Gå til innhold

Kan man takke seg selv for at partneren er utro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Vera skrev:

Ja..og derfor er det vanskelig å holde tunga beint i munnen, spesielt når noen forteller deg at du fikk som du fortjente gjennom denne tråden. Jeg tror ikke jeg er den eneste i Norge som har vært levd med en som er notorisk utro, og jeg tror det er mer vanlig enn man skulle tro. 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, annet enn at det jeg har lest, blant annet av Sissel Gran, er at de færreste er slik.

Jeg håper og tror ingen mener at den bedratte per definisjon har skyld. Det er så mange variabler ute og går. Jeg tror også man kan være verdens beste partner og likevel bli bedratt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med den som personen er utro med? Det er vel også en faktor? Hvem vil  være en homewrecker egentlig? Hvem skal  ha skylden når noen frister en gift person? Den gifte eller den som frister ? 

Anonymkode: 462ec...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du ramser opp er fortsatt ingen grunn til å være utro. Er du misfornøyd så avslutter du forholdet. Er du utro er du en drittsekk uansett.

Anonymkode: 129e9...34c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med den som personen er utro med? Det er vel også en faktor? Hvem vil  være en homewrecker egentlig? Hvem skal  ha skylden når noen frister en gift person? Den gifte eller den som frister ? 

Anonymkode: 462ec...0b9

Den gifte så klart. Blir man lagt an på så sier man nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den gifte så klart. Blir man lagt an på så sier man nei

Uenig. Det å legge an på en person man vet er opptatt er ikke ok uansett. Man kan ikke frigjøre seg fra den skylden bare fordi man er singel, det blir jo akkurat som å skulle frigjøre seg fra skylden for at familien går til helvete selv om man har oppført seg som en drittsekk, bare fordi man ikke var den utro parten. Alle som bidrar til at noe går i stykker har skyld. Alle som bidrar til at noe går i orden tar ansvar.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke seg selv? De færreste er utro fordi partner forfaller. Noen er utro fordi partner kjefter, og at de ikke orker å komme hjem og risikere kjeft, men heller drar ett annet sted og slapper av. De fleste utro er imidlertid utro fordi de kan, og det har absolutt ingenting med partner å gjøre , rent bortsett fra at partner befinner seg utenfor synsfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med den som personen er utro med? Det er vel også en faktor? Hvem vil  være en homewrecker egentlig? Hvem skal  ha skylden når noen frister en gift person? Den gifte eller den som frister ? 

Anonymkode: 462ec...0b9

Jeg synes det er en problemstilling som ligner på HI. Man trekker frem sin egen falske uskyld, enda man godt vet at man har trukket i tråder, så utnytter man at det er noe ingen kan ta en på. 

Man toer sine hender, kaster blår i øynene til mennesker.

"Nei, jeg har ikke noe ansvar, det er han som er gift, ikke jeg, så jeg kan sende masse dirty meldinger og åle meg naken ned på fanget hans og smile og prate hele tiden, men jeg er ikke gift, så det er han som er skurken!"

"Nei, jeg har ikke noe ansvar, det er hun som er utro, jeg bare unnlater å passe barna og gjøre rent etter meg, gir blaffen i å passe på helsen og økonomien min, men jeg er ikke utro så det er bare hun som er skurken!"

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Det å legge an på en person man vet er opptatt er ikke ok uansett. Man kan ikke frigjøre seg fra den skylden bare fordi man er singel, det blir jo akkurat som å skulle frigjøre seg fra skylden for at familien går til helvete selv om man har oppført seg som en drittsekk, bare fordi man ikke var den utro parten. Alle som bidrar til at noe går i stykker har skyld. Alle som bidrar til at noe går i orden tar ansvar.

Anonymkode: c0b04...309

Nei det er ikke ok men det er jo linevel den giftes ansvar å avvise. Om den gifte ikke avviser kan man jo ikke skylde på st vedkommende var svak, og at den som la an på vedkommende var den onde som lurte den gifte inn i fristelsen. Det blir for dumt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, I Grosny skrev:

Takke seg selv? De færreste er utro fordi partner forfaller. Noen er utro fordi partner kjefter, og at de ikke orker å komme hjem og risikere kjeft, men heller drar ett annet sted og slapper av. De fleste utro er imidlertid utro fordi de kan, og det har absolutt ingenting med partner å gjøre , rent bortsett fra at partner befinner seg utenfor synsfeltet.

Hvor har du dette fra? Jeg kan være utro hver dag som helst, men jeg er det ikke for det om, og det kjenner jeg ingen andre som er heller. At det er vanskeligere å motstå et tilbud, for mennesker som sjelden har muligheten, kan jeg forstå. Men for de som har muligheten hele tiden, er det da mer attraktivt å ikke være det?

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei det er ikke ok men det er jo linevel den giftes ansvar å avvise. Om den gifte ikke avviser kan man jo ikke skylde på st vedkommende var svak, og at den som la an på vedkommende var den onde som lurte den gifte inn i fristelsen. Det blir for dumt

Joda. Jeg har aldri lagt an på noen opptatte, så det vet jeg ikke så mye om. Men jeg har blitt lagt an på av opptatte mennesker, og da føler i alle fall jeg et ansvar overfor de som potensielt blir bedradd. Potensielt og potensielt, forresten. Jeg tenker at det å legge an på noen er utroskap i seg selv, og det sier jeg fra om, men det er begrenset hvor mye jeg klarer å formidle av det til de frekkasene som prøver seg. Men jeg gir det et forsøk i alle fall ;) 

Anonymkode: c0b04...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Jeg har aldri lagt an på noen opptatte, så det vet jeg ikke så mye om. Men jeg har blitt lagt an på av opptatte mennesker, og da føler i alle fall jeg et ansvar overfor de som potensielt blir bedradd. Potensielt og potensielt, forresten. Jeg tenker at det å legge an på noen er utroskap i seg selv, og det sier jeg fra om, men det er begrenset hvor mye jeg klarer å formidle av det til de frekkasene som prøver seg. Men jeg gir det et forsøk i alle fall ;) 

Anonymkode: c0b04...309

Hva om den som prøver seg ikke vet at personen er opptatt? Er mange som lyver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hva om den som prøver seg ikke vet at personen er opptatt? Er mange som lyver

Man kan ikke ta ansvar overfor en potensiell partner hos noen som prøver seg og sier de er singel. Det skal holde å spørre og tro på svaret, kjenne på magefølelsen.

Så får man velge om man vil kaste seg ut i noe man vet lite om da. Fyren kan vel like gjerne være en gal person som ender opp med å forfølge deg, som å være gift og ende med å knuse hjertet ditt. Så jo mindre man bryr seg om å ta ansvar, finne ut ting og se det an, før man stuper uti noe, jo mer kan man...vel, takke seg selv.

Anonymkode: c0b04...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det fleste tilfeller mener jeg det er begge sin feil at den ene er utro. Mener også at utroskap ikke er så alvorlig som folk skal ha det til.

Anonymkode: 98d1c...6ea

Enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva om den som prøver seg ikke vet at personen er opptatt? Er mange som lyver

Det er faktisk et veldig godt poeng! Hva når man også gir utrykk for at man ikke er intressert, men den gifte presser på? Og gjør dumme ting man angrer på i etterkant?

Anonymkode: 462ec...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk et veldig godt poeng! Hva når man også gir utrykk for at man ikke er intressert, men den gifte presser på? Og gjør dumme ting man angrer på i etterkant?

Anonymkode: 462ec...0b9

Har vært der, for å si det sånn. Det er få menn som prøver seg så frimodig og intenst og tar avvisning så dårlig som de som er opptatte. Da sier man at de får komme tilbake når de er singel. Det er et ypperlig argument, og da overlater man til de å ta ansvar :) 

Anonymkode: c0b04...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke ta ansvar overfor en potensiell partner hos noen som prøver seg og sier de er singel. Det skal holde å spørre og tro på svaret, kjenne på magefølelsen.

Så får man velge om man vil kaste seg ut i noe man vet lite om da. Fyren kan vel like gjerne være en gal person som ender opp med å forfølge deg, som å være gift og ende med å knuse hjertet ditt. Så jo mindre man bryr seg om å ta ansvar, finne ut ting og se det an, før man stuper uti noe, jo mer kan man...vel, takke seg selv.

Anonymkode: c0b04...309

Hva om den single spør rett ut om vedkommende er sammen med noen, og personen blankt sier nei? Er det fortsatt den singles feil som ikke klarte å lese tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva om den single spør rett ut om vedkommende er sammen med noen, og personen blankt sier nei? Er det fortsatt den singles feil som ikke klarte å lese tanker?

Det har jeg vel aldri sagt at det er. Jeg mener man skal fritas for ansvar for å måtte lese tanker og avsløre løgn.

Likevel, det er ingen som kommer til å ta deg seriøst hvis du blir med en fyr og knuller han fordi han sa han var en prins og ville gi deg halve kongeriket. Man bør, for sin egen og andres del, bevare noe av den sunne tilbakeholdenheten. Ellers er det tvilsomt at det vil gå en godt her i livet.

Så hvor går fa grensen mellom hva folk flest synes er rimelig tillit og urimelig tillit? Det er sikkert en gråsone der.

Anonymkode: c0b04...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg vel aldri sagt at det er. Jeg mener man skal fritas for ansvar for å måtte lese tanker og avsløre løgn.

Likevel, det er ingen som kommer til å ta deg seriøst hvis du blir med en fyr og knuller han fordi han sa han var en prins og ville gi deg halve kongeriket. Man bør, for sin egen og andres del, bevare noe av den sunne tilbakeholdenheten. Ellers er det tvilsomt at det vil gå en godt her i livet.

Så hvor går fa grensen mellom hva folk flest synes er rimelig tillit og urimelig tillit? Det er sikkert en gråsone der.

Anonymkode: c0b04...309

Men hva om man starter å deite noen og den personen lyver og lyver i flere mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, man kan ta litt skyld hvis:

1. man pga makt over partneren som gjør det vanskelig å gå (økonomi, omsorg for barn osv) ikke bryr seg om hvordan partneren har det

2. hvis man med vitende og vilje blir sammen med en impulsiv og ustabil personlighet (problemer med å avvise/slå opp)

Ellers bør man kunne forvente at partner enten slår opp eller forhandler om et åpent forhold før de ligger med andre. :ac:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Men hva om man starter å deite noen og den personen lyver og lyver i flere mnd?

(Hahaha! Jeg må bare si jeg digger deg og alle spørsmålene dine. Og de typiske tastaturskrivefeilene dine! Du klarer deg godt på det siste her i denne tråden, men da jeg selv skrev feil, så følte jeg meg...tilgitt, på en måte :P )

Vel, Maleficenta, i det tilfellet der så vil jeg si at det er løgnhalsen som bærer alt ansvar. For løgnen. Men om man selv oppfører seg som en drittsekk, og så kommer det for en dag at den man dater har løyet i lange tider, så gjør ikke det at ens eget ansvar for drittsekkoppførselen forsvinner. På samme måte som det at partnerens utroskap heller ikke er et fripass for drittsekkoppførsel. Så om man mistenker at partneren lyver, eller er utro, men ikke kan bevise det, så mener jeg man bør gå sin vei ut fra det forholdet, heller enn å eskalere med dårlig oppførsel og tenke at man kan skrive det av en gang i fremtiden når man finner bevis.

Jeg mener at begge to i et forhold har ansvar for å oppføre seg bra. Hele tiden. Ikke bare avstå fra løgn og bedrag og utroskap, men oppføre seg bra.

Og @Elghund har et godt poeng med at "når man med vitende og vilje blir sammen med" noen man vet at ikke er bra, så har man del i skylden.

Anonymkode: c0b04...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...