Gå til innhold

Norske psykologistudenter i utlandet får ikke autorisasjon i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://p3.no/gode-nok-for-norge/

Norske studenter som studerer psykologi i Ungarn får kanskje avslag på arbeidslisens i Norge. Dvs ingen praksisplass og autorisasjon. Dette fordi studentene i Ungarn mangler kliniske emner og endel praksis. Mange norske studenter har nå i god tro regnet med at mastergraden i Ungarn ville sidestilles med den lengre og mer omfattende profesjonsutdanninga i Norge. Og som skulle gi de psykologtittelen.

Hva tenker dere som planlegger eller som allerede er i gang med studier i utlandet. At det kanskje ikke er en fordel å ta prestisjetunge studier i utlandet som feks medisin og psykologi, at man i Norge kanskje mer og mer nå mistenker dette for å være en "enklere" vei til en høyerestående tittel? For 5 år siden var jo disse psykologistudentene gode nok for Norge. Dette er nå i endring. Er dere redd dette skal spre seg? At norske myndigheter i fremtiden vil være mer restriktive med å godkjenne utdanning tatt i utlandet?

Anonymkode: c1e7b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studerer selv profesjon i Norge og det er ikke vanskeligere enn at Ola Nordmann kunne kommet seg gjennom studiet. Problemet ligger i å ha snitt nok til å faktisk komme inn på studiet. 

Tror ikke studier i utlandet nødvendigvis er en "lettere vei", men det er en alternativ vei. Og takk gud for at den finnes, for hvis bare selvsentrerte bokormer med tilnærmet 6 i snitt skal kvalifisere til å bli psykologer, ja..stakkars helsevesen. 

Personlig egnethet, forståelse og empati er så mye viktigere, noe veldig mange av mine medstudenter mangler. 

Anonymkode: b5607...1ca

  • Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://p3.no/gode-nok-for-norge/

Norske studenter som studerer psykologi i Ungarn får kanskje avslag på arbeidslisens i Norge. Dvs ingen praksisplass og autorisasjon. Dette fordi studentene i Ungarn mangler kliniske emner og endel praksis. Mange norske studenter har nå i god tro regnet med at mastergraden i Ungarn ville sidestilles med den lengre og mer omfattende profesjonsutdanninga i Norge. Og som skulle gi de psykologtittelen.

Hva tenker dere som planlegger eller som allerede er i gang med studier i utlandet. At det kanskje ikke er en fordel å ta prestisjetunge studier i utlandet som feks medisin og psykologi, at man i Norge kanskje mer og mer nå mistenker dette for å være en "enklere" vei til en høyerestående tittel? For 5 år siden var jo disse psykologistudentene gode nok for Norge. Dette er nå i endring. Er dere redd dette skal spre seg? At norske myndigheter i fremtiden vil være mer restriktive med å godkjenne utdanning tatt i utlandet?

Anonymkode: c1e7b...7ac

Dette har det blitt infor,ert om i rikelig monn over lang tid. Gammelt nytt. Alt for ett år siden og enda lengre tilbake var saken opplyst. Å studere i utlandet er en risiko man løper og vet om når man gjør sitt valg om utenlandsstudier. 

Anonymkode: d8213...610

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo alltid en risiko når man studerer i utlandet. 

Anonymkode: c1eaf...a4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ingen av de ser ut som gode psykologer, så det er like greit

1: selvsentrert, har en bestemt mening om hva som er rett og galt som hun ønsker pushe på andre

2: enkelt syn på livet og på hvordan mennesker fungerer

3: triggered feminist

4: people pleaser, pushover, naiv

Anonymkode: c842f...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke det at utdanningen er tatt i utlandet generelt sett som er problemet som fører til at de ikke lenger får autorisasjon i Norge, det er at den ikke er profesjonsretta slik som den er her (og andre steder). Slik har jeg forstått det. Det er en god mastergrad, men problemet oppstod da ungarske myndigheter gjorde oppmerksom på at denne mastergraden ikke gir rett til å utøve klinisk psykologi. I følge helsedirektoratet mangler disse studentene kliniske emner, praksis og ferdighetstrening. Til sammenligning kan man jo også ta en bachelor+master i psykologi i Norge også, men det er ikke det samme som en profesjonsutdanning.

Selv forstår jeg fortvilelsen til disse studentene godt, og jeg håper på at de supplerende emnene lærestedene nå tilbyr, eller eventuelt andre ordninger, kan gjøre at de får til noe.  

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går psykologi bachelor selv, men skal ta opp fag til høsten for å komme inn på profesjon. Hadde aldri falt meg inn å ta utdanningen i utlandet, når den er så spesifikk og klinisk. Vil heller bruke 1-2 år på å ta opp fag enn å reise til Ungarn, og risikere å ikke få godkjent. Dette har vært planen min hele tiden (måtte vente på studiepoeng) selv før det ble kjent de ikke ble godkjent. Alltid en risiko å ta en slik utdanning i utlandet, og det overrasker meg at mange studenter ikke er mer kritiske..

Anonymkode: 63eaa...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med master i psykologi fra et norsk lærested får du eller ikke lisens som psykolog, fordi du mangler den kliniske tilnærmingen. Gjennom psykologi profesjonsutdanning i Norge jobber du med pasienter sammen med flere psykologer underveis i studiet for å lære hvordan teori og praksis opptrer sammen, og hvordan du blir psykolog, ikke bare god i boklig lærdom. Dette handler om at studenter baserer seg på at "det ordner seg sikkert" når de studerer i utlandet, for det har det jo gjort for de før dem. Faktum er at man aldri kan være sikker på å få lisens/autorisasjon i Norge basert på en utdanning i utlandet. Og før folk hyler opp om at norske universitet tror de er så mye bedre, så er det ikke alltid helseutdanninger fra Norge automatisk passerer andre steder i verden heller.

Studenter som legger ned masse tid og penger på en skole i utlandet fordi de ikke kommer inn i Norge må gjerne finne sin kritiske sans før de begynner å studere. Det har i mange år vært omtalt at helsepersonell ikke automatisk får lisens/autorisasjon i Norge med utenlandsk vitnemål, det burde ikke komme som en overraskelse på studenter som kun har vært max fem år ute. Og så har de jo muligheten for å praktisere i Ungarn og gjøre seg ferdig...nei Ungarn som har utdannet dem syns heller ikke de kan jobbe som psykologer. Da er det ingen grunn til at Norge skal gjøre det. For øvrig kan man godt si at jammen det trengs flere psykologer, men all den tid det ikke øses ute penger til flere ansettelser, så blir det heller ikke jobber til alle disse som mener samfunnet trenger dem.  

Anonymkode: 7840a...8dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk psykologi profesjon her i Norge et par år før jeg sluttet. Det er ikke rart at de ikke får godkjent utdanningen. I Norge begynner vi å øve på psykologrollen allerede i 1. klasse, og store deler av 4., 5. og 6. klasse består av praksis. Hvordan skal egentlig en psykologstudent i Ungarn få slik erfaring? 

Det skal også sies at praksisordningen for profesjonsstudenter er sprengt i Oslo. UiO har store problemer med å finne nok praksisplasser til studentene sine. Det er fordi kullene bare blir større og større - samtidig som at systemet ikke er dimesjonert for økningen i antall studenter.

Man har også sovet i timen hvis man mener det er stor mangel på psykologer i Norge. Det er lett å få jobb på avisdesliggende plasser, men i de større byene er det ikke lett i det hele tatt. Etterspørselen er stor, men det blir ikke bevilget nok penger fra stat og kommune.

Anonymkode: 576ea...235

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært det samme med do som reiser til Polen for å studere medisin. Så dårlig kvalitet at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 5187f...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde vært det samme med do som reiser til Polen for å studere medisin. Så dårlig kvalitet at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 5187f...597

Hvordan vet du det? Er bare nysgjerrig.

Anonymkode: d2e5e...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde vært det samme med do som reiser til Polen for å studere medisin. Så dårlig kvalitet at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 5187f...597

Latterlig utsagn. Typisk eksempel på Norsk eksepsjonalisme når det kommer til utdanning. Av en eller annen grunn tror folk her at alt av utdanning i utlandet bare er piss. 

Anonymkode: e05fd...545

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At studiet ikke kvalifiserer til å jobbe klinisk i Ungarn er feil, for det gjør den. 

Jeg synes det er veldig synd at disse studentene ikke får utøve i Norge på midlertidig lisens slik de som kommer fra Danmark. Jeg tror det er sunt for fagmiljøet at vi kommer inn med ulike perspektiver, og at det gangner pasientene. Hvem har sagt den norske utdanningen er enestående? 

Til orientering har jeg selv gjennomført hele profesjonsstudiet i Norge, og mener det norske studiet har stort forbedringspotensial. Traff min første pasient på 7. semesteret, og gjennomførte altså en hel "bachelorgrad" uten pasientkontakt.  

Anonymkode: 306fc...7b7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At studiet ikke kvalifiserer til å jobbe klinisk i Ungarn er feil, for det gjør den. 

Jeg synes det er veldig synd at disse studentene ikke får utøve i Norge på midlertidig lisens slik de som kommer fra Danmark. Jeg tror det er sunt for fagmiljøet at vi kommer inn med ulike perspektiver, og at det gangner pasientene. Hvem har sagt den norske utdanningen er enestående? 

Til orientering har jeg selv gjennomført hele profesjonsstudiet i Norge, og mener det norske studiet har stort forbedringspotensial. Traff min første pasient på 7. semesteret, og gjennomførte altså en hel "bachelorgrad" uten pasientkontakt.  

Anonymkode: 306fc...7b7

Ikke i følge Ungarske myndigheter.

Anonymkode: 6763c...b05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At studiet ikke kvalifiserer til å jobbe klinisk i Ungarn er feil, for det gjør den. 

Jeg synes det er veldig synd at disse studentene ikke får utøve i Norge på midlertidig lisens slik de som kommer fra Danmark. Jeg tror det er sunt for fagmiljøet at vi kommer inn med ulike perspektiver, og at det gangner pasientene. Hvem har sagt den norske utdanningen er enestående? 

Til orientering har jeg selv gjennomført hele profesjonsstudiet i Norge, og mener det norske studiet har stort forbedringspotensial. Traff min første pasient på 7. semesteret, og gjennomførte altså en hel "bachelorgrad" uten pasientkontakt.  

Anonymkode: 306fc...7b7

Mener du da at Ungarske myndigheter tar feil? Eller mener du at Helsedirektoratet lyver om at de har fått kjennskap til dette gjennom Ungarske myndigheter? 

Når det gjelder det siste du skriver man alltid ta utgangspunkt i hvordan utdanningen er på nåværende tidspunkt. Det er revnende likegyldig hvordan studiet var for over 6 år siden. 

Anonymkode: c1eaf...a4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At studiet ikke kvalifiserer til å jobbe klinisk i Ungarn er feil, for det gjør den. 

Jeg synes det er veldig synd at disse studentene ikke får utøve i Norge på midlertidig lisens slik de som kommer fra Danmark. Jeg tror det er sunt for fagmiljøet at vi kommer inn med ulike perspektiver, og at det gangner pasientene. Hvem har sagt den norske utdanningen er enestående? 

Til orientering har jeg selv gjennomført hele profesjonsstudiet i Norge, og mener det norske studiet har stort forbedringspotensial. Traff min første pasient på 7. semesteret, og gjennomførte altså en hel "bachelorgrad" uten pasientkontakt.  

Anonymkode: 306fc...7b7

Hvor studerte du siden du ikke hadde pasientkontakt før så sent? Vet at ved NTNU starter de allerede i første semester. 

Anonymkode: bad8b...df9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

At studiet ikke kvalifiserer til å jobbe klinisk i Ungarn er feil, for det gjør den. 

Jeg synes det er veldig synd at disse studentene ikke får utøve i Norge på midlertidig lisens slik de som kommer fra Danmark. Jeg tror det er sunt for fagmiljøet at vi kommer inn med ulike perspektiver, og at det gangner pasientene. Hvem har sagt den norske utdanningen er enestående? 

Til orientering har jeg selv gjennomført hele profesjonsstudiet i Norge, og mener det norske studiet har stort forbedringspotensial. Traff min første pasient på 7. semesteret, og gjennomførte altså en hel "bachelorgrad" uten pasientkontakt.  

Anonymkode: 306fc...7b7

Var det kun teori før 7. semester da? eller øvde dere på samtaler med hverandre?

Anonymkode: ca137...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange ikke har satt seg inn i saken. Denne snutten vil forhåpentligvis kunne oppklare litt:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andel psykisk syke vil øke? Det er ikke på tide å ta problemet ved roten og redusere antall mennesker som blir syke til å begynne med? Hadde vi sett et lignende forfall innenfor en annen sykdom hadde man vært på saken for lenge siden. Mentalt forfall i befolkningen er visst akseptabelt

Anonymkode: c842f...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andel psykisk syke vil øke? Det er ikke på tide å ta problemet ved roten og redusere antall mennesker som blir syke til å begynne med? Hadde vi sett et lignende forfall innenfor en annen sykdom hadde man vært på saken for lenge siden. Mentalt forfall i befolkningen er visst akseptabelt

Anonymkode: c842f...fd8

Jeg er fullstendig enig med deg. Men mange ting er ikke så enkle å gjøre noe med. Det er også viktig at de blir bevilget penger fra politisk hold for å gjøre endringer som trengs. En av hovedårsakene til mange psykiske problemer er barns oppvekstforhold. Vold, misbruk (rus, sex, psykisk), foreldrenes utførelse av foreldrerollen for å nevne noe. Mye av dette er skjult. Så har man den genetiske delen, som ikke er noe man får gjort så mye med. 

Å gjøre noe med barns oppvekstforhold, både i hjemmet og skole/fritid er et godt sted å begynne. I tillegg må vi ha nok helsesøstre som fanger opp, barnevern som består av dyktige folk og gjerne få psykologifaget inn i skolen fra barneskolen av. 

Anonymkode: bad8b...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...