Gå til innhold

Noen som har gått ned 5-10-15kg raskt og blitt der?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Synstes det er gøy med solskinn historier :) 

føleger ei på IG hun har gått ned 33kg på 22 uker! Det er inspirerende, startet po 90+ 

Jeg ønsker å gå ned 15 kg på rundt 10 uker (veier 83kg så det er nok å ta av ;) )  jeg er en personen som trenger resultater, og går "all in"   

Før dere rekker å kommentere, ja jeg vet hvis jeg forsetter som før så legger jeg på meg igjen. Jeg er veldig klar over hva som førte til vektoppgang i første omgang. Det er absolutt ikke usunt å gå ned 15kg på 10 uker når en har en del overvekt. 

Ikke alle som følger dietter og går ned "raskt" går opp alt ++ etter dietten.  

Anonymkode: cd4cf...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du innrømmer allerede at du vet bedre enn det å skulle gå raskt ned, Så hvorfor lever du ikke etter det?

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 22 kg på 3 mnd. 

Fikk først matforgiftning, og deretter/samtidig store angstplager. 

Har gått litt oppigjen nå, men sliter veldig mtp mat. Jeg ble altfor opphengt i mat/vekt/sykdom/dødstanker. 

Jeg er ennå psykisk syk, så desverre ikke noe solskinnshistorie fra meg...

Anonymkode: f6a61...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer gjorde nettopp det på 12 uker. 

Holdt vekta begge to uten problemer. Jeg spiser omtrent 1000-1500 kalorier mer nå hver dag enn under diett og treningsopplegget vi fulgte.

grunnen til at vi holder vekten et enkel. Passer kalorier, spiser riktig og sunt i tillegg til trening og aktivitet i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på om du har prøvd å gå ned i vekt før? Hvordan gikk det? 

Hvis du f.eks har erfaring med å gå raskt ned i vekt for så å gå opp igjen i vekt kan det være lurt (og logisk) å prøve noe annet nå. Jeg har selv erfaring med å gå ned 10 kg raskt, og så krøp kiloene på igjen. Så det er jo noe å tenke på om det kanskje er bedre å gjøre det litt seinere enn det du gjør, for så at det er mer varig. Med tanke på at vektnedgangen skal være for resten av livet kan det kanskje hjelpe å tenke at man ikke har hastverk. 

Jeg har funnet ut i alle fall at det har vært mitt problem, jeg har hatt sånn hastverk at jeg har skyndet meg ned i vekt, men siden jeg ikke har gjort det riktig går jeg opp igjen, og jeg er like langt. Hadde jeg derimot gått sakte ned så hadde jeg jo nå vært på en lavere vekt enn det å drive med sånn opp og ned et par ganger først. 

Nå har jeg gått ned ca. 15 kg på 12 uker, men jeg veier adskilling mer enn deg, og synes også dette er en god del, og jeg føler at det er raskt. Og ikke søren om det var raskt de første 8 ukene, jeg så knapt en forskjell, men de siste ukene innser jeg at det er en god del som har forsvunnet, og selv om jeg vil doble tempo med de neste 10 kg vet jeg at for meg er det bedre å ta det samme tempo fremover, for da har jeg større sjanse for å lykke. Hastverk er lastverk. 

Noe å tenke på i alle fall. 

Anonymkode: 0973f...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 10 kilo på seks uker, og ble der i ti år.

Jeg var 20 år, og første år som student. Veide 75 kilo, som var ti kilo mer enn det jeg likte å veie. 

Tok en sommerjobb et litt øde sted og syklet til og fra jobb hver dag (jobbet 5 timer dagen - syv dager i uken). Det var ca 10 kilometer hver vei, og mye bakker. Så syklet 20 kilometer om dagen, pluss trente litt styrke. Spise sunt og drakk mye vann. Gikk ned de ti kiloene jeg ønsket på seks uker.

Og så holdt jeg den matchvekten i ti år, før kiloene begynte å krype mot 75 igjen for noen år siden. Så nå må jeg prøve å motivere meg selv til å gjenta suksessen.

Har hørt fra mange at vekten har å gjøre med kosthold, ikke trening. Men de gangene jeg har skapt varige resultater har jeg både trent og spist sunt.

Anonymkode: 5ac0b...721

Har endret innlegget i henhold til de nye reglene.

sofie777, mod

 

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk ned 35 kg på 6 mnd i 2013/14, veide 55 kg helt til jeg begynte å jobbe som tømrer i februar i år, så gikk jeg 8 kg opp på en så kort tid, spiser som regel sunt og oftere. Tror det var muskler som gjorde vekta mi dramatisk endring. Klærne mine passer enda. Men har tenkt å gå ned 4 kg, så er jeg på min trivselsvekt :-) 

Anonymkode: 2ffb9...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette innlegget er old, men jeg har gått ned 15 kg på under 11 uker.  Spist mindre og begrenset kontrollert usunne vaner. Jeg var ikke veldig overvektig, men nok til at jeg fortsatt er normalvekt etter nedgang. Spise en porsj. middag og dropp sjokoladen etter middag på hverdagen ;) Enn så lenge ikke gått noe opp. Jeg spiser 1300kcal om dagen og koser meg LITT i helgen, men ikke i masse potetgull (det var min store utfordring og avhengighet).

Endret av Betti
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sluttet å jobbe på Burger King og å spise p-piller. Gikk ned 10 kg nesten på dagen 🙂

Anonymkode: b805f...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 15.25, MarianneE skrev:

Du innrømmer allerede at du vet bedre enn det å skulle gå raskt ned, Så hvorfor lever du ikke etter det?

det er ikke noe galt i å gå raskt ned i vekt. Tvert om er det mange som lykkes bedre da, fordi det er lettere å holde motivasjonen når resultatene viser seg.

Anonymkode: 18c3b...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke noe galt i å gå raskt ned i vekt. Tvert om er det mange som lykkes bedre da, fordi det er lettere å holde motivasjonen når resultatene viser seg.

Anonymkode: 18c3b...44d

Tvertimot, det er oppskriften på jojoslanking. Motivasjon basert utelukkende på vektnedgang forsvinner som dugg for solen når vektnedgangen stopper.

Anonymkode: 60ed7...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tvertimot, det er oppskriften på jojoslanking. Motivasjon basert utelukkende på vektnedgang forsvinner som dugg for solen når vektnedgangen stopper.

Anonymkode: 60ed7...e9a

ny forskning sier at det der er en myte:

https://www.dagbladet.no/nyheter/myten-om-hurtigslanking-knuses-i-ny-forskning---a-ga-ned-i-vekt-veldig-fort-er-ikke-farlig/68579291

Anonymkode: 18c3b...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 25 kg våren 2011. Trur det nok rundt 4 måneder. 

Jeg kuttet all brus og snop, innførte mindre tallerken, la ned gaffelen mellom hvert tygg, og gjorde et kjapt overslag på kalorier inn og kalorier ut hver dag. Jeg gikk også minst én time hver dag. 

Jeg har holdt vekta og de gode vanene. Jeg er 42 år. 

Anonymkode: c454f...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Dagbladet er en god kilde for egne meninger, nyanserte ideer, samt refleksjon over egne og andres faktiske erfaringer! Alle burde lese mer aviser!

Anonymkode: 60ed7...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Dagbladet er en god kilde for egne meninger, nyanserte ideer, samt refleksjon over egne og andres faktiske erfaringer! Alle burde lese mer aviser!

Anonymkode: 60ed7...e9a

Tåpelig kommentar. Kilden er førsteamanuensis Catia Martins, ved Senter for fedmeforskning ved NTNU, som uttaler seg til Dagbladet om en stor studie som er direkte relevant for spørsmålet TS stiller.

Anonymkode: 18c3b...44d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig kommentar. Kilden er førsteamanuensis Catia Martins, ved Senter for fedmeforskning ved NTNU, som uttaler seg til Dagbladet om en stor studie som er direkte relevant for spørsmålet TS stiller.

Anonymkode: 18c3b...44d

Og at jeg har en annen erfaring, at jeg har lykkes med vektmestring fordi jeg har lært meg å ta i bruk kritisk tenkning også på det området, og ser at folk sliter fordi de lar seg lure, er sikkert også tåpelig, da, og meningsløst og unyttig? Stor studie? Høres ut som du også er blendet av stråleglansen. Hvor tror du pengene til denne "forskningen" kommer fra, og hvem tjener på den?

Anonymkode: 60ed7...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og at jeg har en annen erfaring, at jeg har lykkes med vektmestring fordi jeg har lært meg å ta i bruk kritisk tenkning også på det området, og ser at folk sliter fordi de lar seg lure, er sikkert også tåpelig, da, og meningsløst og unyttig? Stor studie? Høres ut som du også er blendet av stråleglansen. Hvor tror du pengene til denne "forskningen" kommer fra, og hvem tjener på den?

Anonymkode: 60ed7...e9a

jeg postet lenke til en artikkel som handlet om forskning på nettopp det spørsmålet TS stilte. Kan du ikke la de som er interessert lese det, og trekke sine egne slutninger? Det er relevant informasjon for det spørsmålet som blir stilt, men alltid skal det dukke opp en bedrevitende kverulant som mener alt som står i Dagbladet er feil fordi det står i Dagbladet. Det er jo og en meningsløs feilslutning. Du må jo vurdere innholdet i artikellen. Og din personlige erfaring med vektnedgang er kun anekdotisk bevis som ikke nødvendigvis har overføringsbevis til andre. Jeg kan jo med like stor sikkerhet hevde at JEG har lykkes fordi MIN kritiske tenkning forteller meg at akkurat denne artikkelen gir troverdig informasjon, som tilfeldigvis og passer med mine personlige erfaringer.

Anonymkode: 18c3b...44d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg knekt koden! "Bedrevitende kverulant" er en hedersbetegnelse, det betyr rett og slett "en vinner".

Anonymkode: 60ed7...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra en artikkel i  Dagbladet i dag:

"Leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo Jøran Hjelmesæth mener det er mulig å gå raskt ned i vekt.

- Det er en myte at man må gå langsomt ned i vekt. De som går mest ned de første 2–3 månedene er ofte de som klarer seg best på sikt."

https://www.dagbladet.no/tema/denne-kuren-kutter-vekta-10-kilo-pa-under-seks-uker/65287651

Anonymkode: 18c3b...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere lever av å 1) sitte på hver sin tue og forske på sine egne teorier og 2) si det publikum/sponsorene vil høre; som legperson har jeg ingen økonomisk interesse av å føre folk bak lyset, så jeg kan kalle en spade for en spade. De som er mottakelige for fakta, finner ut av ting på egen hånd - å være hjelpeløs innebærer at ingen kan eller får hjelpe, så jeg fortsetter å gi råd bare fordi jeg synes folks unnskyldninger er så morsomme. En nasjon som har "fedmeforskere", er en nasjon som har gitt opp.

Anonymkode: 60ed7...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...