AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette... 1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv. 3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke. 4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav? På forhånd takk Anonymkode: 5edc2...426
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 Populært innlegg #2 Skrevet 12. mai 2017 Forbered deg på cirka 60-100.000 kr. Anonymkode: 93259...b04 75
ValarMorghulis Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Det er ikke vanlig at man må ta med medbragt alkohol i bryllup. Så vidt jeg vet er det heller ikke vanlig her i Norge at familien bidrar med penger, og NAV har ingen støtteordning til bryllup. Dette blir nok en stor kostnad for dere med så mange gjester, vil si 60-100 000 kr var et bra estimat av kommentaren over. 25
Sheltay Retrac Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Kirken er gratis så lenge dere bruker den dere sokner til, ihvertfall var det sånn da jeg giftet meg. Vi betalte 4000 kroner for en annen kirke enn den vi hører til, fordi vi ville gifte oss på mitt hjemsted (vi bor ikke der). Ellers ville jeg nok satset på spleiselag der gjestene tar med en rett hver, å lage mat til 80 personer er både sinnsykt tidkrevende, slitsomt og veldig dyrt. Dere kommer til å være så slitne i bryllupet at dere ikke orker å nyte dagen dersom dere skal stå for maten selv. La heller gjestene bidra, så kan dere slappe av og kose dere. Koldtbord eller tapas er flott i bryllup og gjestene kan ta med en rett istedenfor eller i tillegg til gave. En del grendehus og foreningshus er rimelige å leie, og dere kan ha med mat og drikke selv. 16
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 1. Tror det er gratis om man gjør det i kirken man tilhører. Sjekk i kirken 2. Vet ikke med lokalet. Umulig å si hva maten og lokaletvil koste. Kommer an på hva dere serverer og hvilket lokale dere velger. 3. Nei det er ikke vanlig 4. Håper da virkelig ikke det. Anonymkode: a8222...3e6 7
dansestjerna Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 (endret) Jeg synes det kom gode forslag om spleiselag og samfunnshus. Det trenger ikke bli så dyrt. Men NOE vil jo koste om man ønsker et normalt fint bryllup. Er man kreativ kommer man langt med lite, og jeg ønsker paret masse lykke til <3 Endret 13. mai 2017 av Edie Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod. 5
Populært innlegg Pysa Skrevet 12. mai 2017 Populært innlegg #7 Skrevet 12. mai 2017 Vent! Sammen et halvt år er ingenting. Vær nyforelsket, vær gjerne forlovet, men vent med giftermålet. Hilsen gammel og vis (?) dame :-) 129
Minlillesky Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette... 1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv. 3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke. 4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav? På forhånd takk Anonymkode: 5edc2...426 Her er det noen gode tips. Se link; http://www.bryllup.org/ Jeg synes dere burde legge vekk litt penger hver måned, begge to. Og bruke de pengene til bryllupet til neste sommer, neste år. Da får du mer å rutte med. Men skjønner du ønsker å gifte deg allerede til sommeren. Den linken jeg la til her, det er bare en veiviser for bryllupsplanlegging. Hvordan dere planlegger bryllupet deres kan være en helt annen måte enn den listen. Noe på den listen er jo veldig grei informasjon, med tanke på bestilling av kirke osv.. Hvor stort lokale dere trenger til 80 personer vet jeg ikke. Hør rundt med ulike bedehus, eventuelt andre steder og hva maks kapasitet av mennesker de har i sitt lokale. Selv om dere ber 80 personer i bryllupet, så er det ikke sikkert at alle kan komme. Det er alltid sånn. Av ulike grunner naturlig nok. Det er heller ikke vanlig at gjestene tar med seg egen alkohol. Om dere ønsker alkohol i bryllupet deres eller ei, er opp til dere som skal gifte dere. Tar folk med egen alkohol, er det fort gjort at veldig mange drikker mer enn de burde, og det kan oppstå kaos, noe man ikke ønsker på en bryllupsdag. Lag mesteparten av maten selv. Det behøver ikke være så voldsomt. Det er ikke en fasit på hva dere spiser i et bryllup, det er opp til dere. Kanskje noen i familien deres kan bake 3-4 ulike kaker? Ang brudekjole, så behøver du ikke lete i brudebutikker. Jeg så en kjole på cubus her om dagen, helt hvit, som kan brukes til brudekjole. Den var nydelig! Man behøver ikke ha hvit heller. Det er opp til enhver smak Se i bruktbutikker, vanlige klesbutikker osv etter kjole, tilbehør og sko. Pynt osv til lokale kan man enkelt lage selv. Eventuelt kjøpe billig på ebay (leveringstid kan være lang, anbefales ikke på kort varsel i hvert fall). Fine steiner kan fungere som bordkort. Servietter kan kjøpes på Nille, samme med pynt osv. Du kan få til utrolig mye for lite penger!! Det behøver ikke koste fra 20 000 - 100 000 000 liksom. Det blir som du gjør det til selv. Et bryllup kan bli utrolig flott selv med lite penger. Det er bare fantasien som setter grenser. Du har litt dårlig tid, så du burde sette i gang nå allerede Hvorfor haster det sånn å gifte seg? Det skader ikke å være forlovet ett år. Dere holder jo sammen selv om dere er forlovet en stund først. Og ett års forlovelse er ikke lenge altså. Det går utrolig fort. Endret 12. mai 2017 av Minlillesky 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 Spleiselag synes jeg er en dårlig ide når det er snakk om 80 gjester, samme gjelder medbrakt alkohol! Stakkars mennesker som skal ha med mat til det i så fall. hvorfor ikke samle nærmeste familie og venner? Er Vel strengt tatt ikke vanlig å ha 80 pers i bryllupet når du ikke har råd til å servere de middag engang? Anonymkode: e4852...4b8 39
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 Populært innlegg #10 Skrevet 12. mai 2017 (endret) 13 timer siden, dansestjerna skrev: Jeg synes det kom gode forslag om spleiselag og samfunnshus. Det trenger ikke bli så dyrt. Men NOE vil jo koste om man ønsker et normalt fint bryllup. Er man kreativ kommer man langt med lite, og jeg ønsker paret masse lykke til <3 Mulig, men jeg reagerte i alle fall på det å forlove seg etter kun seks måneder vil gifte seg denne sommeren, si at man misliker å være forlovet et år før bryllupet, ønske å invitere 80 stk når man ikke har økonomiske forutsetninger til det (og ikke ønsker å spare, siden bryllupet skal være denne sommeren), tro at det er realistisk å lage mat til 80 stk selv i eget bryllup, gjestene tar med eget alkohol..., kjæresten er lærling og har barn, TS går på ung ufør, tror støtte fra familie og nav er mulig Ingenting galt med enkelte av punktene, men kombinert minner det om noe TLC kunne funnet på Anonymkode: f665e...1b0 Endret 13. mai 2017 av Edie Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod. 92
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Hvorfor så hastverk? Bare et halvt år 😱 Kos dere og bli kjent med hverandre skikkelig, har dere bodd sammen? Har dere reist? bryllup er dyrt! Man trenger ikke å bevise at man elsker hverandre.... viktigst er st man har det fint sammen;-) vent om par år om dere vil fortsatt gifte dere... er mye penger .. bryllup er dyrt .... Anonymkode: f4016...4d7 13
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 Omg.... det lukter luksusfelle hvis dere må ta opp lån for bryllupet Anonymkode: f4016...4d7 20
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 Hva med å ha et lite bryllup og vente med festen til dere har råd? Anonymkode: 456aa...1c5 6
bekka79 Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 Lage stort sett all mat til 80 personer i eget bryllup, hadde jeg bare slått fra meg med en gang. Til sammenligning hadde jeg akkurat konfirmasjon, og sto for all mat til 40 personer med litt hjelp, og fikk ikke nytt dagen noe selv.. Var helt utslitt på forhånd og måtte stå på like mye i selve selskapet. Og sånn vil du ihvertfall ikke ha det i eget bryllup. Har dere lite med penger, burde dere rett og slett utsette og spare til dere har råd, eller kun gifte dere nå, spise en bedre middag med de nærmeste. Festen kan dere ha på et senere tidspunkt. Du kommer rett og slett ikke unna uten utlegg på mange tusener hvis dere skal ha så mange gjester. Jeg har prøvd meg både på budsjettbryllup med færre gjester og på budsjettkonfirmasjon og det blir dyrt uansett! Jeg personlig synes at kan man ikke både stå for både mat og drikke i den type selskap, så bør man enten redusere antall gjester eller spare til man har råd. 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 Hvis det er tanken på å være gift med hverandre som er det viktigste, så er det gratis. Så - dersom det er så viktig å bli gift så fort som mulig så kan dere gifte dere i sommer og så kan dere spare penger og ha fest neste år. Gratulerer med forlovelsen. Anonymkode: fcd0a...cf0 19
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 Svelget litt feil når jeg leste setningen om NAV. Støtte fra NAV for å gifte seg, når folk knapt får til mat å eget bord, så lurer noen på om de kan få støtte til å fore 80 mennesker i et bryllup. Nei, det kan jeg garantere at NAV ikke gir. Har man ikke råd til å gifte seg, så man jo vente. 80 gjester er veldig mye og kommer til å koste mye penger. Det er jo selvfølgelig mulig med spleiselag, men jeg hadde nok stusset hvis jeg ble bedt i et bryllup hvor jeg selv må stå for maten, og drikkevarene, og hadde stått over med mindre det var helt nær familie. Slik jeg ser det, må dere 1, vente med bryllupet og spare litt hver mnd til dere har råd til å gifte dere 2, kutte betraktelig på gjestelisten og bare invitere nær familie. Anonymkode: 45904...fc0 29
Stjerneku Skrevet 12. mai 2017 #17 Skrevet 12. mai 2017 Hvis dere firer på kravene til bryllupet kan dere fint få til å gifte dere i år. Tenker da dere må glemme stor fest for hele familien, og heller ta et lite intimt bryllup med nærmeste familie og enkel standard. Festen kan holdes hjemme i hagen, det er overkommelig å lage god mat til gjestene osv. Bruk en enkel og fin sommerkjole og blomsterkrans i håret. Er forutsetningen stort bryllup med 80 gjester må dere som andre her sier spare over lengre tid. Når dere ikke har all verden av inntekt å snakke om bør dere kanskje vurdere å starte livet som ektefolk etter slagordet "leve etter evne", og kun bruke penger man har. Altså ikke stelle i stand et bryllup dere ikke har råd til, og ikke ende opp på luksusfellen to år ut i ekteskapet (i verste fall) Tror det er ganske vanlig å være forlovet i alle fall et år. De fleste trenger tid til å spare og planlegge for bryllup. 7
bettsa Skrevet 12. mai 2017 #18 Skrevet 12. mai 2017 hvorfor ikke vente? Hvorfor har dere hastverk? Jeg og mannen min venter i 3 år fra vi forlovet oss til vi ble gift. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #19 Skrevet 12. mai 2017 Kirke er gratis, og et bryllup behøver ikke koste så mye. Vårt kostet under 5000. Støtte fra NAV er helt utelukket. Anonymkode: 66876...bae 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #20 Skrevet 12. mai 2017 Enig her! Syns det er frekt å bare tenke tanken at NAV kanskje dekker en FEST med 80 personer. Det er sykt når mennesker i Norge lever på eller under fattigdomsgrensa og såvidt har råd til ris og bønner. Hvis dere har mulighet til å gifte dere, så er dere voksne mennesker. Han har et barn. Da forstår dere vel også at penger ikke gror på trær, og at et bryllup til 80 personer kommer til å bli vanskelig å arrangere om man ikke forventer at gjestene skal ta kostnaden. Noe som selvfølgelig er ganske frekt. I noen land er det vanlig at foreldrene tar regningen, men å forvente noe slikt er også ganske bak mål. Hvis dere er så forelsket, så vet dere vel at det er nettopp kjærligheten som er viktigst. Hvis dere absolutt måå gifte dere etter kun et halvt år (noe som er litt absurd tanke for mange), får dere gjøre det gratis da. Eller med så lite folk at dere har råd til å dekke kostnadene ved det. Hvis ikke får dere vente noen år, spare penger til bryllupet, slik absolutt alle andre må. Anonymkode: f3832...211 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå