Gå til innhold

Alenemor og jobb hele julen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke spørre noen om de kunne tenke seg å bytte likevel? Både min mor og svigermor jobber turnus. Vet at begge har tilbydd seg å ta jobber på slike tidspunkt siden de synes det er viktigere at de med små barn får være hjemme enn at de som har voksne barn er det. Har også hørt at de stedene der det jobber muslimer, tilbyr de seg ofte å ta over slike vakter. Skader ikke å spørre :) 

Anonymkode: 2f1f0...c9d

Vil bare legge til at det er ikke kun muslimer som tilbyr å jobbe helligdager. Jeg er feks hindu, og ser ikke som viktig å være sammen med familien, på kristne helligdager. Det er kun 17.mai og nyttårsaften som er viktige for meg, og viktig å være sammen med familien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg jobbet i helsebransjen var det ofte mange muslimske ansatte (og vikarer og ringehjelper) som mer enn gjerne jobbet disse helligdagene. Kanskje noe å prøve TS dersom det er en mulighet?

Anonymkode: 57b8d...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

and HAHAHAHA - hvor mange ganger må vi ha dette tema hvert år.  Begynt litt tidlig i år gitt! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på tiltak fra NAV slik at du får lønn derfra, så kanskje de prøver å utnytte deg? Vet du om ansatte også jobber like lange vakter som deg?

Jeg ville først ha tatt det med NAV og fortalt at du på intervjuet sa du kunne jobbe dagtid hverdager men ikke når barnehage er stengt i hovedsak. Så kanskje NAV strammer dem opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo rett på noe f3 eller f4 dager når du jobber alle røde dager. Si at du blir nødt til å ta med deg barnet og se om pipa får en annen lyd.

Anonymkode: de3c0...f65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Outlander skrev:

GO TO FKING WORK!  Herregud hjelpe meg. 

Fucking heter det. Skriv ordentlig. Det er så harry ellers. Hvor gammel er du? 8?

Anonymkode: de3c0...f65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk mistanke om at dette er en tulletråd. For det første så utløser jobbing 9 dager på rad, det oppåtil med 14 timers vakter et  alvorlig brudd på arbeidsmiljøloven. Ingen seriøs bedrift vil tilate det.

Siden du sier at du er miljøarbeider så jobber du mest sannsynlig for et kommunalt sted eller en privat bedrift som jobber tett opp mot kommunen. De er ekstra påpasselige med å unngå 14 timers vakter da de må betale deg ca 7 timer med overtid, og på en rød dag blir det enda dyrere. Disse arbeidsplassene har som regel et veldig begrenset budsjett og kan ikke tillate seg dette. Da er det mye billigere for dem å ansette enda en person eller fordele disse vaktene på en bedre måte. 

Og tilslutt så sier du at du har fått denne turnusen din nå. Det vil si at de har planlagt å la sine ansatte jobbe så mye overtid og planlagt brudd på arbeidsmiljøloven. Og sikkert gå enormt mye i underskudd mot slutten av et år. 

Jo mer jeg setter meg inn i dette, jo vanskeligere blir det for meg å tro på denne historien din. Dette henger ikke på grep for meg, og det kommer fra en som har jobbet som sykepleier og avdelingsleder i 15 år. Som avdelingsleder har jeg ansvar for å lage turnusen til de som jobber, og den turnusen du beskriver er rett og slett ikke lovelig i Norge, samtidig som den er veldig ugunstig økonomisk for arbeidsplassen, den utløser så mye overtid at det ikke er forsvarlig verken økonomisk eller etisk. Hadde jeg laget denne turnusen hadde jeg blitt kalt inn på teppe av min leder og mest sannsynlig fått en advarsel. 

 

Anonymkode: 06b0e...324

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Dette viste du om når du søker sånn jobb. Du må regne med at du må jobbe på slike dager. Eller viste du ikke det?

Det fins en evighetstråd om dette fra før.

Anonymkode: 70f6e...a08

Da var det på'an igjen :alice:Men nå har ts enda lenger tid til å finne en løsning på "problemet" enn hun i forrige tråden :sprettoy:

Hva er det med disse enslige mødrene som tror at hele verden kretser om de, og at alle andre skal ta hensyn til at de er enslige mødre?

Når det er sagt, så er jeg også enslig, og det var flere julaftener som barnet mitt måtte være sammen med familien min på julaften, nyttårsaften og lignende dager, da jeg måtte jobbe. Nå er "barnet" mitt voksen, men det jeg synes fortsatt det er koselig å feire med h*n, og tar ikke en ekstra julaften fordi at andre ikke har klart å organisere denne dagen. Jeg jobber turnus i helsevesenet, og da blir det også min tur til å jobbe disse dagene innimellom. 

Anonymkode: f5a3f...11c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som reagerer på 14-timers dag. Det har vi på vår arbeidsplass, fullstendig lovlig og godkjent av fagforeningene i kommunen. Det utløser ikke overtid. Men vi har en annen turnus da - altså ansatte har selv valgt å jobbe 14-timers dager i helgene, og heller 6. Hver helg, i stede for 7,5 time og 3. Hver helg. Men 9 dager på rad uten f3 eller f4 dager høres helt usannsynlig ut. 

Men ts: uansett må du belage deg på å jobbe. Du har mange måneder på deg til å prøve å bytte. Har du noen ungdommer på arbeidsplassen som heller vil ha fri til fest på nyttårsaften? Eller muslimske medarbeidere som vil bytte? Hos oss er de muslimske veldig behjelpelige i jula, da de ser på det som "gratis" ekstra penger siden de ikke har noe forhold til jul. Så tar vi etniske nordmenn og jobbet på deres helligdager. Kan du bytte? Hvis ikke - må du skaffe deg et miljø eller en barnevakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg reagerer også på 14 timers dager og jobbing 9 dager på rad, det siste høres helt usannsynlig ut for meg som har jobbet på sykehjem i flere år mens jeg studerte. Det bør være f3 eller f4 inni den perioden. 

Men over til din problemstilling, slik jeg ser det har du to valg, du kan enten skaffe barnevakt og jobbe de dagene, eller du kan be om å få byttet vekk noen av vaktene. Men da ville jeg ikke ha blitt lei meg eller skuffet hvis folk ikke vil bytte med deg, fordi julen er en tid som er viktig for mange, uavhengig av om de har barn. 

Hvis jeg var deg ville jeg også ha søkt andre jobber som er mer forenlig med din livssituasjon. Du har et halvt år på deg, er sikker på at du kan få deg jobb på barnehage, skole eller et annet sted uten turnus innen den tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Ts igjen.. Jeg jobber faktisk gjennom nav, så det var ikke mitt valg. Jeg må ha jobb for å klare å betale huslån og div, fikk ikke en krone fra nav om jeg ikke startet i den jobben.. Tro meg jeg har slitt med nav i mange år, og fikk beskjed om å selge huset om jeg ikke kom meg i jobb da jeg ikke hadde krav på noe.

Barnet er i bhg, jeg startet jobben på april og har ikke hatt senvakt fram til nå.. 

De sa at de ville ta hensyn til at jeg var alene med barnet.

Anonymkode: 7d00b...b93

Hvor mye har du snakket med sjefen din om dette? Kan det hende at sjefen tenker at du frem til jul skal få en OK turnus med dagvakter slik at du har goood tid nå til å begynne å tilpasse livet til deg og ditt barn til turnuslivet også?

jeg vet om flere som kun jobber som ekstravakt feks på sykehjem. D gir beskjed om hvilke vakter de kan jobbe og sier ja til ekstra når de kan. Slik kan de unngå senvakter, helligdager osv. Men da bør dn vite at man faktisk får en del vakter  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vinglepetra skrev:

Jeg reagerer også på 14 timers dager og jobbing 9 dager på rad, det siste høres helt usannsynlig ut for meg som har jobbet på sykehjem i flere år mens jeg studerte. Det bør være f3 eller f4 inni den perioden. 

Men over til din problemstilling, slik jeg ser det har du to valg, du kan enten skaffe barnevakt og jobbe de dagene, eller du kan be om å få byttet vekk noen av vaktene. Men da ville jeg ikke ha blitt lei meg eller skuffet hvis folk ikke vil bytte med deg, fordi julen er en tid som er viktig for mange, uavhengig av om de har barn. 

Hvis jeg var deg ville jeg også ha søkt andre jobber som er mer forenlig med din livssituasjon. Du har et halvt år på deg, er sikker på at du kan få deg jobb på barnehage, skole eller et annet sted uten turnus innen den tid. 

 

Mulig de har medleverturnus eller nordsjøturnus? I enkelte bofellesskap og i psykiatrien er det lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får oppdatere oss med hva du kommer frem til TS. 

Forøvrig hører jeg til dem som mener du ikke har rett på spesialbehandling bare fordi du har barn, men jeg håper det ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Hei, har akkurat fått de nye turnusene på jobb, jeg er alenemor til en på 3 år.. Det viser seg at jeg har jobb fra lillejulaften og til og med nyttårsaften, julaften og 1juledag jobber jeg fra 08.00-22.00..

Jeg nevnte dette til sjefen og hun sa at det er dårlige muligheter for meg for å bytte med noen..

Burde de ikke tatt litt hensyn mtp at jeg er alene med barnet? 

Anonymkode: 7d00b...b93

Nei, sånn funker det nok dessverre ikke. Jeg har jobbet hver eneste jul siden 2010, sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Ts igjen.. Jeg jobber faktisk gjennom nav, så det var ikke mitt valg. Jeg må ha jobb for å klare å betale huslån og div, fikk ikke en krone fra nav om jeg ikke startet i den jobben.. Tro meg jeg har slitt med nav i mange år, og fikk beskjed om å selge huset om jeg ikke kom meg i jobb da jeg ikke hadde krav på noe.

Barnet er i bhg, jeg startet jobben på april og har ikke hatt senvakt fram til nå.. 

De sa at de ville ta hensyn til at jeg var alene med barnet.

Anonymkode: 7d00b...b93

Da kontakter du Nav, det er regler for det, jeg husker ikke helt, men de har bare lov til å la deg jobbe 37,5 timer på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ha familie på besøk hele jula? Eller sende barnet til familie? :) 

Skjønner at det er en kjip situasjon, men dette burde du visst at kunne skje når du valgte yrket ditt. Du har iallfall fått beskjed god tid i forveien :) 

Anonymkode: 4d379...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er umulig å få byttet ts. Jeg byttet gjerne da jeg var ung og barnløs og kommer til å gjøre det igjen når ungene blir store :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fucking heter det. Skriv ordentlig. Det er så harry ellers. Hvor gammel er du? 8?

Anonymkode: de3c0...f65

oooohhhh - du tok meg skikkelig!  lol! Feeling the shade!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du fra 8 til 22 ? Dobbeltvakt? Du har krav på halvparten røde dager fri en helligdagsturnus altså f3 dager.  Er du organisert?antar det er helsevesenet du arbeider i. 

Anonymkode: f51ea...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...