AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #21 Skrevet 27. mai 2017 Personlig liker jeg omskårede menn bedre og er derfor for at menn skal bli omskåret. Det er renslighere, og ser estetisk penere ut. Jeg syns det er lit hylekor rundt dette her, for blir det gjort hos norske leger er det ikke smerter. Ja et barn skriker men det er ikke av smerter men mer at barnet ikke vet hva som skjer. Men for å ta det litt på spissen, hva er forskjell på dette og å skyte hull i ørene på små jente barn? De har jo ikke godkjent det heller, og det gjør jo "skade" på barnet men likevel syns de fleste det er greit. (Snakker selvfølgelig om barn som enda ikke kan snakke og ikke kan uttrykke at de vil ha hull i ørene). Anonymkode: e9d63...85f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #22 Skrevet 27. mai 2017 Min kultur tillater det, men heldigvis har unge mennesker fått opp øynene og nektet sine barn omskjæring. Jeg for min del vil aldri omskjære mitt barn. Det får han bestemme selv når han er gammel nok til å bestemme. Jeg har selv sett mange barn bli omskjært på nært hold av en kvakksalver, smertelindring var bare for pyser pleide han å si, så barna ble omskjært uten noen form for smertestillende og det ble kun brukt barberblad foran mange tilskuere. Anonymkode: 2d00a...af7 6 1
Ananas. Skrevet 27. mai 2017 #23 Skrevet 27. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for å ta det litt på spissen, hva er forskjell på dette og å skyte hull i ørene på små jente barn? De har jo ikke godkjent det heller, og det gjør jo "skade" på barnet men likevel syns de fleste det er greit. (Snakker selvfølgelig om barn som enda ikke kan snakke og ikke kan uttrykke at de vil ha hull i ørene). Anonymkode: e9d63...85f Jeg har ikke inntrykk av at de fleste synes det er greit å skyte hull i ørene på små barn som ikke enda kan uttrykke selv at de ønsker seg det. Jeg synes i alle fall ikke det. Det er likevel en forskjell, og det er at hullene gror igjen, og det man sitter igjen med er en bitteliten prikk. Forhuden er borte for alltid. Jeg synes som sagt ikke det er greit, men jeg anser den rent fysiske konsekvensen av omskjæring som større. 10
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. mai 2017 #24 Skrevet 27. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv synes jeg ikke noe om omskjæring, men vet godt at det er et inngrep som ikke har nevneverdige konsekvenser når det utføres korrekt. Anonymkode: 5385b...066 Det er hva du tror. Se denne:
s0la Skrevet 27. mai 2017 #25 Skrevet 27. mai 2017 Det er ufattelig urettferdig, da barna ikke har noe å si. Det er deres kropp. Jeg synes omskjæring av begge kjønn er noe folk skal få bestemme over selv i voksen alder når de har skapt sin mening om det. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #26 Skrevet 27. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjøres IKKE av det offentlige. Det er smertefritt fordi bedøvelse brukes. Mine tre gutter er IKKE kjønnslemlestet. De har ikke forhud, og de lider ikke under det. Så mye kunnskapsløshet her. Anonymkode: ce848...e03 Jo, du har kjønnslemlestet dine tre gutter. Jeg håper virkelig at de tar deg til retten for dette, eller i det minste velger å bryte kontakten med deg. Jeg skjønner virkelig ikke konen din tilgir deg for at du valgte å kjønnslemleste dem. Hadde du godtatt det hvis hun ville kjønnslemleste datterene dine? Anonymkode: 27768...b63 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #27 Skrevet 27. mai 2017 1 time siden, Den Lille Heksa skrev: Det er hva du tror. Se denne: Du kan oppsummere innholdet av videoen hvis du vil at det skal kommenteres. Ellers er omskjæring et inngrep med lav mortalitetsrate, lavkomplikasjonsrate, og de aller fleste komplikasjoner er elvbegrensende, forbigående, eller lett korrigerbare. Et korrekt utført inngrep gir ikke problemer eller funksjonstap. Men det er fortsatt et helt unødvendig inngrep. Jeg skulle ønske foreldre ikke ville utføre det, men synes det er å foretrekke å få det forsvarlig utført på sykehus fremfor av ukyndige folk med usterile prosedyrer. Anonymkode: 5385b...066
mjauritz Skrevet 27. mai 2017 #28 Skrevet 27. mai 2017 Jeg syntes det er helt forkastelig, og kunne aldri i verden latt det skje mine barn. Det er total barnemishandling, og helt unødvendig (utenom medisinske grunner, selvfølgelig). Skjære i et barn bare fordi det er lite komplikasjoner. Kunne aldri vært sammen med en mann som var åpen for det heller. Hadde brutt helt med mine verdier. Du eier ikke barnet ditt. Det er ikke din jobb som forelder å bestemme hvordan penisen til barnet ditt skal se ut, og å la noen skjære i barnet ditt fordi det er en del av din religion tyder på at det er noe galt i din tro. 5
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. mai 2017 #29 Skrevet 27. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ellers er omskjæring et inngrep med lav mortalitetsrate Herregud, de kan dø av det også. Hva betyr det om mortalitetsraten er lav, når inngrepet kun er gjort for å tilfredsstille foreldrenes ego? http://www.cirp.org/library/death/
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #30 Skrevet 27. mai 2017 Omskering er et problem her i Norge fordi det ikke er vanlig, i resten av verden er i omskerign av gutter (bare for å presisere) helt normalt. Norden er vell en av de få delene hvor omskering ikke er normen. Anonymkode: e9d63...85f
Maleficenta Skrevet 27. mai 2017 #31 Skrevet 27. mai 2017 På 5/26/2017 den 1.33, AnonymBruker skrev: Så akkurat en forferdelig video av en nyfødt unge som blir omskjært (kan godt linke den hvis dere vil). Hva synes dere om dette? Jeg kan ikke fatte at noen mennesker vil påføre barnet sitt den ekstreme smerten, og ikke la ungen velge selv når den blir gammel nok til å bestemme selv. Hvorfor gjør visse mennesker dette mot sitt eget barn? Vil gjerne høre meninger av dere som har omskåret barnet deres. Anonymkode: bd0f0...148 Syns det er helt forferdelig og totalt unødvendig praksis 1
Maleficenta Skrevet 27. mai 2017 #32 Skrevet 27. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig liker jeg omskårede menn bedre og er derfor for at menn skal bli omskåret. Det er renslighere, og ser estetisk penere ut. Jeg syns det er lit hylekor rundt dette her, for blir det gjort hos norske leger er det ikke smerter. Ja et barn skriker men det er ikke av smerter men mer at barnet ikke vet hva som skjer. Men for å ta det litt på spissen, hva er forskjell på dette og å skyte hull i ørene på små jente barn? De har jo ikke godkjent det heller, og det gjør jo "skade" på barnet men likevel syns de fleste det er greit. (Snakker selvfølgelig om barn som enda ikke kan snakke og ikke kan uttrykke at de vil ha hull i ørene). Anonymkode: e9d63...85f Nå skriver jo ts at hun er imot det også...
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. mai 2017 #33 Skrevet 27. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omskering er et problem her i Norge fordi det ikke er vanlig, i resten av verden er i omskerign av gutter (bare for å presisere) helt normalt. Norden er vell en av de få delene hvor omskering ikke er normen. Anonymkode: e9d63...85f Dette er ikke sant.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. mai 2017 #34 Skrevet 27. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan oppsummere innholdet av videoen hvis du vil at det skal kommenteres. Kan ikke oppsummere dette gode foredraget med få ord nei, og heller ikke gjengi skrikene av et guttebarn som omskjæres uten bedøvelse i USA, tatt fra nåtidig praksis. Han forteller om mange komplikasjoner som kan oppstå både under etter inngrepet, som er noe foreldre ikke blir gjort oppmerksom på (i USA), inkludert at man kan blø ihjel og at penis kan bli skadet og faktisk noen ganger helt kuttet av. Han forklarer også hvor mange nerveendinger forhuden har, og for en integrert del den er av penis. Han forteller om hvor lite informasjon foreldrene får, og at det er vondt i ca en uke etterpå også når inngrepet går bra. Og at den avskårne forhuden blir brukt i kosmetikk...
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #35 Skrevet 28. mai 2017 2 timer siden, Den Lille Heksa skrev: Herregud, de kan dø av det også. Hva betyr det om mortalitetsraten er lav, når inngrepet kun er gjort for å tilfredsstille foreldrenes ego? http://www.cirp.org/library/death/ Litt uredelig kilde, siden mange av dødsfallene den referer til er inngrep som er gjort rituelt, uten at hverken autorisert helsepersonell eller sterile omgivelser er inkludert. Dermed blir tallene overdrevent høye i forhold til hva den medisinske prosedyren faktisk representerer av risiko. En god del av referansene dreier seg også om enkelttilfeller som er 40 år gamle eller eldre. Dermed avspeiler ikke denne kilden den kliniske virkeligheten ved omskjæring utført kyndig og i sterile omgivelser på sykehus. 1 time siden, Den Lille Heksa skrev: Kan ikke oppsummere dette gode foredraget med få ord nei, og heller ikke gjengi skrikene av et guttebarn som omskjæres uten bedøvelse i USA, tatt fra nåtidig praksis. Han forteller om mange komplikasjoner som kan oppstå både under etter inngrepet, som er noe foreldre ikke blir gjort oppmerksom på (i USA), inkludert at man kan blø ihjel og at penis kan bli skadet og faktisk noen ganger helt kuttet av. Han forklarer også hvor mange nerveendinger forhuden har, og for en integrert del den er av penis. Han forteller om hvor lite informasjon foreldrene får, og at det er vondt i ca en uke etterpå også når inngrepet går bra. Og at den avskårne forhuden blir brukt i kosmetikk... Som sagt: hvis inngrepet gjøres forsvarlig, er komplikasjoner svært sjeldne, og de fleste komplikasjoner går enten over av seg selv, eller er lette å behandle, med 100% prognose. De siste tallene fra American Medical Association beskriver ett dødsfall pr. 500.000 inngrep. Da har vi ikke regnet med bakgårdskirurgien, som er det folk oppsøker om de ikke får et offentlig tilbud. Der kan man sikkert multiplisere med minst ti. Blødning og infeksjon er en risiko ved absolutt alle kirurgiske inngrep. Dette er ikke noe stort inngrep, og det er derfor ikke spesielt vanskelig å forhindre begge deler. Man har alltid forsyninger av pasientens blodtype for hånden (eller 0+ ved ukjent blodtype) når man opererer. Ja, det er et unødvendig inngrep. Imidlertid er alle erfaringer at barna blir omskåret uansett om man tilbyr det offentlig eller ikke. Da er det ufornuft å ikke gi tilbudet, siden man da senker risikoen for komplikasjoner og død signifikant. Omskjæringsraten er på vei ned globalt. Det er bedre å langsomt fase ut dette, enn å polarisere frontene med alle de risikoer det medfører. Vi må forholde oss til virkeligheten. Anonymkode: 5385b...066
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #36 Skrevet 28. mai 2017 helt greit på gutter Anonymkode: 16e14...18b
Fru Uperfekt Skrevet 28. mai 2017 #37 Skrevet 28. mai 2017 På 26.5.2017 den 1.33, AnonymBruker skrev: Så akkurat en forferdelig video av en nyfødt unge som blir omskjært (kan godt linke den hvis dere vil). Hva synes dere om dette? Jeg kan ikke fatte at noen mennesker vil påføre barnet sitt den ekstreme smerten, og ikke la ungen velge selv når den blir gammel nok til å bestemme selv. Hvorfor gjør visse mennesker dette mot sitt eget barn? Vil gjerne høre meninger av dere som har omskåret barnet deres. Anonymkode: bd0f0...148 Ikke medisinsk begrunnet omskjæring = grov mishandling. 4
Fru Uperfekt Skrevet 28. mai 2017 #38 Skrevet 28. mai 2017 På 26.5.2017 den 22.25, AnonymBruker skrev: Det gjøres IKKE av det offentlige. Det er smertefritt fordi bedøvelse brukes. Mine tre gutter er IKKE kjønnslemlestet. De har ikke forhud, og de lider ikke under det. Så mye kunnskapsløshet her. Anonymkode: ce848...e03 Er det derfor mange menn prøver å få forhuden tilbake etter at de har blitt utsatt for omskjæring som barn 2
Fru Uperfekt Skrevet 28. mai 2017 #39 Skrevet 28. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig liker jeg omskårede menn bedre og er derfor for at menn skal bli omskåret. Det er renslighere, og ser estetisk penere ut. Jeg syns det er lit hylekor rundt dette her, for blir det gjort hos norske leger er det ikke smerter. Ja et barn skriker men det er ikke av smerter men mer at barnet ikke vet hva som skjer. Men for å ta det litt på spissen, hva er forskjell på dette og å skyte hull i ørene på små jente barn? De har jo ikke godkjent det heller, og det gjør jo "skade" på barnet men likevel syns de fleste det er greit. (Snakker selvfølgelig om barn som enda ikke kan snakke og ikke kan uttrykke at de vil ha hull i ørene). Anonymkode: e9d63...85f De fleste vil nok regne det å ta hull i ørene på barn som enda ikke kan uttrykke ønske om det som misshandlingmishandling selv om det er lettere reverserbart enn kjønnslemlesting som en omskjæring faktisk er 2
Outlander Skrevet 28. mai 2017 #40 Skrevet 28. mai 2017 På 5/27/2017 den 11.09, AnonymBruker skrev: Personlig liker jeg omskårede menn bedre og er derfor for at menn skal bli omskåret. Det er renslighere, og ser estetisk penere ut. Jeg syns det er lit hylekor rundt dette her, for blir det gjort hos norske leger er det ikke smerter. Ja et barn skriker men det er ikke av smerter men mer at barnet ikke vet hva som skjer. Men for å ta det litt på spissen, hva er forskjell på dette og å skyte hull i ørene på små jente barn? De har jo ikke godkjent det heller, og det gjør jo "skade" på barnet men likevel syns de fleste det er greit. (Snakker selvfølgelig om barn som enda ikke kan snakke og ikke kan uttrykke at de vil ha hull i ørene). Anonymkode: e9d63...85f Ja, for all del, siden DU synes det er pent å se på burde alle guttebarn blir kutt som små sauer. ...og, siden barna kan ikke snakke, bare skrike, vet du ikke DICK om de har vondt eller ikke. Det er ikke noe hylekor men et behov å beskytte uskyldige barn fra å bli kutt opp uten samtykke. Å sammenligne å klippe en del av kjønnsorganet til uskyldige barn, noe som kan ha konsekvenser når de er eldre med å stikke et lite hull i jenter (noe jeg synes er dritt harry) sier ganske mye om deg faktisk. Skjerp deg. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå