Gå til innhold

Barn som får iskrem til frokost?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.5.2017 den 7.09, Skadeskutt skrev:

"bensin på bålet"

Hva mener du med bensin på bålet i denne sammenheng? Uttrykket betyr å gjøre noe verre enn det var i utgangspunktet

Anonymkode: 14c69...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.5.2017 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Bry deg med dine egne saker Ts!

Anonymkode: b7639...795

Tipper du er en av de som driver på sånn selv så du skammer deg når du ser responsen til andre...

Anonymkode: 789b8...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 16.31, Sariou skrev:

Det med frokostblandingen kom etter mitt innlegg da. Men jeg ser virkelig ingen grunn til at foreldre som gir barna is til frokost skal være noe verre på totalen enn vi som gir barna våre is etter middag. 

Synes du ikke de trenger litt stabilt brennstoff frem til lunch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 16.31, tussi84 skrev:

Jeg er nesten vokst opp sånn. Vi fikk riktignok ikke is til frokost men godteri stod framme mesteparten  av døgnet så det ble mye godteri spising. Min mor er kraftig overvektig.. snakker om bli 45 til 50 ca mens min pappa var slank. Nå er han også overvektig. En del ganger ble  måltider byttet ut mot f.eks boller da moren min  syntes det var så enklere. Det gikk også i pose  sauser og halvfabrikata til middag. Jeg veide rundt 55 kg da jeg begynte  på ungdomskolen. Da jeg gikk ut av vgs veide jeg 95 kg.

Da jeg flyttet ut som 20 åring dro jeg dessverre med meg mye av vanene hjemme fra fordi jeg visste ikke noe om hva som ble regnet som sunn mat. Jeg trodde at pose sauser og brødskiver  hele  tiden var greit fordi det var sånn jeg hadde vokst opp. I 2008 veide jeg 119 kg. Jeg fikk også påvist diabetes 2 noe min mamma har hatt i flere år. 

Det er først de siste årene nå at jeg har begynt å legge om kostholdet. Nå spiser jeg maks 3 brødskiver om dagen med magert pålegg før det meste. Jeg har kuttet ut det meste av pose sauser da jeg lager de fleste sauser fra bunn. Jeg bruker olje istedenfor smør hvis jeg skal steke noe. Jeg spiser mindre potet og ris og skal jeg ha pasta er det fullkorn. Kaker spiser jeg i selskap bare og godteri spiser jeg sjeldent. Jeg er nå nede i 100 kg og er på vei ned.

Jeg delte denne historien da hun du sikrer til ikke forstår hvorfor dette kostholdet kan være skadelig for barns hennes. Å gi is til frokost er noe man gjør til bursdager eller spesielle anledninger.  Barna hennes vil utvikle usunne vaner slik jeg og søstera mi fikk og dra de med seg videre til ungdomsår og i voksen alder. Mest sannsynlig vil barna hennes ende opp overvektige. Det valpefettet du snakker om er bare starten på et langt større problem.

Du kan godt prøve å snakke med venninnen din igjen. Men om hun ikke hører på deg så får du ikke gjort noe. Det er dessverre ikke din sak. Hun må selv ha lyst til å endre vaner. Ikke bare må hun ha lyst men hun må også ha tålmodigheten og forstå hvorfor hun burde endre kostholdet. Kan det være grunnløse bekymringer til at hun gir dem is? Noen foreldre er jo livredde for at barnet skal sulte om de ikke spiser det de får slik at dem før det kun barna vil ha.

Hun har rett i en ting forøvrig. Brødskive med sukret syltetøy blir det samme som å gi de en is til frokost. 

Er ikke enig med deg i at is er like ille som brød med syltetøy. Grovt brød har sunne næringsstoffer og fiber som holder deg mett lengre enn en is, selv om skiven er med syltetøy. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nylig en diskusjon med en venninne, som har barn som er på alder med mine (Dvs under ti år)

Hun fortalte at barna hennes får iskrem til frokost (ofte!) og at det ikke er noe verre enn grovbrød med syltetøy. Hun gjorde det veldig klart at å reagere på dette var "teit fordom mot mat som blir forbundet med kos".

Hva ville din reaksjon vært?

Anonymkode: 789b8...3fe

Straks sendt en anonym bekymringsmelding til Barnevernet! 

Anonymkode: d14a0...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is til frokost har skjedd når jeg har ligget syk i sengen med barn hjemme og barnet har fått velge fritt. Heldigvis sjelden. Ellers er jeg veldig fleksibel så lenge det er noen langsomme karbohydrater i måltidet. Havregryn eller grovbrød (helst ikke sjokoladepålegg og syltetøy, men bedre enn ingenting).

Anonymkode: 3583a...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende det er sånn vegansk iskrem som man lager selv med banan og avokado? Det er jo sundt, selvom det er smoothie/iskrem

Anonymkode: 1e632...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte:Is er det beste jeg vet! :hjerte:

Når jeg var liten lovet jeg meg selv at frysen min skulle være stappa full av IS :0)

 

Is har jeg alltid gitt barn med god samvittighet! fyller de med sunne bær og vann, mye næringstoffer! Min sønn pleier ikke å være sulten til frokost og siden jeg ikke tvinger barn til å spise lager jeg noe lettvint som smoothie med bær!

Det hender han får både is og kake til frokost, men det er hører til bursdager!

:hjerte:Men, jeg har ikke så mye imot is, kommer an på typen!:hjerte:

Anonymkode: a8f04...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verrika

Is til frokost... ja hvis den er laget av yoghurt, granola (hjemmelaget) og frisk frukt.

Da sier jeg ja takk. Enkel, friskt, godt og sundt. Har laget det selv med skyr, granola av havre, kli, friske bær, banan og appelsin.

Dette er godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med bensin på bålet i denne sammenheng? Uttrykket betyr å gjøre noe verre enn det var i utgangspunktet

Anonymkode: 14c69...39b

Mener bare at kroppen trenger ordentlig mat for å få nok energi. :) Vet hva uttrykket betyr, men hadde visst ikke hodet helt med meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i familien som serverer is og pannekaker til barna til frokost hver dag. Barna bestemmer selv sukkermengde eller sjokoladesaus til pannekaken. 

Godteri har dem tilgjengelig døgnet rundt, da det alltid ligger en full bøtte med godis på bordet. Jeg har sagt ifra, men jeg visste visst ikke hva jeg snakket om siden jeg ikke har barn. Men tennene til barna er svarte. Saft i tåteflaske hver kveld som en del av leggerutinen. Dette vet jeg fordi jeg bodde hos dem en uke. Unnskyldningen til foreldrene er at barna er undervektige fordi de ikke vil spise vanlig mat. Derfor blir de foret på godteri. 

Uten å si noe mer om saken utover at barnevernet verken vil eller kan gjøre noe med denne familien. 

 

Anonymkode: ee885...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nylig en diskusjon med en venninne, som har barn som er på alder med mine (Dvs under ti år)

Hun fortalte at barna hennes får iskrem til frokost (ofte!) og at det ikke er noe verre enn grovbrød med syltetøy. Hun gjorde det veldig klart at å reagere på dette var "teit fordom mot mat som blir forbundet med kos".

Hva ville din reaksjon vært?

Anonymkode: 789b8...3fe

Jeg mener is er godteri. Det hender min datter får is rett etter frokosten, på sommeren. Men da har hun først fått i seg ordentlig og sunn mat :) Jeg ville nok blitt stum om jeg hadde hørt dette og sagt i fra like etter :) Is er ikke mettende og sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, kvinneguide skrev:

Synes du ikke de trenger litt stabilt brennstoff frem til lunch?

Jo, og det har jeg da vitterlig skrevet også. Det jeg sier er at å gi unger is etter en sunn frokost ikke er noe verre enn å gi unger is etter en sunn middag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sariou skrev:

Jo, og det har jeg da vitterlig skrevet også. Det jeg sier er at å gi unger is etter en sunn frokost ikke er noe verre enn å gi unger is etter en sunn middag.

Hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser man foreldre som gir unger mye sukker må man jo si ifra! Til dem! Uten hylekor her på KG! Spesielt de som alltid gir kjøpebrød, prossesert mat og pølser er alltid super frempå i sånne tråder (og tror samtidig at de gir ungene sine god næring bare fordi det er "grovbrød")

Anonymkode: 98f9d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Skadeskutt skrev:

Hver dag? 

Eh, jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Totalen av is blir den samme om den blir servert etter frokost eller etter middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sariou skrev:

Eh, jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Totalen av is blir den samme om den blir servert etter frokost eller etter middag. 

Ja, men når det gjelder å servere is etter et måltid daglig så er begge deler like ille. Når det kommer til å servere kun is til frokost så vil jeg påstå det er verre enn å servere is til middag. Selv om ingen av delene er spesielt heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sariou skrev:

Jo, og det har jeg da vitterlig skrevet også. Det jeg sier er at å gi unger is etter en sunn frokost ikke er noe verre enn å gi unger is etter en sunn middag.

Jeg synes det, fordi hvis man starter dagen med sukker er man på kjøret resten av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...