Gå til innhold

Kan jeg bruke "dog" på denne måten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

"Det er dog viktig å understreke at disse badeballene for det første ikke er vanntette, og for det andre ikke er rosa."

Anonymkode: 51355...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig i den setningen, men kun dersom du i foregående setning sa noe som kan tydes i motsatt retning av det som står i "dog" setningen. Altså, dog er så og si synonymt med allikevel, så hvis du bytter ut ordet dog med allikevel og det fortsatt gir mening så er det riktig bruk av ordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje grammatisk korrekt, men gir likevel inntrykk av at forfatteren er en tenåring med mindreverdighetskompleks. 

Prøv "likevel". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker om setningene før er noe som : Alle som heter Pål like rosa og vanntette badeballer. Og badeballer har vi her i butikken, ja. Det dog....

Anonymkode: cb5db...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog betyr likevel, som andre har bemerket.

Problemet med å bruke dog er at det fort ser ut som om du prøver å forfine språket ditt uten å egentlig ha særlig finesse. Hold deg til 'likevel'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har observert at mange bruker "dog" på samme måte som engelsk "though". Det er selvfølgelig feil på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 10.5.2017 den 19.24, alabaster skrev:

Kanskje grammatisk korrekt, men gir likevel inntrykk av at forfatteren er en tenåring med mindreverdighetskompleks. 

Prøv "likevel". 

Enig, ord som "dog" og "vitterlig" er ord som stort sett blir brukt av ungdommer som ønsker å virke smarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackIost skrev:

Enig, ord som "dog" og "vitterlig" er ord som stort sett blir brukt av ungdommer som ønsker å virke smarte :)

I min alders- og yrkesgruppe brukes slike ord hyppig, uten noen form for pretensjon eller ironi.

Anonymkode: 480bd...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min alders- og yrkesgruppe brukes slike ord hyppig, uten noen form for pretensjon eller ironi.

Anonymkode: 480bd...a66

Hva slags alders- og yrkesgruppe er dette. Nå ble jeg nysgjerrig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...