Gå til innhold

Hvor mange år har/ønsker dere mellom barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.. og hva synes dere om det? Hva er den "optimale" aldersforskjellen for dere? :)

Anonymkode: 14484...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tenkte vi ville ha maaange år mellom, men det blir nesten 3 år mellom eldste og yngste. Yngste er forventet i november/desember engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 1,5 år mellom eldste og nr. 2 (foreløpig siste). Det var helt forferdelig og holdt på å ta tabbe på meg :) Var mye alene pga. mann på skiftarbeid, og ble deprimert pga søvnmangel, kaos og alt for mye stress. Er ikke meningen å skremme, men jeg er ærlig. Det var et ordentlig slit. 1,5-åringen var ikke ferdig med våkenetter, sov ikke på eget rom og måtte henge på fanget til mamma fra kl 18.00 om kvelden. Så kom en baby og vi (les: jeg) fikk dobbelt arbeid, doble våkenetter og to klegg-barn i en ganske lang periode. 

Klok av skade blir det minst 4-5 år mellom nr. 2 og en evt. nr. 3 (som vi ønsker oss veldig, om noen år). 

Anonymkode: 40bbb...eaa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket egentlig 2, men nå ser det ut til at det må bli 3 års mellomrom på grunn av min helse. 

Anonymkode: 5daa1...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bleiebarn av gangen :opplyser:

Finnes ikke lyst i marg eller bein etter en til med det første :ler: Har en på 10 mnd som er mer enn nok foreløpig :fnise:

 

Anonymkode: c6c9c...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mnd mellom eldste og yngste her. Planlagt.Yngste er 5 mnd. Ganske busy, men synes det går over all forventning :) 

Anonymkode: a75a8...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et bleiebarn av gangen :opplyser:

Finnes ikke lyst i marg eller bein etter en til med det første :ler: Har en på 10 mnd som er mer enn nok foreløpig :fnise:

 

Anonymkode: c6c9c...d81

Hvorfor kun ett bleiebarn av gangen? Alltid lurt på hva folk mener med det? For det er jo ikke slitsomt å skifte bleier? sikkert jeg som er dum nå, men aldri skjønt "ordtaket" :P

Vi har alltid snakket om ca 3 år i mellom barna før jeg i det hele tatt ble gravid, men nå er vår 12 mnd og føler oss klare for å prøve på søsken så fort jeg får mensen tilbake :) 

Anonymkode: 15e3b...f69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3, men minst en gang hver dag sukker jeg og tenker at det skulle vært fire. :P

Yngste er ikke to mnd ennå (har to stk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre år og fire mnd mellom. Det synes jeg er helt perfekt. Mindre aldersforskjell hadde blitt for mye stress føler jeg, spesielt siden eldste henger litt etter når det gjelder selvstendighet og sosial kompetanse. Større aldersforskjell så ville det blitt så sprik mellom dem at de ikke ville kunne lekt like mye i lag. De er nå 5,5 år og 2 år og 3 nesten tre mnd. Om noen år vil de være jevne nok til at de kan interessere seg for mye av det samme. 

Jeg har vokst opp med akkurat samme aldersforskjell. Det var veldig planlagt å få det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt under to år. Utrolig hektisk de første månedene så blir det bedre. Skulle jeg hatt enklere babytid med nummer to burde førstemann vært minst 3 år. 

Anonymkode: 3cfc3...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 2 år mellom våre, akkurat det vi ønsket og helt perfekt. De er så tette i alder at de har stor glede av hverandre, det er enkelt å finne på aktiviteter som passer alle sammen, og det føltes ikke som å begynne helt på nytt når vi fikk en ny baby. Vi ville valgt akkurat det samme igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg 7 år eldre enn bror, og 13 år eldre enn søster, så mannen og jeg har planlagt å ha maks 3 år mellom barna. Får se om vi får det til eller ei da

Anonymkode: 07cd2...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ha to tette. Fra ca ett år til to i mellom. Grvaid nå og blir 17 mnd mellom. Håper det går bra! 

Anonymkode: e06c0...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 3 tette med eksen. 2 år mellom nr 1-2 og 20 mnd mellom 2-3. Nå venter jeg barn med ny mann som ikke har barn og pga alderen min kan vi ikke vente så lenge med tanke på å få et barn til da vi ønsker oss 2 sammen. Håper uansett på min 1.5-2 år mellom de😜

Anonymkode: 1f254...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det en stund før jeg følte meg klar for en til. Er gravid nå med termin i midten av januar, og hvis alt går bra blir det da tre og et halvt år mellom barna.

Anonymkode: a2cac...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rett over 2 år mellom barna, og jeg syns på mange måter det er ideelt. Litt slitsomt en periode, det skal jeg bare innrømme, spesielt mtp at begge har slitt med søvn og mye sykdom i samme periode (blir jo ofte sånn når de er litt tette). Andre i min omgangskrets har 3-4 år mellom barna, og det virker mye mer avslappende når yngste er baby/1-årsalder. Men, med å ha tette barn får man en del stordriftsfordeler, og barna mine gjør alt sammen, noe som er veldig praktisk for oss. De er 3 og 5 nå. Leker masse sammen og er gode venner, har de samme interessene, går på samme avdeling i bhg osv.

Vi tenker på en nr 3, og syns det ideelle kanskje hadde vært 3 år mellom nr 2 og 3 for å ikke få så stor aldersspredning i søskenflokken, men vi har tenkt at yngste bør sove natta gjennom før vi vurderer en til, og det gjør han fortsatt ikke... Dessuten har jeg jobbet i ulike vikariater en periode, og sånt har jo også noe å si for planlegging. Så det er ikke alltid man kan planlegge aldersforskjell slik man ønsker, av ulike årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt under to år. Utrolig hektisk de første månedene så blir det bedre. Skulle jeg hatt enklere babytid med nummer to burde førstemann vært minst 3 år. 

Anonymkode: 3cfc3...a03

Men ville ikke hatt det annerledes og håper på 2 år ca mellom nr 2 og 3

Anonymkode: 3cfc3...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år mellom nr 1 og 2 og to og et halvt år mellom nr 2 og 3.

ønsket meg egentlig maks 2 år mellom hvert av barna og vi prøvde å få det til å bli enda litt kortere, men jeg får alltid tilbake menstruasjon så sent etter fødsel..

nå syns jeg egentlig det er ganske perfekt sånn som det er med aldersforskjell. Det er helt klart hektisk til tider med tre barn under 5 år, men som nevnt tidligere er det fordeler med at de er tette i alder i forhold til leking og interesser. Jeg ser for meg at dersom vi hadde hatt 3-4 år mellom barna, og deretter kanskje 8 år fra eldste til yngste, så kan det være vanskeligere å finne aktiviteter som passer hele familien..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 16 mnd nå og har fortsatt ikke lyst på flere. Ser for meg at vi kanskje prøver igjen om 2-3 år. Om vi skal ha fler i det hele tatt.

Jeg syns det har vært slitsomt å ta vare på 1 og vil gjerne at han skal være mer selvstendig først ihvertfall.

For ikke å snakke om at det har vært stress fordi jeg mistet jobben i graviditeten. Vil ha alt på stell igjen og helst kjøpe egen bolig før det blir fler.

 

Anonymkode: aaf5b...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det bare 15 måneder mellom 1 og 2! Spent på hvordan det blir, men nr 1 er heldigvis veldig grei å ha med å gjøre, enda iallfall :fnise: tenker at det iallfall blir 2-3 år mellom 2 og 3, da jeg først om fremst må hvile kroppen litt, samt at 3 tette høres noe travelt ut:P men hvem vet ^^

Anonymkode: 31731...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...