Gå til innhold

"Fat shaming"


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Endelig en med litt IQ her inne. Dette er damer som har spist seg overvektige og krever at samfunnet skal dulle og dille med dem istedenfor å gjøre noe med problemene sine. Folk skal "akseptere" og hylle dem fordi de ikke evner å kontrollere matinntaket sitt og i tillegg er de så frekke at de sammenligner det p være feit og det å være rullestolbruker..for en skam.

Men hvorfor skal jeg ta aktiv stilling til andre menneskers vekt? Det er da en privatsak. Jeg hverken hyller eller aksepterer, jeg forholder meg nøytral. 

Likedan som jeg prøver å forholde meg til mennesket, ikke handicappet. Det er et barn i mine barns barnehage som sitter i rullestol. Ryggmargsbrokk, født lam fra midjen og ned. Ikke én gang har jeg referert til henne som "hun i rullestol". Jeg bruker navnet hennes, hun er først og fremst en person, ikke først og fremst en rullestolbruker. Ord er mektige og påvirker hvordan vi tenker om andre. Her må voksne være rollemodeller og ikke snakke dårlig om andre.

Jeg har også en kollega med mørk hud. Overfor andre som ikke kjenner navnet, refererer jeg til nøytrale holdepunkter på samme måte som jeg gjør til andre. "Han ved kaffemaskinen i blå genser" heller enn "han mørke/han negern". Det har noe med respekt for andre menneskers verdighet å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, ViljaH skrev:

Men hvorfor skal jeg ta aktiv stilling til andre menneskers vekt? Det er da en privatsak. Jeg hverken hyller eller aksepterer, jeg forholder meg nøytral. 

Likedan som jeg prøver å forholde meg til mennesket, ikke handicappet. Det er et barn i mine barns barnehage som sitter i rullestol. Ryggmargsbrokk, født lam fra midjen og ned. Ikke én gang har jeg referert til henne som "hun i rullestol". Jeg bruker navnet hennes, hun er først og fremst en person, ikke først og fremst en rullestolbruker. Ord er mektige og påvirker hvordan vi tenker om andre. Her må voksne være rollemodeller og ikke snakke dårlig om andre.

Jeg har også en kollega med mørk hud. Overfor andre som ikke kjenner navnet, refererer jeg til nøytrale holdepunkter på samme måte som jeg gjør til andre. "Han ved kaffemaskinen i blå genser" heller enn "han mørke/han negern". Det har noe med respekt for andre menneskers verdighet å gjøre. 

De fleste normale mennesker nevner navn eller sier "han i den blå genseren" enn "han feite" du lager et problem ut av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Unnskyldninger. Du gjemte deg bak fettet. Liten selvdisiplin og eget valg. 

For et ondsinnet menneske du er!

Anonymkode: 1f4ed...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige = overmennesker. Alle andre bør utryddes!

Anonymkode: d13eb...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

De fleste normale mennesker nevner navn eller sier "han i den blå genseren" enn "han feite" du lager et problem ut av ingenting.

Hvorfor insisterer du på at det skal være greit å kalle folk feite da? Du og andre i tråden argumenterer heftig for at det må være greit og feite folk må slutte å være så lettkrenket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvorfor insisterer du på at det skal være greit å kalle folk feite da? Du og andre i tråden argumenterer heftig for at det må være greit og feite folk må slutte å være så lettkrenket.

Jeg har aldri insistert på at folk skal bruke det ordet. Aldri. Kan du vennligst sitere meg på det innlegget jeg insisterer på at man skal kalle folk feite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Feit" er et helt vanlig ord og brukes også av voksne

Anonymkode: f2610...e61

Nei det er det ikke, det er et skjellsord!   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ViljaH skrev:

Så fordi jeg ikke lar mine barn kalle andre barn "feite" så har ikke jeg peiling på oppdragelse generelt? Og der slutta jeg å ta deg seriøst, Feita. (Den siste der var for å glede deg med mitt rike språk).

Ordet feit brukt om overvektige mennesker er like negativt ladet som om du skulle sagt stankelbein eller lyktestolpe om en tynn/slank person.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lavt stoffskifte og i tillegg går jeg på en medisin (flytende prednisone) for tarmsykdommen min som mange legger på seg av, likevel er jeg slank, fordi jeg er bevisst på kroppen min og skjønner at selv om jeg er sulten så betyr det ikke at jeg må spise hele tiden. I tillegg spiser jeg aldri til jeg blir mett, det holder å ikke være sulten. :) 

Anonymkode: f0b32...4bb

7 timer siden, Honey Dew skrev:

Akkurat. En må være oppmerksom på matinntaket sitt. Jeg har hypothyreose og har veldig lett for å legge på meg. Dette gjør at jeg må passe ekstremt godt på hva jeg putter i munnen. Jeg har lært meg å veie maten og telle kalorier. Derfor har jeg klart å holde meg normalvektig.

En kan ikke bare skylde på sykdommer og medisiner. Er man tykk, må en regulere matinntaket sitt samt mosjonere. 

Dette dere skriver er jo helt essensielt, men som jeg skrev tidligere så er mat- og spisevaner innlært i barndommen og sitter godt i. Man er privilegert hvis man vokser opp med hensiktsmessige spisevaner, som lett kan tilpasses utfordringene man får i voksenlivet. Dessverre er det mange som ikke vokser opp med gode spisevaner, og det å da gjøre noe med dette som voksen er mye vanskeligere til tross for at de vet hva som må til. Det er så åpenbart som man får det at for å gå ned i vekt må man regulere mat/kaloriinntaket sitt, men det betyr ikke at det er innlysende for folk hvordan de skal få det til, eller det å gjennomføre det. 

Jeg synes det er litt snodig i grunn at dere ikke klarer å forstå at innlærte vaner hos barn som blir voksne ikke bare er å endre på over natta til tross for at man har kunnskapen til å gjøre det. 

Dette med at spisevanene har endret seg i løpet av de siste 50 åra kan også ha med at foreldrene til den fete generasjonen i dag ikke var vant til å ha mat i overflod, så det å begrense seg var ikke noe DE gjorde, det var noe omstendighetene og tilgangen gjorde for dem. Da vokste barna opp med at man spiser når man har nok mat, eller man spiser opp, eller til og med "spis opp maten som er på tallerken!", for mat skulle ikke gå til spille. Men verden har forandret seg og de barna vokste opp til å leve i en verden av overflod, og nå er jobben med å på et kulturelt nivå endre tankene om mat tilpasset en verden der (for vesten) mat er i overflod. Spesielt mat med mye tilsatt sukker og høyt kaloriinnhold. Jeg tenker at hvis man absolutt skal uttale seg om temaet burde man ha en interesse av å sette seg inn i den kulturelle og sosiopsykologiske dynamikken i hvorfor dette er et så stort problem i dag. 

Det er ikke fordi folk flest plutselig har fått så lite viljestyrke for å si det sånn. Fedmeepidimien er ikke et problem på individnivå, det er et problem på systemnivå, og det sier noe om hva som gjør det, og det handler ikke om enkeltegenskaper hos enkeltpersoner og at de er svake, late osv. 

Anonymkode: cba36...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cicero skrev:

Vaner kan brytes. Det er ikke alltid like lett, men første steget er uansett å fjerne seg fra offerrollen. Ok, foreldrene dine mente at McDonalds var passende næring for unger - det suger for deg. Det hørtes kanskje sarkastisk ut, men det var ikke det. Det suger faktisk jævlig. Du kommer fremdeles ingen vei med å klamre deg til det langt inn i voksenlivet. I en ideell verden hadde vi alle vokst opp i kjernesunne familier med tid til ungene og et lykkelig samhold, men slik er det ikke - verden er urettferdig, og når vi er voksne er det opp til oss selv å bryte med dårlige vaner selv om det ikke er vår feil at det ble sånn. 

Bare i dette avsnittet behandler du jo meg som jeg er mindre kompetent enn deg selv. ÅPENBART kan vaner brytes, og spisevaner som er integrert allerede fra 2-årsalderen kan definitivt gjøres noe med, selv om det kan være vanskelig, men hvorfor du uttaler deg som om dette er nytt for meg skjønner jeg ikke. Du antyder også at overvektige befinner seg i en offerrolle, men her mener jeg jo akkurat det samme som deg (det er opp til den enkelte som voksen å ta tak i sitt eget liv, uavhengig av hvem som har påført deg skader, ingen andre kommer til å slanke deg, endre deg, fikse deg), og har aldri uttrykt noe annet. Det kan virke som det nettopp er disse fordommene mot overvektige som kommer til uttrykk? Eller er det mest en misforståelse at du tenker at det du skriver er nytt for meg?

Jeg tror masse hyggelige, greie folk har underbevisste fordommer som de ikke skjønner at stadig kommer til uttrykk, og hvis man ikke har vært overvektig er det nok vanskelig å forstå i hvor stor grad dette påvirker et menneske. Det er stadig uttrykk for så åpenbare ting på en slik måte som om overvektige ikke skjønner det, og dette er vel en del av holdningene til overvektige som er problematisk. Vi får heller bare være uenig i at hets og trakassering av overvektige ikke skjer særlig ofte. 

Fat acceptance i den grad at man sier at tykke folk også kan være pene, eller attraktive for noen, eller at man skal være glad i seg selv og kroppen sin uansett hvor usunn den måtte være synes jeg er flott. Men jeg er helt enig med deg om at når folk lurer seg inn i løgner om at en svært overvektig kropp er sunn så er noe veldig feil. 

Anonymkode: cba36...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et ondsinnet menneske du er!

Anonymkode: 1f4ed...d1c

Det jeg skriver er jo sarkasme/ironi, da brukeren selv hevder overvekt er et "valg", ergo hun selv valgte det. Jeg mener såklart ikke at det er sånn, leser du de andre innleggene kommer det tydelig frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mystix skrev:

Ordet feit brukt om overvektige mennesker er like negativt ladet som om du skulle sagt stankelbein eller lyktestolpe om en tynn/slank person.  

Nei. Å kalle tynne for stankelbein eller lyktestolpe er å bruke en sammenligning, og dermed mer sammenlignbart med å kalle en overvektig person flodhest eller fleskberg. Hvorvidt det er negativt ladet vil variere mellom personer og sammenhenger, men det er klart at det å være feit i de fleste sammenhenger vil være forbundet med noe negativt, uavhengig om du sier feit, stor, rund, tung osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt utrolig hvor mange som er synske i en slik sammenheng.

Utrolig mange mener de kan se en annen persons BMI, fettprosent og muskelmasse med det blotte øyet.
På denne måten blir veldig mange normalvektige (BMI under 25) urettmessig stemplet som overvektige og feite, mange overvektige (Bmi mellom 25 og 30) blir urettmessig stemplet som feite (BMI høyere enn 30).

Jeg kjenner mange normalvektige som er tynnfeite, og jeg kjenner mange normalvektige som ser store ut, men som har en sunn fettprosent (de har høyere muskelmasse).

Som @Gud sier, kan jeg ikke se en eneste situasjon, utover på legekontroll, der det er nødvendig å beskrive noen med vekt eller utseende.

Overvekt kan/bør diskuteres på samfunnsnivå, men ikke på individnivå, og da er slike beskrivelser unødvendige.

Anonymkode: 3d30d...e9c

og muligens i spesielle situasjoner, som ved kriminelle handlinger. Det sier seg selv at det må være greit å

kunne si at "personen som ranet butikken var overvektig", om det var et karaktertrekk som skilte personen ut.Det og høyde,rase 

og sånne ting. Enig i det med normalvektige som er tynnfeite. Jeg blir litt sjokkert av og til over folk som kaller folk feite når de er helt normalvektige. Vi lever i 2017, og normalstørrelse på norske damer er vel størrelse 42. Det finnes jo en butikk,tror det var i Oslo som førte kun størrelse 0 og folk reagerte på dette. Butikken prøvde å vri seg ut av det ved å si at de 

bare solgte "onepiece". I så fall hadde det vel vært litt lurere å selge "onepiece" klær som faktisk passet folk?

Men det er postitivt at folk faktisk ikke synes det er greit med fatshaming.

Ser man på Instagram,så har man jo en trend med #bodypositivy"-bare se på "bodiposipanda" der, som fremmer det å kunne være fornøyd med kroppen selv om man har både bilringer og en mage

som slettes ikke er flat. 

Anonymkode: e72ae...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cicero
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare i dette avsnittet behandler du jo meg som jeg er mindre kompetent enn deg selv. ÅPENBART kan vaner brytes, og spisevaner som er integrert allerede fra 2-årsalderen kan definitivt gjøres noe med, selv om det kan være vanskelig, men hvorfor du uttaler deg som om dette er nytt for meg skjønner jeg ikke. Du antyder også at overvektige befinner seg i en offerrolle, men her mener jeg jo akkurat det samme som deg (det er opp til den enkelte som voksen å ta tak i sitt eget liv, uavhengig av hvem som har påført deg skader, ingen andre kommer til å slanke deg, endre deg, fikse deg), og har aldri uttrykt noe annet. Det kan virke som det nettopp er disse fordommene mot overvektige som kommer til uttrykk? Eller er det mest en misforståelse at du tenker at det du skriver er nytt for meg?

Jeg tror masse hyggelige, greie folk har underbevisste fordommer som de ikke skjønner at stadig kommer til uttrykk, og hvis man ikke har vært overvektig er det nok vanskelig å forstå i hvor stor grad dette påvirker et menneske. Det er stadig uttrykk for så åpenbare ting på en slik måte som om overvektige ikke skjønner det, og dette er vel en del av holdningene til overvektige som er problematisk. Vi får heller bare være uenig i at hets og trakassering av overvektige ikke skjer særlig ofte. 

Fat acceptance i den grad at man sier at tykke folk også kan være pene, eller attraktive for noen, eller at man skal være glad i seg selv og kroppen sin uansett hvor usunn den måtte være synes jeg er flott. Men jeg er helt enig med deg om at når folk lurer seg inn i løgner om at en svært overvektig kropp er sunn så er noe veldig feil. 

Anonymkode: cba36...2fe

Og her har vi et godt eksempel på "ER DET FORDI JEG ER TJUKK"-offertankegangen som jeg snakket om i tidligere innlegg. Faktum er at jeg ikke tenkte på deg som tjukk før nå. Du var bare en anonym på Kvinneguiden som siterte innlegget mitt, og jeg svarte deg ut fra det. Jeg ville ha skrevet det samme om du så var en rippa kostholdsekspert og proff MMA-utøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, herzeleid skrev:

Nei. Å kalle tynne for stankelbein eller lyktestolpe er å bruke en sammenligning, og dermed mer sammenlignbart med å kalle en overvektig person flodhest eller fleskberg. Hvorvidt det er negativt ladet vil variere mellom personer og sammenhenger, men det er klart at det å være feit i de fleste sammenhenger vil være forbundet med noe negativt, uavhengig om du sier feit, stor, rund, tung osv. 

Jeg er enig, å kalle tynne for stankelbein eller lyktestolpe er ikke det samme som å kalle noen for overvektige og feite.

Motsatsen til overvektig er mager, og motsatsen til feit er skinnmager/radmager. 

Feit og mager er nøytrale ord når de blir brukt om kjøttstykker, men vanligvis ikke fullt så nøytralt når de blir brukt om mennesker.

Anonymkode: 3d30d...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, å kalle tynne for stankelbein eller lyktestolpe er ikke det samme som å kalle noen for overvektige og feite.

Motsatsen til overvektig er mager, og motsatsen til feit er skinnmager/radmager. 

Feit og mager er nøytrale ord når de blir brukt om kjøttstykker, men vanligvis ikke fullt så nøytralt når de blir brukt om mennesker.

Anonymkode: 3d30d...e9c

Skrev feil:

Motsatsen til tjukk er mager, og motsatsen til feit er skinnmager/radmager.

Anonymkode: 3d30d...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cicero skrev:

Og her har vi et godt eksempel på "ER DET FORDI JEG ER TJUKK"-offertankegangen som jeg snakket om i tidligere innlegg. Faktum er at jeg ikke tenkte på deg som tjukk før nå. Du var bare en anonym på Kvinneguiden som siterte innlegget mitt, og jeg svarte deg ut fra det. Jeg ville ha skrevet det samme om du så var en rippa kostholdsekspert og proff MMA-utøver. 

Så flott da! Godt å høre det ikke var det det handlet om. :) 

Grunnen til at jeg fikk inntrykk av det var måten du skrev på i innlegget. Du uttrykte deg som at det var meg du snakket om "Foreldrene dine ..." og "Du kommer fremdeles ingen vei med ...". Da tenkte jeg at her har du allerede antatt at denne problemstillingen gjelder meg selv. Jeg synes ikke det er så rart at når du skrev det på den måten at det kunne misforstås til at du snakket om meg, og virket som du gikk ut fra at siden jeg snakket om dårlige spisevaner så måtte jeg nettopp ha det selv. Men det var heldigvis en misforståelse i dette tilfellet. 

Men vi er som jeg skrev helt enig om at offermentalitet ikke får en til å gjøre positive endringer for sitt eget liv. At jeg har en "er det fordi jeg er tjukk" offermentalitet kan jeg ikke være enig i bare pga denne misforståelsen, og jeg får vel bare være uenig med deg i oppfattelsen av at mennesker som er overvektige ikke blir behandlet med en del fordommer som f.eks går på intelligens, viljestyrke og generell robusthet. På samme måte kan f.eks sjenerte mennesker bli behandlet, eller f.eks psykisk syke i behandlingsvesenet. Jeg tror ikke det er utelukket for overvektige, men jeg synes det er naivt å tro at overvektige aldri blir forskjellsbehandlet i negativ retning fordi de er overvektige.  

Vaner kan endres men eksperter på området sier at det er en krevende prosess, og det synes jeg man ikke skal kimse av. Mennesker som ser sin overvekt og har fysisk og psykisk helse til å gjøre noe med det men som bare driter i helsa si synes jeg er noe helt annet enn de som er i en vane-endringsprosess. Og sannheten er at man kan ikke vite hvilke holdninger mennesker har til sin egen overvekt bare ved å se dem. Mennesker som gjør så godt de kan og virkelig prøver å endre på destruktive spisevaner synes jeg i alle fall fortjener creds, selv om de bruker årevis på å få til denne endringen av vaner. 

Anonymkode: cba36...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet å kalle mørkhudede "neger" fordi mørkhudede   ba om det. Om overvektige ikke vil kalles "feite" er ikke det også greit ? Om det var ett nøytralt ord engang kan det vel ikke regnes som nøytralt nå ? Og om jeg sier til noen: ikke kall meg (putt inn ett eller annet, hva som helst) så forventer jeg det blir respektert faktisk. (Men gir ingen makten til å såre meg likevel.)

Hva skal vi si da ?  Vi trenger ikke kommentere andre spesifikke individ sine kropper. I vår tid er det en uting. Det er blitt noe som defineres folks verdi som menneske vil jeg påstå, hvordan kroppen ser ut, her i I-land.  Det syns jeg bevisst må motarbeides. Du er like mye verdt uansett utseende. 

Om en spesielt snakker om kroppstørrelser er vel : "person med overvekt eller en person med fedme" greit nok ?

Anonymkode: b53ab...64a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Det er greit å kalle folk tynn. Motsetning til tynn er jo tykk, så det er helt greit å si.

Mange "snille" ord for en som er tykk: lubben, godt i stand, epleformet, kraftig, stor beinbygning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...