Gå til innhold

Hvilket etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg i 2018 og har allerede begynt å tenke på etternavn. 

La oss si jeg heter Stine Krüger Lia.

Storesøs gifta seg for noen år siden og har derfor kun mannen hennes sitt etternavn. Mamma og pappa er så uvenner at de knapt kan være i samme rom i dåp,bryllup osv. Mamma heter da krüger til etternavn og pappa Lia. Pappa er enebarn og jeg er derfor siste leddet i Lia-familien. Krüger er mer spesielt, men det er et par kjente folk fra familien som jeg ønsker at folk skal koble meg opp med. 

Så var det min lommene manns etternavn da som også er sjeldent, la oss si Smith. Jeg ønsker alle 3 etternavna, men ønsker ikke å sette noen før andre på en måte. 

I teorien skal jeg vel egentlig da hete Stine Lia Smith, siden Krüger er mammas etternavn, men ønsker heller å bruke Krüger fremfor Lia. 

Velger jeg mellom etternavna blir det fight mellom foreldrene mine fordi en blir valgt fremfor den andre.. snakk om begynnende 3. Verdens krig

Anonymkode: 288db...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke enkelt - kan du ikke bare kutte ut mellomnavn og hete Stine Smith? 

Anonymkode: afe8b...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk kun ha ett etternavn. Eller to dersom du bruker bindestrek. Men ellers blir de andre navna registrert som mellomnavn. 

Du må jo ikke ha mannens navn som etternavn, men spm er vel hva vil du helst selv? Slekt/familie får krangle seg imellom, men jeg syns det er teit av deg å ville bruke ett navn kun fordi du vil bli koblet til familiemedlemmer som er kjendiser. 

Jeg har selv et navn noen kjendiser har, men det kunne ikke falt meg inn å bruke det kun pga at de er kjendiser. Yuk.

Anonymkode: 8e685...92f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk kun ha ett etternavn. Eller to dersom du bruker bindestrek. Men ellers blir de andre navna registrert som mellomnavn. 

Du må jo ikke ha mannens navn som etternavn, men spm er vel hva vil du helst selv? Slekt/familie får krangle seg imellom, men jeg syns det er teit av deg å ville bruke ett navn kun fordi du vil bli koblet til familiemedlemmer som er kjendiser. 

Jeg har selv et navn noen kjendiser har, men det kunne ikke falt meg inn å bruke det kun pga at de er kjendiser. Yuk.

Anonymkode: 8e685...92f

Er stor forskjell på kjente folk og kjendiser jenta mi. Med kjente folk mener jeg tanta mi som er en god fotograf og som jeg er stolt over å være i familie med. Hun er ikke landskjent, men har godt over 200K følgere på insta Feks. Det jeg sa om å koble oss sammen, var ment som at om noen snakker med tante Krüger så vet de at jeg er tantebarnet. Eller at jeg snakker om tante Krüger så vet "alle" at det er tante og ikke bare en hvilken som helst person. 

 

Hadde lett valgt å hete Munch til etternavn fremfor Nilsen om jeg hadde hatt det som valg. 

Anonymkode: 288db...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare fortsette å hete Stine Krüger Lia? Er det viktig for deg å ta mannens navn? I så fall ville jeg valgt Stine Krüger Smith. At far blir sur får han bare komme over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt navn. Behold begge dine.

Anonymkode: 7b09a...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har mellom navn og etternavn ("Per Roe Hansen"). Jeg har kun etternavn ("Pia Olsen"). 

Jeg heter nå "Pia Olsen Roe Hansen" hvor av Olsen Roe er mellomnavn. 

 

#Brukt fiktive navn altså! Men for å vise deg et eksempel på hvordan du kan gjøre det. 

 

Men i ditt tilfelle burde du kanskje ta Stine Krüger Lia Smith med Krüger Lia som mellomnavn og Smith som etternavn for da har du og mannen det samme. 

Anonymkode: 052b0...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare beholdt navnet mitt inntil videre, men det er mamma sitt etternavn jeg kommer til å ta vare på om jeg tar mannens etternavn. Barnet vårt har også mellomnavnet mitt. Synes mellomnavnet mitt/mors pikenavn er en stor del av min identitet og i tillegg er det finere enn mannens etternavn.

Anonymkode: fa700...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal beholde mitt om jeg gifter meg og de fremtdige barna kommer til å få mitt. Ser ikke noe automatikk i at man må ha mannens etternavn lengre.

Anonymkode: fb16c...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner alle slags varianter, og funker for dem.
Om de ikke bytter, tar en eller annen kombo eller bare mannens. Finnes også variant der mannen tar ett av kvinnens etternavn osv.

 

Anonymkode: e151f...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...