Gå til innhold

.


neon_sun

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal moren din får ødelegge bryllupet for alle, eller for seg selv? Om hun ikke vil komme, så bra. Behold bordsetning deres, men lag en alternativ i tilfelle hun melder avbud. Si til henne at dere har dette alternativet og at hun kan innfinne seg ned deres ønsker eller velge bort bryllupet. Si at dette håper hun kommer og ikke velger det bort, men at dette er alternativet hennes. Understreker at dere ikke skiller par, tross gammel tradisjon. Bringer hun opp tradisjon igjen så påpek at dere har faktisk barn og at det var en ganske stor tradisjon å spare barn til etter bryllupet i gamle dager også. Ikke lokk dere inn i diskusjon. Bare avvis med at slik er det. 

Anonymkode: 0bf8b...217

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Be mamman din å klappe igjen. Hu er ei voksen dame men oppfører seg som en 5 åring. Selv om hu er moren din har du lov til å si at hu oppfører seg dumt. Si det som det er. At hun ødelegger din dag. Detter er din dag ikke hennes. Dere kan plassere  folk hvor dere vil det er ikke opp til henne  . Viss hun ikke kommer i bryllupet så tror jeg vi kommer til å bli sett rart på av de andre i slekta. Har du ikke noen andre i familien som din mor  hører  på. Tante bestemor eller noe. Dette er deres dag ikke la deg overkjøre.  . Og tilslutt dette løser seg. Du bare er overenkene og stressa pga bryllupet ditt . Det går bra til sist og du kommer til å ha en flott bryllup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Be mamman din å klappe igjen. Hu er ei voksen dame men oppfører seg som en 5 åring. Selv om hu er moren din har du lov til å si at hu oppfører seg dumt. Si det som det er. At hun ødelegger din dag. Detter er din dag ikke hennes. Dere kan plassere  folk hvor dere vil det er ikke opp til henne  . Viss hun ikke kommer i bryllupet så tror jeg vi kommer til å bli sett rart på av de andre i slekta. Har du ikke noen andre i familien som din mor  hører  på. Tante bestemor eller noe. Dette er deres dag ikke la deg overkjøre.  . Og tilslutt dette løser seg. Du bare er overenkene og stressa pga bryllupet ditt . Det går bra til sist og du kommer til å ha en flott bryllup

Lurer litt på om jeg skal prate med tanten min. Har egentlig et veldig nært forhold til mamma, så for min del blir det helt feil om hun ikke er der, men å la hun få styre på denne måten er uaktuelt. Ingenting er jo tradisjonelt når vi har skilte foreldre uansett. Kjenner at et bryllup er nok styr fra før om det ikke skal bli et drama oppå det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
9 minutter siden, neon_sun skrev:

Lurer litt på om jeg skal prate med tanten min. Har egentlig et veldig nært forhold til mamma, så for min del blir det helt feil om hun ikke er der, men å la hun få styre på denne måten er uaktuelt. Ingenting er jo tradisjonelt når vi har skilte foreldre uansett. Kjenner at et bryllup er nok styr fra før om det ikke skal bli et drama oppå det hele. 

Akkurat ta en prat med tante . Mammaer har vært små de og og det er alltid noen som klarer å takle dem.  Tror rett å slett mamman din er så opptatt av sine følelser att hun rett å slett glemmer at det er du som et bruden.  Du er sjefen. Ps vet mamman din at du blir lei deg av det hun sier eller bare jatter du med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier til din mor at enten sitter hun der hun får beskjed om eller så kan hun droppe å dukke opp. Hardt mot hardt er det eneste som funker. 

Anonymkode: 5ea39...903

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser delvis poenget hennes. Hovedbordet er tradisjonelt sett reservert for nærmeste familien og din "stemor" har ikke gjort en dritt for å hverken å ha fått deg inn i denne verden, oppdratt deg eller tatt del i ditt liv. Hadde hun vært en del av deres liv hadde hun kjent andre i bryllupet. På den andre siden blir det for teit om hun skal sitte i et hjørne og mistrives alene. 

Hva slags bordoppsett skal dere ha? Med E-bord kan man fint ha nærmeste på brudesiden mens nye partnere sitter på de andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, neon_sun skrev:

Jeg har tidligere hatt en tråd (anonym) om at mamma laget et voldsomt styr ut av ett års dagen til barnet mitt. Vel, here we go again... 

Mamma og pappa har vært skilt i 12 år, det var han som gikk, men de var og er gode venner.  Nå har pappa hatt ny kjæreste en god stund og mamma lager mye rabalder rundt det og familiære samlinger. Ett års dagen til barnet mitt ble et styr uten like, mamma nektet å komme om den nye kjæresten var der og det endte med at kjæresten ikke kom. Nå skal vi gifte oss i høst, alt er bestilt, kjole er kjøpt og invitasjoner er for lengst sendt ut. De fleste gjester har kjøpt flybilletter og hotell. Og NÅ begynner mamma å krangle på bordplasseringer. Både jeg og min mann har skilte foreldre der fedrene har nye partnere. Vi ønsker ikke å eksludere disse og har derfor tenkt mye på bordplasseringer. Vi har landet på at vi mest sannsynlig skal ha mødrene våre nærmest oss, da vi begge har nærmest forhold til de. Mulig barnet vår blir sittende mellom mamma og pappa. Men nå fortalte mamma meg at vi MÅTTE ha tradisjonelle bordoppsett med pappa ved siden av meg. Vi sier at vi har plasseringen slik vi synes passer best og ikke etter boken. Da klikker hun og sier det blir alt for kleint om pappa skal sitte mellom henne og den nye kjæresten. Dette er en dag hun og pappa skal glede seg til og det gjør de ikke om det blir slik. Jeg bare gikk, men vet at dette blir en issue helt frem til bryllupet og hun kommer til å komme med mange trusler og tåpelige grunner for at hun og pappa skal sitte sammen og kjæresten skal bli plassert et annet sted. Det er helt uaktuelt, kjæresten har kun pappa der, mamma har jo hele familien sin! 

Jeg vet ærligtalt ikke hva jeg skal gjøre, kjenner mest for å avlyse hele bryllupet. Mannen min er så sint at han snart eksploderer, ser for meg at dette kan ende med at mamma ikke kommer i bryllupet og vi blir uvenner over lang tid. Kan noen gi meg noen gode råd?  Jeg er helt i villrede...

Gir du etter - så får du ikke et koselig bryllup. Mor din virker veldig kontrollerende.
Vet du hva jeg hadde gjort i din situasjon? Jeg hadde sagt klart, tydelig og strengt til henne, om at jeg har gjort det sånn og sånn, og sånn blir det. Enten du liker det eller ei. Du har ingen rett til å endre mine ønsker for bryllupet. Nå må du slutte! Dette er mitt bryllup, og vi vil ha det sånn som vi har ordnet det. Du er uansett hjertelig velkommen til bryllupet. Håper vi sees! 
 

Vær hard rett og slett, selv om det er mamma din. Gir du etter, kommer hun til å fortsette å kontrollere deg og livet deres. Ikke gjør endringer etter hennes ønske. Hun kan godt komme med ønsker, men hun kan ikke forvente at det blir gjennomført. Jeg hadde ikke endret noen ting på min store dag. Jeg vil ha det som jeg vil ha det. Liker hun det ikke så liker hun det ikke. Hun kan fritt velge om hun vil komme eller ei. Kommer hun ikke, så sier det veldig mye om henne. Da er behovet for kontroll større enn datterens store dag! Da hadde jeg kuttet henne ut, etter å ha sendt et brev i ettertid av bryllupet og fortalt akkurat dette. Det er ikke greit å holde på sånn. Vær så snill og ikke bli en av de som ettergir mammas ønsker.. Det er deres store dag, dere skal feire den sånn som dere selv ønsker :) 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sier til din mor at enten sitter hun der hun får beskjed om eller så kan hun droppe å dukke opp. Hardt mot hardt er det eneste som funker. 

Anonymkode: 5ea39...903

Enig. Vil ikke moren sitte på stedet hun får anvist, får hun bare holde seg hjemme og furte

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om bryllup og tradisjon på bordplassering, men jeg var i et der begge i brudeparet har skilte foreldre med nye partnere osv. De hadde forlovere ved siden av seg, deretter søsken, deretter satt foreldrene med sine nye partnere (husker ikke helt om de satt nære hverandre eller om det var blandet litt så de skilte partene satt lenger fra hverandre). Ser ikke noen grunn til at man MÅ ha foreldrene rett ved siden av seg.

Anonymkode: a4670...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj! Hos meg var det omvendt! Jeg hadde aldri et godt forhold med dama til faren min. Det var oppriktig den største heksa du kunne tenke deg og hun hadde virkelig null interesse av å bli kjent med meg. Jeg ville egentlig ikke invitere dame, men faren min sa jeg måtte. Jeg sa til ham at jeg MÅ ingenting. Det er mitt bryllup og min dag, og hvis du ikke klarer ÈN dag uten henne for min skyld så må du ta deg en titt i speilet og tenke over hvem som er viktigst - meg eller henne! Moren min sa vel og merke at hun også mente at hennes partner burde bli invitert og etter mye om og men så ble det sånn. Men en ting skulle de vite og det var at ingen av deres partnere skulle sitte ved mitt bord og det var en diskusjon jeg ikke skulle ha med dem! 

Når jeg tenker over det i ettertid så legger man faktisk alt for mye inn i sånt. Hvem som er der og ikke. Jeg merket omtrent ikke mammas partner før litt utpå kvelden da han var relativt full og var en plage på dansegulvet, men so be it. Det kommer sikkert an på størrelsen av bryllupet. Man merker alle gjestene om det er 30-40 stk, men er det 90-100 som vi var så er det ikke så lett å få med seg. Partner til mine foreldre satt ikke ved mitt bord, men de ble plassert med mennesker de kjenner kjempe godt og de kosa seg masse. De forstod at for meg var det viktig å føle at for en kveld så var min familie "hel". Mine foreldre på min side og hans på hans side. 

 

Det vil alltid være noen som har meninger og tanker rundt hvordan ditt bryllup skal være, og visse steder må man føye seg faktisk for at det skal kunne bli en god dag. Du sier kjæresten til faren din kjenner ingen der? Ikke en gang noen tanter, onkler eller besteforeldre? Husk - det er snakk om en middag i noen timer. Man kan eventuelt plassere foreldres partnere med dem. Det gjorde vi og det gikk kjempe bra. 

 

Anonymkode: 29998...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke fars kjæreste kjenner noen i fars familie synes jeg det hadde vært rart å invitert henne. Forøvrig er det brudeparets dag og med nye partnere er det nok ikke lett. I utgangspunktet skal vel far sitte ved brudens side og med brudens mor til bords, jeg hadde valgt dette om foreldrene klarer å sitte ved siden av hverandre. Et alternativ er mor ved brudens side, så datteren, deretter brudens far med sin kjæreste (om forholdet er såpass gammelt og seriøst) Ferske forhold der man ikke vet om det vil vare synes jeg man skal holde utenom bryllup.

Anonymkode: aa762...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å be inn partnere til sine foreldre, men synes ærlig talt ikke de bør sitte som nærmeste familie hverken i bryllup, konfirmasjoner, barnedåp osv.

Jeg synes at nær brudeparet, sitter først far, eller mor, vanligvis er det vel far, så mor, så søsken av bruden eller brudgommen. Hvorfor kan ikke mor og far, få lov til å være mor og far denne dagen, må man alltid plassere stemødre og stefedre ved siden av brud og brudgom?

Jeg har sett flere store dager som bryllup og konfirmasjon osv hvor mor og far sitter som et par, og hvor steforeldre sitter i salen et annet sted, når det offentlige er over, taler , middag osv, så er det selvfølgelig fritt frem å sitte sammen. Jeg synes det er en fin skikk.
Men nå til dags, så skal visst stemor til og med sitte øverst i kirken, være før over alt fordi hun er sammen med far.

Nei, jeg er gammeldags, og denne ene dagen kan søren i med stemor plasseres sammen med andre gjester som ikke er så nære, Du ts har tross alt en mor og en far.
Jeg synes ikke det er moren din som ødelegger, hvorfor må stemor sitte som om hun var nær familie? 

Anonymkode: 21cfd...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke så mye om bryllup og tradisjon på bordplassering, men jeg var i et der begge i brudeparet har skilte foreldre med nye partnere osv. De hadde forlovere ved siden av seg, deretter søsken, deretter satt foreldrene med sine nye partnere (husker ikke helt om de satt nære hverandre eller om det var blandet litt så de skilte partene satt lenger fra hverandre). Ser ikke noen grunn til at man MÅ ha foreldrene rett ved siden av seg.

Anonymkode: a4670...6f2

 

9 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Jeg ser delvis poenget hennes. Hovedbordet er tradisjonelt sett reservert for nærmeste familien og din "stemor" har ikke gjort en dritt for å hverken å ha fått deg inn i denne verden, oppdratt deg eller tatt del i ditt liv. Hadde hun vært en del av deres liv hadde hun kjent andre i bryllupet. På den andre siden blir det for teit om hun skal sitte i et hjørne og mistrives alene. 

Hva slags bordoppsett skal dere ha? Med E-bord kan man fint ha nærmeste på brudesiden mens nye partnere sitter på de andre.

Takk, dette var gode tips begge to! Så langt vet vi ikke helt enda hvordan bordene blir, tror det er litt opp til oss (festen er på et hotell i utlandet). 

 

Jeg er i utgangspunktet enig både med de som er enig med meg og sier jeg skal sette hardt mot hardt og mot de som mener at jeg skal følge tradisjonen med å ha mor og far ved meg. Hadde mamma vist litt mer respekt og vært mer ydmyk, hadde jeg nok ikke vært så vrang tilbake. Men har har vi forsøkt å finne en løsning som gagner henne, altså ha henne der pappa skal sitte, men hun ønsker å sitte med han. Tolker det som at hun bevisst prøver å skvise ut pappa sin kjæreste. Hadde dette vært en enkel hendelse, så hadde det vært lettere, men historien med ett årsdagen sitter i minnet og det ser jo ut som dette er en gjentagende greie med at mamma slår seg vrang i hver setting der hele familien samles. Pappa er hjertelig velkommen, men ikke kjæresten. Nå er barnet vårt bare så vidt bikket året, men føler at gir jeg etter for hennes kommanderinger (for det er det blir lagt frem som) nå, har vi det gående i alle år og barnet/barna får lide for det. 

Selv om kjæresten til pappa bare har vært inne i bildet i 2,5 år er vi blitt glade i hun og vil gjerne ha hun med. Det er uaktuelt for meg å ha et bryllup der noen havner utenfor, jeg vil inkludere alle, både mamma og denne kjæresten. Som det blir spurt om ovenfor om pappa sin familie, så er ikke den lenger inne i bildet da det var den store arvesynden når jeg var liten og fullt uvennskap der. Pappa har derfor bare meg og mitt søsken og denne kjæresten, mamma har søsken og foreldre, barn og nieser/nevøer der. Det blir derfor ekstra viktig for meg at pappa også har noen der og det er en grunn til at jeg kjenner jeg blir helt dårlig av dette her. Jeg mistet allerede 3/4 deler av familien min som 15 åring, jeg orker ikke drama nå igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, neon_sun skrev:

Jeg har tidligere hatt en tråd (anonym) om at mamma laget et voldsomt styr ut av ett års dagen til barnet mitt. Vel, here we go again... 

Mamma og pappa har vært skilt i 12 år, det var han som gikk, men de var og er gode venner.  Nå har pappa hatt ny kjæreste en god stund og mamma lager mye rabalder rundt det og familiære samlinger. Ett års dagen til barnet mitt ble et styr uten like, mamma nektet å komme om den nye kjæresten var der og det endte med at kjæresten ikke kom. Nå skal vi gifte oss i høst, alt er bestilt, kjole er kjøpt og invitasjoner er for lengst sendt ut. De fleste gjester har kjøpt flybilletter og hotell. Og NÅ begynner mamma å krangle på bordplasseringer. Både jeg og min mann har skilte foreldre der fedrene har nye partnere. Vi ønsker ikke å eksludere disse og har derfor tenkt mye på bordplasseringer. Vi har landet på at vi mest sannsynlig skal ha mødrene våre nærmest oss, da vi begge har nærmest forhold til de. Mulig barnet vår blir sittende mellom mamma og pappa. Men nå fortalte mamma meg at vi MÅTTE ha tradisjonelle bordoppsett med pappa ved siden av meg. Vi sier at vi har plasseringen slik vi synes passer best og ikke etter boken. Da klikker hun og sier det blir alt for kleint om pappa skal sitte mellom henne og den nye kjæresten. Dette er en dag hun og pappa skal glede seg til og det gjør de ikke om det blir slik. Jeg bare gikk, men vet at dette blir en issue helt frem til bryllupet og hun kommer til å komme med mange trusler og tåpelige grunner for at hun og pappa skal sitte sammen og kjæresten skal bli plassert et annet sted. Det er helt uaktuelt, kjæresten har kun pappa der, mamma har jo hele familien sin! 

Jeg vet ærligtalt ikke hva jeg skal gjøre, kjenner mest for å avlyse hele bryllupet. Mannen min er så sint at han snart eksploderer, ser for meg at dette kan ende med at mamma ikke kommer i bryllupet og vi blir uvenner over lang tid. Kan noen gi meg noen gode råd?  Jeg er helt i villrede...

Du inviterer alle, kjører ditt løp og informerer mor om at hun har to valg:

1. Holde kjeft, oppføre seg som folk, være hyggelig mot nydama og komme. 

2. Takke nei når du ikke lar deg manipulere. I så fall vil konsekvensen være at hun mister kontakten med barnebarnet, og den får hun bære helt selv. 

Anonymkode: e76dd...de8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skiller ikke par i bryllup. I ditt tilfelle er din far i nytt forhold, og skal ha sin samboer til bords. Din løsning med deres barn i mellom høres veldig lur ut (så har mormoren ansvar for barnebarnet under middagen).

Som andre har sagt her: stå på ditt - dere bestemmer hvor gjestene skal sitte. 

Lykke til med bryllup!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tradisjonelt skal din mor sitte ved siden av sin kommende svigersønn med hans far ved sin side. Så du kan jo rett og slett gjøre det på den gode gamle måten. Da får hun ikke sagt hverken fra eller til. 

Så setter du din far ved din høyre side, din kommende svigermor og så fars samboer/kjæreste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig irrelevant hva alle her måtte mene er den rette eller gale bordplasseringen. Poenget er at du har bestemt, og moren din slår seg vrang. Det er du som bestemmer og det må hun bare finne seg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg faktisk gitt mor tre valg.

1. Hun kan få lov å sitte sånn som du har bestemt i utgangspunktet. Dette får hun lovtil på betingelse av at hun slutter å mase om bordplasseringen, og at hun lover at det ikke blir noe surmuling om bordplassering hverken på selve dagen eller i etertid.

2. Hvis hun synes det er så vanskelig å sitte ved hovedbordet uten at alt er 100% tradisjonelt kan hun få sitte i salen. Også dette med forbehold som i punktet over.

3. Hvis hun ikke ønsker hverken å sitte slik du har bestemt i utgangspunktet, eller i salen, eller hvis hun ikke kan slutte å mase og love å ikke surmule, så blir invitasjonen trukket tilbake, og dere feirer bryluppet uten henne.

 

 

Anonymkode: 2e3a8...1ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2017 den 20.22, Ulven skrev:

Tradisjonelt skal din mor sitte ved siden av sin kommende svigersønn med hans far ved sin side. Så du kan jo rett og slett gjøre det på den gode gamle måten. Da får hun ikke sagt hverken fra eller til. 

Så setter du din far ved din høyre side, din kommende svigermor og så fars samboer/kjæreste.

Sånn satt vi i min sønns bryllup. Jeg som brudgommens mor satt sammen med brudens far, og hans nye kone ved siden av han igjen. På andre siden av brudeparet satt brudgommens far og brudens mor sammen. 

Tror alle vi "foreldrene" var lettet over å slippe å sitte sammen med de vi er skilt fra. :fnise:

Anonymkode: 2c91b...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...