Gå til innhold

Hva er riktig ved kjøring i lyskryss med "pil"-signaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder et lyskryss. Det er to felt i hver retning. I høyre felt (for dem som skal rett frem) er det et vanlig lyskryss, med rødt, gult og grønt. I venstre felt er det "pil". "Pilsignalet" har to lamper. Den øverste er helt svart, dvs. den har ikke lys. Den nederste viser grønn pil. 

Jeg mener å huske at jeg lærte at svart (ikke lys), betydde det samme som rødt. Altså at man ikke kan kjøre, men skal vente på grønn pil. Slik har jeg lenge trodd at det var. 

Nå ser jeg at veldig mange kjører selv om det ikke er grønn pil. Noen ganger tuter de også på meg når jeg står stille og venter på grønn pil. 

Hva er egentlig riktig her? Prøvde å google litt, men ble ikke så mye klokere. 

Men siden så mange kjører på "svart", er det kanskje jeg som tar feil? 

Anonymkode: 825ef...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I lyskryss som det du beskriver vil du kunne kjøre både når det runde lyset lyser grønt og når pila lyser grønt. I første tilfelle vil du måtte ta hensyn til møtende trafikk og fotgjengere i veien du skal svinge inn i. Når pila lyser er det "klar" bane. Ingen møtende trafikk og rød mann for fotgjengere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis er det også et vikepliktskilt i dette krysset. Da kan du kjøre på "svart" så lenge du overholder vikeplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Citpensacola skrev:

Antakeligvis er det også et vikepliktskilt i dette krysset. Da kan du kjøre på "svart" så lenge du overholder vikeplikten.

Dette kan også være på en forkjørsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...