Gå til innhold

Hvorfor vil vi ikke dele kjæresten med andre?

Gjest Janna

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Still deg selv det spørsmålet...

Jeg kom kun frem til egoistiske grunner :-?

Men hele vitsen med parforhold er jo egentlig monogami...

Så hvorfor og hvordan klarer noen å leve med partnerbytte som hobby, etc??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope, vitsen med parforhold er ikke monogami, men produksjon og oppfostring av felles avkom. Derfor velger man en make, som man får avkom med og fostrer opp sammen. Sidesprang på begge sider er en måte å få avkom med potensielt bedre gener, uten å miste samarbeide med maken sin... Føler meg som David Attenbourogh nå :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk mange som velger å være i parforhold uten at de vil/kan få barn........hvis ikke hadde vi jo bare hatt sex når befruktning var mulig :( og noe så moro kan jo ikke overdrives :P

Jeg klarer meg lenge med min ene..............og skulle behovet for noen annen bli stort, vel da avslutter jeg det nåværende først ( Tror neppe det vil skje :D :D )

Hilsen en lykkelig Nita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Reint biologisk sett som vi lærte i biologi timen var følgene.

Vi velger oss vårt hunnkjønn etter hvordan vi tror vårt avkom vil bli, derfor beskytter vi jo selvsagt den hellige kvinnen, fordi hun skal få fram mannens barn!

Hvorfor vi beskytter kvinnen og blir gorilla'er når dama er med andre menn: Fordi da våkner konkuranse instinktet vårt opp, og vi vil ikke at hun skal leke med andre potensielle farer...

En hver mann tenker jeg har dem beste dna egenskapene, og derfor kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe som helst fare.

Men er det fare, er vold en fin ting, ikke mot kvinnen, men mot faren.

I Frankrike er sjalusi drap lovlig! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke være i parforhold for å få til reproduksjon.............sånn rent biologisk sett 8) de fleste dyr inngår ikke slike relasjoner.

Hilsen Nita som er glad det er forskjell på oss og dyra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er der så stor forskjell på oss og dyra??? Er slett ikke så sikker på det, tror bare at vi liker å tro at vi ikke er biologiske vesener med drifter og innstinkter.

Mange pattedyr inngår en eller annen form for allianse for å sikre genene sine. Hvalene er i familiegrupper, apene har harem ( hvor hunnene forresten av og til er utro med en av de mindre hannene), løvene har og familie-grupper etc. Med andre ord, så er det å inngå i et forhold opprinnelig en måte å sikre seg at ens gener består og selv om vi nå har metoder som utelukker sexen og vi strengt tatt ikke trenger å være i en familie for å overleve, så ligger det i oss fremdeles. Denne trangen til å være del av en gruppe. Det er ikke for ingenting at isolasjon er en av de værste straffene man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dyreverden drepes eller etterlates de som ikke er helt frisk, befruktningsdyktig osv................ i et rent overlevelsesbilde, sikkert viktig. Det fine med å være menneske er mulighetene vi innehar, vi kan resonnere oss frem til muligheter og alternativer dyrene ikke har hjernekapasitet til.

For meg koker det ned til at vi også er åndelige vesener, vi kan ta valg og finne muligheter som går på tvers eller utenpå våre " dyriske instinkter".

Hvis vi velger å se på oss selv som bare instinktregulerte vesener er nok resonnementet ditt ganske fornuftig, men som sagt, jeg tror vi mennesker er mer enn det. Vi har evnen til å se konsekvenser og kan derfor ta valg dyrene ikke har mulighet til å ta.............. Jeg tror det er en mening med det hele :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske tilfeldig at vi har utviklet oss som vi har jeg. Evolusjonens gang, survival of the fitest.

Hadde vi ikke gjort som vi har gjort i millioner av år, er det ikke sikkert vi hadde sitti her i dag som de menneskene vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy

Du må være klar over at et par kan ha en veldig dyp og fin relasjon, selv om man en sjelden gang, og i klar forståelse med hverandre, har trekant med noen de begge har "godkjent".

Av erfaring vet jeg at slike opplevelser kan styrke et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det Tommy, men vi bestemmer heldigvis over oss selv og hva vi synes er akseptabelt for oss selv.......... :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg forstår at Nita's inngrodde sjalusi, gjør henne redd for at hun og hennes partner skal oppleve noe fint og verdifullt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngrodde sjalusi :o .................jeg tror du trekker litt raske konklusjoner her :D

Jeg har valgt meg en kjæreste med samme grunnsyn som meg selv, vi har begge relativt lang erfaring på kjærlighetsfronten, og har begge kommet til at vi ønsker oss et monogamt forhold.

Vi føler oss heldige som har funnet hverandre.................så hvorfor i all verden skulle vi sette det vi har i fare gjennom eksperimentering :roll:

Hilsen Nita voksen nok til ta sine egne valg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at monogami er tillært. Norge er ett kristent land, og i bibelen står det som kjent: du skal ikke begjære din nestes hustru. Nå er ikke jeg religiøs selv, men dette med at vi skal være tro mot vår partner er "inngrodd" i oss enten vi er kristne eller ikke. I våre dager er det jo kanskje greit å holde seg til færrest mulig med tanke på seksuelle sykdommer. Jeg tror faktisk ikke vi er monogame rent biologisk sett. Vi velger å være monogame, og grunnen til det er samfunnet vi har blitt oppdratt i. Hadde vi vokst opp i ett samfunn hvor det var HELT normalt å ha flere partnere på en gang, så hadde vi hatt det da. Slik jeg ser det så er det samfunnet HER i endring. Det blir stadig mer normalt å ha "åpne forhold". Noen generasjoner til så er kanskje monogami noe barna lærer om på skolen?? Eller kanskje det er enkelte små samfunn som bedriver monogami, og blir sett på som rare av befolkningen. Hvem vet??

Slik det ofte er NÅ til dags så er vi monogame i perioder. Svaner er monogame i ordets rette forstand. De har kun EN partner mens de lever, mens vi mennesker bytter dem ut med jevne mellom rom. De viser i alle fall skilsmisse statistikken... *ss*

Jeg har for min del vært samboer, gift og er nå samboer igjen. Og jeg er 29 år. Men så lenge jeg har en partner så er jeg tro mot ham, men hadde jeg vært fullstendig monogam så burde jeg vel holdt meg til samboer nummer en, eller....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rock'n rolf

Bra innlegg, Cassandra!

Generasjoners presteskap har tvunget oss til å tro at monogami er det eneste rette, på tross av hvordan vi er utstyrt fra naturen.

Jeg tror vi nå ser den siste generasjonen med dette vanviddet. Vi trenger mange partnere i vårt liv. Men helst èn ad gangen da, utroskap er umoralsk uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:) hei.

De aller aller fleste av oss er såkalte "serie-monogame", og holder ikke det da...

Noen få er helt og fullt monogame. Mens andre ikke engang er seriemonogame.

Kommer ann på hva man velger for seg selv.

Men mennesket ble ikke skapt monogam. I beste fall: Serie-monogam, som sagt. Det strider mot vår natur.

Selv er jeg sistnevnte. Velger også partnere med likt verdisyn.

Venus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Duchess

Folk er forskjellige, for noen faller det helt naturlig, mens for andre igjen er det helt utenkelig å dele partneren med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være klar over at et par kan ha en veldig dyp og fin relasjon, selv om man en sjelden gang, og i klar forståelse med hverandre, har trekant med noen de begge har "godkjent".

Av erfaring vet jeg at slike opplevelser kan styrke et forhold.

Helt enig. Dette har jeg oxo erfart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt endel over dette med monogami, eller ej. Spesielt siden jeg også er tiltrukket av en tredje person - og det er Ikke fordi at jeg ikke er glad i mannen min. Tvert om, vi har det fint, og jeg vil ikke bytte ham ut.

Men om jeg kunne, ville jeg også hatt et forhold til denne andre. Helt åpent, og ikke noe utroskap. Det kunne jeg virkelig ønske meg.

Jeg har fortalt dette til ham jeg er gift med, - han kjenner også denne andre (som ikke vet hva jeg føler...)

Kryss fingrene for meg, da, for jeg hopper i det om jeg får muligheten :blunke:

Men vil jeg så dele min mann med andre kvinner...? Den tanken føles mer "truende"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Hehe, eietrang!! Han er MIN :blunke: Gutten min er jo den mest sexy, kule, tøffe og mest romantiske fyren jeg noen gang har kjent og jeg nekter å dele han med andre jenter!! Vi har også opplevd så mye sammen og han er min aller beste venn. Trenger en person som jeg kan dele alt med og stole 100 % på. Jeg hadde ikke vært like trygg på forholdet vårt hvis det hadde vært andre personer med i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...