Gå til innhold

Lappen på automatgir

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet dette er feil forum men var nesten ikke noen som leser "bil og trafikk". Lurer på om noen av dere har tatt lappen på automatgir og hvor lang tid dere brukte? Hvor mye betalte dere? Jeg har aldri øvelseskjørt og vil gjerne ta lappen på automat. 

Anonymkode: 517c8...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder på å ta den nå. Regner med rundt 40000 da jeg ikke har kjangs å kjøre privat. Litt av grunnen til at jeg tar lappen på automat. Noen tar 3 mnd andre 6. Kommer ann på hvor ofte du har kjøretimer og progresjon.  

Anonymkode: 44b96...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Holder på å ta den nå. Regner med rundt 40000 da jeg ikke har kjangs å kjøre privat. Litt av grunnen til at jeg tar lappen på automat. Noen tar 3 mnd andre 6. Kommer ann på hvor ofte du har kjøretimer og progresjon.  

Anonymkode: 44b96...c90

Takk for svar! Jeg har heller ingen som helst mulighet å lærekjøre så derfor jeg velger dette. Har du tatt kjøretimer ofte? Hvor mye har du igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å ta lappen på automat? Ikke får dere låne hvilken som helst bil, ikke kan dere låne kompisen sin bil mens han er bortreist (med mindre det er automat) 

Anonymkode: 955e9...12c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å ta lappen på automat? Ikke får dere låne hvilken som helst bil, ikke kan dere låne kompisen sin bil mens han er bortreist (med mindre det er automat) 

Anonymkode: 955e9...12c

Ingen i min vennekrets har manuell gir lengre. Er heller ikke avhengig av å drive å låne biler. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lappen på manuell! Å ta på automat er det dummeste du kan gjøre. Du kan kjøpe pakkepris beregnet for noen som aldri har øvelseskjørt, sjekk trafikkskolenes nettsider. 

Anonymkode: 4bd1b...551

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cicero

Det koster vel det samme som manuell. 

Men jeg ville virkelig gjort den ekstra innsatsen og lært meg manuell gir om jeg var deg. Det er ikke så vanskelig og da kan du låne andres biler feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid greit å ha muligheten til å kunne kjøre alle biler. Kanskje du skal leie en en gang eller kanskje du får en jobb der du må kjøre. I min jobb har vi en bil med automat, så hadde jeg ikke hatt lappen på manuell hadde jeg ikke hatt denne jobben. Kjører hovedsakelig automat privat, men alltid greit å ha muligheten til å kjøre manuell i tillegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cicero skrev:

Det koster vel det samme som manuell. 

Men jeg ville virkelig gjort den ekstra innsatsen og lært meg manuell gir om jeg var deg. Det er ikke så vanskelig og da kan du låne andres biler feks.

Jeg er ikke ute etter at noen skal fortelle meg hva som er lurt å ikke. Jeg skal ta lappen på automatgir og lurer derfor på hvor lang tid dette vil ta og hva det vil koste. Spørsmålet er rettet til folk som har tatt lappen på automatgir, ikke automatgir-hatere. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter at noen skal fortelle meg hva som er lurt å ikke. Jeg skal ta lappen på automatgir og lurer derfor på hvor lang tid dette vil ta og hva det vil koste. Spørsmålet er rettet til folk som har tatt lappen på automatgir, ikke automatgir-hatere. 

Oi, så sinna. 

Og det koster vel det samme som med manuelt, altså at det kommer an på hvor lang tid du bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta førerkort på manuelt gir kontra på automatigir er omtrent det samme tidsmessig og prismessig. De fleste lærer seg giringen og koblingspedalen samtidig som de lærer de andre ferdighetene i trafikken. Det er nemlig ferdighetene i trafikken og ikke nødvendigvis giringen som tar tid eller koster mest penger å lære seg. 

Hvor lang tid den enkelte bruker på å lære seg vikeplikt, manøvrere bilen, rygging og alt det andre er høyst individuelt. Jeg har kjørt skolebil med amanuelt gir og i ettertid bare kjørt automatgirbiler. Problemet oppstår når du skal ha leiebil og gjerne i utlandet, fordi da er automatgirbiler vanskeligere å oppdrive. Med førerkort på automat har du ikke lov til å flytte en bil med manuelt gir en eneste en cm, derfor om beina dine fungerer, så taper du verken tid eller penger på.å kjøre skolebil med manuelt gir. Alle med beina i behold, bør i det minste begynne og ta noen timer på kjøreskolen med manuelt gir, etter mitt hode da. Jeg ser at ts ikke vil ha den typen kommentarer uten noen begrunnelse for ts sin aversjon mot manuelt gir. 

Anonymkode: 6b0b3...895

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette kan ingen av oss svare på. Det er veldig individuelt. 

Anonymkode: b429c...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan ingen av oss svare på. Det er veldig individuelt. 

Anonymkode: b429c...d8a

Ja ville bare høre fra de som har tatt automatgir-lappen om hva de brukte og hvor lang tid de brukte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte 25 tusen, men det er jo veldig inviduelt da.

Anonymkode: d3391...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg betalte 25 tusen, men det er jo veldig inviduelt da.

Glemte å skrive at jeg brukte ca 3-4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg brukte ca 3-4 måneder.

Tusen takk for svar! Er det lenge siden du tok den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner godt at du vil ta automatgir, TS. Det er lettere(uansett hva andre prøver å påstå), og derfor vil det gå fortere = blir billigere. Ellers er jo også automatgir fremtiden, det er ikke mange jeg vet om som har manuelt gir lenger. Det er også et merkelig argument at man skal drive og låne andres biler. Hvor ofte låner man andres biler? Og de fleste vil jo uansett ha en bil med automatgir å låne bort.

Anonymkode: 11615...8af

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er det lenge siden du tok den?

Et par år siden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du vil ta automatgir, TS. Det er lettere(uansett hva andre prøver å påstå), og derfor vil det gå fortere = blir billigere. Ellers er jo også automatgir fremtiden, det er ikke mange jeg vet om som har manuelt gir lenger. Det er også et merkelig argument at man skal drive og låne andres biler. Hvor ofte låner man andres biler? Og de fleste vil jo uansett ha en bil med automatgir å låne bort.

Anonymkode: 11615...8af

Takk for svar! Ja er det jeg også tenker, at om jeg slipper å bruke lang tid på å gire så vil det ta fortere tid og igjen bli billigere/får den raskere. I tillegg kjenner jeg mange flere med automat enn med manuell så tror ikke det blir noe problem dersom jeg plutselig skulle måtte låne en bil, noe jeg ikke tror vil skje ofte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At folk gir deg velmente råd er ikke synonymt med at de er "automatgirhatere". 

Det er hverken raskere eller billigere å kjøre opp til kun automat. Prisen og tiden avhenger av din progresjon og kjøreskolens kapasitet, samt prisen pr time hos skolen.

Men du bør være klar over at du med det førerkortet ikke har lov til å kjøre så mye som en meter med manuell girkasse. Det blir "kjøring uten gyldig førerkort". Ditt valg, men vær så snill, ikke opprett en tråd senere om hvor kjipe purken var som opprettet sak da du ble tatt uten gyldig førerkort når du bare skulle kjøre 200 m. Eller en tråd om hvor kjipt det er å bare kunne kjøre automat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...