Gå til innhold

Arabisk som morsmål, vil lære norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vet ikke om dette er rett underforum, men jeg prøver. Min datter går i klasse med en jente som kom fra et arabisk land for 1 år siden. Jenta har lært norsk veldig fort (som barn ofte gjør), men mora har ikke lært noe særlig norsk enda. Jeg har blitt kjent med mora, og hun ønsker veldig sterkt å lære norsk. Hun går på norskkurs, men det virket ikke som det er så bra.. Hvordan kan jeg hjelpe henne til å bli tryggere på å bruke norsk (hun snakker arabisk med barna)? 

Har noen her gode råd om hvordan hun kan lære norsk? Bøker? Metoder osv? 

Anonymkode: bf800...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, jeg er selv polsk og har lært norsk i 3 år nå. Den største vanskeligheten for meg er at jeg ikke bor i Norge, så jeg har ikke så mye kontakt med daglig språk. Hvis denne damen bor fast i Norge, så tror jeg at å lære språket er ikke noe problem. Hvis hun bor i en stor by, så vet jeg at det er språkarragmenter hvor man kan snakke på norsk med andre. Det er en god måte å øve litt. Ellers er det lurt å se på NRK (norske serier og TV programmer) og lese norske aviser og bøker. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær sammen med henne, snakk med henne. Beste måten å lære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arabisk tilhører en helt annen språkgruppe så det er nok ikke kjempe lett. Det viktigste med språk er egentlig å tørre å bruke det. Da jeg holdt på med spansk hadde jeg ikke kjempe ordforåd, men jeg bestemte meg for å prøve å snakke spansk likevel.
Det ble nok mye feil i førsten, men jeg lærte utrolig mye og jeg greide som regel å finne ut av det jeg spurte om.

Anonymkode: 7e322...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere? Det finnes flere ulike steder der man kan øve på norsk. Blant annet har Røde Kors tilbud, det samme har flere biblioteker. For det handler jo i første rekke om mengdetrening, og å snakke med ulike mennesker som har tålmodighet til å la den som skal lære prøve seg frem. 

Anonymkode: cc765...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

På 18.5.2017 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Vet ikke om dette er rett underforum, men jeg prøver. Min datter går i klasse med en jente som kom fra et arabisk land for 1 år siden. Jenta har lært norsk veldig fort (som barn ofte gjør), men mora har ikke lært noe særlig norsk enda. Jeg har blitt kjent med mora, og hun ønsker veldig sterkt å lære norsk. Hun går på norskkurs, men det virket ikke som det er så bra.. Hvordan kan jeg hjelpe henne til å bli tryggere på å bruke norsk (hun snakker arabisk med barna)? 

Har noen her gode råd om hvordan hun kan lære norsk? Bøker? Metoder osv? 

Anonymkode: bf800...cd0

Jeg går på norskkursk med flere fra syria og afrika og jeg må si at flere bryr seg ikke mye om norsk, de gjør ikke lekse, de kommer for sent til klassen og de snakker mens lærer snakker, jeg tror at folk mangler disiplin til å lærer seg norsk... Det er ikke lett, men man må jobbe mye med språk... Det gjør ingenting hvis en person kommer med arabisk, det er også folk som gjør sin lekse og har disiplin for å lære norsk og de klarer det nå etter bare noen måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...