Gå til innhold

Soving i barnehagen - hvordan løse dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente som blir tre år til sommeren. Vi har merket de siste månedene at hun blir vanskeligere og vanskeligere å legge på kvelden, og at det nok er duppen på dagtid som er problemet. Hun er trøtt og vil legge seg rundt 19, men ligger et par timer og vrir seg og får ikke sove. 

Derfor har vi den siste  drøye måneden bedt barnehagen om å ikke gi henne dupp. Dette har resultert i at hun sovner på max fem minutter når hun legges, men også at hun kan være VELDIG trøtt og sliten rett etter barnehagen. Totalt får hun likevel mer søvn siden hun da ikke ligger og vrir seg et par timer før sovning. Hun våkner ca 06:30 uansett når hun legges. 

Men - det er slitsomt for alle på de dagene hun er mest sliten på ettermiddagen. De siste par helgene har vi derfor eksperimentert litt, og gitt henne tidlig dupp - det vil si stå opp igjen senest klokka 12 og max en time søvn. Det har fungert ganske bra også på ettermiddagen (våken og fornøyd) og kvelden (sovnet relativt raskt). I barnehagen er det imidlertid umulig å få til tilsvarende. De har lunsj klokken 11:30 - ofte ikke før 12 pga aktiviteter. Legging tidligst 12:30, ofte først klokken 13. Og sover hun da til 14 så er det håpløst på kvelden igjen. 

Så hva gjør vi her? Får ikke flyttet på lunsj-/sovetiden i barnehagen selvsagt. Bør hun likevel få duppe i barnehagen for å få en bedre ettermiddag, men da mindre søvn totalt og eviglange innsovninger på kveld? Eller er det greiest å bare kjøre på så går det seg til? Og - blir hun helt forvirret om vi fortsetter å duppe henne på helg når det kan skje så tidlig, men ikke i barnehagen?

Tips mottas med takk! 

Anonymkode: 230cc...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere snakket med bhg? I alle bhg jeg har jobbet i/hatt barn i, har det vært mulig å få til veldig fleksible løsninger på det meste. Kanskje barnet kan sove tidlig og spise lunsj med de små? Eller sove en halvtime frem til lunsj? Snakk med pedagogisk personale. 

Jeg er ikke for at barn skal få for lite søvn eller være i ørska hver ettermiddag.  Det meste lar seg løse! 

Anonymkode: af34f...2e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kortet ned på bhg-duppen til en halvtime. Ev. at hun bare ligger og hviler med en bok og kanskje en voksen istedenfor å sove. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg tilpasser de det slik at barn som sover under felles måltider får mat før eller etter. 3-åringen min sov gjerne fra 13-15 før han kuttet ut duppen, og siden de hadde ettermiddagsmat kl 14 fikk han mat når han våknet. 

Han begynte å kutte ut duppen på dagtid allrede da han var 1,5, og fra han var 2,5 har han sovet sjeldnere og sjeldnere på dagtid. Han blir lagt ned og fått hvilt, men har ikke sovnet. Trøtt som en sekk når jeg har hentet i bhg, men det har gått seg til. 

Anonymkode: 25747...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kortet ned hvilen. En hel times dupp for en som egentlig er på nippet til å slutte med daghvil er lenge. For oss fungerte det greit å trappe ned. Mot slutten var hvilene bare på 20 min. 

Anonymkode: e355b...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres rart ut at de ikke kan tilpasse sovetiden, da jeg har vært vant til at de har vært opptatt av fleksibilitet i begge barnehagene vi har hatt barna i. Jeg syns rett og slett det høres veldig uvanlig ut å tenke at man skal kunne legge barn først kl 13, da jeg vil tro det forstyrrer leggingen for flere barn enn ditt, men som kanskje fortsatt trenger litt dagsoving. Jeg er vant til at det er spising i 11-tiden, delvis fordi de da kan legge barna som skal sove 11.30-12-tiden. Og sikkert delvis fordi det virker ganske lenge til lunsj kl 12.00, for de barna som spiser tidlig frokost.

Jeg har en gutt som ble tre år i vinter, og han sover fortsatt i barnehagen, men da bare en halvtime. Noen dager, som når det har vært varmt, har han bare hvilt en halvtime i stedet. Da sovner han greit på kvelden, selv om vi ser at han sovner enda litt raskere om han ikke sover på dagen. Men om han ikke sover, merker vi ofte at han er mye grinete på ettermiddagen når han har vært i barnehagen hele dagen. Samtidig, hvis han sover en hel time i barnehagen, kan leggingen bli forskjøvet ganske mye på kvelden. Med en halvtime på dagen, sover han ca. like mye totalt i døgnet som hvis han ikke sover på dagen. Så selv om han begynner å bli stor, har vi avtalt med barnehagen at de legger ham så lenge han ikke protesterer veldig heftig på det. I din situasjon, ts, ville jeg snakket med barnehagen, og spurt om det er mulig å legge barnet før lunsj, dersom lunsjen absolutt skal være så sen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen og takk for alle svar. 

Dette er en liten barnehage, én avdeling og kun 16 barn totalt, spredd på 1-6 år. Derfor har de sagt at det er vanskelig å legge tidligere, og 1-åringene prioriteres etter mat siden de er trøttest. Og om hun legges mens de andre spiser må hun jo legge seg sulten, og går glipp av fellesskapet rundt måltidet. 

Jeg håper og tror egentlig at det skal gå seg til - noen dager er hun i helt fin form på ettermiddagen, andre dager helt skutt. Hvor lang tid bruker en slik overgang å ta, gitt at hun er klar for å slutte med dupp?

Ser forresten at jeg ikke var helt klar i innlegget : Vi har forsøkt å kutte duppen til max 30 min, uten hell. Det virker rett og slett som det er tidspunktet for duppen som avgjør om kvelden blir trøblete eller ikke, og ikke lengden. 

TS

Anonymkode: 230cc...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at de spiser så sent da det er 1og 2 åringer på avdelingen. De må da være helt ødelagte da de endelig får legge seg. 

Våre sovner jo nesten i maten, og vi spiser lunsj senest 11.00.

Men perioden når de skal slutte å sove er tøff, og hvor lenge den varierer er litt forskjellig fra barn til barn. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om at barnet får sove før lunsj, at barnet ditt spiser senere enn de andre. 

Anonymkode: ad5d7...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Teddi skrev:

Jeg ville ha kortet ned på bhg-duppen til en halvtime. Ev. at hun bare ligger og hviler med en bok og kanskje en voksen istedenfor å sove. 

 

En halvtimes lur i bhg er etter min mening barnemishandling. Barnet har ikke før sovnet før hun må vekkes igjen. Heller la henne sove ca annen hver dag men lengre lurer. 

Anonymkode: 67a74...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å slutte å sove på dagtid da? Det er jo en overgang man må gjennom, og nattesøvnen er viktigere enn dagsoving. Med tanke på at hun blir 3 år i sommer. 

Anonymkode: 967af...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å heller legge henne en halv time tidligere på hverdagen?

Overgangen fra en dupp til ingen dupp kan være litt utfordrende. Husker selv at mine gjerne sovnet midt i stellet på kvelden.

Anonymkode: 83fb0...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme problemet ved legging av vår (snart) treåring. Vi har forsøkt litt uten dupp, men flere dager på rad uten å sove er tortur for både ham og oss. Problemet løste seg når vi sa til bhg at han skulle sove maks én time og ikke etter klokka 13. Hos oss spiser de lunsj klokka 11, å starte lunsjen klokka 12 høres veldig upraktisk ut. Har du tatt opp med barnehagepersonellet om det er mulig å ha lunsjen litt tidligere? Det kan jo være flere som kjenner på det samme, men ikke sier noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første syns jeg det var veldig sen lunsj når det 1-2åringer der. Jeg er ped.leder selv, og vi spiser 11.00, da er det mange av 1-2 åringene som er helt ferdig når de har fått mat i magen. 

For det andre så skal bhg. tilpasse rutiner slik at datteren deres skal få en best mulig hverdag. Jeg ville bedt de om å legge hun 30.min før de spiser lunsj. Da blir ikke duppen så sen, og hun får vært med på samholdet ved lunsjen. Halvtimen før lunsj brukes bare ofte til bleieskift uansett. 

Anonymkode: 6c3cd...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her om at barnehagen har altfor sein lunsj når de har små barn som sover. I barnehagen jeg jobber, som også bare er én avdeling med både store og små barn, har vi lunsjen allerede 10.30 nettopp med tanke på de aller minste. Men dersom det er noen som blir trøtte og har behov for søvn enda tidligere, så må vi selvfølgelig følge barnets behov! Og det står i rammeplan at vi skal samarbeide med hjemmet om å ivareta barnets behov.

Anonymkode: e7a75...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...