Gå til innhold

Lappen på automatgir

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du vil ta automatgir, TS. Det er lettere(uansett hva andre prøver å påstå), og derfor vil det gå fortere = blir billigere. Ellers er jo også automatgir fremtiden, det er ikke mange jeg vet om som har manuelt gir lenger. Det er også et merkelig argument at man skal drive og låne andres biler. Hvor ofte låner man andres biler? Og de fleste vil jo uansett ha en bil med automatgir å låne bort.

Anonymkode: 11615...8af

Ikke for å være slem, men 16 åringer lærer seg fint å gire på 10-15 min... det er IKKE vanskelig, med mindre man har veldig vondt i viljen. Så at det blir billigere og mindre tidkrevende å ta lappen på automat-gir tror jeg bare er tull dessverre.

det at man derimot ønsker å ta automatgir bare fordi man vil, blir jo noe helt annet igjen. folk må jo velge å gjøre det de vil selv. :)

selv om jeg personlig tenker det er lurt å lære seg gir. har du lappen på manuell kan du fint kjøre både manuell og automat, men har du kun automat kan du ikke kjøre manuell. 

Anonymkode: ed9f6...43b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter at noen skal fortelle meg hva som er lurt å ikke. Jeg skal ta lappen på automatgir og lurer derfor på hvor lang tid dette vil ta og hva det vil koste. Spørsmålet er rettet til folk som har tatt lappen på automatgir, ikke automatgir-hatere. 

Anonymkode: 517c8...155

Velkommen til samliv og kjærlighetsrelasjoner ❤️❤️❤️

Anonymkode: 63060...d9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Timsy skrev:

At folk gir deg velmente råd er ikke synonymt med at de er "automatgirhatere". 

Det er hverken raskere eller billigere å kjøre opp til kun automat. Prisen og tiden avhenger av din progresjon og kjøreskolens kapasitet, samt prisen pr time hos skolen.

Men du bør være klar over at du med det førerkortet ikke har lov til å kjøre så mye som en meter med manuell girkasse. Det blir "kjøring uten gyldig førerkort". Ditt valg, men vær så snill, ikke opprett en tråd senere om hvor kjipe purken var som opprettet sak da du ble tatt uten gyldig førerkort når du bare skulle kjøre 200 m. Eller en tråd om hvor kjipt det er å bare kunne kjøre automat.

Selvfølgelig vil det jo går raskere for meg å ta lappen på automat dersom jeg kommer til å bruke 10 ekstra kjøretimer på bakkestart å giring. Og jeg er jo fult klar over at jeg ikke kan kjøre manuell gir? Er vell gjerne derfor det kalles å ta lappen på automat? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Velkommen til samliv og kjærlighetsrelasjoner ❤️❤️❤️

Anonymkode: 63060...d9b

Hahaha

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vil det jo går raskere for meg å ta lappen på automat dersom jeg kommer til å bruke 10 ekstra kjøretimer på bakkestart å giring. Og jeg er jo fult klar over at jeg ikke kan kjøre manuell gir? Er vell gjerne derfor det kalles å ta lappen på automat? 

Mange biler har automatisk bakkestarter! :) kunne det vært noe?

Skrevet

Hvis du bruker mer enn 2 timer på å lære bakkestart og giring er tiden inne for å finne en bedre trafikklærer. Ingen bruker 10 timer på det, det lærer du iløpet av 1, max 2 timer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange biler har automatisk bakkestarter! :) kunne det vært noe?

Ja det hadde kanskje vært noe :-) Men jeg bor i by i tillegg og derfor vil det være greiere med tanke på kø/rush med automatgir så dette og spiller en rolle 

Skrevet

Du kan gjerne ta førerkort på automat. Hvis du har problemer med kjøretøybehandlingen, vil det bli billigere for deg. Hvis ikke trenger det ikke nødvendigvis å bli billigere.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Timsy skrev:

Hvis du bruker mer enn 2 timer på å lære bakkestart og giring er tiden inne for å finne en bedre trafikklærer. Ingen bruker 10 timer på det, det lærer du iløpet av 1, max 2 timer.

Jeg har prøvd å lært meg dette gjentatte ganger ved øvelseskjøring men sliter med å holde oversikt over når jeg skal gire, farten, øynene på veien og alt det andre samtidig. Jeg har ekstremt konsentrasjonsvansker som gjør at dette blir enda vanskeligere å følge med på og det tar derfor lengre tid for meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Timsy skrev:

Nja, det er veldig individuelt. Det er ikke usannsynlig å bruke mer enn 2 timer på å lære giring. 

Anonymkode: ceddf...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på lappen samtidig som et familiemedlem, jeg tok automat, h*n manuell. Jeg var ferdig en måned tidligere. Husker ikke hva det kostet, men jeg hadde jo en god del mindre timer. Jeg synes automat virker enklere, da jeg hører at en del klager over utfordringer ved å kjøre bil som jeg aldri har vært borti.

Anonymkode: c795f...2b4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, er du ute etter å være vanskelig? Ingen i dag har særlig vansker med bakkestart. Dagens biler har hill holder. Du står på bremsen setter bilen i 1. Gir og slipper koblingspedalen langsomt mens du forsiktig gir gass. Med mindre du skal kjøre en folkevogn fra 1965 da. 

Denne holdningen til ts for automatgir er jo ikke noe noen kan gjøre noe med, hun har bestemt seg for at bilkjøring skal skje automatisk. 

Anonymkode: 6b0b3...895

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Per nå har jeg el-bil og følgelig automat, men å kun ha lappen på automatgir er ganske tåpelig. Det er _virkelig_ikke_ vanskelig å lære seg manuelt gir. Utrolig upraktisk å låse seg til en girtype som fortsatt er i mindretall.

Anonymkode: fee3d...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig talt, er du ute etter å være vanskelig? Ingen i dag har særlig vansker med bakkestart. Dagens biler har hill holder. Du står på bremsen setter bilen i 1. Gir og slipper koblingspedalen langsomt mens du forsiktig gir gass. Med mindre du skal kjøre en folkevogn fra 1965 da. 

Denne holdningen til ts for automatgir er jo ikke noe noen kan gjøre noe med, hun har bestemt seg for at bilkjøring skal skje automatisk. 

Det er både bakkestart og giring. Les hva jeg skrev ovenfor. Jeg er heller ikke ute etter at noen skal endre min holdning til automatgir. Da ville jeg heller kalt denne tråden " Kan noen overbevise meg til å ta manuell-lappen". Men takk for din tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når folk skal være så usaklig som å skrive at jeg kommer til å bli innblandet med politiet av å ta automatgir-lappen for jeg kommer til å kjøre manuell så blir jeg vanskelig ja. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du vil ta automatgir, TS. Det er lettere(uansett hva andre prøver å påstå), og derfor vil det gå fortere = blir billigere. Ellers er jo også automatgir fremtiden, det er ikke mange jeg vet om som har manuelt gir lenger. Det er også et merkelig argument at man skal drive og låne andres biler. Hvor ofte låner man andres biler? Og de fleste vil jo uansett ha en bil med automatgir å låne bort.

Det er jo veldig vanlig å låne bil når man er i utlandet. Det er også vanlig å kjøre andres bil på langturer, eller om man bare tar runden med å være kjørbar en kveld, eller relatert til jobb. Du er mye mer fleksibel når du har førerkort på manuelt gir (uansett hva du prøver å påstå). 

Jeg har førerkort på manuelt gir og jeg måtte ta hele opplæringen gjennom kjøreskolen. Det tok virkelig ikke mange timer ekstra utenom det obligatoriske. 

Anonymkode: 33fb2...1d8

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å lært meg dette gjentatte ganger ved øvelseskjøring men sliter med å holde oversikt over når jeg skal gire, farten, øynene på veien og alt det andre samtidig. Jeg har ekstremt konsentrasjonsvansker som gjør at dette blir enda vanskeligere å følge med på og det tar derfor lengre tid for meg. 

Derfor øver man på dette i nabolag der fartsgrensen er lav og det så å si ikke er noe trafikk. Poenget er jo at du skal lære det grunnleggende før du møter mer sammensatte situasjoner. Jeg brukte en time på giring/clutch, og en time på bakkestart. Da følte jeg at jeg kunne det veldig godt. 

Her har du nok møtt en trafikklærer som har satt deg i for vanskelige situasjoner i starten. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det er veldig individuelt. Det er ikke usannsynlig å bruke mer enn 2 timer på å lære giring. 

Anonymkode: ceddf...9b5

Det er nok individuelt, selv den med et dårlig utgangspunkt kan ha en god progresjon med en dyktig lærer. Giring er ikke spesielt vanskelig, men det som er utfordringen i starten er jo at man ikke helt vet hva man driver med og man har ikke den følingen som erfarne kjørere har. Derfor er det viktig at kjørelærer tar tak i akkurat der det går galt og jobber igjen og igjen med dette helt til det sitter. Det er mange kjørelærere som er slappe her, og dermed blir det vanskelig for eleven å komme seg over kneiken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan rapporterer man innlegg? 

Dette er latterliggjøring av TS fordi hun ikke "klarer" å ta lappen på manuelt gir. Hun ba ikke om deres mening på det valget. Hun har heller ikke begått en fæl handling som kunne ha forsvart at dere kritiserte henne. Hun har rett og slett valgt å ta lappen på automatgir. Det er det hun ønsker, så kutt ut nå!

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet dette er feil forum men var nesten ikke noen som leser "bil og trafikk". Lurer på om noen av dere har tatt lappen på automatgir og hvor lang tid dere brukte? Hvor mye betalte dere? Jeg har aldri øvelseskjørt og vil gjerne ta lappen på automat. 

Greit nok å ta lappen på automat, men om du ikke har økonomi til å kjøpe ny bil kan du få en overraskelse. For er ikke automatkassa vedlikeholdt etter gitte intervaller sitter du med en solid utgift på reparasjon av den alene. Da angrer du nok på dette valget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...