Gå til innhold

"Norwegians work from home"

Fiorella

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 23.32):

Risikerer man at det popper opp noe slibrig på pc'en når du ikke er «på jobb»? Deler pc'en med en ungdom i huset og vil ikke risikere det. Kommer evt.kun til å holde på når ungdommen ikke er hjemme eller sover. Kan man bare logge ut når man ikke er aktiv, eller risikerer man «spam» utenom?

Anonymkode: 31f00...6bd

Nei, det popper ikke opp noe. Siden er trygg på den måten. Du kan også velge om du vil se bildene de sender. Kommer liksom ikke automatisk opp i chatten. Du må fysisk trykke på bildeikonet

Anonymkode: 093ec...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var veldig skeptisk til dette, men jeg var i en seriøs nødsituasjon og var nødt til å gi det et forsøk. Har søkt på masse andre ordentlige jobber, innenfor både helse og omsorg samt stillinger innenfor kundeservice. Tatt kontakt med bemanningsbyråer med stillinger utlyst der det er behov for folk snarest. Men dersom den aktuelle kunden ikke velger deg videre, hører man aldri mer fra disse bemanningsbyråene? Det var uansett helt håpløst, og jeg var ikke langt fra å ta opp forbrukslån for å kunne betale husleien.

En helt forferdelig følelse når man gjerne vil bidra ordentlig i samfunnet, er fleksibel, og omtrent kan jobbe når som helst (singel, ingen barn, lite sosialt nettverk). Jobber gjerne ukurante arbeidstider også.

Å jobbe slik jeg gjør nå går sterkt imot mine verdier og moral. Så jeg håper ikke denne situasjonen varer særlig mye lengre. Det ser mildt sagt mørkt ut. Men situasjonen hadde definitivt vært mørkere, hadde det ikke vært for denne chatjobben.

Anonymkode: 093ec...d56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å jobbe slik jeg gjør nå går sterkt imot mine verdier og moral.

Får dere ikke dårlig samvittighet for disse stakkarene dere lurer ?  Jobber dere for flere sider samtidig ?  Er "Tindrdate" en av dem ?

Anonymkode: 26d8f...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får dere ikke dårlig samvittighet for disse stakkarene dere lurer ?  Jobber dere for flere sider samtidig ?  Er "Tindrdate" en av dem ?

Anonymkode: 26d8f...a63

Det er jo ganske åpenbart at denne personen har dårlig samvittighet. Men jeg kan forstå hn, man skal tross alt ha mat på bordet og tak over hodet. 

Anonymkode: 8eb2a...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ganske åpenbart at denne personen har dårlig samvittighet. Men jeg kan forstå hn, man skal tross alt ha mat på bordet og tak over hodet. 

Anonymkode: 8eb2a...c07

En manns nød, en annen manns brød.

Anonymkode: e4fa8...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Det sies at flere i tråden her lever av dette som en fulltidsjobb.

Hvordan er det med stillingsvern, sykepengerettigheter, innbetaling av pensjon osv.? Det er tross alt noe som betyr en del, særlig om det er eneste inntekt og man jobber fullt.

Anonymkode: a0762...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sies at flere i tråden her lever av dette som en fulltidsjobb.

Hvordan er det med stillingsvern, sykepengerettigheter, innbetaling av pensjon osv.? Det er tross alt noe som betyr en del, særlig om det er eneste inntekt og man jobber fullt.

Anonymkode: a0762...835

Holdt kun på med det i et par måneder, men de var veldig lite behjelpelige ifht. hvordan skatte på det og sa det var noe jeg måtte finne ut av selv. Det er veldig i gråsonen, så tviler sterkt på at det betales inn pensjon og du har nok heller ingen sykepengerettigheter. Man kan helt klart tjene noe penger på det, men det tar dårlig betalt i forhold til hvor mye tid det tar.

Når det kommer til samvittigheten - det er overvekt av mennene er der med intensjon om å være utro mot kona, ingen dårlig samvittighet der. Det en jeg kom over en gang som virket utviklingshemmet, den kjente jeg litt mer på. Men ja, det er alle type mennesker der - men som ofte gifte i forhold med barn som de gjerne også prater om.

Man ser den infoen som de legger ut, profilbilder, sivilstatus, alder og lokasjon. Så klart også all infoen de sender deg og ofte bilder. Man logger all informasjonen de sender deg - dog ikke sensitiv informasjon, så man ser hva som har blitt pratet om tidligere når du mottar samtalen du skal svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
On 2/25/2023 at 5:37 PM, MalloryK said:

Hvor mye info ser dere om kundene?

All info. Kundene sender gjerne også privat telefonnummer og epostadresse eller Facebookkonto osv.

Jeg pleide å sende anonyme beskjeder til de jeg kunne, spesielt eldre, ensomme enkemenn, for de var det mange av, og det var fullstendig hjerteskjærende å se de ble lurt. Særlig når de beskrev at det begynte å bli altfor dyrt for dem, og om ikke man kan flytte samtalen til et sted med gratis chatting, og "jentene" ror og ror for å overbevise dem til å kjøpe flere tokens. Nei, fysj, det føltes ikke godt.

Anonymkode: ca591...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 9/20/2021 at 8:27 AM, AnonymBruker said:

Har vært medlem der nå i kanskje en måned. Dette med skatten er det tydeligvis ingen som vil hjelpe hverandre med? Det er vanskelig å finne ut av, så jeg spurte Skatteetaten og det skal ikke innrapporteres til dem før på neste skattemelding. Så for dere som ikke har frikort fikk jeg dette svaret: "Hvis du tjener mer enn frikortgrensa, og oppdragsgiver ikke trekker skatt, kan du enten betale skatten når du da får restskatt i skatteoppgjøret eller du kan betale inn skatten på forskudd om du ønsker." 

Det er legit og man får pengene utbetalt når man skal, MEN det er helt umulig å skrive 100 meldinger i timen og følge med på hva som blir sagt og logge samtidig. Har klart 70 på en time og da hadde jeg nesten krampe i hendene. Pleier å ligge på 60 meldinger i timen og da er det jevnt tempo. Det er helt klart ikke bra betalt, men det er hvert fall noe. Dessuten er det faktisk litt underholdene, men så får man i litt kjipe  samtaler som krever at du setter deg inn i ting som er skrevet tidligere så du bruker veldig mye lenger tid på dette. I starten fikk jeg veldig mange samtaler der tidligere ansatte hadde terget kunden med vilje og jeg måtte prøve å roe ned situasjonen. Har ikke vært noe særlig av det i det siste, men det er mulighet. 

Synes det var veldig kleint i starten, men etter andre dagen gikk det veldig automatisk. Det er mye seksuelt innhold der, men det er også en del som bare vil ha noen å snakke med. Men du må være klar for å møte på litt frustrasjon fra folk som er irriterte over å ikke få til et møte, så du må bare ha god fantasi og generelt snakke med dem som de uten å snakke ned til dem. 

Lagde bruker kun for å kommentere dette, så hvis noen har spørsmål kan jeg prøve å svare. Savnet veldig å kunne ha noen å stille spørsmål til før jeg startet, for coachene virker ikke som de har så veldig mye peiling på noe for å være helt ærlig. De sender deg melding innimellom om spør hvordan det går og det er egentlig det.

Anonymkode: e990d...b50

Hei, har absolutt vært vanskelig å finne ut dette med skate, enig I at coachene ikke har mye peiling Heller.. mulig du ikke fortsatt er aktiv, men jeg lurte på hvordan du endte opp med å føre opp skate? Må du oppgi det som inntekt eller hvordan ordner du med forskuddsskatt? Skrev du det opp som overskuddsinntekt eller noe sånt?

Anonymkode: b94f0...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, har absolutt vært vanskelig å finne ut dette med skate, enig I at coachene ikke har mye peiling Heller.. mulig du ikke fortsatt er aktiv, men jeg lurte på hvordan du endte opp med å føre opp skate? Må du oppgi det som inntekt eller hvordan ordner du med forskuddsskatt? Skrev du det opp som overskuddsinntekt eller noe sånt?

Anonymkode: b94f0...425

Dere blir ansatt på en freelance kontrakt, dere må opprette et enkelmannsfortak og føre skatt på den måten. Dette er dere jo selv ansvarlige å sette dere inn i før dere tar på dere et freelance oppdrag. Firmaet er ikke ansvarlig for deres betaling av skatt å såklart vil ikke de kunne svare dere på dette. Freelancekontrakt = dere er leid inn for å gjøre en jobb, får betalt for jobben, resten må dere fikse selv. Om dere skal skatte av denne inntekten er det ikke vits å drive på, da der er alt for dårlig betalt til det. Ser mange her ikke har satt seg inn i hva de verken har signert eller blitt med på. Ser noen over her skriver de har vært «medlem» en mnd.. Altså😅 her må dere våkne, lese kontrakten og tenke dere 4 ganger om dette er rett jobb for dere. Sammenlign dere med en DJ. Blir leid inn for å spille, for 10.000 for en kveld, må selv føre regnskap, må selv sette av til skatt. Skatt for selvstendig næringsdrivende betales hvert kvartal. Så dere må sette av hver mnd, så det er penger når skatten skal betales. ( første året) året etter vil du få en faktura på forskuddskatt. Feks på 35.0000kr for hele året skattemessig. Har dere 35.000 til å betale forskudd feks? Mye som skal tenkes på før man jobber på freelance. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blomstervasene skrev (På 13.5.2023 den 22.02):

Holdt kun på med det i et par måneder, men de var veldig lite behjelpelige ifht. hvordan skatte på det og sa det var noe jeg måtte finne ut av selv. Det er veldig i gråsonen, så tviler sterkt på at det betales inn pensjon og du har nok heller ingen sykepengerettigheter. Man kan helt klart tjene noe penger på det, men det tar dårlig betalt i forhold til hvor mye tid det tar.

Når det kommer til samvittigheten - det er overvekt av mennene er der med intensjon om å være utro mot kona, ingen dårlig samvittighet der. Det en jeg kom over en gang som virket utviklingshemmet, den kjente jeg litt mer på. Men ja, det er alle type mennesker der - men som ofte gifte i forhold med barn som de gjerne også prater om.

Man ser den infoen som de legger ut, profilbilder, sivilstatus, alder og lokasjon. Så klart også all infoen de sender deg og ofte bilder. Man logger all informasjonen de sender deg - dog ikke sensitiv informasjon, så man ser hva som har blitt pratet om tidligere når du mottar samtalen du skal svare på.

Du selv som må sette av pensjon, sykepenger osv. Da du er innleid på freelance kontrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...