Gå til innhold

Guide for hijab for jentebarn i BT

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 timer siden, Testosteron skrev:

Hvordan er hijab seksualiserende imotsetning til andre klær?

Det er vel det som er noe av problemstillingen, vis du spør Imamene i en hvilken som helst moske, så sier hijaben noe om moralen til de som ikke bruker den, eller de andre tildekkende plaggene 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Apis skrev:

Det er vel det som er noe av problemstillingen, vis du spør Imamene i en hvilken som helst moske, så sier hijaben noe om moralen til de som ikke bruker den, eller de andre tildekkende plaggene 

Det må jeg fortelle til mine venninner som går i moskeen, både de med hijab og de uten. Jeg tror de uten vil bli ganske sjokkert over at imamen deres mener dette. 

Når det er sagt, ja, dette er et problem i enkelte miljøer. Men så var det dette med generaliseringer da. Ta problemet ved roten der det er, men ikke generaliser det til å gjelde alle. 

Anonymkode: 6c982...92d

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, mjauritz skrev:

Det har blitt tolket dit at muslimske kvinner skal bruke slør. Jeg er ikke muslim selv, og jeg har ikke lest koranen veldig grundig, kun deler så jeg kan ikke fortelle deg hvorfor muslimer mener det er slik. Jeg skjønner at du har et behov for å kverrulere, men jeg ga deg et veldig godt utsnitt som du fint kan forstå mtp hijab. Om det er riktig i forhold til hva Koranen sier å bære slør skal jeg ikke uttale meg om for jeg er ingen ekspert på temaet og det er egentlig utenfor diskusjonsområdet her. Poenget er at muslimske kvinner har frivillig eller ufrivillig valgt å bruke slør og de vet selv hva de representerer, et barn derimot skal ikke seksualiseres på den måten og burde ikke bære plagget. 

Kan legge til at jeg ikke ser på Islam som et problem i samfunnet vårt i dag, men det har (som også andre religioner) deler ved seg som jeg ikke klarer å akseptere at blir praktisert. Her er blant annet hijab på barn, tvangsekteskap og omskjæring. Jeg sier ikke at alle gjør det, langt ifra, men de som gjør det gjør det i sin religions navn. 

Det har faktisk blitt tolket til det motsatte, altså at kvinner i området brukte slør/hodeplagg fra før (ikke så rart, det gjør jo også menn i ørkenområder), men at de nå også skulle bruke det til å også skjule brystene. Dette er bakgrunnen for at mange muslimer ikke tolker det som en religiøs plikt (jmf. tidl. leder av muslimsk studentersamfunn Bushra Ishaq). 

Jeg ser det som et problem om barn påtvinges hijab, men jeg lurer på om vi ønsker at staten skal gå inn og tvinge foreldrene til å ta andre valg? Hva hvis de nekter, skal vi ta fra dem barna pga. et hodeplagg? Og hva hvis barna frivillig tar det på seg, jeg kjenner flere jenter som begynte med hijab som 10-13-åringer. Både i familier der andre kvinnelige familiemedlemmer brukte hijab, men også i familier der ingen andre brukte det. Jeg synes det er vanskelig å se noen klare løsninger på dette som ikke er minst like ille som å ta på barna hijab i utgangspunktet. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jeg fortelle til mine venninner som går i moskeen, både de med hijab og de uten. Jeg tror de uten vil bli ganske sjokkert over at imamen deres mener dette. 

Når det er sagt, ja, dette er et problem i enkelte miljøer. Men så var det dette med generaliseringer da. Ta problemet ved roten der det er, men ikke generaliser det til å gjelde alle. 

Det med generalisering er jeg enig i, det skal vi være forsiktig med, men så er jeg litt overrasket over dette behovet for å gå i forsvarsposisjon, en ønsket med å stå opp for sine søstre som ikke har de samme valgene, burde ikke de som har valget til å ikke bruke hijab, nettopp gjøre det i solidaritet med de som ikke kan? 

Skrevet
7 timer siden, Apis skrev:

Men alle klær er jo tildekkende, så hva er det som gjør nettopp hijaben seksualiserende?

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke greit at barn seksualiseres og bruker hijab iallefall.

Barn burde ikke bli seksualisert i tidlig alder og ihvertfall ikke før pubertet. Forby jenter bikinitopper på strendene og la gutter og jenter dele garderober og dusje nakne sammen i småskolen (under voksen kontroll) slik det var tidligere. Det å få et avslappet forhold til kropp er bra mentalt for en selv og for å øke respekt og forståelse mellom og på tvers av kjønn.

Anonymkode: 3a390...80e

• Liker 1
Skrevet

Lurer på om dere alle går i hm og lindexbutikker og brenner trekantbikinier som selges til toåringer... 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Silfen skrev:

Lurer på om dere alle går i hm og lindexbutikker og brenner trekantbikinier som selges til toåringer... 

De skulle vært brent de og ja

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn burde ikke bli seksualisert i tidlig alder og ihvertfall ikke før pubertet. Forby jenter bikinitopper på strendene og la gutter og jenter dele garderober og dusje nakne sammen i småskolen (under voksen kontroll) slik det var tidligere. Det å få et avslappet forhold til kropp er bra mentalt for en selv og for å øke respekt og forståelse mellom og på tvers av kjønn.

Anonymkode: 3a390...80e

Er med på å forby det og jeg. 

Skrevet
2 timer siden, Testosteron skrev:

Men alle klær er jo tildekkende, så hva er det som gjør nettopp hijaben seksualiserende?

Skjønner du ikke det? Hijaben er til for å dekke kvinnens pryd håret, for ikke å tiltrekke menn. Hva trenger et lite jentebarn å dekke til som et guttebarn ikke trenger å dekke til?

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke at noen av dere driver på og hyler om det her inne. Hvorfor starter du ikke en tråd? Regner med dere brenner for denne seksualiserte oppfatningen av norske småbarn. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Silfen skrev:

Ser ikke at noen av dere driver på og hyler om det her inne. Hvorfor starter du ikke en tråd? Regner med dere brenner for denne seksualiserte oppfatningen av norske småbarn. 

Hvem jeg?

Skrevet

Alle de som raser rundt her inne og får trusene sine i krøll over et skaut. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

Ærlig talt så er du rimelig fjern. Det du har sagt har ingen nytte og er bare det samme mølet som vi alltid hører fra media. Det er tilfeldig at jeg svarer på akkurat denne responsen, men du har vist deg udugelig. Enkelt og greit. Det eneste du prøver er å forsvare islamske tendenser i Norge og det er alt. Har du noen rasjonelle tanker rundt dette området? Hvordan skal vi takle en stadig økende innvandrerbefolkning som krever sine rettigheter i forhold til sin ideologi? Har du tenkt over denne praksisen i det hele tatt og hva det betyr for det norske samfunnet, eller er du like uvitende som de fleste andre?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Silfen skrev:

Alle de som raser rundt her inne og får trusene sine i krøll over et skaut. 

Det er symbolikken over skautet man reagerer på

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er symbolikken over skautet man reagerer på

Det er i tråden her snakk om SEKSUALISERING. Så da trekker man selvsagt paraleller. Men kan jo ikke forvente at man skal innse det når det gjelder hvite, etnisk norske barn og foreldre som granskes under lupen.

Dersom alle islamofobene mener det er seksualiserte barn med hijab som går der ute, så forventer jeg at de nå tar til motmæle for sommersesongen og påkledning på norske barn på strendene. Det skulle bare mangle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker fra jeg selv var liten hvor dårlig de muslimske jentene hadde det. De kunne ikke være ute å leke eller bli med på like mye som alle andre. De måtte skjule kjærester, bytte klær før de kom hjem fra skolen, fjerne sminke, osv for foreldrene. De gikk rundt og så seg over skulderen konstant for faren av å møte på kjente av familien i tilfelle de pratet med en gutt. Sport var noe kun få fikk lov til å holde på med. Til og med gymtøyet bestod av bukser og hettegensere fordi shorts og t-skjorte var uanstendig ..   

Anonymkode: 913bd...cf2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Silfen skrev:

Det er i tråden her snakk om SEKSUALISERING. Så da trekker man selvsagt paraleller. Men kan jo ikke forvente at man skal innse det når det gjelder hvite, etnisk norske barn og foreldre som granskes under lupen.

Dersom alle islamofobene mener det er seksualiserte barn med hijab som går der ute, så forventer jeg at de nå tar til motmæle for sommersesongen og påkledning på norske barn på strendene. Det skulle bare mangle. 

Jeg begynner å lure på om du faktisk tilber Allah her. Islamofobe? Takk for bekreftelsen for det jeg allerede visste. Er du kommunistofob, nazistofob, demokratofob, kristendomsfob, eller for eksempel Hindufob? Ser du hvor tåpelig du er sammen med resten av de som unnskylder ideologien? Nei, du trenger ikke å gjøre det, men du gjør det likevel og det er på din egen kappe.

Skrevet
21 minutter siden, Silfen skrev:

Ja. Har ikke sagt noe imot å gå til motmæle for det jeg.

Skrevet
33 minutter siden, Silfen skrev:

Hva mener du er seksualiserende for barn på strender? At de går uten klær? Med bikini? 

For angående bikini er jeg enig med deg. Det er tullete, og det er unødvendig, men mange foreldre er rett og slett redd for pedofile i disse dager, og ønsker å "beskytte" det de kan uten at det går utover barnet nevneverdig. Jeg er uenig i bikini på barn, men jeg kan se foreldrenes grunn.
Om det er at de går nakne eller med for lite og det er seksualiserende så er vi sterkt uenige. Barn er barn, og skal ikke puttes i seksualiserende plagg eller plagg som betyr eller representerer noe de er for unge til å forstå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...