Gå til innhold

Oljelampa (rød) lyser av og på i Opel Corsa


Lii

Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Jeg har en opel corsa, ny i 2007. Og jeg kan egentlig ingenting om bil. Den har ikkje kjørt de lengste turene i løpet av livet sitt, så er vel ikke så "slitt" :) For noen uker siden gikk oljelampa (rød) av og på) en gang. Jeg tenkte jaja, kan ikke være så viktig siden den blinke i et kort sekund. En uke etterpå skjedde det igjen. Fikk noen til å fylle på olje. Men den blinket en uke etterpå. Lyset går liksom bare av og på raskt, og jeg merker ikke noen feil med bilen. Kan det være en feil med at "lampesensoren" er gåen ellerno? Fordi den lyser ikke konstant, bare i sikkert 5 sek en gang i uken ca

 

Håper noen kan svare, vil unngå å levere den inn, betale penger, og få svar: Er egentlig ingenting galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen trenger olje med en gang oljelampen lyser. Kjører du på "tom" olje, så skader du motoren og bilen tar kvelden. 

Du skal og "peile olje" hver gang du fyller bensin, minst, for å ha kontroll på oljenivået. 

Rød varsellamper betyr stopp umiddelbart, gul varsellampe betyr kjør til nærmeste stoppested. 

Anonymkode: afdb8...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilen trenger olje med en gang oljelampen lyser. Kjører du på "tom" olje, så skader du motoren og bilen tar kvelden. 

Du skal og "peile olje" hver gang du fyller bensin, minst, for å ha kontroll på oljenivået. 

Rød varsellamper betyr stopp umiddelbart, gul varsellampe betyr kjør til nærmeste stoppested. 

Anonymkode: afdb8...cad

Men vi fylte jo på olje, og det blinket av og på likevel... Hva betyr "peile olje" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med verkstedet eller merkeforhandler. Rødt varsellys og bilen skal ikke kjøres. 

Anonymkode: afdb8...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta alvorlig, ring et verksted og ikke kjør bilen før dette er ordnet opp i. Du risikerer å ødelegger motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Antoinette skrev:

Dette må du ta alvorlig, ring et verksted og ikke kjør bilen før dette er ordnet opp i. Du risikerer å ødelegger motoren. 

Enig i dette, bilen må sjekkes.

TS: Selv om du har fylt på olje og lampa bare lyser en gang i blant, er det et ganske stort problem at du ikke kan stole på varsellampa. Og når du ikke engang vet hva det er å peile olje vil jeg si den lampa er enda viktigere enn vanlig, for å gå tom for olje så motoren skjærer seg har du ikke lyst til. 

Å peile olje er å sjekke hvor mye olje du har på bilen. Dette gjøres med en peilepinne som sitter nede i motorrommet og er tilgjengelig når du åpner panseret. 

Anonymkode: dbaea...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Lii skrev:

Men vi fylte jo på olje, og det blinket av og på likevel... Hva betyr "peile olje" ?

Å peile olje betyr å ta opp peilepinnen med litt papir i den andre hånden, ta av overflødig olje på denne pinnen, stikke ned igjen til den låser seg, dra opp og se hvor på -----__________----- skalaen oljen ligger på. Er den ren har du et alvorlig problem. 

Og for å gi deg et eksempel på hvor galt det kan gå med det du beskriver, så ble min første bil øddelagt på den måten, selv med stopp for å peile, sjekke olje, fylle på etc. Endte med å kjøre hjem 5min med rød oljelampe lysende, det var den siste turen den bilen fikk. 

Bilen må inn på verksted asap, og du  lære deg å sjekke oljen oftere. Jeg sjekker min dieselbil ved hver 3 dieselpåfylling for å være på den sikre siden, samt både før og etter langturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble siste oljeskift tatt på bilen TS og hvor langt har den gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, dillyduzit skrev:

Å peile olje betyr å ta opp peilepinnen med litt papir i den andre hånden, ta av overflødig olje på denne pinnen, stikke ned igjen til den låser seg, dra opp og se hvor på -----__________----- skalaen oljen ligger på. Er den ren har du et alvorlig problem. 

Og for å gi deg et eksempel på hvor galt det kan gå med det du beskriver, så ble min første bil øddelagt på den måten, selv med stopp for å peile, sjekke olje, fylle på etc. Endte med å kjøre hjem 5min med rød oljelampe lysende, det var den siste turen den bilen fikk. 

Bilen må inn på verksted asap, og du  lære deg å sjekke oljen oftere. Jeg sjekker min dieselbil ved hver 3 dieselpåfylling for å være på den sikre siden, samt både før og etter langturer. 

Mannen min sammenlikner lyden som kom når motoren skar seg med å bruke en elektrisk blyantspisser på en spiker. Vi visste det var på tide å bytte olje, men utsatte det litt til og litt til pga. vær, tid m.m. Dessverre visste vi ikke at oljelampa var defekt ... Og det var slutten på den bilen. :fnise: 

Anonymkode: dbaea...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mannen min sammenlikner lyden som kom når motoren skar seg med å bruke en elektrisk blyantspisser på en spiker. Vi visste det var på tide å bytte olje, men utsatte det litt til og litt til pga. vær, tid m.m. Dessverre visste vi ikke at oljelampa var defekt ... Og det var slutten på den bilen. :fnise: 

Anonymkode: dbaea...143

Det var vel noe ala slik lyd først, før det hørtes ut som du skulle ha kjørt opp en bratt oppoverbakke i 5 gir hvor du til nød skulle ha brukt 2, og en dyyyyp motorlyd ala båtmotor. Bilen hadde dog fått skiftet olje et par uker i forkant. :ninja: Panikken brer seg når du må ringe pappa med 10% strøm igjen uten noe lader i bilen, slik at han kan møte deg med olje, og kjøreturen hjem. Har nok aldri vært mer svett etter en kjøretur, haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dillyduzit skrev:

Det var vel noe ala slik lyd først, før det hørtes ut som du skulle ha kjørt opp en bratt oppoverbakke i 5 gir hvor du til nød skulle ha brukt 2, og en dyyyyp motorlyd ala båtmotor. Bilen hadde dog fått skiftet olje et par uker i forkant. :ninja: Panikken brer seg når du må ringe pappa med 10% strøm igjen uten noe lader i bilen, slik at han kan møte deg med olje, og kjøreturen hjem. Har nok aldri vært mer svett etter en kjøretur, haha! 

Da var du heldigere enn oss! Her var det bare *skviiiiiiiiiiiiiiiiæææækkk* og så Viking.  :fnise:

Anonymkode: dbaea...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampen du refererer til varsler om at det er for lite oljetrykk - derav oljetrykkslampe.

Dette har ingenting med mengden motorolje å gjøre.

Ta kontakt med verksted snarest, det at lampa lyser sporadisk er tegn på at oljetrykket er lavt i små perioder, men det er likevel nok til å kunne gjøre stor skade på motoren.

Så det er nok no gæli med oljepumpa di.

Anonymkode: 3bd3c...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...