Gå til innhold

Foreldrene har bestemt at jeg som stemor får gi 500 kr i konfirmasjonsgave til stebarnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen andre enn deg selv vil tenke på dette.

Alle gjestene vet at du bidrar til selskapet, til "hovedgaven" som foreldrene gir, og til egen gave, gjennom familieøkonomien.
 

Og hvorfor er det egentlig så viktig for deg hva de andre gjestene mener og tror?
Hos oss ga alle andre større gave enn vi foreldrene gjorde.  (Vi ga en gave til 500 kr utenom selskap og klær).
Ville du trodd at vi var gjerrige, eller ikke glad i barna våre?

Anonymkode: 56c57...e88

Selvsagt ikke, men dere ga jo selskap og klær. Jeg føler at jeg er helt utenfor alt. Også handler det ikke bare om de andre gjestene. Jeg synes det er utrolig kjedelig at stebarnet skal tenke at det var alt jeg ville gi.... 

Anonymkode: f1209...cbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Altså, er du mest redd for å tape ansikt overfor de andre gjestene? Handler dette om prestisje og makt? 

Vil ikke si det. Mer samvittighet. Det gjør helt vondt inni meg av at kanskje stebarnet tenker at jeg ikke liker henne så godt eller lurer på hvorfor jeg ga så lite. Og så er det jo pinlig da. Enkelt og greit. 

Anonymkode: f1209...cbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke, men dere ga jo selskap og klær. Jeg føler at jeg er helt utenfor alt. Også handler det ikke bare om de andre gjestene. Jeg synes det er utrolig kjedelig at stebarnet skal tenke at det var alt jeg ville gi.... 

Anonymkode: f1209...cbb

Men hvis du gir en "hemmelig" gave i forkant er jo det problemet løst ...

Da gjenstår bare redselen din for hva gjestene vil tenke om gaven du gir til konfirmanten, og jeg kan garantere at de tenker mindre på størrelsen på gaven fra deg enn du tror.

Anonymkode: 56c57...e88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da stilles jeg fortsatt i et dårlig lys for alle andre gjester. En deltakende stemor som gir mindre enn en vanlig bursdagsgave. Alle ser det. Jeg ønsker ikke å fremstå som sær, gjerrig eller ikke glad i barnet pga noe foreldrene har bestemt. 

Hi. 

Anonymkode: f1209...cbb

Så det er hvordan du "ser ut" i forhold til de andre gjestene som er det store problemet, ikke hva du ønsker å gi konfirmanten som et symbol på deres forhold? 

Anonymkode: 0344c...f82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

I værste fall så kan du ta det privat med datteren din og si at mor og far har bestemt sånn og sånn, men at du hadde lyst til å gi noe ekstra. Så får det heller være litt hemmelig en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Antoinette skrev:

Dette er bare noe biomor gjør for å vise at hun fortsatt bestemmer. Hun kjenner nok litt på det at den lille gullungen snart er myndig. Du gir det du vil og lager de drama får det stå for deres egen regning. 

VIrkelig? Mor er mor.

....

TS: jeg skjønner godt at dette føles ille. Det er et merkelig valgt de tar der. Det er jo barnet som får uansett, så da har noen laget det til at det som synes for andre er viktigere enn realiteten. Jeg hadde slitt med følelsene på samme måte som deg!! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor alle trekker inn barnets mor som den store synderen er meg en gåte. TS skriver jo at det er foreldrene som har bestemt dette, altså bl.a.  hennes egen mann. TS, foreslå for mor og far at du og stefar er med på hovedgaven men at denne økes med et par tusen. Alternativt kan du gi den summen mor og far har bestemt og heller ta med stedatteren din på en handletur litt etter konfirmasjonen. At du truer med å ikke komme i konfirmasjonen på grunn av dette virker mildt sagt merkelig og tyder i allefall ikke på at det er stedatteren din du har i fokus. 

Anonymkode: 56a82...cad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Hvorfor er dette et problem??? Ingen bestemmer hva andre skal gi i gaver! 

Om mor blir sur for stemors gave så får hun bli sur da vel :fart2:

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ville foreldrene gi hovedgaven alene, tross felles økonomi med steforelder i begge hjem. Jeg begynte da å lete etter bra gaver å gi fra meg. Så ble det litt frem og tilbake før foreldrene ble enige om at i tillegg til hovedgaven, så gir de en mindre gave sammen med oss steforeldre. Altså måtte jeg plutselig «dele» gaven min med barnets pappa, som allerede skal gi mye uten meg. Ikke nok med det, så valgte foreldrene å begrense summen (da hadde vi plutselig felles økonomi igjen, siden de så seg berettiget til å bestemme hvor mye jeg skal gi for), slik at når alt kommer til alt sitter jeg igjen med å gi ca 500 kr i konfirmasjonsgave til stebarnet mitt som bor her nesten 50% av tiden. Og det er bestemt og avtalt over hodet på meg. Det føles virkelig feil! Og ikke minst pinlig ovenfor de andre gjestene. Jeg ønsker ikke å lage baluba før en konfirmasjon, men jeg kan vel ikke godta dette? Da vil jeg ærlig talt ikke komme i konfirmasjonen. De øvrige gjestene, som mine foreldre som har møtt barna en håndfull ganger, kommer til å gi dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: f1209...cbb

Hva med å ta henne med på jentetur i forkant/etterkant av konfirmasjonen? Spa, shopping eller annet hun kunne likt? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"de andre ser hvor mye du gir" er det opplesing av beløp gitt av hvem i denne konfirmasjonen? og har det betydning for hva du gir om du er en god eller dårlig stemor? 

verden er jammen blitt underlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde ledd om noen hadde sagt noe sånt til meg. Før det første så har de satt en grense mellom seg, for det andre så legger de en grense på andre som også skal være med å delr en gave og alt dette skjer mellom dem uten at de andre partene (stemor og stefar) blir inkludert eller har noe å si.  Den første kunne jeg akseptert da den ikke rammer meg direkte, den andre er bare tåpelig og frekt. Hvorfor det skal legges føringer på gaver, både den ene eller den andre veien kan jeg ikke forstå. Hva bruker mannen din som argument for dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SesameStreet skrev:

Jeg tror jeg hadde ledd om noen hadde sagt noe sånt til meg. Før det første så har de satt en grense mellom seg, for det andre så legger de en grense på andre som også skal være med å delr en gave og alt dette skjer mellom dem uten at de andre partene (stemor og stefar) blir inkludert eller har noe å si.  Den første kunne jeg akseptert da den ikke rammer meg direkte, den andre er bare tåpelig og frekt. Hvorfor det skal legges føringer på gaver, både den ene eller den andre veien kan jeg ikke forstå. Hva bruker mannen din som argument for dette?

Akkurat slik var/ er det. Det er helt greit for meg at jeg ikke er med på hovedgaven, selv om det er litt rart. Men det er ok. Jeg ønsker dog ikke at det bestemmes for meg hva og hvor mye jeg skal gi. Ikke fordi jeg skal gi så himla mye, jeg vil bare styre det selv. Jeg kan holde meg til summen de har bestemt også kanskje, men da vil jeg gi den gaven alene, uten samboeren. Slik at hele blir fra meg. Jeg ble liksom fratatt gaven min. Det ble bestemt at den skal gies sammen og det ble bestemt sum, og alt uten at jeg visste noe før etterpå. 

Jeg vet ikke hva jeg synes jeg er verst. Om det er at jeg gir minst av alle slik at andre gjester ser det, eller om det er at jeg ønsker å kunne vise stedatteren at konfirmasjonen hennes betyr litt mer for meg enn 500 kr. Eller om det er at jeg bare virkelig misliker at alt dette bestemt uten meg. 

Hi. 

Anonymkode: f1209...cbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva dine motiver måtte være (jeg ser mange her er overbevist om at det kun er prestisje), så syns jeg dette opplegget virker helt merkelig. I min familie (hvor det er en del mine/dine/våre i min foreldregenerasjon) ville det vært utenkelig at gaven var fra kun foreldre uten steforeldre. Enten ville det vært fra alle fire, eller fra hver av parene for seg. Når de velger å holde deg utenfor fellesgaven, så ville jeg tolket det dithen at jeg kunne kjøpe min egen gave til henne, også hadde jeg kjøpt det jeg ønsket å gi. Hadde ikke følt behov for å be om tillatelse fra noen. :sukk:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest noen gang😏👏🏻.

Hva sier far til barnet? Er han enig i dette eller har han bare katt seg overkjøre av moren til stedatteren din? 

TS, gi gave alene fra deg selv og gi hvor mye du ønsker😊. Drit dem full! 

Anonymkode: 26c54...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta med din mann, og kun din mann. I de konfirmasjonene jeg har vært i med skilt foreldrepar har ikke steforeldre vært tilstede en gang, verken i kirke, selskap eller ved gavebordet. Regner med de ga en oppmerksomhet uansett, eller underforstått er med på hovedgavene fra foreldrene, eller, det har jeg da ovehodet ikke tenkt på? Om det lå en konvolutt fra dem der med 200,-, 500,- eller 2000,- kroner i, og hva det liksom sa om dem? Det er foreldrene som arrangerer konfirmasjon, og foreldrene som gir store gaver. Andre gir også gaver. Betseforeldrene samkjører kanskje, via foreldrene. Akkurat i dette selskapet mener jeg faktisk at du ikke har noen rolle, utover å være gjest.

Jeg ville gitt et pent smykke jeg hadde lyst til å gi henne, og latt det koste det jeg ville det skulle koste. Hvis du insisterer på å gi en laptop eller 2500,- bare fra deg, så gjør det da, og si ifra til far på forhånd, at du ikke er enig i denne beslutningen. Men blir det bråk og baluba...Hvorfor gidder du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raven.WritingDesk skrev:

Altså, er du mest redd for å tape ansikt overfor de andre gjestene? Handler dette om prestisje og makt? 

Åpenbart, fra mors side.

Det er helt unaturlig at stemor og stefar skal gi felles gave. Det er også unaturlig å ville begrense gavestørrelsen andre gir til ens snart voksne barn. Det er helt unaturlig at det er far som skulle ha kommet på dette. 

Dette er mor som vil nedgradere stemor, i gjestenes øyne. Og selvsagt blir det lagt merke til om gaven fra stemor er vesentlig mindre enn nivået familien vanligvis legger i gaver til tilsvarende anledninger. Det ser gjerrig og smålig ut, og det er helt naturlig å ikke føle seg vel med å bli framstilt sånn, akkurat som det ikke ville føles greit om stemor ble pålagt å stille i jeans og rutete skjorte når resten av selskapet trekker i festantrekk for å feire konfirmanten.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stilles i dårlig lys,ovenfor de andre gjestene? Tror du at de vil opplyse om at de har bestemt hva du skulle gi?

Gi hva du ønsker. Om det skulle bli stilt spørsmål,så får du svare at du er myndig,og ikke liker at noen bestemmer overfor deg.

Får nå være grenser til overstyring

Anonymkode: 7ad3a...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det forslaget med å overkjøre foreldrene ville jeg ikke hørt på. Som stemor bør du ikke gjøre noe for å lage drama.

kan du ikke kjøpe en gave som du gir henne ved en senere anledning eller i forkant av konfirmasjonen? 

Anonymkode: 0e9e0...0ee

Stemødre har virkelig ikke noe de skulle sagt... Det er ikke rart at så mange stemødre klager på tilværelsen.. Noen foreldre er bare helt blåst!!! Og TS: Mannen din er en dust og en tøffel.. Snakk om å være kontrollerende. Både han og barnets mor.. ÆSJ!

Anonymkode: a5227...ca2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud bare gi pengene, dette er da vel virkelig ikke å lage en sak ut av, det er snakk om konfimasjon, ikke rart det er krig i verden.

Anonymkode: 5e697...770

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da stilles jeg fortsatt i et dårlig lys for alle andre gjester. En deltakende stemor som gir mindre enn en vanlig bursdagsgave. Alle ser det. Jeg ønsker ikke å fremstå som sær, gjerrig eller ikke glad i barnet pga noe foreldrene har bestemt. 

Hi. 

Anonymkode: f1209...cbb

Jeg skjønner at du reagerer, altså. Men hvordan i alle dager kan du mene at det er en god ide å markere det ved å ikke stille i konfirmasjonen? At du boikotter hele greia er jo langt mer synlig for både gjester og konfirmant enn en billig gave. Det er jo nokså garantert å stille deg i det dårlige lyset du ikke ønsker, og sannsynligvis såre konfirmanten skikkelig.

Du får heller ta en skikkelig samtale med mannen din og bli enige om et mer passende prisnivå. Hvis det ikke fungerer får du heller gi noe ved en annen anledning, eller ta med barnet på en shoppingrunde eller noe bare dere to.

Men ikke ødelegg dagen for konfirmanten bare på grunn av en uenighet mellom dere voksne!

Anonymkode: f671e...a6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...