AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #1 Del Skrevet 22. mai 2017 Airconditiongassen på bilen vår må fylles på, men er jo umulig å finne ut hva det koster. Ser på Vianor at det koster 1250,- + gass, men hva i all verden koster gassen? Forsøkte å ringe, men ingen tar den.. Hva er vanlig pris for service + gass? (Vi er totalt uhandy når det kommer til bil, så satser ikke på å bytte selv) Anonymkode: 9200d...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 22. mai 2017 #2 Del Skrevet 22. mai 2017 Koster noe rundt 2000,-. Da skal det være både arbeid og gass innkludert. Sist jeg gjorde det var det litt over 1500,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 3. juni 2017 #3 Del Skrevet 3. juni 2017 Gassen er dritdyr, men det kommer jo helt an på hvor mye gass du må fylle på. Men sjekk om det ikke mangler en sikring først, for det skjedde med den gamle Focus'en vår. Vi trodde at det var en lekkasje i A/C-systemet og at vi måtte fylle på ny gass, men det viste seg at det var en liten sikring som bare ikke var der lenger. Med én gang vi fikk på plass ny sikring, funket A/C'en som bare juling igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Del Skrevet 9. juni 2017 Konmer an på hvilen gass du har, men normalt mellom 1,5 og 2 kr pr gram, og avhengig av hvilken bilmodell du har så kan det gå med alt fra 350-1500 gram... Anbefaler at du trykktester systemet, hjelper ikke å fylle på gass om du har lekkasje i kondenser for eksempel. Anonymkode: 9ac58...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. juni 2017 #5 Del Skrevet 10. juni 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Konmer an på hvilen gass du har, men normalt mellom 1,5 og 2 kr pr gram, og avhengig av hvilken bilmodell du har så kan det gå med alt fra 350-1500 gram... Anbefaler at du trykktester systemet, hjelper ikke å fylle på gass om du har lekkasje i kondenser for eksempel. Anonymkode: 9ac58...106 Systemet blir ikke trykktestet, de har på sporstoff og undersøker seinere. Hvor lenge tror du bilen måtte stå på verskstedet for å kunne finne en bitteliten lekkasje som vises etter laaaaang tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Del Skrevet 11. juni 2017 Der jeg fylte dro apparatet først ut den gamle gassen/restene før den da trykktestet og fylte på igjen. Anonymkode: 010f9...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 12. juni 2017 #7 Del Skrevet 12. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg fylte dro apparatet først ut den gamle gassen/restene før den da trykktestet og fylte på igjen. Anonymkode: 010f9...43c Trykktester ikke, står med vakum for å få ut all fukt som ikke har noe der å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 12. juni 2017 #8 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Alle AC maskiner fungerer på samme måte. Tømming av AC gass som er igjen hvis anlegget er helt. Deretter blir anlegget vakumert for å fjerne fukt og samtidig testet for lekkasjer. Øker trykket når anlegget er satt i vakum så slipper luft inn, dvs at anlegget ikke er tett. Tilslutt blir anlegget fylt opp igjen med riktig mengde kuldemedie. Kostnaden for kuldemedie R134a er ca. 875 kr pr.kg. hos grossist. Så kommer evt påslag. Avgiften på slik gass er skyhøy. Rundt 650kr.pr.kg. SÅ hvis man f.eks bilen har et 700g anlegg som ikke virker hvor mekaniker tapper av 400 g, trykktester og fyller opp med 700g så skal kunden kun betale for 300g. De 400g som ble tappet av får man tilbake. (Samme flaska). Husk å be om kvittering på hva som er tappet og fyllt. AC maskiner skriver ut kvittering. Derfor er det litt vanskelig å gi en eksakt pris. Men pris for arbeidet og hva firmaet tar betalt for gassen vil gi deg et grei oversikt. Endret 12. juni 2017 av Commander Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 12. juni 2017 #9 Del Skrevet 12. juni 2017 På 22.05.2017 den 12.39, AnonymBruker skrev: Airconditiongassen på bilen vår må fylles på, men er jo umulig å finne ut hva det koster. Ser på Vianor at det koster 1250,- + gass, men hva i all verden koster gassen? Forsøkte å ringe, men ingen tar den.. Hva er vanlig pris for service + gass? (Vi er totalt uhandy når det kommer til bil, så satser ikke på å bytte selv) Anonymkode: 9200d...327 https://www.walmart.com/c/kp/r134a For gjøre som amerikanere . Stikke på Walmart og kjøpe en sprayboks og fylle til det blir kaldt. Like lett som å fylle luft i dekkene. Tar 2-3 minutter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmir Skrevet 15. juni 2017 #10 Del Skrevet 15. juni 2017 Betalte 899 på kampanje hos Sulland for to uker siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #11 Del Skrevet 16. juni 2017 På 10.6.2017 den 19.30, tdm900 skrev: Systemet blir ikke trykktestet, de har på sporstoff og undersøker seinere. Hvor lenge tror du bilen måtte stå på verskstedet for å kunne finne en bitteliten lekkasje som vises etter laaaaang tid? Det blir trykktestet med nitrogen.... Anonymkode: 9ac58...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 17. juni 2017 #12 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir trykktestet med nitrogen.... Anonymkode: 9ac58...106 Og det har du fra hvor? Når jeg fikk refyllt på min forrige bil, ble anlegget tømt, og satt under vakum for å få ut all fukt(vann er fiende nr1) deretter ble det fyllt opp med korrekt mengde. Endret 17. juni 2017 av tdm900 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 17. juni 2017 #13 Del Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, tdm900 skrev: Og det har du fra hvor? Når jeg fikk refyllt på min forrige bil, ble anlegget tømt, og satt under vakum for å få ut all fukt(vann er fiende nr1) deretter ble det fyllt opp med korrekt mengde. Hvis vakumeringen viser at annlegget ikke er tett kan nitrogen brukes for å finne lekkasjen. Nitrogen er en knusktørr gass som kan slippes rett ut igjen. Alle deler til ac anlegg er plugget i hver ende og fyllt med nitrogen ved lagring av transport. Hvis anlegget er tett brukes selvfølgelig ikke nitrogen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 17. juni 2017 #14 Del Skrevet 17. juni 2017 2 timer siden, Commander skrev: Hvis vakumeringen viser at annlegget ikke er tett kan nitrogen brukes for å finne lekkasjen. Nitrogen er en knusktørr gass som kan slippes rett ut igjen. Alle deler til ac anlegg er plugget i hver ende og fyllt med nitrogen ved lagring av transport. Hvis anlegget er tett brukes selvfølgelig ikke nitrogen. Og hvorfor brukes det sporstoff og anlegget inspiseres etterpå å ha brukt det ei stund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 17. juni 2017 #15 Del Skrevet 17. juni 2017 26 minutter siden, tdm900 skrev: Og hvorfor brukes det sporstoff og anlegget inspiseres etterpå å ha brukt det ei stund? Det er mange måter å finne lekkasje på et AC anlegg. Noen biler har sporstoff originalt, men det kan også tilsettes etterpå. Våte oljeflekker sladrer om lekkasje i f.eks kondenser. R134a fordamper PAG olja syntes som våt flekk. Mange steder er anlegget skjult under deksler eller luftfilter, inne i dashbord osv. Det er tidkrevende og vanskelig å se hele anlegget. Det enkleste er ofte å kjøre på nitrogentrykk og bruke ørene. Man hører hvor gassen siver ut når man har kjørt på 8-10 bar. Har du en lekkasje på luftkompressorslangen så er det meget hørbart og det er ca.7 bar. Ikke er det skadelig heller, nitrogen er overalt og knusktørt. Anleggene tåler over 20bar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #16 Del Skrevet 17. juni 2017 8 timer siden, tdm900 skrev: Og det har du fra hvor? Når jeg fikk refyllt på min forrige bil, ble anlegget tømt, og satt under vakum for å få ut all fukt(vann er fiende nr1) deretter ble det fyllt opp med korrekt mengde. Det har jeg fra den bilforhandleren jeg jobber hos... Anonymkode: 9ac58...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå