Gå til innhold

Jeg så lei av å måtte forsvare meg selv på grunn av min samiske identitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samer er samer enten de bor i Oslo eller andre plasser i landet. Jeg vet selvsagt at det er en stor konsentrasjon av samer i Oslo, jeg kjenner til flere av dem og jeg kjenner også til hvordan de blir sett på og snakket til når de kommer hjem til familien som bor lengre nord. Det er ikke alltid en hjertelig velkomst og særlig ugifte jenter som har tatt høyere utdannelse får beskjed om at nå må de gifte seg og få barn før de blir så smarte at ingen menn vil ha dem. Og ja, vi er i 2017. 

 

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Sisti skrev:

Husk at selv om enkelte politikere får noen lure ideer betyr det ikke at samisk befolkning generelt støtter disse påfunnene. Man kan jo ikke dømme nordmenn generelt på grunnlag av ethvert "geniale" forslag Frp kommer med, eller Rødt for den saks skyld. Skulle vi gjort det hadde jo nordmenn blitt sett på som minst like sutrete (og for all del, det finnes de som mener det også). 

Dette er jo noe som burde være ganske åpenbart, men akkurat når det gjelder samer, så må det påpekes. Merkelige greier.

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er same. En asfaltsame. Vi samer er som alle andre mennesker, forskjellige. Det finnes ikke en standardsame. Vi er ikke en homogen folkegruppe. Vi er oppvokst i samme land som dere nordmenn, vi er norske samer, og flertallet av oss lever livet på samme måte som dere. Vi utdanner oss, jobber i forskjellige yrker og lever et tilnærmet A4-liv. Noen av oss driver med rein og blir da kalt for reindriftssamer. Det er en liten minoritet som jobber med reinsdyr og det har de gjort i generasjoner - i flere århundrer. 

Når jeg forteller nordmenn at jeg er same, må jeg ofte svare på en del generaliserende og primitive spørsmål - da ofte om særrettigheter. Noe jeg ikke har. Jeg har ingens særrettigheter som same. Jeg er oppriktig lei meg på grunn av alle fordommene. 

Før den kulturelle rensingen var det en god del mer samer i Norge enn det er i dag (helt ned til Hedmark), men den norske stat tvang samer til å slutte å snakke samisk, barna skulle bare lære norsk, de ble tatt fra foreldrene og sendt på internat langt borte fra foreldrene. De ble fratatt sine rettigheter, ble skattlagt under tvang og måtte skatte til flere land. De hadde ingenting rettigheter og ble påført skam pga. av sin samiske identitet, noe som førte til at flere gikk bort fra det samiske. Bønder som flyttet til de samiske områdene fikk retten til jorda som tilhørte samene. De ble drevet bort. Hodeskallene deres ble målt og de ble stemplet som mindreverdige. Orker ikke å gå mer inn på dette da det er sårt. Denne prosessen varte i 117 år og påførte stor skade på den samiske befolkningen. 

Den norske star har beklaget for det de har påført samene og prøvd å gjøre opp for feilene - men den kulturelle rensingen kan ikke reverseres. Flere tusen samer kan ikke språket, noe har utviklet hat mot det samiske, det samiske blir sett på som noe ufint og ikke noe en vil assosieres med (dette gjelder spesielt den samiske befolkningen som ble utsatt for denne nedverdige prosessen), samiske språk er alvorlig utrydningstruede og den tradisjonelle samiske næringen blir presset fra alle kanter. 

Når det norske stat gjør tiltak for å redde det samiske, blir det snakk om forskjellsbehandling, men det folk glemmer er at den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk: nordmenn og samer. Det samiske er en naturlig del av landet vårt. Samisk og norsk er de offiselle språkene i Norge. Hvorfor blir likestilling sett på som særbehandling?

Denne teksten ble mye lengre enn planlagt. Men jeg er bare så lei av å måtte forsvare meg selv hele tiden bare på grunn av at jeg er samisk. 

Anonymkode: 25f21...0df

orker ikke å gå inn på det fordi det er sårt.. kanskje du skal slutte med den kvalmende selvmedlidenheten? Det er ikke synd på deg! 

Anonymkode: 070f7...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Antoinette skrev:

Samer er samer enten de bor i Oslo eller andre plasser i landet. Jeg vet selvsagt at det er en stor konsentrasjon av samer i Oslo, jeg kjenner til flere av dem og jeg kjenner også til hvordan de blir sett på og snakket til når de kommer hjem til familien som bor lengre nord. Det er ikke alltid en hjertelig velkomst og særlig ugifte jenter som har tatt høyere utdannelse får beskjed om at nå må de gifte seg og få barn før de blir så smarte at ingen menn vil ha dem. Og ja, vi er i 2017. 

 

Feil. Det finnes nordsamer, sørsamer og lulesamer i Norge. Sørsamer er ikke samer som har flyttet til Oslo :fnise:

Resten av innlegget er vanskelig å ta seriøst. Mitt tips: Tilegn deg kunnskap og dette gjør du ikke ved å lese blogger eller kommentarfelter på nettet.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i Finnmark et par år og ble sjokkert over hvor rasistiske holdninger mange nordmenn hadde til samer. Jeg fikk virkelig bakoversveis noen ganger! Jeg har hørt folk si at samer ikke har noe i 17.mai-toget å gjøre, og at de i hvert fall ikke bør gå i tog i kofte. Det er visst stor forskjell på festkofte og bunad...! Vi nordmenn stiller oss ofte hoderystende til behandlingen av indianerne og aboriginerne, men vi kan ikke se hvordan vi selv behandler vårt eget urfolk. 

Anonymkode: eaf9b...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

orker ikke å gå inn på det fordi det er sårt.. kanskje du skal slutte med den kvalmende selvmedlidenheten? Det er ikke synd på deg! 

Anonymkode: 070f7...e11

privilege-privilege-is-when-you-think-something-is-not-a-16175467.png.1f17195811f664abb2208bac5ffcf285.png

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke forsvare noe som helst, man er den man er, og om noen har innsigelser så ber man dem drite og dra, rett og slett. Det bør du gjøre også. Personlig gidder jeg hvert fall ikke forsvare meg og mine valg ovenfor noen som helst lenger (annet enn fysisk angrep, da forsvarer jeg meg selvsagt - det kan jeg love). 

Det er dessverre mye historieløshet som du påpeker, og det er mange nordmenn som ikke vet om forskjellen på lulesamer, sjøsamer, fjellsamer, "vanlige" reindriftssamer (som nå er moderne samer, der ikke alle nødvendigvis driver med reindriftlenger som fjellsamene gjorde) etc. 

Lurer på hvor du bor i landet, om du opplever dette i nord eller sør etc. 

Anonymkode: 0fe22...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å krydre det hele litt ekstra, i Tysfjordsaken blir nettopp den samiske kulturen trukket frem som en av grunnene til at overgrepene fikk holde på i årevis. Bare å lese dagens VG. 

Så ikke si at samene ikke har sine problemer innad som ikke kan skyldes på "søringan". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 13.09, AnonymBruker skrev:

Må legge til at jeg ikke syns det er problematisk at folk stiller meg spørsmål, men det er bare så mye generaliseringer og løgner/myter om samer som ikke samsvarer med virkeligheten.

Anonymkode: 25f21...0df

Først og fremst, flott at du setter ord på dette emnet, jeg tror jeg snakker for flertallet når jeg sier at vi nordmenn vet altfor lite om samer og samers kultur, vi kan det generelle liksom. Men var det meg som fikk anledning å spørre om spørsmål, så er det av nysgjerrighet og interesse. Akkurat som hvis jeg er på ferie og treffer folk av andre kulturer der, jeg er da interessert i deres historie og kultur. Uvitenhet og dumme spørsmål kan en vel ikke unngå, men for å bli mer opplyst, så er det vel positivt at folk viser interesse og spør?

Anonymkode: 55c10...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde 2 år i en samisk kommune. 
Jeg er norsk, følte meg som en utlending der. Var mye rasisme mot nordmenn og spesielt russere. Følte meg ikke akkurat velkommen. 
Synes det er rart jeg ble behandlet på den måten. Jeg er fra en ny generasjon, jeg gjorde aldri noe mot samene. Kom dere videre. 

Anonymkode: bfc9a...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst, flott at du setter ord på dette emnet, jeg tror jeg snakker for flertallet når jeg sier at vi nordmenn vet altfor lite om samer og samers kultur, vi kan det generelle liksom. Men var det meg som fikk anledning å spørre om spørsmål, så er det av nysgjerrighet og interesse. Akkurat som hvis jeg er på ferie og treffer folk av andre kulturer der, jeg er da interessert i deres historie og kultur. Uvitenhet og dumme spørsmål kan en vel ikke unngå, men for å bli mer opplyst, så er det vel positivt at folk viser interesse og spør?

Anonymkode: 55c10...c8f

Med dumme spørsmål mente jeg vel antakelser om samer på bakgrunn av artikler og debattinnlegg en har lest om samer.

Det er flere i denne tråden som oppfatter at den samiske befolkningen syter, at sametingspolitikere snakker på vegne av alle samer, uenighet på Sametinget tyder tydeligvis på at samer er et folk som krangler mye, seksuell trakassering i samiske områder betyr at majoriteten av samer begår slike handlinger, etc, etc. Dette er å skjære en hel folkegruppe over én kam på grunn av enkelttilfeller. Sametingspolitikere snakker ikke på vegne av alle samer, samer har forskjellige meninger - dette jo ting alle burde klare å forstå! Det er mange myter om særrettigheter og finnes en del folk som tror på dette, for når en løgn blir gjentatt mange nok ganger er det en del som tror at det er en sannhet. Det faktum at likestilling blir sett på som en særrettighet er også merkelig. Også har du denne saken om skuterkjøring hvor noen mener at samer morer seg med skutre, men dette er et hjelpemiddel i reindriften, på samme måte som andre matprodusenter bruker maskiner/hjelpemidler i driften sin. 

Da er min utfording å gå inn på en hvilke som helst nettavis og finne ut hvor mangle artikler det finnes om folk som "klager og syter." Det er nettopp dét som er poenget med mediene, å ta opp problemstillinger. Folk som ikke har noe å klage på, løper jo som regel ikke til mediene. Jeg abonnerer på veldig mange nettaviser her i landet og der er det alltid noen som "syter", men betyr det at jeg antar at alle nordmenn "syter" og "klager"? Regjerings-og stortingspolitikere er ofte uenige, det har vært mistillitsforslag, kabinettspørsmål har blitt stilt, statsministre har måttet gå av - altså er det mye uenighet, men jeg dømmer ikke den norske befolkningen på bakgrunn av dette. Politikere i dette landet snakker vel ikke på vegne av hele den norske befolkning? Stiller du bak alle idéene FrP og SV har? Det har også vært undersøkelser hvor det kommer fram at flere norske jenter opplever seksuell trakassering på jobb, over 100 000 norske kvinner blir årlig seksuelt trakassert, det er mye vold i storbyene, men jeg antar da vel ikke at dette er særnorske problemer. 

Så: jeg har ingen problemer med at folk er nysgjerrige og stiller meg spørmål, men diskriminerende holdninger syns jeg ikke noe om. Jeg antar ikke selv masse negativt om nordmenn på grunn av hva som står i mediene. Det skader ikke å reflektere og å bruke sunn fornuft. Det kommer en langt med.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en forskningsartikkel hvor det kommer fram at samiske ungdommer og deres foreldre har mindre alkoholforbruk enn den etnisk norske befolkningen i samme områder. Det finnes jo folk som tror at samer drikker mer enn andre - men det er en myte. Det er ingen forsknings som backer opp dette.

http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Nyhet&pagename=psykiskhelse/Hovedsidemal&cid=1254004683725

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Hadde bare lest 10% på Uit nettsiden, siden det står "blir ikke oppgitt" på antall - sorry. 

Anonymkode: 85919...bd7

Du hadde bare lest 10 % på en nettside, men sitter her og påstar du vet og benekter det som er sant?  Et flott eksempel på hva jeg mener om folk som ikke vet, men som er veldig påståelige. Det er dessverre slik det er i flere tilfeller; det er de som har minst peiling som er mest bastante.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i Sverige og her er det trendy med samisk kultur. Det er jo kanskje ikke det man vil, heller, at det skal være trendy. 

Men samene har en helt annen posisjon her enn i Norge.

Feks da jeg bodde i Norge hadde fått mange samevitsee på sms før klokken 9 på samenes dag. Det er rasisme.

Anonymkode: 5722c...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Diskriminering og mobbing er aldri greit, uansett om du er nordmenn, religiøs eller same. 

Jeg har bare vansker med å forstå at folk ikke begriper hvorfor dette er et så sårt tema. Samer har blitt utsatt for mye vondt gjennom 117 år, og det er ikke lenge siden denne assimileringen tok slutt. Samer lever jo fremdeles med konsekvensene av denne rasebiologien. 

Anonymkode: 25f21...0df

Jeg mener at det er stor forskjell på båssetting og mobbing/diskriminering. Båssette gjør vi alle, og det får vi leve med. Så får man bare klare å motbevise båsen. Jeg vet selv at jeg settes i båser jeg ikke hører hjemme i. Og båser jeg ikke viliker assosieres med, men jeg har lært å gi f. 

Anonymkode: ea4e2...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Sverige og her er det trendy med samisk kultur. Det er jo kanskje ikke det man vil, heller, at det skal være trendy. 

Men samene har en helt annen posisjon her enn i Norge.

Feks da jeg bodde i Norge hadde fått mange samevitsee på sms før klokken 9 på samenes dag. Det er rasisme.

Anonymkode: 5722c...672

Det er mange samer i Norge som mistet sin samiske identitet under fornorskningen, men det er mange som har tatt tilbake det samiske. Det samiske likestilles jo med det norske, så vil nok kanskje ikke bruke ordet "trendy"

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er stor forskjell på båssetting og mobbing/diskriminering. Båssette gjør vi alle, og det får vi leve med. Så får man bare klare å motbevise båsen. Jeg vet selv at jeg settes i båser jeg ikke hører hjemme i. Og båser jeg ikke viliker assosieres med, men jeg har lært å gi f. 

Anonymkode: ea4e2...85d

Å sette noen i bås er å danne stereotypoer og det er selvføgelig ikke det samme som mobbing og diskriminering, men mobbing oppstår jo gjerne av at noen settes i bås.

Alle er jo ikke like reflekterte og smarte heller, så da blir det vel sånn. 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...