Gå til innhold

Fremtidens språk


Simbyxor

Anbefalte innlegg

Vil "sh-lyden" bli godkjent og allment akseptert av den norske befolkningen? 

For eksempel ordet "kjøpe", som mange uttaler "shøpe". Jeg har hørt voksne mennesker si det, en i familien min sier helt konsekvent "sh" istedet for "kj". Det blir vanligere og vanligere, det virker som det er vanskelig å uttale "kj" for ganske mange. Vil det derfor bli sånn at det blir greit å si "sh"? Jeg vet at mange pr idag irriterer seg over det, og ikke føler at de greier å ta folk på alvor hvis de "prater som en unge", som noen sier. Det fremstår, slik samfunnet er idag, useriøst. Hvis du som en 33 år gammel mann/far til din 9 år gamle sønn sier: "Vi skal shøpe gave til Teodor", så faller det ikke i god jord hos mange om de overhører deg. Du er liksom ikke voksen.

Nå har jeg sh- og kj helt i orden selv, men dette har vært diskutert mange ganger så jeg vet hva ganske mange mener om saken. Men samtidig som mange er imot denne talefeilen, så blir den jo stadig mer utbredt? 

Endret av Simbyxor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kommer sannsynligvis til å forsvinne, ja. Det er ikke første gang en språklyd forsvinner, og det vil heller ikke bli den siste. 

Forresten bør du heller skrive "sj" enn "sh", ellers ser det ut som om det er en engelsk innflytelse det er snakk om. 

Anonymkode: 953ca...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "den" mente jeg naturligvis kj-lyd. Jeg husket ikke helt innlegget ditt da jeg skrev. 

Anonymkode: 953ca...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kommer sannsynligvis til å forsvinne, ja. Det er ikke første gang en språklyd forsvinner, og det vil heller ikke bli den siste. 

Forresten bør du heller skrive "sj" enn "sh", ellers ser det ut som om det er en engelsk innflytelse det er snakk om. 

Anonymkode: 953ca...01d

Engelsk innflytelse er jo også noe som det blir mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/31/2017 den 20.32, Simbyxor skrev:

Engelsk innflytelse er jo også noe som det blir mer av.

Det er sant!

Apropos det så leser jeg for tiden en bok om det engelske språket, og den får meg til å synes at det er temmelig leit at engelsk tok opp i seg så mye fransk og etter hvert latin at ordforrådet er så enormt preget av romansk. Den germanske engelsken var (og er) så mye vakrere, synes jeg. På samme måte synes jeg det er leit at dansk overkjørte norsk.

Men, men. Det er vel vann under bruen, som det heter på godt norsk. :/

Anonymkode: 953ca...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe alle klarer å endre på. Det må jo bare bli godkjent siden det blir vanligere og vanligere, og det ikke blir lagt tilrette for å hjelpe folk å uttale det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...