev:

Og kanskje det aller viktigste: Ta teorien før du begynner og les boken flere ganger grundig (ikke veien til førerkortet den suger baller). 

Hvilken bok anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kalevala skrev:

Hvilken bok anbefaler du?

Klar, Ferdig, Kjør! Er bra men det er en som er bedre. Den er grønn men jeg husker ikke hva den heter og jeg kan ikke sjekke siden jeg er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6/10/2017 den 16.17, amativeReflection skrev:

Du blander gjennomsnitt og median. 

Per, Pål, Ola og Lisa skal ta lappen. Per trenger 15, Pål trenger 10, Ola trenger 30 og Lisa trenger 120. Snittet er 85. Hvor mange er over og under snittet?

Enkelte elever trekker opp snittet betraktelig. Det er ikke uhørt å bruke langt over 100 timer. Jeg sa ikke at under 15 var normen, men det er absolutt ikke umulig eller uvanlig. 

Hvis noen spør hvor mange timer det tar er det fristende å spørre hvor langt et tau er. 30 000 er prisen jeg vanligvis oppgir. Dette tilsvarer ca 42 timer, men så må du trekke fra 3 timer for oppkjøringen (leie av bil) og 2 for baneleie. Da er du nede i 37. Trekk fra de nitten timene som er obligatorisk så har du 18 kjøretimer. Eventuelt 24 hvis du ikke teller klasseromsundervisningen.

Legg til tolv kjøretimer til så er du nesten oppe i 40 000 kroner for lappen. Det er absolutt ikke en typisk pris. Men prisen går opp, mye fordi elevene ikke ønsker eller har mulighet til å øve hjemme. Hvis noen spør om et estimat sier vi selvsagt heller noe som er for høyt enn for lavt.

Teorien er ikke vanskelig for de fleste. Men mange utsetter den av en eller annen uforståelig grunn. Fram til teorien er bestått kan man ikke bestille oppkjøring. Ofte er elever ferdigkjørt men har ikke tatt teorien. Da blir det fort en måned eller to å vente. Kjøringen er også mye lettere hvis de har 

Hvis du lurer på hvor god du må være kan du jo bare lese læreplanen. Der står målene for hvert trinn forklart. Trinn 2 er viktigst, det setter førsteintrykket og er en foritsetning for alt annet. Trinn 2 handler om det tekniske, å starte, vende, parkere og gire, osv. Kan du dette og reglene skal det ikke mye til for å bli god nok.

 

Nei, jeg blander ikke gjennomsnitt og median. Hvis gjennomsnittshøyden til menn i Norge er 180 cm vil 50% være over og 50% under ;) for eksempel. 

Det er ikke prisen jeg lurer på. Prisen er ikke noe problem. 

 

Anonymkode: 2d1ed...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 10 timer i tillegg til det obligatoriske. Da hadde jeg ingen å øvelseskjøre med utenom kjøreskolen. Helt blank da jeg startet, men hadde teorien på forhånd. Det er lurt å ha kontroll på teorien først, da kan du konsentrere deg om kjøringen du skal lære.

Det som tok mest tid for min del, var å bli trygg på å kjøre alene etter at lappen var i boks. Jeg hadde som sagt ingen bil tilgjengelig, så det tok flere år før jeg kunne trene på egen hånd. Det var dumt. Vi ble oppfordret til å kjøre mye alene etter bestått prøve, nettopp for å unngå slike problemer jeg fikk med dette. Så har du ikke bil tilgjengelig i overskuelig fremtid, kan du like greit vente med å ta lappen.

Anonymkode: 2f2d3...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg blander ikke gjennomsnitt og median. Hvis gjennomsnittshøyden til menn i Norge er 180 cm vil 50% være over og 50% under ;) for eksempel. 

Det er ikke prisen jeg lurer på. Prisen er ikke noe problem. 

 

Anonymkode: 2d1ed...490

Akkurat det eksemplet stemmer nok relativ godt pga normalfordeling men generelt sett stemmer det absoluty ikke. Ofte er ikke like mange over eller under gjennomsnittet. Med mindre du snakker om prosentil men det er fortsatt ikke gjennomsnitt.

Hva lurer du på? Målene for hvert trinn er enkelt forklart i lærerplanen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk igjen penger på grunnpakken når jeg tenker meg om fordi jeg ikke brukte alle timene. Jeg øvelseskjørte kun to ganger hjemme, men kunne alt av trafikkregler da jeg hadde kjørt lettsykkel før den tid 👌 Hatt lappen på bil nå i snart 7 år 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...