Gå til innhold

Er ikke dette litt drøyt? (ang. sykefravær)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som sier det skal mye til å bli smittet av forkjølelse, og kaller det "pjusk", kan prise seg lykkelige over at de ikke er blant oss som blir daukleine med skyhøy feber etter å ha blitt hostet på av de "pjuske" på motsatt pult i kontorlandskapet. 

Anonymkode: 09256...6e4

Det koster samfunnet betydelig mer om alle skal være hjemme om man er småplukk, enn om 1 person i en bedrift må være hjemme 3 dager ekstra fordi en blir dausjuk

Anonymkode: f7869...cd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makan til mistenkeliggjøring da gitt. 

Anonymkode: 80d64...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv leder, og ringer mine kollegaer når de har sykefravær. Faktisk oppfordres man til å følge opp sykefravær på denne måten; det er jo viktig å fange opp hvorfor man er så syk at man ikke kan gå på jobb, og om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for at du skal være på jobb!

Det har selvsagt også et forebyggende aspekt ved seg fordi de som evt. misbruker egenmeldinger, forhåpentligvis synes det er litt vanskeligere når de må snakke med lederen sin om hvordan de har det. Evt. vil man kunne plukke opp hvorfor noen misbruker egenmeldinger. De kan ihvertfall ikke trives i jobben sin tenker jeg. 

 

Synes forøvrig det er litt av en holdning du har til egen arbeidsplass og kollegaer! Hvordan bidrar DU til å få opp trivselen? Hva er det lederne gjør eller ikke gjør som har ført til at arbeidsmiljøet er så ille? Håper du kan finne deg jobb et annet sted der du kan trives bedre. Det er jo grusomt å gå på jobb der man mistrives så sterkt!

Anonymkode: fbd75...68d

Litt av en holdning JEG har? Fordi jeg forteller sannheten om arbeidsmiljøet? Skulle nesten tro du var sjefen min! 

Og hva mener du med mine holdninger overfor kollegaer? Jeg har et veldig godt forhold til kollegaene mine, det er sjefene som er problemet på denne arbeidsplassen. Før vi fikk ny sjef var det så og si ikke noe gjennomtrekk, nå er det vanskelig å få kvalifiserte folk. 

Ganske interessant at du, som sjef, prøver å få det til at det er mitt ansvar at arbeidsmiljøet er dårlig og at du mener JEG burde finne meg ny jobb! Du heter ikke Ragnhild, vel?

Anonymkode: a9657...3c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt av en holdning JEG har? Fordi jeg forteller sannheten om arbeidsmiljøet? Skulle nesten tro du var sjefen min! 

Og hva mener du med mine holdninger overfor kollegaer? Jeg har et veldig godt forhold til kollegaene mine, det er sjefene som er problemet på denne arbeidsplassen. Før vi fikk ny sjef var det så og si ikke noe gjennomtrekk, nå er det vanskelig å få kvalifiserte folk. 

Ganske interessant at du, som sjef, prøver å få det til at det er mitt ansvar at arbeidsmiljøet er dårlig og at du mener JEG burde finne meg ny jobb! Du heter ikke Ragnhild, vel?

Anonymkode: a9657...3c5

Hahaha, nei! Jeg heter ikke Ragnhild. Og der jeg jobber har vi et kjempebra arbeidsmiljø. :) Grunnen til at jeg spør er bare at det er veldig lett å klage oppover når ting ikke er som man ønsker på arbeidsplassen, og klart; det finnes mange elendige ledere der ute! Poenget mitt er bare at hver enkelt ansatt også er ansvarlig for at arbeidsmiljøet er bra. Mange steder er det kos med misnøye, og da er det ekstra populært å sitte sammen og klage på de udugelige "sjefene," og gjerne ikke tenke på hva man selv kan gjøre for å få det bedre på jobb.

Forøvrig håper jeg dere tar opp dette problemet med verneombud. Høres fælt ut å ha det slik på jobb! 

Anonymkode: fbd75...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som et greit tiltak. Er leder selv og har hatt mye fravær blant ansatte de siste 6 mnd. Vurderer å innføre noe slikt selv, spesielt etter at en ansatt sa til meg at jeg måtte forberede meg på at h*n kanskje ble syk over helgen, for h*n følte seg litt pjusk. Veldig spesielt, er man litt pjusk så burde vel man klare å gå på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
På 22.5.2017 den 22.16, Mrs.Purdey skrev:

Husker jeg og en kollega ble kallt inn på teppet en gang. Sjefen poengterte ut av vi var de to på hele avdelingen som brukte flest sykt barn dager. Han hadde tydeligvis sittet med statistikkene sine og fundert på dette uten å tenke så langt. Jeg måtte poengtere for ham at Vi var syv på avdelingen og det er kun vi to som hadde barn... 

De som ikke har barn har jo ikke sykt barn dager...  

Herremin.... Så pinlig for sjefen din. Skikkelig smarting haha... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2017 den 19.44, RompeRusk skrev:

Forkjølelse? Ærlig talt, en holder seg ikke hjemme pga forkjølelse. 

Jeg var mye syk i 2016, så jeg forsøkte å dra meg på jobb uansett. Ble sendt hjem tre ganger av to ulike sjefer med beskjed om "helsa først". Det var egentlig veldig godt, for det jeg var mest redd for var at de skulle tro at jeg egentlig bare skulket. Det var også et år der jeg satt mye sammen med noen som hadde barnehagebarn og ofte klaget høylytt over kvalme, mageproblemer eller influensasymptomer. Mistenker en sammenheng der faktisk. Jeg synes ikke at hennes klaging gjør henne mer tapper, men mer ubetenksom da det GÅR an å smitte andre. Dersom det var så utrolig vanskelig å bli smittet av forkjølelse hadde vel ikke så mange fått det. 

Jeg går på jobb dersom det bare er ubehagelig og jeg har noe nedsatt allmenntilstand, men jeg går ikke på jobb dersom jeg føler meg syk. De fleste voksne mennesker klarer å skille mellom dette. 

Anonymkode: 00b1b...ba5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var mye syk i 2016, så jeg forsøkte å dra meg på jobb uansett. Ble sendt hjem tre ganger av to ulike sjefer med beskjed om "helsa først". Det var egentlig veldig godt, for det jeg var mest redd for var at de skulle tro at jeg egentlig bare skulket. Det var også et år der jeg satt mye sammen med noen som hadde barnehagebarn og ofte klaget høylytt over kvalme, mageproblemer eller influensasymptomer. Mistenker en sammenheng der faktisk. Jeg synes ikke at hennes klaging gjør henne mer tapper, men mer ubetenksom da det GÅR an å smitte andre. Dersom det var så utrolig vanskelig å bli smittet av forkjølelse hadde vel ikke så mange fått det. 

Jeg går på jobb dersom det bare er ubehagelig og jeg har noe nedsatt allmenntilstand, men jeg går ikke på jobb dersom jeg føler meg syk. De fleste voksne mennesker klarer å skille mellom dette. 

Anonymkode: 00b1b...ba5

Det er forskjell på forkjølelse og influensa.

Feber holder en seg hjemme. Ved sår hals, tett/rennende nese og lett hodepine tar man seg en paracet og går på jobb så lenge en klarer 

Endret av RompeRusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RompeRusk skrev:

Det er forskjell på forkjølelse og influensa. 

Det stemmer selvfølgelig. Voksne har også ekte influensa svært sjelden. Når nabodama TROR at HUN har fått influensa og fremdeles sitter på jobb synes jeg uansett at det er ubetenksomt for alle rundt. 

Sitat

Typisk kan man også smitte andre et par dager etter at sykdomssymptomene er borte. Så det er faktisk et argument for at man i prinsippet skal bli en dag lenger hjemme i sykemelding enn symptomene varer. Og arbeidsplassens ”helter”, som sleper seg syke og dårlige inn på kontoret, selv om de har symptomer, er jo i virkeligheten de største smittesprederne, og de burde bli hjemme av hensyn til andre, sier Thomsen. (http://forskning.no/immunforsvaret-sykdommer-influensa-vaksiner-virus/2009/02/ti-myter-om-influensa-og-forkjolelse)



Jeg mener uansett at man skal holde seg hjemme når man er skikkelig syk (med feber, må bare sove, etc). Litt tett i nesa er en annen sak. 

Anonymkode: 00b1b...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer selvfølgelig. Voksne har også ekte influensa svært sjelden. Når nabodama TROR at HUN har fått influensa og fremdeles sitter på jobb synes jeg uansett at det er ubetenksomt for alle rundt. 



Jeg mener uansett at man skal holde seg hjemme når man er skikkelig syk (med feber, må bare sove, etc). Litt tett i nesa er en annen sak. 

Anonymkode: 00b1b...ba5

Som sagt, feber mener jeg er grunnlag for å holde seg hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...