Gå til innhold

Hver gang noen sier "skjøkken" blir en engel slått ihjel...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag hørte jeg et ungdomskor som sang "Han vi skjenner". Dette provoserer meg så masse, for det kan jobbes med! Spesielt ille å høre det på høytaler - hadde jeg holdt i hånden på kjæresten min ville jeg sikkert klemt han flat - for der og da gjorde det vondt langt inn i sjelen... Det er så trist å tenke på at ord ikke lenger uttales korrekt pga latskap..

Hva kan vi gjøre for å rette fokus mot dette? Jeg nekter å gi opp! Finnes det ikke logopeder mer??? :bond:

(Jeg er klar over at enkelte har en dialekt hvor uttalen blir litt annerledes, men det er ikke de jeg refererer til.)

Anonymkode: 87f04...634

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at kj-lyden mer og mer vil bli til sj. Og sånt er en helt normal utvikling i språk. Lignende utvikling skjer fks i det engelske språk, hvor fler og fler sier "f" i stedet for "th". 

Om du hadde reist tilbake i tid og snakket med noen for 200 år siden, hadde de ledd av måter du sier forskjellige ord på også. 

Vi snakker jo ikke en gang norsk i Norge. Vi snakker fornorsket dansk. Hele språket er "feil". 

Setter du ting litt i sammenheng ser du at det er helt normalt, og ikke noe verre enn det har vært før.

Anonymkode: 50b53...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor sier de skjøkken ?? Er det sånn Oslo greier ?

Anonymkode: d2458...df3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at kj-lyden mer og mer vil bli til sj. Og sånt er en helt normal utvikling i språk. Lignende utvikling skjer fks i det engelske språk, hvor fler og fler sier "f" i stedet for "th". 

Om du hadde reist tilbake i tid og snakket med noen for 200 år siden, hadde de ledd av måter du sier forskjellige ord på også. 

Vi snakker jo ikke en gang norsk i Norge. Vi snakker fornorsket dansk. Hele språket er "feil". 

Setter du ting litt i sammenheng ser du at det er helt normalt, og ikke noe verre enn det har vært før.

Anonymkode: 50b53...2a3

Jeg håper at jeg er dau den dagen det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på butikken og skjøpte skyllingskjøtt. Etterpå skal jeg på skino sammen med en skjekk gutt jeg skjenner. Vi skal skjøpe godteri i skiosken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sier de skjøkken ?? Er det sånn Oslo greier ?

Anonymkode: d2458...df3

Det et mer en Bergen-greie faktisk. 

Anonymkode: 333e4...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke uttale kj :P er fra Bergen. De eneste som sier kj her er et par gamle gubber. Og det høres bare helt merkelig ut.

Anonymkode: eb696...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schylling, schøkken...

Anonymkode: 90b03...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at kj-lyden mer og mer vil bli til sj. Og sånt er en helt normal utvikling i språk. Lignende utvikling skjer fks i det engelske språk, hvor fler og fler sier "f" i stedet for "th". 

Om du hadde reist tilbake i tid og snakket med noen for 200 år siden, hadde de ledd av måter du sier forskjellige ord på også. 

Vi snakker jo ikke en gang norsk i Norge. Vi snakker fornorsket dansk. Hele språket er "feil". 

Setter du ting litt i sammenheng ser du at det er helt normalt, og ikke noe verre enn det har vært før.

Anonymkode: 50b53...2a3

Hvilke ord gjelder dette, og hvor i verden? Har inntrykk av at britisk engelsk er mer... utflytende enn amerikansk engelsk, noe som ofte skjer. I hjemlandet utvikler ting seg mens de som flytter ut er opptatt av å holde på det opprinnelige. Når jeg hører unge britiske mennesker snakke er jeg egentlig glad for akkurat det?

Men hvilke ord gjelder F'en for? "Fere are free girls fat go frough frongs like fey are free" - hun..  når jeg prøver å uttale det høres det neste ut som noe en langt nord i England eller i Skottland kunne sagt. Men nå er mitt inntrykk av britiske talemåter det siste året veldig påvirket av QI-deltakere.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, applestories skrev:

Hvilke ord gjelder dette, og hvor i verden? Har inntrykk av at britisk engelsk er mer... utflytende enn amerikansk engelsk, noe som ofte skjer. I hjemlandet utvikler ting seg mens de som flytter ut er opptatt av å holde på det opprinnelige. Når jeg hører unge britiske mennesker snakke er jeg egentlig glad for akkurat det?

Men hvilke ord gjelder F'en for? "Fere are free girls fat go frough frongs like fey are free" - hun..  når jeg prøver å uttale det høres det neste ut som noe en langt nord i England eller i Skottland kunne sagt. Men nå er mitt inntrykk av britiske talemåter det siste året veldig påvirket av QI-deltakere.,

Th kan være både stemt og ustemt. Det er de ustemte som blir til f, dermed er det nok ingen som sier "fat" i stedet for "that", men de kan si "free" i stedet for "three". Folk irriterer seg grønne over dette i Storbritannia og, men egentlig er jeg ikke overrasket over at sånne endringer skjer. Selv om jeg kan være enig i at slike "feil" høres litt rart ut. Men det er jo ikke som om noe lignende aldri har skjedd før.. Det hadde vært mer merkelig om språk IKKE utviklet seg. 

 

Anonymkode: 50b53...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aragorn II Elessar

Dette er noe jeg ikke bryr meg om.

 

Jeg sier kjøkken hva andre sier bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...