Gå til innhold

Når skal syklister som sykler i veibanen begynne å ta hensyn?


Example

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom en syklist faktisk holder temmelig høy fart, så kunne jeg forstått at de velger å kjøre i bilveien. Men for ett par dager siden måtte jeg faktisk  kjøre forbi en treiging på sykkel, og han kjørte i virkelig snegle-fart!

Da var det i tillegg gang-og sykkelvei rett ved siden av bil-veien, og det var kanskje to eller tre gående der - på fleire kilometer med gang-vei... 

Anonymkode: f15de...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det første man blir blind på er øynene...

Anonymkode: 796cc...914

Ingen link som bekreftet din påstand. Det var det jeg spurte etter. Det første man blir dum i, er hodet.

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er pga selve syklisten som er i veibanen jeg blir OPPGITT, det er mer deres trassige måte å sykle på midt i veibanen, som om de står på krava og alle andre må forstå at de har rett til å være der istedenfor å lese trafikkbildet som tilsier at det faktisk ikke går å sykle på enkelte trafikkerte veier. 

Alle andre syklister som skjønner at det faktisk er FARLIG å sykle på traffikkerte veier og som innretter seg deretter må for min del bare sykle der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, makkapakka skrev:

Jeg tror ikke det er pga selve syklisten som er i veibanen jeg blir OPPGITT, det er mer deres trassige måte å sykle på midt i veibanen, som om de står på krava og alle andre må forstå at de har rett til å være der istedenfor å lese trafikkbildet som tilsier at det faktisk ikke går å sykle på enkelte trafikkerte veier. 

Alle andre syklister som skjønner at det faktisk er FARLIG å sykle på traffikkerte veier og som innretter seg deretter må for min del bare sykle der. 

Om du lar deg irritere over helt normal trafikk, så burde du unngå å være der det er trafikk. De fleste som sykler klare å holde samme hastigheten som en traktor og til del en bil som er begrenset til 40 km/t.

Anonymkode: e9189...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5/8/2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Jeg er drittlei av "jeg har like mye rett til å være i veibanen"-argumentet. JA, det er du, men hvis jeg hadde kjørt i halvparten av fartsgrensen hadde jeg fått bot for å være en hindring for trafikken. Hvorfor gjelder ikke DEN regelen for syklister??

Anonymkode: 4f324...614

Syklister i Oslo er like ille/verre. De sykler på rødt lys når de er midt i veibanen i et bilkryss og insisterer på å kjøre sammen md bilene overalt og til og med rundt i rundkjøringene. Syklistene er en fare for gående og biler!

 

Hvorfor kunne ikke hele Norge bare ha sykkelopplegg som i Nederland...

Anonymkode: bdd87...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.5.2017 den 10.03, makkapakka skrev:

Jeg tror ikke det er pga selve syklisten som er i veibanen jeg blir OPPGITT, det er mer deres trassige måte å sykle på midt i veibanen, som om de står på krava og alle andre må forstå at de har rett til å være der istedenfor å lese trafikkbildet som tilsier at det faktisk ikke går å sykle på enkelte trafikkerte veier. 

Alle andre syklister som skjønner at det faktisk er FARLIG å sykle på traffikkerte veier og som innretter seg deretter må for min del bare sykle der. 

Syklister sykler midt i veibanen fordi det er mye tryggere.

Hvis en syklist ligger helt til høyre kan en bilist tro at det er mulig å kjøre forbi selv om det er trafikk i motgående kjørefelt. Da blir det alt for lite avstand mellom bil og sykklist, og syklisten vil ikke ha noen sikkerhetssone til høyre for seg. Hvis det da dukker opp en hindring i veibanen (stein, hull, annen gjenstand) eller sykkelen punkterer, sklir eller på annen måte blir vanskelig å kontrolere vil ikke syklisten ha ne annet valg enn å bli påkjørt eller kjøre i grøfta. Begge deler kan føre til skader på syklist, og har resultert i dødsfall tidligere.

Hvis en syklist ligger midt i kjørefeltet er det ikke plass til å kjøre forbi når det er trafikk i motgående kjørefelt, så bilister vil ikke lokkes til å ta farlige forbikjøringer. Hvis en bilist likevel skulle kjøre forbi for nært vil syklisten ha en sikkerhetssone til høyre for seg. Hvis det da skulle oppstå en hindring kan syklisten enkelt bevege seg inn i sikkerhetssonen, og slik unngå hindringen.

 

I bygater med gateparkering er det en ekstra grunn til å ligge midt i, nemlig dørsonen. Dørsonen er der man risikerer å bli truffet dersom noen åpner døren på en parkert bil uten å se seg for. Den er på ca en meter fra de parkerte bilene. Ved å unngå dørsonen slipper man også overaskelser som katter som hopper ut fra under biler, barn og uoppmerksomme voksne som springer ut mellom de parkerte bilene og biler som pluttselig kjører ut i veien uten å hverken signalisere eller se seg for.

Anonymkode: f0f56...944

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5/9/2017 den 23.12, Example skrev:

 

Det er et paradoks at jeg tror det er svært få som har problemer med for eksempel folk som sykler til jobben, rett og slett fordi denne gruppen tar hensyn. De kjører inn i busslommer og slipper folk forbi, og ønsker ikke å ligge å lage kø. Treningsyklistene har et annet mind set fordi du bruker veien kun som en treningsarena, og deres behov for trening går foran alt annet. Det er dette som gjør folk forbannet.

Angående Spania:

http://elpais.com/elpais/2017/05/09/inenglish/1494316854_460862.html

.....

Jeg sykler selv til jobben og er en typisk "kjerring med kurv på styret". Jeg irriterer meg også over disse gubbene i kondomdrakt! De ødlegger for oss andre syklister med å være så ektremt egoistiske og bruke veien som sin private velodrom. 

Det er ikke så vanskelig å ha et godt samarbeid i trafikken. Vi som sykler kan trekke oss inn og slippe forbi de som kjører raskere enn oss. De som kjører kan la vær å parkere i sykkelfeltene, og passere med god margin. 

Og jeg må også si at du har også en viss plikt til å ha egnet utstyr dersom du skal bruke veien. Det er derfor vi har EU-kontroll. Hvis sykkelen din ikke klarer å komme seg opp på fortauet så syns jeg du skal bytte sykkel, da er den åpenbart ikke egnet til å være i trafikken med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Gliffy skrev:

Jeg sykler selv til jobben og er en typisk "kjerring med kurv på styret". Jeg irriterer meg også over disse gubbene i kondomdrakt! De ødlegger for oss andre syklister med å være så ektremt egoistiske og bruke veien som sin private velodrom. 

Det er ikke så vanskelig å ha et godt samarbeid i trafikken. Vi som sykler kan trekke oss inn og slippe forbi de som kjører raskere enn oss. De som kjører kan la vær å parkere i sykkelfeltene, og passere med god margin. 

Og jeg må også si at du har også en viss plikt til å ha egnet utstyr dersom du skal bruke veien. Det er derfor vi har EU-kontroll. Hvis sykkelen din ikke klarer å komme seg opp på fortauet så syns jeg du skal bytte sykkel, da er den åpenbart ikke egnet til å være i trafikken med. 

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/sex-trobbel-gir-sykkel-hat/s/2-2.952-1.7864548

Du er ikke noen syklist. Ditt meningsløse hat skinner igjennom selv om du hevder noe annet.

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/sex-trobbel-gir-sykkel-hat/s/2-2.952-1.7864548

Du er ikke noen syklist. Ditt meningsløse hat skinner igjennom selv om du hevder noe annet.

Anonymkode: e9189...544

Du baserer dette på at jeg har brukt rdet kondomdrakt? Saklig.

Jeg sykler til jobb hver dag enten du tror meg eller ikke. Ikke har jeg bil heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Gliffy skrev:

Du baserer dette på at jeg har brukt rdet kondomdrakt? Saklig.

Jeg sykler til jobb hver dag enten du tror meg eller ikke. Ikke har jeg bil heller. 

Ikke bare det ordet, men hele innlegget ditt, og nei, jeg tror ikke du sykler i det hele tatt!

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 9.5.2017 den 21.50, EvaLena skrev:

Syklister er en gjeng egoister som skulle vært bortvist fra veiene.

Kom med en begrunnelse på hvorfor jeg er en egoist som skulle vært bortvist fra veiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 27.5.2017 den 13.10, Newroz skrev:

Som gående syns jeg noe av problemet med sykelister ikke følger trafikkregelen. De kjører på rødt lys, de svinger over her og der og det er fort gjort å bli påkjørt som gående når de ikke klarer å bestemme seg for om de er gående eller syklende... Videre syns jeg sykling full fart på gangveier er en uting. Det er jo kjempefarlig rett og slett. 

Jeg syklet selv en del i Oslo tidligere, men nå har jeg droppet det. Mye fordi jeg rett og slett syns det er farlig. Her er bilistene hovedfaktoren. De svinger ut rett foran deg, legger seg plutselig over i sykkelfeltet. Jeg har også blitt presset langt ut til siden av en bil og blitt tutet på uten grunn. 

Så min mening er at både bilister og syklister har en jobb å gjøre. 

Det du beskriver er mangelfull sykkelinfrastruktru. Syklister, bilister og gående er 100% enig i at å blande disse trafikkantgruppene er uhensiktsmessig og farlig. 

Det du også skal vite er at sykkelen er et allsidig fremkomstmiddel. Det vil si at det kan skifte mellom å sykle i veibanen, fortau og andre steder. Dersom skiftet foregår på forsvarlig og hensynsmessig vis, er det ingen grunn for at syklisten ikke kan skifte mellom disse. 

Dersom du opplever det som farlig å sykle i trafikk så bør du tenke på hvordan du opptrer og plasserer deg i veibanen. Tar du plass og plasserer deg riktig vil du oppleve færre farlige situasjoner. Prøver du å gjemme deg bort legger du til rette for bilister som tar dårlige avgjørelser. 

Riktig plassering er for eksempel en god halvmeter ut fra kantlinjen i kjørebanen, en dørlengde fra parkerte bilder og gjerne midt i kjørebanen dersom det ikke er forsvarlig for biler å kjøre forbi deg. 

Ut å sykle - ta plass dersom du ønsker bedre forhold for syklistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 8.5.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Viste en finger idag jeg, så frekke de er. To som kjørte i bredden, snudde seg flere ganger men ikke brydde seg, syklet bare enda mer i bredden. Når jeg omsider kjørte forbi, viste jeg finger. Faen heller!

Anonymkode: 76fbf...bcc

Når du kjøre forbi en bil - er ikke bilen bredere eller like bred som to syklister? Viser du finger til fører i andre biler du kjører forbi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
På 9.5.2017 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har alle syklister så dårlig tid at de må alltid ligge i veien istedenfor i sykkelveien?

Anonymkode: b8feb...dbb

Hvem sier de har så dårlig tid? Mange av dem er vel på vei til jobb akkurat som deg.... Og så er det mangel på sykkelveier i Norge. Mener du gang og sykkelvei eller sykkelvei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Viste en finger idag jeg, så frekke de er. To som kjørte i bredden, snudde seg flere ganger men ikke brydde seg, syklet bare enda mer i bredden. Når jeg omsider kjørte forbi, viste jeg finger. Faen heller!

Anonymkode: 76fbf...bcc

Om de hadde sykla etter hverandre, hadde du som den idioten du er bak rattet kjørt forbi, koste hva det koste vil, og skapt en jævlig farlig situasjon for både deg selv og syklistene! For du hadde aldri i verden holdt deg bak om det kom et kjøretøy i mot :) Slik skjer stadig vekk i trafikken for tida, det er blitt helt jævlig å møte bilister som gjør slike handlinger. Selv må jeg bare bremse ned for å unngå en smell, når de som har vikeplikt for en hindring på side bare driter i overholde den!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
6 timer siden, Coolaid skrev:

Det du beskriver er mangelfull sykkelinfrastruktru. Syklister, bilister og gående er 100% enig i at å blande disse trafikkantgruppene er uhensiktsmessig og farlig. 

Det du også skal vite er at sykkelen er et allsidig fremkomstmiddel. Det vil si at det kan skifte mellom å sykle i veibanen, fortau og andre steder. Dersom skiftet foregår på forsvarlig og hensynsmessig vis, er det ingen grunn for at syklisten ikke kan skifte mellom disse. 

Dersom du opplever det som farlig å sykle i trafikk så bør du tenke på hvordan du opptrer og plasserer deg i veibanen. Tar du plass og plasserer deg riktig vil du oppleve færre farlige situasjoner. Prøver du å gjemme deg bort legger du til rette for bilister som tar dårlige avgjørelser. 

Riktig plassering er for eksempel en god halvmeter ut fra kantlinjen i kjørebanen, en dørlengde fra parkerte bilder og gjerne midt i kjørebanen dersom det ikke er forsvarlig for biler å kjøre forbi deg. 

Ut å sykle - ta plass dersom du ønsker bedre forhold for syklistene. 

Det er ikke bare mangel på sykkelinfrastruktrur altså. Det er ikke mangel på sykkelinfrastruktrur som får en syklist til å kjøre på rødt, bare fordi han ikke er bil.. Jeg er helt enig med deg i at sykelister skal få lov å kjøre på fortauet, om de viser hensyn. Gi lyd når de kommer bakenfra, ikke kjøre i full fart osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Coolaid
3 timer siden, Newroz skrev:

Det er ikke bare mangel på sykkelinfrastruktrur altså. Det er ikke mangel på sykkelinfrastruktrur som får en syklist til å kjøre på rødt, bare fordi han ikke er bil.. Jeg er helt enig med deg i at sykelister skal få lov å kjøre på fortauet, om de viser hensyn. Gi lyd når de kommer bakenfra, ikke kjøre i full fart osv. 

 

Det blir for mye å gjengi så anbefaler deg at du leser rapporten fra Transportøkonomisk institutt selv. Den finner du her og belyser problemstillingen. Sykling mot rødt - omfang og årsaker.

Nå skrev ikke jeg at jeg syns at syklister skal få lov å sykle på fortau. Det tolket du helt selv. Jeg personlig er faktisk for et forbud mot å sykle på fortauet, jeg er syklist selv forøvrig. I dag regulerer lov hvordan ferdsel på sykkel skal foregå på fortau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sykler noen uti veien. De fleste kjører inntil siden av veien, men det finnes de som ikke har noe empati for andre trafikanter som må ligge på slep bak. Trafikkreglene skal gjelde for alle trafikanter, også syklister. De er til hindring og skal sleppe forbi.

Når jeg syklet til jobb før, så syklet jeg alltid på fortauet der det ikke var sykkelsti. Selv om dette er i grenseland, så hadde jeg alltid lav nok fart til at jeg ikke kunne kollidere med de som gikk der. 

 

Endret av Jensemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Jensemannen skrev:

Her sykler noen uti veien. De fleste kjører inntil siden av veien, men det finnes de som ikke har noe empati for andre trafikanter som må ligge på slep bak. Trafikkreglene skal gjelde for alle trafikanter, også syklister. De er til hindring og skal sleppe forbi.

Når jeg syklet til jobb før, så syklet jeg alltid på fortauet der det ikke var sykkelsti. Selv om dette er i grenseland, så hadde jeg alltid lav nok fart til at jeg ikke kunne kollidere med de som gikk der. 

 

Kan du komme med en link som viser referansen til hvor i trafikkreglene det der står?

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du komme med en link som viser referansen til hvor i trafikkreglene det der står?

Anonymkode: e9189...544

Det er da vanlig folkeskikk at man slipper forbi dersom man kjører saktere enn trafikken ellers, Det gjelder både syklister, folk som prøvekjører, mopeder, traktorer og andre. 

Jeg syns ikke det skal være nødvendig med en paragraf for å oppføre seg hensynsfullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...