Gå til innhold

Jeg er i ferd med å miste troen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, L'amie skrev:

 De vil aldri kunne bevise at Gud ikke finnes.

 

Akkurat på samme måte som troende aldri kan bevise at Gud finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Det er synd at du ikke ser ironien i det du skrev der.

 

Det var ingen ironi. Og det er tydelig at du ikke vet hva vitenskap er, eller kan gjøre. Så når du missbruker Tysons sitater, faller det på sin egen urimlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, debatant skrev:

Det var ingen ironi. Og det er tydelig at du ikke vet hva vitenskap er, eller kan gjøre. Så når du missbruker Tysons sitater, faller det på sin egen urimlighet.

Bekreftelse av det jeg skrev ser vi her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn II Elessar skrev:

Bekreftelse av det jeg skrev ser vi her.

 

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppdratt kristent, har utelukkende troende venner, og er fra en relativt liten bygd hvor de absolutt fleste er også troende. Jeg har aldri stilt noen særlige spørsmål til bibelen før jeg hadde en relativt opphetet diskusjon med en ikke-troende for rundt en uke siden. Diskusjonen handlet i stor grad om moral, da jeg mener at uten gud og retningslinjer i livet kan man heller ikke ha noen moral. Men i ettertid av diskusjonen har jeg begynt å tenke, og nå er jeg livredd for å miste tilliten til gud. Jeg har vel i grunn innsett at moralen har endret seg med tiden; vi lever i et totalt annet samfunn i dag enn da Jesus levde, og mye av det vi i dag anser som etisk og moralsk riktig og uriktig, er overhodet ikke det samme som i jesu tid. Så for å oppsummere så kommer ikke min moral fra bibelen, men mer moralene til samfunnet, og det skremmer meg så uendelig mye bare å innrømme at jeg i teorien ikke lever etter bibelen. Bibelen er ikke mitt moralske kompass?? Jeg tør ikke å snakke med noen om dette, ettersom alle kjenner alle i bygda jeg er fra. Men jeg har virkelig vansker med min tro, alt faller fra hverandre nå. Hva gjør jeg? Jeg kan ikke se for meg et liv uten jesus, men samtidig kan jeg ikke gå tilbake til livet jeg hadde for bare noen uker siden. Noen tanker? 

Anonymkode: d03a2...746

Jesus er, var og vil alltid være Gud i all evighet. På grunn av dette kan vi trygt si at alle avvikene fra Herrens lære som uttrykt evig og uforanderlig er syndige og ikke gode for mennesket og det relasjon til treenigheten. 

Du sier at det er annen moral i dag, har du sett på dagens moralske forfall med et skarpt nok blikk da? Verden er ganske fordervet så avstanden er stor og vil bare fortsette å øke helt frem til Kristi andre komme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, debatant skrev:

Men hissig er du.

Mulig det, det er vel ikke så rart? Blir beskyldt for å være en kristen raring. Han er helt hjernedød når han ikke forsto at jeg er hedning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Naturgutten 95 skrev:

Mulig det, det er vel ikke så rart? Blir beskyldt for å være en kristen raring. Han er helt hjernedød når han ikke forsto at jeg er hedning

Kristne har fred med seg selv og Gud. Men at bitre hedninger må blåse ut, er normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, debatant skrev:

Kristne har fred med seg selv og Gud. Men at bitre hedninger må blåse ut, er normen.

Ja vel da sier vi det! Hvem var det som hisset seg noe jævig opp, meg eller han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Naturgutten 95 skrev:

Ja vel da sier vi det! Hvem var det som hisset seg noe jævig opp, meg eller han?

Neida, du er ikke religiøs du er alt for grunn til det :P

Anonymkode: b0183...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest NotNaomi
På 2.5.2017 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Hei alle, ts her. 

Jeg må takke så mye for dere som har svart. Dette gjorde vondt for meg å skrive, og jeg var særdeles redd for å bli dømt for at jeg tviler slikt på min egen tro. Det kjennes skamfullt og syndig å tvile slik jeg gjør nå.

Jeg tør ikke tenke på hva som skjer dersom jeg tenker for mye over dette. Noen av dere skriver at man ikke behøver å være troende for å ha en god moral. Men hvorfor tro i det hele tatt da? Hva godt er gud der for, hvis det ikke er å lede vei? 

Jeg er særdeles mikset nå på hva jeg skal gjøre videre; hele mitt liv har kranset rundt kirken og jesus, og nå er jeg bare redd for å dømmes til en evighet i helvete. Det høres sikkert sykt ut for dere som ikke er troende, men sånn føler nå jeg det. Hva gjør jeg nå? Forsøker jeg å filosofere mer over dette, eller bør jeg forsøke å gå tilbake til mitt gamle liv? Jeg er så fortvilet og vet ikke hva neste steg blir for meg. Jeg føler meg så alene om dette. 

Tusen takk, dere som tar dere tid til å lese og respondere. 

Ts

Anonymkode: d03a2...746

Vet du hva,og ikke ta dette ille opp. Men jeg tror faktisk at du bør snakke med en psykolog. Ikke for at jeg syns det er problematisk at du er kristen,men det er ikke sunt eller bra for noen å gå rundt å tro at en kan havne i helvete. Det er psykisk mishandling å lære barn og andre sårbare mennesker det. Det går an å være kristen på en sunnere og mer fruktbar måte,og siden du lever i et så usunt og skremmende miljø hvor du ikke kan snakke med noen,vil jeg sterkt anbefale deg psykolog som kan hjelpe deg å sortere tanker og følelser. Dessuten handler ikke å tro på Jesus om moral,men kjærlighet. Håper du følger rådet mitt,for tro meg,jeg har opplevd angst som følge av usunn tro/miljø. Og jeg ønsker deg bedre enn å ende der.

Endret av NotNaomi
Altså,JEG har ikke opplevd det på grunn av et miljø,men har hatt venner som har slitt. Måtte bare understreke det,for jeg har aldri noensinne trodd på noe helvete :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2017 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Jeg er særdeles mikset nå på hva jeg skal gjøre videre; hele mitt liv har kranset rundt kirken og jesus, og nå er jeg bare redd for å dømmes til en evighet i helvete. Det høres sikkert sykt ut for dere som ikke er troende, men sånn føler nå jeg det. Hva gjør jeg nå? Forsøker jeg å filosofere mer over dette, eller bør jeg forsøke å gå tilbake til mitt gamle liv? Jeg er så fortvilet og vet ikke hva neste steg blir for meg. Jeg føler meg så alene om dette.

Hvis du fortsetter å tenke rasjonelt vil frykten slippe taket etter hvert. For meg tok det noen år før den var helt borte. Nå kunne jeg aldri gått tilbake til verken kristendom eller noen annen religion siden jeg vet at jeg da ville leve på en løgn. Husk at det er helt tilfeldig at det er akkurat kristendom du har blitt født inn i og derfor tror på. Hvis det var en annen som ikke du tror på i det hele tatt ville det vært den du var redd for å gi slipp på.

Anonymkode: 40785...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tue May 02 2017 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppdratt kristent, har utelukkende troende venner, og er fra en relativt liten bygd hvor de absolutt fleste er også troende. Jeg har aldri stilt noen særlige spørsmål til bibelen før jeg hadde en relativt opphetet diskusjon med en ikke-troende for rundt en uke siden. Diskusjonen handlet i stor grad om moral, da jeg mener at uten gud og retningslinjer i livet kan man heller ikke ha noen moral. Men i ettertid av diskusjonen har jeg begynt å tenke, og nå er jeg livredd for å miste tilliten til gud. Jeg har vel i grunn innsett at moralen har endret seg med tiden; vi lever i et totalt annet samfunn i dag enn da Jesus levde, og mye av det vi i dag anser som etisk og moralsk riktig og uriktig, er overhodet ikke det samme som i jesu tid. Så for å oppsummere så kommer ikke min moral fra bibelen, men mer moralene til samfunnet, og det skremmer meg så uendelig mye bare å innrømme at jeg i teorien ikke lever etter bibelen. Bibelen er ikke mitt moralske kompass?? Jeg tør ikke å snakke med noen om dette, ettersom alle kjenner alle i bygda jeg er fra. Men jeg har virkelig vansker med min tro, alt faller fra hverandre nå. Hva gjør jeg? Jeg kan ikke se for meg et liv uten jesus, men samtidig kan jeg ikke gå tilbake til livet jeg hadde for bare noen uker siden. Noen tanker? 

Anonymkode: d03a2...746

Jeg anbefaler deg å be innstendig til Gud om veiledelse som fører til Han. Han vil veilede deg hvis du er oppriktig.

Jeg mener ikke at du skal be til Jesus, men til Gud som skapte alt, denallmektige, den vise og den altvitende Herre over alt.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tue May 02 2017 den 19.33, debatant skrev:

Vil anbefale deg med å fylle deg med Guds Ord. Å la Han oppmuntre deg. Joh 3.36 Den som tror på Sønnen, har evig liv. Den som er ulydig mot Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede er og blir over ham.»

Den her forteller ingenting om moral.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, omarel skrev:

Den her forteller ingenting om moral.

Det er ikke alle som er like glade i det moderne mennesker skjønner at er gammelmoralisme med grusome konsekvenser.

Anonymkode: 40785...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel så svarer du ikke på spørsmålet. Man skal ikke tro uten å forstå logikken i sin tro. Det er enten man er muslim, jøde eller kristen. Gud er ikke så komplisert og heller ikke moralen til Jesus. Du bør svare på hennes spørsmål framfor å villede henne med noe som ikke har med moral å gjøre.

Du må skille mellom tro og handlinger/ moral.

Hun spør om handlinger og moral.

Ditt svar har gjort at dagens kristne blir mer og mer marginalisert fordi de ikke klarer å svare på moralske spørsmål på en fornuftig måte.

Da bør ikke du svare henne med å forvirre henne.

Mennesket er menneske. Det har ikke forandret seg. Det er kultur og tradisjon som forandrer seg. Da bør ikke moralske spørsmål være så vanskelig.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, omarel skrev:

Den her forteller ingenting om moral.

 

Moralen er å fylle seg med Guds Ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, debatant skrev:

Moralen er å fylle seg med Guds Ord.

Moral inkluderer handlinger og Guds Ord inkluderer troen. Det er to ulike ting.

 

Moral endrer seg fra menneske til menneske, fra familie til familie, fra samfunn til samfunn, fra nasjon til nasjon fra dag til dag og fra tid til tid. Men tro er det som har med Gud å gjøre.  

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss
På 2.5.2017 den 21.29, skogsvandreren skrev:

Enten er man kristen å kjeder seg gjennom livet ellers er man religionsfri og har det moro her på jorden. Bør være et jævla enkelt valg

hvorfor er du så tåpelig og usaklig det kan da ikke være nødvendig :( 

Du bør ha respekt for andre menneskers valg fordi om de ikke er like dine.

Det å banne på denne måten er bare trist og umodent gjort,skjerp deg gutt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2017 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppdratt kristent, har utelukkende troende venner, og er fra en relativt liten bygd hvor de absolutt fleste er også troende. Jeg har aldri stilt noen særlige spørsmål til bibelen før jeg hadde en relativt opphetet diskusjon med en ikke-troende for rundt en uke siden. Diskusjonen handlet i stor grad om moral, da jeg mener at uten gud og retningslinjer i livet kan man heller ikke ha noen moral. Men i ettertid av diskusjonen har jeg begynt å tenke, og nå er jeg livredd for å miste tilliten til gud. Jeg har vel i grunn innsett at moralen har endret seg med tiden; vi lever i et totalt annet samfunn i dag enn da Jesus levde, og mye av det vi i dag anser som etisk og moralsk riktig og uriktig, er overhodet ikke det samme som i jesu tid. Så for å oppsummere så kommer ikke min moral fra bibelen, men mer moralene til samfunnet, og det skremmer meg så uendelig mye bare å innrømme at jeg i teorien ikke lever etter bibelen. Bibelen er ikke mitt moralske kompass?? Jeg tør ikke å snakke med noen om dette, ettersom alle kjenner alle i bygda jeg er fra. Men jeg har virkelig vansker med min tro, alt faller fra hverandre nå. Hva gjør jeg? Jeg kan ikke se for meg et liv uten jesus, men samtidig kan jeg ikke gå tilbake til livet jeg hadde for bare noen uker siden. Noen tanker? 

Anonymkode: d03a2...746

Bra! Du begynner å bli fornuftig og smart... ingenting feil med det.

Anonymkode: 40baf...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎05‎.‎2017 den 23.20, Hemmingroad skrev:

Hvorfor er det vaskelig å godta at vitenskapen og dens bevis er det korrekte?

Vitenskapen har aldri bevist noe som helst.

Hvorfor bruker du begreper du ikke skjønner, for å framstå intelligent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...