Gå til innhold

Subjekt og objekt


Uglems

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som ikke kan forskjell på han/ham og hun/henne, men likevel klarer fint å skille mellom jeg/meg og du/deg? 

Helt utrolig hvor mange ganger jeg har hørt "henne" som subjekt, f.eks "henne ringte meg".

Hvorfor er det slik? Jeg snakker om etnisk norske mennesker uten dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er late/dumme.

Anonymkode: 0a7f0...eb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Uglems skrev:

Hvorfor er det så mange som ikke kan forskjell på han/ham og hun/henne, men likevel klarer fint å skille mellom jeg/meg og du/deg? 

Helt utrolig hvor mange ganger jeg har hørt "henne" som subjekt, f.eks "henne ringte meg".

Hvorfor er det slik? Jeg snakker om etnisk norske mennesker uten dysleksi.

"Meg" blir ofte brukt som subjekt, har jeg lagt merke til. "Meg og sjærsten skal reise bort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arabella skrev:

"Meg" blir ofte brukt som subjekt, har jeg lagt merke til. "Meg og sjærsten skal reise bort".

Uffda! Håper ikke norsk grammatikk blir utelatt i skolen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Uglems skrev:

Hvorfor er det så mange som ikke kan forskjell på han/ham og hun/henne, men likevel klarer fint å skille mellom jeg/meg og du/deg? 

Helt utrolig hvor mange ganger jeg har hørt "henne" som subjekt, f.eks "henne ringte meg".

Hvorfor er det slik? Jeg snakker om etnisk norske mennesker uten dysleksi.

Jeg tror det er litt dialekt - jeg ser det ofte på facebook, og da er det gjerne folk fra et eller annet sted på østlandet... Vet ikke hvor de snakker sånn, men jeg er fra sunnmøre, og vi sier bare ho uansett vi, vi har ikke noen "henne" :) - men i bestemt form, så sier vi "henna", f.eks. "Det er henna sin sko". I indre strøk sier de "hinna". Og "hi" - f.eks. "Ej hekje, men ho hi, ho he ho" - oversatt: Jeg har ikke, men hun andre, hun har hun!

ho hi - er "hun andre" - hine - er andre i flertall... "Det er hine sine" - men slik snakker ikke jeg da, men de i indre strøk som sagt. 

Men dette var litt off topic - så jeg går over til å forklare hvorfor jeg bruker så mye bindestrek i setningene mine. Jeg mener at det gir en naturlig pause. Jeg kunne godt ha brukt komma - men saken er at jeg har ikke gått på skole på åresvis, så regler om bindestrek og komma har jeg jo glemt for lenge siden. Nå setter jeg bare tegn der det føles naturlig - kanskje litt på måfå? Hvem vet? Uansett... Ingenting irriterer mer en skrivefeil og kommafeil. Jeg kjenner folk som skriver komma på helt unaturlige plasser. Se for eksempel dette: "Jeg blir så, irritert når jeg ser, barn som ikke, har lært seg bordskikk!" Her var det mange kommafeil, men slik skriver altså denne personen. 
Noe jeg ikke helt husker, er om man skal ha " før eller etter tegnsettingen. Jeg skrev f.eks. " etter ! - er det riktig, eller feil? 

 

Anonymkode: 5e4bf...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er litt dialekt - jeg ser det ofte på facebook, og da er det gjerne folk fra et eller annet sted på østlandet... Vet ikke hvor de snakker sånn, men jeg er fra sunnmøre, og vi sier bare ho uansett vi, vi har ikke noen "henne" :) - men i bestemt form, så sier vi "henna", f.eks. "Det er henna sin sko". I indre strøk sier de "hinna". Og "hi" - f.eks. "Ej hekje, men ho hi, ho he ho" - oversatt: Jeg har ikke, men hun andre, hun har hun!

ho hi - er "hun andre" - hine - er andre i flertall... "Det er hine sine" - men slik snakker ikke jeg da, men de i indre strøk som sagt. 

Men dette var litt off topic - så jeg går over til å forklare hvorfor jeg bruker så mye bindestrek i setningene mine. Jeg mener at det gir en naturlig pause. Jeg kunne godt ha brukt komma - men saken er at jeg har ikke gått på skole på åresvis, så regler om bindestrek og komma har jeg jo glemt for lenge siden. Nå setter jeg bare tegn der det føles naturlig - kanskje litt på måfå? Hvem vet? Uansett... Ingenting irriterer mer en skrivefeil og kommafeil. Jeg kjenner folk som skriver komma på helt unaturlige plasser. Se for eksempel dette: "Jeg blir så, irritert når jeg ser, barn som ikke, har lært seg bordskikk!" Her var det mange kommafeil, men slik skriver altså denne personen. 
Noe jeg ikke helt husker, er om man skal ha " før eller etter tegnsettingen. Jeg skrev f.eks. " etter ! - er det riktig, eller feil? 

 

Anonymkode: 5e4bf...7f2

Interessant! Det er mye mulig at dialekt blir blandet inn når man skriver. Det er ikke lett å se når en person skriver bokmål, men har kanskje dialekt i hodet når de skriver. Nå er også det å skrive på dialekt, noe som irriterer meg. Jeg mener man burde skrive enten bokmål eller nynorsk. Dialekt burde skrives i det private. "Hvis jeg skulle skrivi på larviksk så haddikke noen hæla å lese alt idet hele tatt, og det haddikke sett no fint ut. Og om alle skulle skrivi på dialekta si, hadde det blitt så mange grammatikkregler at hele språket hadde blitt vaska ut". 

Tegnsetting er en helt annen sak, men virkelig noe som irriterer meg. Det er heller ikke lett å huske på alt av regler heller, men ser jo ut som du har det på plass:) Bindestrek er jo for å lage en litt lengre pause isteden for komma, men da skrives det også et komma, slik som dette, - nå er det også slik at det er ikke noe man bruker lenger, har jeg hørt.

Det med " og !, kommer helt an på. Jeg mener å huske at ! eller ? skrives inni setningen med gåseøyne, dersom personen stiller et spm eller roper og man skal gjengi det. F.eks: I går hørte jeg en dame som spurte "hvorfor har ikke Rema fler varer igjen?", jeg lo inni meg da gutten bak kassa svarte "vi må kutte ned på varer, for å kutte prisene!". 

Dette er hva jeg mener å huske fra ungdomskolen. Vi hadde ikke mye grammatikk, så det kan være at det jeg sier er feil. Jeg har studert språk, men da har ikke tegnsetting vært en del av faget. Vi kan jo ikke forvente at alle skal skrive perfekt norsk, som i en bok,- jeg klarer ikke det selv engang, men når helt grunnleggende kunnskaper ser ut til å mangle, som bruken av subjekt og objekt i bokmål, relativsetninger og tegnsetting, da begynner jeg å lure på hva som skjer i den norske skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat den der med "henne" har mye med dialekt å gjøre ja, på samme måte som at de sier "oss" istedenfor "vi" flere steder i landet. Noen dialekter bruker bare "henne" istedenfor "hun", mens her jeg bor brukes ikke "henne" i det hele tatt. Vi sier "ho" når det er snakk om hunnkjønn. Klarer likevel fint å skille mellom dette skriftlig, men ser at flere av mine bekjente bruker "hun" når de egentlig skulle skrevet "henne". Tror rett og slett det bare blir en stygg uvane for folk å skrive slik de snakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...