Gå til innhold

Uvær ved fottur på fjellet


lovelife61

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal skrive en oppgave om fjellvettreglene. Jeg har et spørsmål jeg er usikker på. Jeg har kommet til flere svar, men er ikke sikker. Spørsmålet er: Dere er en gruppe som er på fottur i fjellet. Dere blir overrasket av uvær. Hva vil dere gjøre og hvorfor?

Er det noen som har forslag? Trenger ideer

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen skam å snu. Hvis det regner og blåser og man er forberedt på det med regntøy og slikt i sekken, og kjenner at man kan fortsette, så gjør man det. Men hvis det virkelig blir STORM så finner man nærmeste mulighet for ly; turisthytte, etc. Er man midt ute på vidda flere timer unna nærmeste hytte ville jeg forsøkt å finne ly andre steder; finnes det en fjellvegg eller lignende man kan sette opp telt ved? Vil det være mest forsvarlig å finne fastboende? Det aller viktigste er å søke ly, og holde seg der så lenge det er forsvarlig. 

I aller verste fall, hvis det står om livet, så ringer man etter hjelp. 

Anonymkode: f45aa...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på mange ting.. Hvis det ikke er langt å snu, hadde jeg gjort det.

Er det på vinteren ville jeg gravd snøhule, er det på sommeren hadde jeg funnet ly. Med mindre man har med telt da.

Anonymkode: 67289...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at det ikke er sikt, siden det er på fjellet. Avhenger også om det er dagsturutstyr eller flerdagsutstyr, temperatur osv. Fjellvante folk? Hvis en har med seg noen som ikke er vant, er det viktig å skape ro/trygghet, fokus på å holde sammen, gjerne med tau hvis skodda er tykk.

Ville funnet et bekkefar og fulgt det ned til tregrensa, funnet le, tent bål, og ventet til sikten bedret seg. En kan også se etter hytter hvis det er skikkelig uvær, hvis det står om liv kan en være nødt til å bryte seg inn, for så å kompansere eier i etterkant selvfølgelig.

Endret av Lurium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...