Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er skikkelig urovekkende at det er så mange unge uføre i dette landet, og at andelen er økende. Og det skal være lov å yte denne meningen uten å bli anklaget for å være empatiløs. Mange av disse diagnosene som folk blir uføre av er jo tullete motediagnoser skapt av et overflodssamfunn. Det er sosiokulturelle diagnoser mer enn reelle sykdommer. Feks blir kun 0,5 % av franske barn behandlet for ADHD, mens 11% av amerikanske barn blir det. Det betyr ikke at franske barn er psykisk friskere, men at det ikke er tradisjon for å sykeliggjøre, diagnostisere og medisinere barn på samme måte. Og ta en annen motediagnose som ME. Tror du dette er noe som eksisterer i Kongo...? 

Anonymkode: 079ad...dca

Prevalensen for adhd er lik over hele verden. Det er bare tull at franske barn har mindre adhd, men det har satt seg som en vanlig forestilling hos folk. 

Anonymkode: ac7ab...433

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skammer meg i grunn litt av hvor lite jeg egentlig forstod før jeg plutselig selv havnet i situasjonen.

Anonymkode: ac63a...98a

Samme her. :sjenert:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye tvil om at de gunstige ordningen vi har i Norge gjør at uføretrygd for mange er et attraktivt alternativ. Psykiske diagnoser har økt dramatisk de siste årene, mens muskel - og skjelettsykdommer synker. 

Anonymkode: 1bf5e...0fd

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen land i hele verden har en større andel av befolkningen på uføretrygd enn Norge. Og likevel påstås det her inne at alle uføre er så veldig syke at de aldri hadde fungert i en jobb. Altså må det vel være noe "i lufta" her i landet vårt som gjør folk så utrolig mye sykere enn resten av verden?

Jeg er forsåvidt enig i at uføreandelen er høy, og at vi burde lure på hvorfor. Men min teori er at helsevesenet svikter dem som er kronisk syke og at NAV ikke lykkes i å finne arbeidsplasser som kan fungere for de som ikke kan jobbe fullt eller periodevis ikke kan jobbe i det hele tatt. 

Akkurat slike arbeidsplasser er det jo heller ikke mange av, i alle fall ikke uten betydelige tilskudd fra det offentlige for å få det til å ikke tape seg å ansette delvis syke mennesker. 

Derfor tror jeg det er mange som har en restarbeidsevne de gjerne skulle brukt, men som ikke har eller finner en passende arbeidsplass. Og det er jo trist for alle, men klart ikke den uføres feil?

Jeg kjenner i alle fall flere som er i den kategorien som igjen og igjen prøver å jobbe, men som må gi opp, men ingen som aldri prøver seg i arbeid selv om de kunne ha fungert i de fleste jobber.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Alltid like gøy når mannen i gata leker psykolog/lege/spesialist. 

Anonymkode: 29f62...07d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår ikke som den skarpeste kniven i skuffen TS. Hvor gammel er du? Regner med du er veldig ung og med liten livserfaring. Jeg er selv alenemor med fulltidsjobb og ja, det er slitsomt og man blir sliten, men at du sidestiller å bli sliten med sykdommer, sier noe om nivået på ignoransen din. 

Og dette "mine skattepenger går til.." greiene, ærlig talt. Tenk om du blir syk en dag og ikke kan fungere i en jobb, skal jeg da sitte å syte over at mine skattepenger går til å finansiere din hverdag? Det går an å tenke lenger en nesa rekker! 

Anonymkode: 5851c...6c2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mye tvil om at de gunstige ordningen vi har i Norge gjør at uføretrygd for mange er et attraktivt alternativ. Psykiske diagnoser har økt dramatisk de siste årene, mens muskel - og skjelettsykdommer synker. 

Jeg bare minner om at psykiske diagnoser er LANGT mer enn depresjon, angst og psykoser og at vi kanskje bør være glad for at vi blir flinkere og flinkere til å fange opp og diagnostisere mennesker med alvorlige problemer slik at vi kan tilby hjelp, støtte og den omsorgen de behøver? 

Anonymkode: 9583c...3eb

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prevalensen for adhd er lik over hele verden. Det er bare tull at franske barn har mindre adhd, men det har satt seg som en vanlig forestilling hos folk. 

Anonymkode: ac7ab...433

Kilde trengs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Jeg har ingen sympati med uføre som ikke har somatisk sykdom. Det er altfor lett for folk med psykiske lidelser å få mer trygd enn det arbeidsevnen tilsier(og det er å gjøre dem en bjørnetjeneste). Det burde vært krav til en viss tid uten inntekt eller studier slik at man kunne 'kvalitetssikre' hemmelsen.

Det er noe galt når folk bruker uføretrygden som en mulighet til å bli professjonelle idrettsutøvere.

Jeg har jobbet på et psykiatrisk sykehus og en ting kan jeg love deg, psykiske lidelser finnes, på samme måte som barnemishandling som forkrøpler et menneske sitt liv. Møtte flere som hadde blitt jevnlig voldtatt av bror, far, bestefar you name it. Livet dere er absolutt ikke noe å misunne..selv om de var uføretrygdet og " koste" seg med all fritiden de hadde..

Anonymkode: b06a3...ac0

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på et psykiatrisk sykehus og en ting kan jeg love deg, psykiske lidelser finnes, på samme måte som barnemishandling som forkrøpler et menneske sitt liv. Møtte flere som hadde blitt jevnlig voldtatt av bror, far, bestefar you name it. Livet dere er absolutt ikke noe å misunne..selv om de var uføretrygdet og " koste" seg med all fritiden de hadde..

Ps, i tillegg, man snakker mye om mobbing av barn på skolen og hvor skadelig det er. Jeg møtte pas som hadde blitt mobbet og trakassert av sine egne foreldre gjennom en hel barndom, deres selvfølelse var ekstremt skadet. Mobbing på skolen er ekstremt skadelig som alle vet, men tenk å være et lite barn som kommer FRA skolen, og med en gang de kommer inn døren hjemme så angriper deres egne foreldre dem..veldig triste og vonde skjebner.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe helt annet enn den trøttheten andre kan føle etter at man hadde vært på jobb.

Hvordan vet du hvor trøtt TS eller hvem som helst andre føler seg, ufør eller ei? 

Jeg er enig i mye av kritikken mot HI, og synes det er en uting at uføremottakere blir stigmatisert på denne måten. Men kravet til redelig argumentasjon gjelder begge veier. Det er like fjernt å tro at alle som jobbet er heldige, glade for å bidra, "bare litt trøtte" og har en spennende, sosial hverdag på/etter jobb, som det er å hevde at uføre har en eneste lang, chill ferietilværelse.

Anonymkode: 79c89...b46

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen land i hele verden har en større andel av befolkningen på uføretrygd enn Norge. Og likevel påstås det her inne at alle uføre er så veldig syke at de aldri hadde fungert i en jobb. Altså må det vel være noe "i lufta" her i landet vårt som gjør folk så utrolig mye sykere enn resten av verden?

Man kan jo undres over langtidsvirkingene av Chernobyl da den gikk i luften - mye av nedfallet havnet jo i Norge, og Norge er jo fremdeles radioaktivt visse steder. 

Anonymkode: f8424...4e6

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan aldri vite hvor mye en person er hemmet av psyken sin før man ser hvordan de takler en kjip situasjon. Hvis noen går uten inntekt og uten utdanning i et år så kan man sannsynligjøre at de ikke greier å fungere i samfunnet på ordentlig.

Skrevet

Deja vu..

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om MS er eller ikke er vanlig i Kongo er irrelevant. Som sagt har vi ekstrem høy andel benskjørhet i Norge, mye høyere enn i Kongo. Betyr det at benskjørhet ikke eksisterer? 

Noen sykdommer har en sterk genetisk variant, noen sykdommer rammer enkelte 'hudfarger' mer enn andre. Det er ikke slik at mennesker er identiske verden over. I asia er majoriteten av mennesker laktoseintolerante. Du kan ikke bruke et land med lav grad av x sykdom til å mene at denne sykdommen ikke burde eksistere eller forekomme i så stor grad som den gjør i andre land.

Når det gjelder sykdommer som ADHD, så tror jeg foreldre og skole har mye å si om du blir et fungerende menneske eller om du blir et vrak. Amerikanere er jevnt over en mentalt syk befolkning, og det ville ikke forundre meg om mishandling som barn + diagnose + dårlig helsetilbud allerede gjør at man er dømt, for å si det sånn. Om man har en vanskelig sykdom og vokser opp med smarte foreldre og gode støttende ressurser, så er det mye høyere sjanse for å klare seg. 

Selvsagt er det noen tilfeller som er så alvorlige at det ikke hjelper da. 

Anonymkode: 6d566...776

Det ble skrevet ME ikke MS.

Anonymkode: 5d2d2...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men TS; andres skattepenger har også gått til deg. I Norge dekkes jo stort sett alle velferdsordninger av det offentlige. 

F.eks din skolegang, billig fastlegeordning, medisiner for en stor del dekket av det offentlige hvis du blir syk og må har store mengder. Gratis kreftbehandling hvis du skulle trenge det. Billig sykehusopphold og billig legevakt om du skulle bli syk. Du får dekket lønn ved sykdom fra jobben. Har du barn, mottar du barnetrygd osv.

Anonymkode: 0fb91...5c4

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble skrevet ME ikke MS.

Anonymkode: 5d2d2...709

Poenget er det samme, så dette er irrelevant

Anonymkode: 6d566...776

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha, så du tror at andelen uføre egentlig er lik i hele verden og at disse menneskene enten får trygd eller blir kriminelle? Da vil jeg gjerne høre deg forklare hvorfor det er så mange flere uføretrygdede i Østfold enn i Akershus. Dobbelt så mange faktisk. Dessuten har flere og flere av de som bli uføretrygdede diagnoser som psykiske lidelser og muskelsmerter - altså diagnoser uten klare objektive funn i mange tilfeller.

Det er jo nettopp det at diagnoser som psykiske lidelser og muskelsmerter uten klare objektive funn ikke kan behandles på samme måte som man kan om man vet hva folk feiler. 

Og jeg lurer på hva du vet om hva folk feiler eller ikke i andre land - er du sikker på at i andre land så jobber folk og har det så greit hele dagen? Eller kan det være at de faktisk ligger utslått time etter time etter endt arbeidsdag, og at det er sånn livene deres er? Nettopp fordi de ikke har samme uførepolitikk som oss.

Det er helt logisk at mennesker med psykiske vansker (da spesielt årsak som vanskelig oppvekst av ulike grunner) havner på kjøret, og blir kriminelle. De starter kanskje som stille, tilbaketrukne i barndommen. I tenårene "sprekker de" og havner på kjøret. Kan hende narkotika. Kan hende annen kriminalitet. Kan også hende mental institusjon, selvmord, eller bare total innesluttelse. Kanskje starter de som mobbere. I tenårene får de seg en trøkk i trynet. Kanskje blir de tøffere av det, og havner på kjøret. Narkotika. Kriminalitet. Kanskje gir trøkken en omvendt effekt. Angst. Depresjon. Kanskje varig mental skade. 
Noen starter kanskje med et utgangspunkt i en mellomting - som oss "vanlige" mennesker. Tålig til gode karakterer. Sosial intelligens og aksept. Kanskje klarer de seg. Kommer seg gjennom med godt mot. Eller kanskje tenårene slår dem i bakken. Havner der ovennevnte havner. Kanskje noe skjer i voksenalder, motgang av noe slag, gjør at de enklere vil havne i en mental grøft det er vanskelig/umulig å komme seg ut av. 
Det er ikke noe nytt av psykiske lidelser like gjerne kan bli til fysiske lidelser. 

Vi med så god uførepolitikk, gjør at befolkningen rett og slett klarer seg bedre generelt. Noen klarer å jobbe ræva av seg (som min mann. Kan jobbe hele døgnet om han bare hadde villet). Så har du meg i andre enden. Ufør. Plaget. Utslitt etter bare en tur på butikken. Mental ubalanse (bipolar). Tidvis sløv. Klarer sjeldent å konsentrere meg om noe. Klarer knapt å føre en skikkelig samtale med varighet over 5-10 minutter. Jeg er smart nok (trolig derfor min smarte, høyt utdannede mann trives med meg), men samtalene må ofte være konsise. Mister jeg konsentrasjonen, mister jeg ikke bare samtaleemnet (glemmer hva som er sagt, hva som skal sies osv), nei, jeg klarer ikke lenger å uttale alle ord riktig. Jeg klarer ikke lenger å sette sammen en setning uten å stokke om på ord. Det er ikke fordi jeg er dum, at det skjer. Men jeg ser at det kan virke sånn.
Jeg vet aldri hvordan morgendagen blir. Jeg vet ikke om jeg engang vil klare å stå opp av sengen. Eller om jeg er full av energi og endelig får unnagjort huslige plikter. Kanskje klarer jeg til og med å lage middag! 

Anonymkode: 3fcde...049

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange glemmer av et viktig punkt: Risiko for en framtidig arbeidsgiver. 

Som arbeidsgiver, så er jeg avhengig av folk som kan møte opp på jobb, når de skal, og som utfører jobben til en viss standard. Dette må de gjøre hver dag. 

Dersom en person er god og frisk 50% av tiden, men syk 50% av tiden, så er ikke dette godt nok for meg som arbeidsgiver. Ja, jeg forstår at det er ting i livet vi ikke har kontroll over, men jeg har fortsatt en obligasjon ovenfor kundene å levere et godt produkt. Til riktig standard, og etter avtalt tid. 

Hvorfor skal jeg, som arbeidsgiver, velge noen som bare kan yte 50%, over noen som gjør samme jobben, men som kan yte 100%? 

Det er hverken lønnsomt for meg, eller personen som er syk. 

Det kan videre være veldig vanskelig å finne en fungerende deltidsordning. Som oftest betyr deltid at du møter opp til samme tidspunkt, hver uke. Dette fungerer ikke for mange..noen fungerer 100% i mindre perioder, men er 100% syk i andre perioder. Det er direkte ulønnsomt for arbeidstakere å drive på en slik ordning. 

Anonymkode: 6e6fc...cba

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...