AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #21 Skrevet 1. mai 2017 Det går vel fint an å la barnet være hos andre. Jo tidligere de får prøvd det, jo mer vant blir de jo til det. Ellers så tenker jeg at du vet gjerne ikke hva situasjonen er? Kanskje barnet har hatt kolikk 24/7 og de har ikke fått et eneste normalt døgn med søvn siden barnet ble født? Kanskje noe spesielt har skjedd? Anonymkode: 4f0e2...76d 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #22 Skrevet 1. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min svoger og hans kone fikk ei lita jente for tre mnd siden og neste helg skal de på weekend. De to. Pleie forholdet. Babyen skal være hos svigermor fra fredag til mandag morgen. Hva i all verden er det som egentlig feiler folk som reiser fra så små barn? Har de ingen kunnskap om spedbarn og tilknytning? Jeg synes det er hårreisende. Selvfølgelig finnes det tilfeller hvor man må på sykehuset osv, men å reise fra et 12 uker gammelt barn for å dra på storbyweekend? Skulle ikke fått lov til å ha barn, spør du meg. Anonymkode: d1e34...2e4 Fredag-mandag med masse søvn, mat på flaske og en bestemor som passer godt og trygge på døgnet rundt? Du vet kanskje at denne første tiden OGSÅ er et dragsug for negativ energi, parkrangling og brudd? For parforholdets del kan dette være bra. Tar det for gitt at de ikke reiser bort ofte. Anonymkode: 457e3...e10 4
FluffyJuggernaut Skrevet 1. mai 2017 #23 Skrevet 1. mai 2017 Jeg syns det er kjempe flott at de prioriterer forholdet sitt. De vet jo at babyen er trygge hos besteforeldrene sine, så om de føler seg klar og besteforeldre ønsker å passe babyen for det så er det bare fint. Småbarntiden virker kjempe tøff, og overgangen fra to til tre er nok hardt for forholdet. Så om de prioriterer hverandre en helg i ny og ned så er nok det noe som gir mer energi og gjør at de henter seg inn. Og det er gunstig for hele familien og gjør de sikkert til enda bedre foreldre. Selv om de ikke gjør det på din måte, betyr ikke at det er feil. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #24 Skrevet 1. mai 2017 Enig med ts. Det er ikke bra for barnet. Anonymkode: e1d87...476 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #25 Skrevet 2. mai 2017 Jeg vil tro at dere som skriver at dette er greit har selv gjort lignende. Vis meg én forskningsartikkel som viser at det er helt innsfor å dra fra en baby på tre mnd. i en hel helg, for den finner ikke jeg. Jeg velger å tro at de som gjør sånt har null innsikt på tilknytning og hvilke konsekvenser sånne stunt kan få på sikt. Og selv om farmor gir bsbyen både mat, tørre bleier og omsorg, så er hun fortsatt ikke mamma (eller pappa) som er babyens hovedomsorgsperson. TS Anonymkode: d1e34...2e4 11
Minlillelykke Skrevet 2. mai 2017 #26 Skrevet 2. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at dere som skriver at dette er greit har selv gjort lignende. Vis meg én forskningsartikkel som viser at det er helt innsfor å dra fra en baby på tre mnd. i en hel helg, for den finner ikke jeg. Jeg velger å tro at de som gjør sånt har null innsikt på tilknytning og hvilke konsekvenser sånne stunt kan få på sikt. Og selv om farmor gir bsbyen både mat, tørre bleier og omsorg, så er hun fortsatt ikke mamma (eller pappa) som er babyens hovedomsorgsperson. TS Anonymkode: d1e34...2e4 Dette handler ikke om forskning, men å ta vare på hverandre. To utslitte foreldre klarer ikke gi barnet den stimuli det trenger hele tiden. Jeg sa at jeg synes det er greit, men har ikke gjort det selv. Dette går nok helt fint. Jeg foreslår at du ikke legger deg mer opp i hva disse forldrene gjør og passer dine egne saker. 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #27 Skrevet 2. mai 2017 Enig med deg ts. Dagens foreldre blåser mer og mer i barna og barn er bare et nødvendig onde Anonymkode: 6c031...a77 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #28 Skrevet 2. mai 2017 Du tror ikke det er bestemoren som har sagt "Jeg orker ikke å se på at dere er så slitne og frustrerte - nå reiser dere avgårde en helg, jeg har klart å ta vare på både deg og søskna dine, så jeg skal klare dette fantastiske nurket en helg også!" Det sa nemlig min venninnes mor til henne når både hun og mannen var i ferd med å gå så på veggen at vi ikke visste hva vi kunne gjøre for dem. Megabrutalt - ja, men jeg vet at det var bra for de to, og jeg er helt sikker på at den nydelige, lille frøkna deres (som nå har blitt to år) ikke har blitt påvirket overhode av dette. Anonymkode: 4979f...b93 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #29 Skrevet 2. mai 2017 Babyen er over gjennomsnittet rolig. Sover lange strekk på natta, gode dupper i vogna og ikke noen kolikk el. Far har fleksibel jobb og jobber en del hjemmefra slik at han kan avlaste mor. Det er foreldrene som hadde lyst til å reise en tur. Farmor hintet om at hun syntes det var litt tidlig å dra, men at hun selvfølgelig skulle stille opp. TS Anonymkode: d1e34...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #30 Skrevet 2. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I'll raise you one! Et vennepar dro til syden 1 uke etter første barnet var født, overlatt til bestemor! Jeg datt nesten på ræv, men lite jeg kunne gjøre med det annet enn lure på om de var riktig navlet. Såklart, dette er også samme paret hvor mor overlot absolutt all permisjon til far fordi hun ikke orket å gå hjemme. Men det er jo også opp til hver enkelt. Anonymkode: 52c29...f3b Shit - men i sånne tilfeller er det jo noe rav, ruskende galt med foreldrene. Én uke?? Hjelpes. TS Anonymkode: d1e34...2e4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #31 Skrevet 2. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at dere som skriver at dette er greit har selv gjort lignende. Vis meg én forskningsartikkel som viser at det er helt innsfor å dra fra en baby på tre mnd. i en hel helg, for den finner ikke jeg. Jeg velger å tro at de som gjør sånt har null innsikt på tilknytning og hvilke konsekvenser sånne stunt kan få på sikt. Og selv om farmor gir bsbyen både mat, tørre bleier og omsorg, så er hun fortsatt ikke mamma (eller pappa) som er babyens hovedomsorgsperson. TS Anonymkode: d1e34...2e4 Jeg syns ikke det er greit i den forstand at jeg selv har gjort det. Jeg syns ikke det er greit i den forstand at jeg syns "folk" BØR gjøre det når baby er kun tre måneder. Jeg syns det er greit at andre gjør de vurderingene de selv mener er best for dem selv. Jeg syns du kan si til dem at du syns det er altfor tidlig. Anonymkode: 1e492...90b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #32 Skrevet 2. mai 2017 Jeg synes det er alt for tidlig. De er to voksne - en baby, skulle ikke blir for slitsomt det. Og når TS forteller at babyen sover godt på natten og tar gode dupper på dagen, så skjønner ikke jeg at behovet kan være så stort. Alle vet at det er tøft å få en baby, så dette burde de ha vært relativt forberedt på. Jeg var alene med tvillinger som ikke sov samtidig, det var grusomt det første halve året, men jeg satte da ikke bort barna mine fordet. At ikke farmoren sa skikkelig i fra i stedenfor å hinte skjønner ikke jeg. Anonymkode: 30785...cdd 5
Timsy Skrevet 2. mai 2017 #33 Skrevet 2. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min svoger og hans kone fikk ei lita jente for tre mnd siden og neste helg skal de på weekend. De to. Pleie forholdet. Babyen skal være hos svigermor fra fredag til mandag morgen. Hva i all verden er det som egentlig feiler folk som reiser fra så små barn? Har de ingen kunnskap om spedbarn og tilknytning? Jeg synes det er hårreisende. Selvfølgelig finnes det tilfeller hvor man må på sykehuset osv, men å reise fra et 12 uker gammelt barn for å dra på storbyweekend? Skulle ikke fått lov til å ha barn, spør du meg. Anonymkode: d1e34...2e4 Tolker det som om du og din svigerinne er sammen med hver deres bror? Hva i all verden har du med om de drar bort en helg eller ikke? Du virker nesten litt giftig og bitter slik som du skriver: "Neste helg skal de på weekend. De to. Pleie forholdet". Ja så la de pleie forholdet! Så bitter som du virker hadde du kanskje hatt godt av å pleie ditt eget forhold også? Fei for din egen dør. 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #34 Skrevet 2. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at dere som skriver at dette er greit har selv gjort lignende. Vis meg én forskningsartikkel som viser at det er helt innsfor å dra fra en baby på tre mnd. i en hel helg, for den finner ikke jeg. Jeg velger å tro at de som gjør sånt har null innsikt på tilknytning og hvilke konsekvenser sånne stunt kan få på sikt. Og selv om farmor gir bsbyen både mat, tørre bleier og omsorg, så er hun fortsatt ikke mamma (eller pappa) som er babyens hovedomsorgsperson. TS Anonymkode: d1e34...2e4 Kom med en forskningsartikkel som viser at det er skadelig på noen måte for en baby å være med en omsorgsperson (bestemor er en omsorgsperson om hun har vært en del med barnet) som åpenbart har erfaring med barn i 3 dager. Det forskes ikke på om det er bra, det forskers mer på ting er skadelig. Anonymkode: d7a14...87b 6
prill Skrevet 2. mai 2017 #35 Skrevet 2. mai 2017 Hadde ikke gjort det selv, men tror heller ikke det trenger å være så ille som du tror, TS. Tilknytningsforskning er et veldig komplekst felt, og det at man i de senere årene har fått oppmerksomhet på hvor viktig det er, er bra. Men, og det er et stort men: det er viktig å ikke ta alt man leser helt bokstavelig! Jeg tror det er minst like viktig hvordan foreldrene er når de er sammen med barnet, for kvaliteten på tilknytningen. Det er jo som med alle relasjoner i livet ikke sant? Det handler ikke bare om hvor mye man er sammen, men også hvordan man er sammen. Det er greit å unngå å bli helt fiksert på tilknytning, slik at man knapt tør å reise fra barnet før det er i skolealder. Hvis barnet føler seg trygg og er godt ivaretatt, så vil det sannsynligvis gå helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #36 Skrevet 2. mai 2017 Det er altfor tidlig. Det er dessverre noen foreldre som tenker mer på sine egne behov før babyen sin. Det hadde ikke vært like galt om de tok noen timer på kveldstid sammen for å pleie forholdet, men en hel helg er mye. Noe sier meg at dette ikke blir siste gang. Jeg har noen bekjente i vennekretsen der foreldrene har fått to barn med 11 mnd imellom og de har hatt mange weekendturer fra barna var 3 uker og de har ungene sovende hos besteforeldrene flere ganger i uka. Barna er ikke tilknyttet til foreldrene sine noe særlig. Dette er ikke bra for barna og vil mest sannsynlig få etterfølger når de blir eldre. Jeg har to barn på 2 og 4 år og har enda ikke hatt barnevakt mer enn noen netter de siste årene. Jeg personlig syns det er for tidlig, men tenkte snart å ta oss en liten helgetur. Anonymkode: 30ddc...1d9 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #37 Skrevet 2. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er altfor tidlig. Det er dessverre noen foreldre som tenker mer på sine egne behov før babyen sin. Det hadde ikke vært like galt om de tok noen timer på kveldstid sammen for å pleie forholdet, men en hel helg er mye. Noe sier meg at dette ikke blir siste gang. Jeg har noen bekjente i vennekretsen der foreldrene har fått to barn med 11 mnd imellom og de har hatt mange weekendturer fra barna var 3 uker og de har ungene sovende hos besteforeldrene flere ganger i uka. Barna er ikke tilknyttet til foreldrene sine noe særlig. Dette er ikke bra for barna og vil mest sannsynlig få etterfølger når de blir eldre. Jeg har to barn på 2 og 4 år og har enda ikke hatt barnevakt mer enn noen netter de siste årene. Jeg personlig syns det er for tidlig, men tenkte snart å ta oss en liten helgetur. Anonymkode: 30ddc...1d9 Jeg synes foreldre nå for tiden er ekstremt redde for å la andre få ta del i barnas liv. Min datter er 20 år, hun har fra hun var liten sovet borte og hatt mye barnevakt på dagtid, rett og slett pga jobb. Hun har den dag i dag kjempegodt forhold både til meg, sin far og ikke minst besteforeldre som har stilt opp mye. Hun hadde også andre voksne som barnevakt. Hun har blitt en meget utadvendt og glad ung dame. Jeg velger å tro at det var positivt for henne å bli vant med andre voksne enn mor og far. Om hun sov borte som 3 mnd gammel husker jeg dog ikke, men i allefall lenge før 2 og 4 år. Anonymkode: bbde9...1c8 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #38 Skrevet 2. mai 2017 På det tidspunktet hadde jeg ikke tenkt tanken å reise bort fra babyen vår. Men hvis vi hadde opplevd samlivskrise, fødselsdepresjon, kolikk, ekstrem søvnmangel el.l. hadde jeg gjerne tenkt annerledes. Det kan jo være ting du TS ikke vet, og tydeligvis ikke farmoren heller siden hun baksnakker dem til dere. Anonymkode: 3bdb4...363 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #39 Skrevet 2. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: På det tidspunktet hadde jeg ikke tenkt tanken å reise bort fra babyen vår. Men hvis vi hadde opplevd samlivskrise, fødselsdepresjon, kolikk, ekstrem søvnmangel el.l. hadde jeg gjerne tenkt annerledes. Det kan jo være ting du TS ikke vet, og tydeligvis ikke farmoren heller siden hun baksnakker dem til dere. Anonymkode: 3bdb4...363 Min svigermor har på ingen måte baksnakket hverken min svoger eller svgerinne. Hun har aldri sagt et vondt ord om noen. Vi var der på søndagsmiddag da de spurte om hun kunne passe babyen. Hun svarte "Selvfølgelig kan jeg det, men det er ikke litt tidlig å reise allerede nå?" Dét kaller ikke jeg for baksnakking. Anonymkode: d1e34...2e4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #40 Skrevet 2. mai 2017 Har en liten en på 8 mnd og vi foreldre har kun vært borte fra babyen i noen timer av gangen dvs en arbeidsdag. Er lenge nok det syns jeg. Det er greit nok at babyen ikke lider noen fysisk nød hos bestemoren, men syns de risikerer mye for lite. Baby perioden er kort og ikke da ens egne behov står i høysetet. Weekend turer alene blir det nok tid til etterhvert. Når det er sagt er det jo fint lite du får gjort med det ts. Anonymkode: 34e7e...967 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå