Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tamsi
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Man bør ikke tvinge noen. Nå lager du en problemstilling som ikke fins. Mange sier ja.

Man bør ikke tvinge noen nei, men å basere hele opplegget på at alle andre skal si ja er bare risikabelt. Selv om det ikke er en problemstilling akkurat nå kan det jo i teorien skje. Lite sannsynlig kanskje, men hva hvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Tamsi skrev:

Man bør ikke tvinge noen nei, men å basere hele opplegget på at alle andre skal si ja er bare risikabelt. Selv om det ikke er en problemstilling akkurat nå kan det jo i teorien skje. Lite sannsynlig kanskje, men hva hvis?

Men alle andre gjør jo der. Herregud mener du seriøst at folk skal ha skyldfølelse for å si nei? Du kan ikke på ene siden si at det er galt å tvinge og på andre siden si at det er galt av enkelte å takke nei. Du vet ikke hva grunner folk har. Noen kan tidligere ha blitt utsatt for overgrep f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men alle andre gjør jo der. Herregud mener du seriøst at folk skal ha skyldfølelse for å si nei? Du kan ikke på ene siden si at det er galt å tvinge og på andre siden si at det er galt av enkelte å takke nei. Du vet ikke hva grunner folk har. Noen kan tidligere ha blitt utsatt for overgrep f.eks.

Kan ikke si jeg sitter med det inntrykket etter å ha lest gjennom tråden. Folk må gjerne si nei, men det virker som at veldig mange bare begrunner med at "de andre kan jo si ja." Og det kan bli dumt.

Men kjør på. Jeg har ikke tenkt å bli gravid, så for min del må dere bare skyte dere selv og hverandre i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tamsi skrev:

Barnslig. :):) var dette liksom sammenlignbart eller hva?

Angående siste avsnitt, hva forventer du helt ærlig om du velger å bli gravid? Babyen må jo UT. Men du kan jo nekte alle tilgang og se hvordan det går. 

Skal ha ks jeg kjære deg ;) eneste vaginale jeg må igjennom er kateter.

Jeg regner selvfølgelig med at du sier ja til å ha med studenter på gynokologiske undersøkeler i fremtiden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av tvang er vel brudd på det meste av etiske retningslinjer. Det kommer ikke til å skje. Med tanke på at det finnes nok av kvinner som ikke bare tillater studenter under fødselen (flere av dem har svart her i tråden), men som også gjerne får filmet fødselen og vist den på TV ligger det ikke akkurat an til at studenter vil få problemer med utført praksis. Man får ikke flere til å si ja til studenter ved å gi dem dårlig samvittighet, tvert i mot. Informasjon og respekt kommer man mye lenger med. 

Man kan jo gjerne diskutere hva som rent hypotetisk ville skje hvis det mot formodning en gang i framtiden skulle bli et problem for studenter å få utført praksis. Jeg lurer på hvor mange som ville la seg undersøke eller behandle på universitetssykehus framfor andre sykehus om det ble slik at alle universitetssykehus fikk rett til fritt å bruke studenter under hvilke som helst slags undersøkelser og behandlinger og hvilke konsekvenser det ville få, både medisinsk for pasientene og økonomisk for samfunnet, om det ble pasientflukt fra universitetssykehus til mindre sykehus. Og ville det egentlig føre til at studenter lettere fikk erfaringen de trenger hvis de som ikke ønsker studenter bare lar være å bruke sykehus med studenter i praksis?

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
Akkurat nå, Ruccula skrev:

Skal ha ks jeg kjære deg ;) eneste vaginale jeg må igjennom er kateter.

Jeg regner selvfølgelig med at du sier ja til å ha med studenter på gynokologiske undersøkeler i fremtiden :)

Selvsagt. Jeg er vel sær, men jeg synes tanken på inkompetente leger er mye mer skremmende.

Jeg regner selvfølgelig med at dette keisersnittet er/blir absolutt nødvendig, med tanke på de sinnsyke risikofaktorene barnet burde slippe å utsettes for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Tamsi skrev:

Selvsagt. Jeg er vel sær, men jeg synes tanken på inkompetente leger er mye mer skremmende.

Jeg regner selvfølgelig med at dette keisersnittet er/blir absolutt nødvendig, med tanke på de sinnsyke risikofaktorene barnet burde slippe å utsettes for. :)

Så flott! Kos deg!  :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Man kan jo gjerne diskutere hva som rent hypotetisk ville skje hvis det mot formodning en gang i framtiden skulle bli et problem for studenter å få utført praksis. Jeg lurer på hvor mange som ville la seg undersøke eller behandle på universitetssykehus framfor andre sykehus om det ble slik at alle universitetssykehus fikk rett til fritt å bruke studenter under hvilke som helst slags undersøkelser og behandlinger og hvilke konsekvenser det ville få, både medisinsk for pasientene og økonomisk for samfunnet, om det ble pasientflukt fra universitetssykehus til mindre sykehus. 

Det er allerede en realitet, når jordmorstudenter må jobbe på egeninnsats og forlenge praksisen sin utover det som et lagt opp for å nå krav. Ikke alle som har praksis på universitetssykehus heller. Små fødeavdelinger med 400fødsler i året for eksempel. Sårbart hvis mange sier nei.

Ikke lett for legestudenten heller, mye egeninnsats der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er allerede en realitet, når jordmorstudenter må jobbe på egeninnsats og forlenge praksisen sin utover det som et lagt opp for å nå krav. Ikke alle som har praksis på universitetssykehus heller. Små fødeavdelinger med 400fødsler i året for eksempel. Sårbart hvis mange sier nei.

Ikke lett for legestudenten heller, mye egeninnsats der også. 

Sånn må det nesten bare være :)

Det finnes ikke noe alternativ 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sårbart, men dere håndterer dette feil. Man skaper ikke forståelse for at studenter trenger erfaring eller tillit til at dette foregår på en god måte ved å gi andre dårlig samvittighet. Det samtykkeskjemaet noen henviste til tidligere i tråden, her kunne man lagt til mer informasjon om hva det vil si å ha en student til stede under fødsel. Man kunne gjøre det klart at den fødende er ivaretatt på alle måter selv om studenten kanskje gjør mye av jobben og også nevne at det kan være positivt å ha en student tilstede fordi de i motsetning til jordmor har bare deg som pasient og kan være der hele tiden. I stedet for å skape dårlig samvittighet eller følelse av tvang burde man heller snu det på hodet, selge inn det å ha student som noe positivt som ikke bare gagner studenten og sykehuset, men også den fødende. 

Endret av Arkana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tamsi skrev:

Kan ikke si jeg sitter med det inntrykket etter å ha lest gjennom tråden. Folk må gjerne si nei, men det virker som at veldig mange bare begrunner med at "de andre kan jo si ja." Og det kan bli dumt.

Men kjør på. Jeg har ikke tenkt å bli gravid, så for min del må dere bare skyte dere selv og hverandre i foten.

Jada alle kvinner i norge svarer i denne tråden linsom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger forresten il at mange svarer de hadde takket ja om de ble spurt skikkelig og møtt med respekt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Ruccula skrev:

Sånn må det nesten bare være :)

Det finnes ikke noe alternativ 

Alternativet er at dine fremtidige barn får fødselshjelp som har regrediert flere århundrer tilbake i tid. Det er jordmormangel allerede. Tang som fødselshjelp (legejobb) ved fare for liv og helse er en kunst som faktisk nesten er helt dødd ut. Men sånn må det nesten bare være :) Det finnes som sagt ikke noe alternativ.

 

 

En mulighet er et klart skille på universitetssykehus og lokalsykehus der kun pasienter som ønsker å være del av opplæring og kompetanseheving får behandling på universitetssykehus. Det er jo fritt sykehusvalg. Så blir det heller aldri noe press og pes om studenter for de er ikke der på lokalsykehusene. Det blir dårligere kompetanse blandt noe helsepersonell, men de må jo være tilgjengelig for å lære bort og overføre kunnskapen sin også. 

Endret av Miss.Whitefox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Alternativet er at dine fremtidige barn får fødselshjelp som har regrediert flere århundrer tilbake i tid. Det er jordmormangel allerede. Tang som fødselshjelp (legejobb) ved fare for liv og helse er en kunst som faktisk nesten er helt dødd ut. Men sånn må det nesten bare være :) Det finnes som sagt ikke noe alternativ.

 

 

En mulighet er et klart skille på universitetssykehus og lokalsykehus der kun pasienter som ønsker å være del av opplæring og kompetanseheving får behandling på universitetssykehus. Det er jo fritt sykehusvalg. Så blir det heller aldri noe press og pes om studenter for de er ikke der på lokalsykehusene. Det blir dårligere kompetanse blandt noe helsepersonell, men de må jo være tilgjengelig for å lære bort og overføre kunnskapen sin også. 

Alternativet til frivillighet er tvang... Altså overgrep. 

Det er et brudd på menneskerettighetene. Dvs det finnes ikke noe alternativ til frivillighet og det vil alltid være de som sier nei. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

En mulighet er et klart skille på universitetssykehus og lokalsykehus der kun pasienter som ønsker å være del av opplæring og kompetanseheving får behandling på universitetssykehus. Det er jo fritt sykehusvalg.

Noen må få behandling på universitetssykehus og kan ikke velge et lokalsykehus..

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

En mulighet er et klart skille på universitetssykehus og lokalsykehus der kun pasienter som ønsker å være del av opplæring og kompetanseheving får behandling på universitetssykehus. Det er jo fritt sykehusvalg. Så blir det heller aldri noe press og pes om studenter for de er ikke der. Det blir dårligere kompetanse blandt noe helsepersonell, men de må jo være tilgjengelig for å lære bort og overføre kunnskapen sin også. 

I mange områder, f.eks. her i Oslo-området, ville det ikke være en reell mulighet å velge vekk sykehus som har studenter i praksis. Selv mindre lokalsykehus som Diakonhjemmet (som forøvrig ikke har noen fødeavdeling) er tilknyttet utdanningsinstitusjoner.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ruccula skrev:

Alternativet til frivillighet er tvang... Altså overgrep. 

Det er et brudd på menneskerettighetene. Dvs det finnes ikke noe alternativ til frivillighet og det vil alltid være de som sier nei. 

Det er jo ikke tvang når det er fritt sykehusvalg? Hvis studenter ikke var et tema for deg og du kunne velge mellom et sykehus som hadde opplæringsansvar for helsepersonell og et som var totalt fritt for studenter uten mas eller situasjoner der du ble overrumplet- hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Ddt tfor jeg ingenting på. Er såå mange kvinnelige spl studenter som drømmer om å bli jordmor. Så tror ikke det er et problem. Aktiv deltakelse fordi de skal lære og allerede har litt kunnskap er bedre enn at de skal bli plassert i en stol foran underlivet mitt for å se hvordan fødsel ser ut fordi det er spennende. Ingen ønsker å bli brukt som underholdning

Som boblevann sier, så har sykepleier ansvar for å ha en viss grunnkompetanse på fødsler, selv om hun aldri skal jobbe ved fødeavdeling. Det samme har en lege, selv om han skal bli røntgenlege eller patolog.

En fødsel er ikke underholdning, men den sjansen de har til å tilegne seg kompetanse som de kan bli avkrevd som eneste helsepersonell når en fødsel starter langt unna sykehus. 

Sykepleiere og sykepleierstudenter er også veldig vant til nærkontakt med folks underliv, for ting som kateteriseringer, stell mm. 

Min fødsel ble litt komplisert, og det kom 2 leger og 3-4 ekstra jordmødre. Ingen underholdt seg på min bekostning eller så ned på meg fordi det gikk an å se underlivet mitt. Alle var der fordi barnet mitt ikke tålte slutten av fødselen godt og fordi det var risiko for at barnet skulle ta skade av oksygenmangel. Det er det som står i hodet på dem, ikke at jeg ikke er rosabloggerfresh, mangler bukser og har store smerter.

Det ydmyket meg ikke at de var der, tvert imot var jeg takknemlig for at alle ressursene var på plass da barnet mitt var i risiko.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er jo ikke tvang når det er fritt sykehusvalg? Hvis studenter ikke var et tema for deg og du kunne velge mellom et sykehus som hadde opplæringsansvar for helsepersonell og et som var totalt fritt for studenter uten mas eller situasjoner der du ble overrumplet- hva er problemet?

Er da ikke bare universitetssykehus som har studenter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...