Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er de bare slappe?

Anonymkode: aff6c...b22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet.

Anonymkode: c1402...cac

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste er nok deprimerte. Om du vil kalle det å være lat ja da er de nok det.

Anonymkode: fbd07...232

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en naver. Etter fire år ute av arbeidslivet får jeg avslag på absolutt alle søknader jeg sender. Jeg er motløs, deprimert og til tider grenser jeg mot suicidal. Det hjelper ikke at folk rundt meg (som selv er i jobb) sier at jeg kan få en jobb hvis jeg bare vil, at alle får en jobb hvis de prøver osv osv. Jeg var i arbeid i femten år før jeg ble syk, men hva hjelper det når ingen vil gi meg en sjanse nå? Jeg har ikke noe nettverk jeg kan ta i bruk, jeg når ikke frem med søknader om praksis engang. Jeg har gått 3 kurs via NAV de siste årene, jeg var i praksis (men de sa rett ut at de ikke kunne ansette noen første uka jeg var der).

Men joda, jeg kan fint få meg en jobb i følge mange jeg kjenner. Det er jo bare å skaffe seg en.

Anonymkode: d5f4a...bb1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en naver. Etter fire år ute av arbeidslivet får jeg avslag på absolutt alle søknader jeg sender. Jeg er motløs, deprimert og til tider grenser jeg mot suicidal. Det hjelper ikke at folk rundt meg (som selv er i jobb) sier at jeg kan få en jobb hvis jeg bare vil, at alle får en jobb hvis de prøver osv osv. Jeg var i arbeid i femten år før jeg ble syk, men hva hjelper det når ingen vil gi meg en sjanse nå? Jeg har ikke noe nettverk jeg kan ta i bruk, jeg når ikke frem med søknader om praksis engang. Jeg har gått 3 kurs via NAV de siste årene, jeg var i praksis (men de sa rett ut at de ikke kunne ansette noen første uka jeg var der).

Men joda, jeg kan fint få meg en jobb i følge mange jeg kjenner. Det er jo bare å skaffe seg en.

Anonymkode: d5f4a...bb1

Jeg er i praksis nå, heldig fordi jeg hadde faget som trengtes selv om jeg tok kurs på NAV. Men å få seg jobb...se det er utrolig vanskelig. :cry3:Sender inn søknader, men. På toppen av det hele skal jeg altså bli stigmatisert av noen idioter (ts og lignende) som tror alle som benytter seg av NAV er late og sløve og tapere. Hurra. :dry: 

Jeg jobber i arbeidstreningspraksis for 365kr dagen fordi jeg MÅ ha praksis for å få jobb. For folk som tydeligvis får jobber slengt etter seg må dette være særs vanskelig å forstå, at man gjør det for å kunne få jobb senere. 

Anonymkode: 2bd64...bef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Naver er en som snylter på velferdsstaten, ikke en som rettmessig får ubtetalinger fra NAV. Det var i hvert fall det ordet naver ble definert som da det ble kåret til årets nyord for noen år siden. Da ble det brukt om helt frisk ungdom som etter videregående bevisst prøvde å skaffe seg penger fra NAV fordi de rett og slett ikke gadd annet, ikke om de som har behov for NAV-støtte.

Jeg tror mange snakker forbi hverandre på grunn av nettopp det at ordet "naver" for enkelte har gått over til å være en fellesbetegnelse på alle som får penger fra NAV. Jeg ser gang på gang at noen klager over "navere", og antagelig mener de få som faktisk snylter, før det deretter blir tatt personlig av de som rettmessig mottar penger fra NAV og oppfatter prat om "navere" som noe som også omfatter dem.

Jeg synes navere er late, om vi følger den egentlige definisjonen på ordet og i "naver" legger det lille mindretallet som snylter på resten av befolkningen. Jeg synes derimot at de aller fleste som får penger fra NAV er alt annet enn navere, og oppfatter på ingen måte at de fleste som er avhengige av NAV er late.

Anonymkode: b0480...fd1

• Liker 20
Skrevet

Navere late? Du må være mer spesifikk. Alle som ikke har arbeid (pensjonister, uføre, arbeidsledige etc) får jo penger fra NAV. Da blir det for dumt å kalle pensjonister og syke for late..

Forøvrig vil jeg tro det er ganske menneskelig og forståelig at arbeidsføre folk som feks har gått arbeidsledig lenge blir deprimerte og delvis gir opp. Og dermed blir oppfattet som late. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dart Flavour skrev:

Navere late? Du må være mer spesifikk. Alle som ikke har arbeid (pensjonister, uføre, arbeidsledige etc) får jo penger fra NAV. Da blir det for dumt å kalle pensjonister og syke for late..

Forøvrig vil jeg tro det er ganske menneskelig og forståelig at arbeidsføre folk som feks har gått arbeidsledig lenge blir deprimerte og delvis gir opp. Og dermed blir oppfattet som late. 

En NAVer er en som dropper ut fra skole og ikke gidder jobbe men sitter hjemme på gutterommet og spiller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja ja ja ja ja ja ja

Anonymkode: 24cfb...f6c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En NAVer er en som dropper ut fra skole og ikke gidder jobbe men sitter hjemme på gutterommet og spiller.

Og hvorfor dropper han ut fra skolen og spiller? Har åpenbart psykiske problemer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller er de bare slappe?

NAVere, altså de som dropper ut av skolen for å ligge hjemme på sofaen et år er bare late og trenger et spark bak. Heldigvis har det blitt innført aktivitetsplikt nå.

Anonymkode: 4914a...e58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fyfaen, sørgelige greier!

Anonymkode: 5b25b...173

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er naver og skulle så ønske at jeg kunne bli frisk!!! Jobbe, gå på skole. I det hele tatt få til noe. Bytter gjerne med ditt liv ts.

Anonymkode: ce67b...9a2

Skrevet

Du er ganske freidig som lager en slik tråd Anonymkode: aff6c...b22. 
Du vet ingenting om de folkene og hva de sliter med, alle vil gjøre sitt beste for å forsørge seg selv. ._. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg kanskje synes ENKELTE som går på NAV er late og temmelig storforlangende. Har i friskt minne hun NAVeren, som postet innlegg her og lurte på om hun kunne be NAV om støtte til bryllup med 80 gjester....!

Men jeg synes  ikke NAV-brukere er en enkelt homogen masse hvor alle er like, nei. Det er de jo ikke. De kommer fra alle samfunnslag og er i alle aldere. Alle har forskjellige utgangspunkt, og det er mange ulike grunner til at de har havnet hos NAV. Noen unge slabbedasker finnes det dog, folk som ikke gidder og jobbe og heller tar et slappe-av-år eller to på NAVs regning. Det liker jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Ja, jeg kanskje synes ENKELTE som går på NAV er late og temmelig storforlangende. Har i friskt minne hun NAVeren, som postet innlegg her og lurte på om hun kunne be NAV om støtte til bryllup med 80 gjester....!

Det tror jeg nok var tull. :edie:

Skrevet

Føler at jeg ikke helt vet hva "lat" betyr.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Briggs skrev:

31 minutter siden, Briggs skrev:

Det vil si det å ikke ville anstrenge seg og arbeide, men være treg og doven. Synonymer til latskap er lathet, dovenskap, treghet, giddeløshet, bedagelighet, makelighet og ugiddelighet. Latskap er et velkjent personlighetstrekk som er hyppig omtalt blant annet i gamle bibelske tekster. Latskap kan ha sykelige årsaker.

Innenfor psykoanalysen regner man latskap som et karaktertrekk som utvikles fordi barnet frustreres i sine forsøk på å utforske sine interesser. Dette fører til at barnet etter hvert gir opp alle slike forsøk. Visse personlighetstrekk knyttet til psykiske lidelser, for eksempel ved alvorlige depresjoner og begynnende schizofreni, kan misforstås som villet latskap. Dette kan gi seg uttrykk både i interesseløs og likegyldig apati og gledesløs melankoli.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 5/23/2017 den 1.40, AnonymBruker skrev:

Det vil si det å ikke ville anstrenge seg og arbeide, men være treg og doven. Synonymer til latskap er lathet, dovenskap, treghet, giddeløshet, bedagelighet, makelighet og ugiddelighet. Latskap er et velkjent personlighetstrekk som er hyppig omtalt blant annet i gamle bibelske tekster. Latskap kan ha sykelige årsaker.

Innenfor psykoanalysen regner man latskap som et karaktertrekk som utvikles fordi barnet frustreres i sine forsøk på å utforske sine interesser. Dette fører til at barnet etter hvert gir opp alle slike forsøk. Visse personlighetstrekk knyttet til psykiske lidelser, for eksempel ved alvorlige depresjoner og begynnende schizofreni, kan misforstås som villet latskap. Dette kan gi seg uttrykk både i interesseløs og likegyldig apati og gledesløs melankoli.

De fleste tenker nok syk eller lat... men som du påpeker kan det ha med psykiske lidelser å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært slik at det hadde vært enkelt å få seg jobb, kunne man ha sakt ja her.

Men slik er det ikke. Nå i dag er det for mange vanskelig å få seg arbeid. For noen år siden kunne man bare møte opp på en fabrikk og si navnet sitt, vips var man i arbeid. Slike arbeidsplasser er forsvunnet til utlandet, tatt over av automatikk eller okkuperes av østeuropere.

Anonymkode: 5f21a...b6c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...